handdator

Visa fullständig version : Tränar Du lutande pressar?


Torh
2016-04-03, 16:51
Man ser generellt fler lutande än plana pressar på gymmen, vad kan det bero på, är det gammal hörsägen som vill göra gällande att man bygger övre delen av bröstet på det viset, respektive nedre?

Jag anser att t.ex. incline-pressar kan utföras med två syften.
1. Det är enklare/ skönare att ligga på en lutande bänk mot en plan, tränar man hantelpress så hanterar man hantlarna enklare på en lutande, även om man blir något svagare.
2. Axlarna laggar, så man vill få extra axelaktivering i samband med bröstträningen.

Tränar man för att bygga bröst så ger den plana bänken most bang for the buck, så jag har skipat lutande pressar och det ångrar jag inte.

Hur tänker ni?

PureWhey
2016-04-03, 16:56
Nej det gör jag inte. Dock tycker jag min övre pectoralis är under all kritik, så det kanske kan vara värt ett försök även ifall magkänslan tar emot.

Beemel
2016-04-03, 16:58
För min del. Bara bänk. Ibland cablecrossflyes när jag känner mig lite disco.
Väldigt sällan lutande pressar (5 gånger om året kanske)

Decepticon
2016-04-03, 17:07
Nu för tiden tränar jag bara plana hantelpressar och använder då mer vikt. Detta kombineras med cable crossover, högt och lågt, det ger mig den perfekta bröstträningen.

Sheogorath
2016-04-03, 17:09
Kör en hel del uppåtlutande pressar och flyes. Jag tycker det är kul att variera bröstträningen och de lutande bröstövningarna aktiverar serratus anterior bra, och SA är en snygg och viktig muskel. Dessutom brukar jag få känningar i övre traps av lutande pressar, och det är också bra för mig som vill ha bättre traps.

filmjölk
2016-04-03, 17:09
Jag kör oftast lutande bänk, dessutom oftast före plan bänk. Jag tycker att den är roligare. Ett typiskt press-pass ser ut såhär:¨

3-5set axelpress av någon sort, 3-5 set snedbänkpress, 3-5 set bänkpress, 3-5 set nån isolationsgrej för triceps.

Nyckel
2016-04-03, 17:10
Kör en hel del uppåtlutande pressar och flyes. Jag tycker det är kul att variera bröstträningen och de lutande bröstövningarna aktiverar serratus anterior bra, och SA är en snygg och viktig muskel. Dessutom brukar jag få känningar i övre traps av lutande pressar, och det är också bra för mig som vill ha bättre traps.

Hur är det med aktiveringen av SA vid pressar över huvudet?

Sheogorath
2016-04-03, 17:14
Väldigt bra. Minst lika bra som lutande pressar. Den kanske bästa övningen för någon med fungerande SA är nog push-press. Man kan använda högre vikt än i militärpress eftersom man kickar sig förbi starten av övningen, där deltat är mer aktivt men traps och SA är mindre aktiva. Högst belastning får man alltså i toppläget där SA jobbar som hårdast. Kombinerat med en kontrollerad negativ, åtminstone ner till att överarmarna är i linje med golvet så har man smiskat SA duktigt.

Armhävningar är också en högst underskattad SA- och bröstövning. Någon som väger mycket kan faktiskt komma ganska långt utan att addera viktkaka på ryggen. Ännu mer tryck på SA får man om man höjer upp fötterna lite.

AntonHA
2016-04-03, 17:37
Väldigt bra. Minst lika bra som lutande pressar. Den kanske bästa övningen för någon med fungerande SA är nog push-press. Man kan använda högre vikt än i militärpress eftersom man kickar sig förbi starten av övningen, där deltat är mer aktivt men traps och SA är mindre aktiva. Högst belastning får man alltså i toppläget där SA jobbar som hårdast. Kombinerat med en kontrollerad negativ, åtminstone ner till att överarmarna är i linje med golvet så har man smiskat SA duktigt.

Armhävningar är också en högst underskattad SA- och bröstövning. Någon som väger mycket kan faktiskt komma ganska långt utan att addera viktkaka på ryggen. Ännu mer tryck på SA får man om man höjer upp fötterna lite.
Kan det vara SA jag får träningsvärk i varje gång jag gör armhävningar då? :) Har trott att det var nån del av latsen som jobbade. Brukar även känna där efter axelpressar (som jag gör sällan) så det kan nog vara SA då. Får träningsvärk typ mellan nedre lat och bröst.

