handdator

Visa fullständig version : Roliga händelser: Genusvetare låtsades vara dammexpert


submarine3
2016-04-02, 21:26
I mitten av mars inträffar ett mindre jordskalv i Piteå. Västerbottens-Kuriren skapar en artikel där en May-Britt Öhman uttalar sig om riskerna för att kraftverksdammar kunde ha skadats.

Skalvet är förmodligen inte farligt omgående. Men dammforskaren May-Britt Öhman varnar för att det på sikt kan skada våra stora dammar.

May-Britt Öhman är forskare vid Uppsala Universitet på just dammsäkerhet.

När Norrbottens-Kuriren pratar med henne vid midnatt, natten till söndag, säger hon att uppföljningen av det som hänt är väldigt viktig.

Men det är inte alla aktörer som har säkerheten som högsta prioritet.

– Vattenkraftsföretagen jobbar väldigt noga med det här eftersom det är viktigt för dom, men med gruvföretagen kan det vara annorlunda eftersom att det är en sopstation för dom.

– Vi har ju gruvdammarna i Pajala och Malmfälten. Alla stora vattenkraftsdammar här är i inlandet, men vi har också Aitik (Boliden). De ska klara det här. Ett jordskalv kan upplevas som att det inte är något större problem, men strukturer och vattenflöden kan påverkas av sättningar och de åldras också.

May-Britt Öhman hörde själv av sig till Norrbottens-Kuriren eftersom att hon uppmärksammat vad som hänt via vår rapportering på Facebook.
---
– En damm ska inte brista av ett sådant här skalv, men det kan bli sättningar som inte märks på en gång. Men de märks i efterhand och då kan det börja hända saker.

"Dammexperten" ringer upp tidningen mitt i natten och pratar om sopstationer och liknande.


Detta fick den riktige dammsäkerhetsexperten Sven Knutsson, professor i geoteknik vid Luleå tekniska universitet att gå i taket.

Han skriver ett inlägg om det hela:

En kort stund efter skalvet kunde jag läsa på Norrbotten Kurirens nätupplaga att ”dammsäkerhetsforskaren” May-Britt Öhman från Uppsala universitet ringt tidningen och gjort vidlyftiga uttalade om allehanda möjliga konsekvenser av skalvet. Hon nämnde att dammsäkerheten på sikt kunde äventyras och detta var särskilt allvarligt då dammsäkerhetsfrågan inte var en prioriterad fråga hos vissa dammägare. Hon menade att bristen på ansvar och kompetens var särskilt påtaglig hos gruvindustrin som bygger dammar för förvaring av sand från anrikningsprocesserna vid gruvorna. Medborgarna hade anledning att vara oroade.

Efter att jag som professor arbetat med denna typ av frågor i 20 år med särskilt fokus på dammsäkerhetsfrågor, i såväl vattenkraftsområdet som för gruvdammar, kunde jag inte låta bli att förundras över varifrån alla dessa uttalanden kom.

Först konstaterade jag att denna May-Britt Öhman inte är någon man ofta möter i sammanhang där dammsäkerhet diskuteras och arbetas med. Hon har en anställning på Uppsala Universitet med inriktning mot genusvetenskap. Att denna bakgrund kunde utgöra en grund för djup teknisk kunskap om dammar och dammkonstruktion var något förvånande. Men det hindrade henne inte från att ge sig in i frågor av stor teknisk komplexitet och uttala sig om vad som händer vid skakningar av den typ som skedde i lördags.



Efter lite mailväxling visar det sig att genusvetaren som också vill vara dammexpert har rätt dålig koll på faktisk dammsäkerhet:

fter lite mailväxling visar sig det jag befarade. Hon har inte en aning om dessa saker! Det finns inte tillstymmelse till belägg för uttalande av denna typ. Det hela är helt gripit ur luften. Ungefär på det sätt som skedde på Karolinska. Egna hjärnspöken och falsarier.

Detta är djupt beklämmande och skapar oro hos medborgarna och misstro mot myndigheter. Uttalanden av en person som genomgått forskarutbildning vid svenskt universitet borde vi kunna lita på. I detta fall har May-Britt Öhman inte kommit med ett enda belägg för sina påståenden. Istället talar hon om andra saker när jag frågar henne om var underlaget för uttalandena finns.

Denna "dammexpert" var alltså en genusvetare som pratade i nattmössan.

Vid närmare kontroll visar det sig att genusvetaren varit med på ett hörn i nån slags studie av dammsäkerhet som inte handlar om teknik alls, utan om sociala aspekter.

http://www.nsd.se/opinion/skalvet-skadar-fortroendet-for-forskarvarlden-9944966.aspx
http://www.academia.edu/2112639/Supradisciplinary_conversations_on_Security_Risk_a nd_Resilience_around_Dams_in_Sub_Arctica



Efter kritiken så går genusvetaren ut på facebook och anklagar den riktiga damexperten för "trakasserier":

"Hej vänner med kunskap om akademin. Jag har lite frågor och skulle vilja be om goda råd, antingen nedan eller i pm.

Jag har hamnat i en liten underlig situation, som för mig framstår som rena trakasserier av professor/man - som i en debattartikel grovt kränker min integritet som forskare. Som engagerad i frågor kring naturresurser - framförallt gruvor - är jag rätt van att ta emot allehanda kränkningar från främst män - och då främst utanför akademin. Ofta handlar det om ifrågasättande av min expertis. Att en kvinna, som dessutom sedan nu en längre tid, är verksam vid ett Centrum för Genusvetenskap samtidigt är expert på dammsäkerhetsfrågor - verkar vara svårt för många män, främst då de som vill driva på för etablerandet av fler gruvor. Så ofta får jag höra tillmälen om att jag är okunnig och oinsatt och i princip borde hålla käften. Tyvärr är detta inget ovanligt för kvinnor inom tekniksektorn, snarare regel (det vet jag genom min och andras forskning).

Att det kommer från allmänheten - där det finns gruvförespråkare - har jag vant mig vid. Men nu har jag blivit utsatt av en professor/man vid Luleå Tekniska universitet, som använder exakt samma retorik som jag är van att möta från en aggressiv gruvpositiv allmänhet - och detta i en debattartikel publicerad i Norrländska socialdemokraten.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Förvisso kan jag svara på sakfrågorna - han har helt fel kan jag meddela - och hade han bemödat sig om att kolla upp mina publiceringar och min verksamhet sedan jag började som doktorand 1999, så borde professorn varit försiktig nog att kritisera mig på ett sakligt sätt. Men nu är det rena övertramp. Jag ska svara på debattartikeln - men jag - och många andra med mig - ser detta som rena är trakasserier. Hade det varit inom samma universitet så hade jag nog gått med det till ansvariga inom universitetet. Så jag undrar - när det nu är på ett annat universitet än mitt eget - vart vänder jag mig då? Den ligger dessutom publicerad på professorns egen institutions hemsida. Om man googlar på mitt namn May-Britt Öhman, dammsäkerhet, och NSD, så ligger den näst högt upp (i alla fall i mitt flöde).. Jag vill inte länka till den här."

Detta sprids lite överallt på internet och får henne att skriva ett till mycket professionellt inlägg om det på social media:

May-Britt Öhman Tuohea Rim
6 tim ·

Nu har jag tydligen blivit närapå rikskändis som "genusvetaren som uttalar sig om dammar". Intressant. Är "genusvetare" ett skällsord? Ni som undrar - jag är faktiskt Fil.Dr i Teknikhistoria KTH 2007 - det ni! Jag har doktorerat på Kungliga Tekniska Högskolan!!! Yay!. Så kanske man kunde kalla mig Teknikhistorikern i just detta sammanhang? Eller blir det förvirrande? Jaja, jo men det är det. Jag är verksam vid ett Centrum för Genusvetenskap, och leder en forskargrupp för Teknovetenskapliga studier - dvs studier av teknik- och vetenskap - och däri ingår studier av stora tekniska system, mer specifikt just dammar.