Sheogorath
2016-04-03, 17:57
Det är SA du har träningsvärk i. Mycket lätt att missta för träningsvärk i latsen. :)

Paperbasket
2016-04-03, 18:11
Varierar plana och lutande. Orsak: vill låta mina leder arbeta i olika vinklar. Kan inte tänka mig att det är annat än fördelaktigt för ledhälsan.

Bärsärk
2016-04-03, 18:16
Lutande är skonsammare för ryggen tycker jag, så om den är tjurig brukar jag köra lutande istället.

Armsman
2016-04-03, 18:16
Jag kör Arnoldpress. Dvs lutande hantelpress. Avskyr det. Men det ska väl göras, tänker jag. Annars kör jag mest klassisk bänkpress och cable crossover med full range of motion. Hatade bänkpressen också förut, men den har liksom blivit lite mer omtyckt av någon anledning.

Sheogorath
2016-04-03, 18:17
Arnoldpress är en skruvpress, inte en lutande hantelpress.

Arne Persson
2016-04-03, 18:25
Arnoldpress är en skruvpress, inte en lutande hantelpress.

http://youtu.be/lhuPCnPQrLw

:d

Armsman
2016-04-03, 18:32
Arnoldpress är en skruvpress, inte en lutande hantelpress.

http://youtu.be/lhuPCnPQrLw

:d

Så går det när man lär sig vad något är muntligt från någon annan på gymmet! :D Det där ser inte alls ut som det jag gör. Tänk liknande rörelse som bänkpress fast med hantlar och lutande rygg på olika lägen. Hantlarna går ihop vid toppen av repetitionerna och ett litet squeeze i skuldrorna när de är längst ner.

Vad nu det heter! :) Har trott att det heter Arnoldpress nu i säkert ett år.

Sheogorath
2016-04-03, 18:34
Jag tror att det på Kolo hade gått under benämningen "fulpress med hantlar". :D

exevision
2016-04-03, 19:19
Bara plan bänk och militärpress. Några år sedan jag senast gjorde en lutande press.

Rolfarsson
2016-04-03, 20:36
Jag skippade dom ett bra tag, men nu när jag har hoppat på ett över/under igen så kör jag en plan + en ~35° lutande hantelpress på ett av passen istället för 2 bröstövningar + 1 axelpress som jag gör på det andra, detta för att hålla nere press volymen men fortfarande piska axlarnas främre huvuden bra.

Nyckel
2016-04-03, 21:32
Hur är det med aktiveringen av SA vid pressar över huvudet?

Väldigt bra. Minst lika bra som lutande pressar. Den kanske bästa övningen för någon med fungerande SA är nog push-press. Man kan använda högre vikt än i militärpress eftersom man kickar sig förbi starten av övningen, där deltat är mer aktivt men traps och SA är mindre aktiva. Högst belastning får man alltså i toppläget där SA jobbar som hårdast. Kombinerat med en kontrollerad negativ, åtminstone ner till att överarmarna är i linje med golvet så har man smiskat SA duktigt.

Armhävningar är också en högst underskattad SA- och bröstövning. Någon som väger mycket kan faktiskt komma ganska långt utan att addera viktkaka på ryggen. Ännu mer tryck på SA får man om man höjer upp fötterna lite.

Tackar!

submarine3
2016-04-03, 21:36
Mina bröst var många år rätt värdelösa, det var när jag började köra enbart lutande pressar, hantel och bänk, som de verkligen utvecklades.

Under de första åren körde jag i stort sett bara plan bänk och hantelpress, fick nästan aldrig någon bra kontakt i bröstet utan det verkade mest ta på axlar/triceps som var något så ofantligt mycket mer tränade än bröst.

Lutande bänk, hantelpress samt flyes med hantlar och i cable är vad som verkligen satte fart på min bröstutveckling.