Och även energisystem. Bäva månde världen! Undrar dock lite över varför folk är så ilskna. Är det så provocerande? Jag har uttalat mig MASSOR med gånger om dammar och dammsäkerhet i media. Varför blir folk arga nu? Men - vi tar tillfället i akt och talar om sakfrågan tycker jag. Dammsäkerhet - mänsklig säkerhet - och vem som ska få uttala sig i detta. Och vem som drabbas när det går åt pipsvängen. Det är dags att tala om det nu. Innan det händer. Så - mitt i stormvinden gläds jag åt att folk vill tala om frågan i sig. Spännande. Första gången någonsin tror jag det sker INNAN ett dammbrott, i Sverige i alla fall. Och så ska jag tillägga - kombinationen Teknikhistoria, Studier av teknik- och naturvetenskap - och Genusvetenskap är OSLAGBAR! Det behövs mer sådant. Jag tänkte få bli docent i Genusvetenskap - men vete tusan om titeln är bra att ha, om det ska bli sånt här liv när jag uttalar mig. Forskningsfinansiärer - titta hitåt - detta är nyskapande!

Mängder av ryggdunk på hennes kommentarsfält från människor i .. "samma krets":

Intelligenta pålästa kvinnor upplevs som hot mot patriarkatet och måste tryckas ner och helst förintas. Bra jobbat av dig!

Hejja dig!!! Får jag dela ditt inlägg? Tyckte det var så symptomatiskt på hur kvinnors kunskap nedvärderas.

Patriarkatet hatar starka kvinnor! stå på dig fina du!!!!!





:d:d

Alkro
2016-04-02, 21:35
Pajkastning mellan två forskare, ganska ointressant och vanligt förekommande.

Forskaren i geovetenskap har ju sannolikt bättre kunskaper i ämnet men det är ju ganska felaktigt att lyfta fram kvinnan i fråga som genusvetare utan några kunskaper i ämnet när hon har en phd från KTH i angränsande ämnen.

ChuckTesta
2016-04-02, 21:38
Däremot kan man tycka ett en människa med phd från KTH inom sådana ämnen inte blir "genusvetare"

Alkro
2016-04-02, 21:40
Om man ändrar trådrubriken till "Fil. Dr i Teknikhistoria låtsas vara Dammexpert trots att hon bara gjort en studie i sociala aspekter av dammsäkerhet" så förstår man nog hur ointressant det här blir.

Luca Brasi
2016-04-02, 21:48
Om man ändrar trådrubriken till "Fil. Dr i Teknikhistoria låtsas vara Dammexpert trots att hon bara gjort en studie i sociala aspekter av dammsäkerhet" så förstår man nog hur ointressant det här blir.

Kanske inte bara en.
https://scholar.google.se/citations?user=NxHCRrkAAAAJ&hl=sv&oi=ao&cstart=40&pagesize=20
Hon har iofs rätt i att dammar kan brista och de gör de onekligen trots att de har blivit byggda och översedda av riktiga ingenjörer.

Loke
2016-04-02, 22:30
Om man ändrar trådrubriken till "Fil. Dr i Teknikhistoria låtsas vara Dammexpert trots att hon bara gjort en studie i sociala aspekter av dammsäkerhet" så förstår man nog hur ointressant det här blir.

Håller med. Nosade lite på det här med risk och säkerhet när jag pluggade... Kan berätta att iaf en av lärarna i en kurs (som utan omsvep skulle kunnat kallas "expert på kärnkraftsäkerhet") var typ beteendevetare eller något dylikt flum. Tror inte hon kunde ett skit om, säg, fysiken vid en härdsmälta. Men kärnkraftsäkerhet är ju väldigt brett. Säkert är det liknande vid dammsäkerhet. Jag skulle bli väldigt oroad om hela säkerheten kretsade runt ett gäng byggingenjörer eller liknande.

Gerdler
2016-04-02, 23:10
Håller med. Nosade lite på det här med risk och säkerhet när jag pluggade... Kan berätta att iaf en av lärarna i en kurs (som utan omsvep skulle kunnat kallas "expert på kärnkraftsäkerhet") var typ beteendevetare eller något dylikt flum. Tror inte hon kunde ett skit om, säg, fysiken vid en härdsmälta. Men kärnkraftsäkerhet är ju väldigt brett. Säkert är det liknande vid dammsäkerhet. Jag skulle bli väldigt oroad om hela säkerheten kretsade runt ett gäng byggingenjörer eller liknande.
Risk är ju mer än konsekvens och det är mer än sannolikhet för den konsekvensen. Man måste väga samman dem och det är därför två (faktiska)experter om säkerheten inom ett visst område som egentligen är helt överens om sannolikheten och konsekvensen kan komma fram till helt olika utfall om acceptansen för risken.

I det här fallet känns det som att genusvetaren på grund av sin forskning har full fokus på att "det kan hända" och vad konsekvensen blir medans den verkliga experten har fokus på att det inte ska hända och han har säkert fog för att det inte kommer ske och där har genusvetaren inte en aning.

Loke
2016-04-02, 23:27
Risk är ju mer än konsekvens och det är mer än sannolikhet för den konsekvensen. Man måste väga samman dem och det är därför två (faktiska)experter om säkerheten inom ett visst område som egentligen är helt överens om sannolikheten och konsekvensen kan komma fram till helt olika utfall om acceptansen för risken.

I det här fallet känns det som att genusvetaren på grund av sin forskning har full fokus på att "det kan hända" och vad konsekvensen blir medans den verkliga experten har fokus på att det inte ska hända och han har säkert fog för att det inte kommer ske och där har genusvetaren inte en aning.

Jadu, jag kan bara säga att jag inte vet.

Yes
2016-04-02, 23:30
Kanske inte bara en.
https://scholar.google.se/citations?user=NxHCRrkAAAAJ&hl=sv&oi=ao&cstart=40&pagesize=20
Hon har iofs rätt i att dammar kan brista och de gör de onekligen trots att de har blivit byggda och översedda av riktiga ingenjörer.
Wow, vilken smörja...

Klein
2016-04-02, 23:53
Så hon är en same som jobbar mot den vite mannens förtryck av minoriteter och kvinnor.

Vattenregleringar på liv och död i Lule älv – Postkoloniala och feministiska teknovetenskapliga perspektiv.

Haha.

LoveMachine
2016-04-03, 01:18
Jag tycker att hennes inlägg om dammsäkerheten verkar vara rätt dåligt underbygg och hon verkar inte riktigt ha koll på det hon talar om. Men jag skulle inte avfärda hennes övriga forskning som skräp bara för att den innehåller några av era trigger words. Det finns en massa aspekter av just vattenkraft som inte är rent teknologiska, utan påverkar alla aspekter av livet i hela älvdalen. Som uppvuxen i Luleå, vid mynningen till en av Sveriges mest utbyggda älvar blir det rätt uppenbart. Men det är inget som man tänkte på när dammarna byggdes.

Sen vet jag inte om just hennes forskning är bra eller dålig, jag har inte läst den, men ämnet i sig har relevans.

Luca Brasi
2016-04-03, 08:05
Boliden,Sopstation damm, riktiga dammexperter osv.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2015/02/17-ar-efter-dammkatastrofen-nu-oppnar-gruvan-igen

Mantus
2016-04-03, 08:18
Om man ändrar trådrubriken till "Fil. Dr i Teknikhistoria låtsas vara Dammexpert trots att hon bara gjort en studie i sociala aspekter av dammsäkerhet" så förstår man nog hur ointressant det här blir.