Joel le Monge
2016-04-03, 21:40
Hej,
Intressant tråd!
Har i ca 1 månad kört lutande hantelpress, högreps, som min huvudövning för bröst. Blev trött på bänken då jag efter en tids bortfall tappat mycket. Min erfarenhet så här långt är att tung bänk 2ggr i veckan bygger bättre för mig än 3ggr lutande hantelpress. Ser dessutom inga tecken på att övre delen av pectoralis major ska ha någon fördelaktig utveckling. En stor besvikelse då detta var huvudincitamentet till att köra lutande.
Tror snarast det beror på hur ens muskler ligger på kroppen (eller hur man vill formulera detta). Ska trots det fortsätta ett tag till i förhoppningen att major gains ändå inträffar.
Märkte dock att jag fick en onådig träningsvärk i ryggen, vilket jag tyckte var konstigt men detta kan alltså vara SA som spökar. Tack för den infon Sheogorath!

Kralligare
2016-04-03, 22:40
Hej,
Intressant tråd!
Har i ca 1 månad kört lutande hantelpress, högreps, som min huvudövning för bröst. Blev trött på bänken då jag efter en tids bortfall tappat mycket. Min erfarenhet så här långt är att tung bänk 2ggr i veckan bygger bättre för mig än 3ggr lutande hantelpress. Ser dessutom inga tecken på att övre delen av pectoralis major ska ha någon fördelaktig utveckling. En stor besvikelse då detta var huvudincitamentet till att köra lutande.
Tror snarast det beror på hur ens muskler ligger på kroppen (eller hur man vill formulera detta). Ska trots det fortsätta ett tag till i förhoppningen att major gains ändå inträffar.
Märkte dock att jag fick en onådig träningsvärk i ryggen, vilket jag tyckte var konstigt men detta kan alltså vara SA som spökar. Tack för den infon Sheogorath!

Om man upplever bättre bröstutveckling av incline-press, så är det andra faktorer än lutningen som spelar in, för den där myten om att incline bygger övre bröstet är bara BS (det är mest gener). Men som TS skriver så kan man ju välja lutningen av andra skäl, men vill du bygga maximalt med bröst, så tar plan bäst. För min del tar axlarna stryk av incline, så den går bort för mig hur eller hur.

Nyland
2016-04-04, 03:11
Jag kör plan bänkpress för det mesta men ibland är den upptagen (finns bara en bänkpress *grr*) så då blir det lutande istället. Först störde jag mig på att inte kunna träna exakt det jag hade tänkt mig men nu tycker jag det är roligt med lite variation. Tror inte det gör någon märkbar skillnad för hur bröstmusklerna utvecklas dock.

DJJOHANSSON
2016-04-04, 08:20
Vecka 1
Sned hantelpress
Sned smithbänk
Incline hammer
flyes underifrån i kabel

Vecka 2
Bänkpress
Floorpress
Bänkpress-maskin
Press med t-barstång



Roligt med variation.

Määng
2016-04-04, 08:28
Kör 3 set lutande hantelpress i veckan. 35 graders vinkel och fötterna uppe. Mest för att det är kul att variera lite, tror egentligen inte det spelar någon roll för bröstutvecklingen.

perl
2016-04-04, 08:56
Hej,
Intressant tråd!
Har i ca 1 månad kört lutande hantelpress, högreps, som min huvudövning för bröst. Blev trött på bänken då jag efter en tids bortfall tappat mycket. Min erfarenhet så här långt är att tung bänk 2ggr i veckan bygger bättre för mig än 3ggr lutande hantelpress. Ser dessutom inga tecken på att övre delen av pectoralis major ska ha någon fördelaktig utveckling. En stor besvikelse då detta var huvudincitamentet till att köra lutande.
Tror snarast det beror på hur ens muskler ligger på kroppen (eller hur man vill formulera detta). Ska trots det fortsätta ett tag till i förhoppningen att major gains ändå inträffar.
Märkte dock att jag fick en onådig träningsvärk i ryggen, vilket jag tyckte var konstigt men detta kan alltså vara SA som spökar. Tack för den infon Sheogorath!

Jag tror inte du kan utvärdera hur bra något bygger jämfört med något annat på så kort tid, en månad är inte mycket och troligen kan mycket mer påverka utvecklingen än vilken övning du använder dig av.
Men som tillägg tror inte jag heller att man bygger bättre på specifika delar av muskeln genom att köra lutande/plant, jag TROR däremot att det är bra att variera mellan lutande och plana pressar för att kroppen inte ska känna att träningen är exakt likadan pass till pass. Just för den anledningen varierar jag om jag börjar med lutande eller plana eller bara det ena från gång till gång, gör säkert ingen märkbar skillnad menrent teoretiskt borde det kunna vara "bättre".(kanske) :)