+1
Det finns otaliga exempel på akademiker som uttalar sig tvärsäkert i ämnen de inte alls behärskar, det verkar vara lite av en yrkesakademisk nationalsport. Det här var inte särdeles uppseendeväckande kontra många andra exempel.

Yes
2016-04-03, 08:50
Jag tycker att hennes inlägg om dammsäkerheten verkar vara rätt dåligt underbygg och hon verkar inte riktigt ha koll på det hon talar om. Men jag skulle inte avfärda hennes övriga forskning som skräp bara för att den innehåller några av era trigger words. Det finns en massa aspekter av just vattenkraft som inte är rent teknologiska, utan påverkar alla aspekter av livet i hela älvdalen. Som uppvuxen i Luleå, vid mynningen till en av Sveriges mest utbyggda älvar blir det rätt uppenbart. Men det är inget som man tänkte på när dammarna byggdes.

Sen vet jag inte om just hennes forskning är bra eller dålig, jag har inte läst den, men ämnet i sig har relevans.
Det är när hon ger det "postkoloniala och feministiska teknovetenskapliga perspektiv" som man genast kan sluta sig till att det är ren smörja.

Loke
2016-04-03, 08:55
Det är när hon ger det "postkoloniala och feministiska teknovetenskapliga perspektiv" som man genast kan sluta sig till att det är ren smörja.

Nä, så enkelt är det ju tyvärr inte.

PureWhey
2016-04-03, 09:00
+1
Det finns otaliga exempel på akademiker som uttalar sig tvärsäkert i ämnen de inte alls behärskar, det verkar vara lite av en yrkesakademisk nationalsport. Det här var inte särdeles uppseendeväckande kontra många andra exempel.

Känns som akademiker bör vara extra försiktiga, eller?

Diomedea exulans
2016-04-03, 10:05
Att dammtorka har ju alltid varit kvinnans roll i hemmet. Så hon trodde väl "jag kan mer om damm för att jag är kvinna"!

Mantus
2016-04-03, 10:06
Känns som akademiker bör vara extra försiktiga, eller?

Akademiker borde vara det och flera är nog det också men det finns en hel del som sticker ut.Sedan finns det ju de inom akademin som är väldigt underliga och i vissa fall halvgalna. Att vara expert i ett ämne och sällan bli ifrågasatt kan även det göra underliga saker med en människa och dennes självbild, det blir nog lätt så att man tror sig vara bättre än de flesta i allt.

PureWhey
2016-04-03, 10:14
Att dammtorka har ju alltid varit kvinnans roll i hemmet. Så hon trodde väl "jag kan mer om damm för att jag är kvinna"!

:laugh:

Akademiker borde vara det och flera är nog det också men det finns en hel del som sticker ut.Sedan finns det ju de inom akademin som är väldigt underliga och i vissa fall halvgalna. Att vara expert i ett ämne och sällan bli ifrågasatt kan även det göra underliga saker med en människa och dennes självbild, det blir nog lätt så att man tror sig vara bättre än de flesta i allt.

Jo exakt, där är jag med.

filmjölk
2016-04-03, 11:04
Om bara en tiondel av mina fördomar om genusvetare stämmer så borde ingen någonsin lyssna på en genusvetare.

LoveMachine
2016-04-03, 18:15
Det är när hon ger det "postkoloniala och feministiska teknovetenskapliga perspektiv" som man genast kan sluta sig till att det är ren smörja.

Jag har som sagt inte läst hennes artiklar, och jag kan inte nog (något) om hur det feministiska perspektivet skulle se ut. Men jag vet att det finns klart koloniala inslag i hur staten ser på den norra landsändan och hur dess resurser ska användas. "Norrland" började som en Svensk råvarukoloni och en hel del av det tänkte fanns kvar när gruvorna och vattenkraften byggdes ut som mest. Ett tänk som på sätt och vis cementerats på grund av vattenkraftens långa livslängd. Det som byggdes då är kvar dess påverkan lever vidare.

filmjölk
2016-04-03, 18:44
för att den innehåller några av era trigger words. .

"Några" :D :D :D. Bara ämnena hon är expert i är en stor samling trigger words. Bara begreppet "genus" får det att migränpulsera i tinningarna.

Diomedea exulans
2016-04-03, 18:48
Ska kalla mig för dammexpert också, jag har ju gjort en ankdamm.

Yes
2016-04-03, 18:55
Jag har som sagt inte läst hennes artiklar, och jag kan inte nog (något) om hur det feministiska perspektivet skulle se ut. Men jag vet att det finns klart koloniala inslag i hur staten ser på den norra landsändan och hur dess resurser ska användas. "Norrland" började som en Svensk råvarukoloni och en hel del av det tänkte fanns kvar när gruvorna och vattenkraften byggdes ut som mest. Ett tänk som på sätt och vis cementerats på grund av vattenkraftens långa livslängd. Det som byggdes då är kvar dess påverkan lever vidare.
Om jag påstår att hon utgår ifrån patriarkala maktstrukturer och att samerna blivit förtryckta sedan kolonialiseringen på 1200-talet, sätter du emot?

PureWhey
2016-04-03, 19:03
Ska kalla mig för dammexpert också, jag har ju gjort en ankdamm.

:laugh:

Stompa
2016-04-03, 19:16
Ska kalla mig för dammexpert också, jag har ju gjort en ankdamm.

:laugh::laugh: This guy:thumbup:

Gerdler
2016-04-03, 19:53
Ska kalla mig för dammexpert också, jag har ju gjort en ankdamm.
Det är lite som att bruden man tar oskulden på helt plötsligt blir expert på sex och samlevnad. Du får nog ta och bygga några ankdammar och/eller andra dammar till och hon får nog ta och ha några tusen till ligg. Men jag tycker helt klart du är på god väg.

LoveMachine
2016-04-03, 23:59
Om jag påstår att hon utgår ifrån patriarkala maktstrukturer och att samerna blivit förtryckta sedan kolonialiseringen på 1200-talet, sätter du emot?

Nä det låter rätt troligt. Men skulle hon i så fall ha fel i fråga om samerna?

Som jag sa tidigare, jag känner inte till hennes forskning och hon verkar inte vara en expert på dammhållfasthet. Men just dammbyggnad är något som ofta drabbar ursprungsbefolkningar rätt hårt, och ofta utan att få ta del av vinsterna. Och ur det perspektivet finns det en hel del "mjuka" frågor som är intressanta att nysta i. Men jag tor inte att någon är särskilt intresserad av att höra mig gå full Po Tidholm.

Klein
2016-04-04, 00:51
Nä det låter rätt troligt. Men skulle hon i så fall ha fel i fråga om samerna?

Som jag sa tidigare, jag känner inte till hennes forskning och hon verkar inte vara en expert på dammhållfasthet. Men just dammbyggnad är något som ofta drabbar ursprungsbefolkningar rätt hårt, och ofta utan att få ta del av vinsterna. Och ur det perspektivet finns det en hel del "mjuka" frågor som är intressanta att nysta i. Men jag tor inte att någon är särskilt intresserad av att höra mig gå full Po Tidholm.

Samerna är inte ens ursprungsbefolkningen i Skandinavien. Samer är en asiatisk invandringsgrupp från österled som kom långt efter att blonda och blåögda jägarsamlare från söderled hade bosatt sig och antagligen bara som ett led i en hemvändning efter istidens topp.

Vinter
2016-04-04, 01:15
Samerna är inte ens ursprungsbefolkningen i Skandinavien. Samer är en asiatisk invandringsgrupp från österled som kom långt efter att blonda och blåögda jägarsamlare från söderled hade bosatt sig och antagligen bara som ett led i en hemvändning efter istidens topp.

Du är medveten om att det bodde människor i Skandinavien innan den recessiva genen för blå ögon existerade?

Klein
2016-04-04, 01:33
Du är medveten om att det bodde människor i Skandinavien innan den recessiva genen för blå ögon existerade?

De 7700 år gamla jägarsamlarna från Mottala utgör så vitt jag vet de äldsta fynden av moderna människor i Skandinavien. De hade de genetiska varianterna SLC24A5 och SLC45A2 för vit hy. De hade också genen HERC2/OCA2 som ger blåa ögon och bidrar till vit hy och blont hår.

kvarnis
2016-04-04, 05:34
Ska kalla mig för dammexpert också, jag har ju gjort en ankdamm.

Litar mer på dina dammkunskaper till skillnad från den här bluffpersonen på KI.

Du borde bli sveriges "go to guy" rörande dammsäkerhet, vara med i tv och göra diverse experiment, du kan ha ankor som test subjects vid naturkatastrofer.

Vinter
2016-04-04, 06:28
De 7700 år gamla jägarsamlarna från Mottala utgör så vitt jag vet de äldsta fynden av moderna människor i Skandinavien. De hade de genetiska varianterna SLC24A5 och SLC45A2 för vit hy. De hade också genen HERC2/OCA2 som ger blåa ögon och bidrar till vit hy och blont hår.

Ja men den genen är maximalt 10000år gammal och har samtidigt gemensamma rötter med människor från områden i Ryssland till Iran och ända till Afghanistan. Dvs den är invandrad efter den perioden. Det finns därmed bosättningar som har daterats som flera tusen år äldre i skandinavien. Vi beräknas vara en blandning av genuppsättningar från tre olika folk.

http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/europ%C3%A9ernas-genetiska-ursprung-kartlagt-1.203891

filmjölk
2016-04-04, 06:34
Har ni gått från dammsäkerhet till rasforskning på två sidor? Bra jobbat!

Magnus Larsson
2016-04-04, 07:20
Har ni gått från dammsäkerhet till rasforskning på två sidor? Bra jobbat!

God damm it! :cool:

Vinter
2016-04-04, 08:39
Har ni gått från dammsäkerhet till rasforskning på två sidor? Bra jobbat!

Nja genetik är i alla fall en erkänd vetenskap. Det är bla en karta över hur människor flyttat runt.

Luca Brasi
2016-04-04, 09:07
De 7700 år gamla jägarsamlarna från Mottala utgör så vitt jag vet de äldsta fynden av moderna människor i Skandinavien. De hade de genetiska varianterna SLC24A5 och SLC45A2 för vit hy. De hade också genen HERC2/OCA2 som ger blåa ögon och bidrar till vit hy och blont hår.
Bodde de i Lappland?

Nyland
2016-04-04, 09:31
"Dammexperten" ringer upp tidningen mitt i natten och pratar om sopstationer och liknande.


Detta fick den riktige dammsäkerhetsexperten Sven Knutsson, professor i geoteknik vid Luleå tekniska universitet att gå i taket.

Alltså, det hela var bara ett missförstånd. Genusvetaren sa ju att hon var "dam expert", inte hennes fel att tidningen hörde fel. :)

Gerdler
2016-04-04, 10:01
De 7700 år gamla jägarsamlarna från Mottala utgör så vitt jag vet de äldsta fynden av moderna människor i Skandinavien. De hade de genetiska varianterna SLC24A5 och SLC45A2 för vit hy. De hade också genen HERC2/OCA2 som ger blåa ögon och bidrar till vit hy och blont hår.

http://sv.metapedia.org/wiki/Ursprungsfolk
Skandinavien befolkades söderifrån av germanska folkstammar när inlandsisen sakta smälte och drog sig norrut. Dessa stammar vandrade över den landbrygga som då sammanhöll nuvarande Skandinavien med kontinenten. De germanska folkstammarna vandrade under årtusendena allt längre norrut och befolkade dagens Sverige och Norge. Sveriges äldsta fynd för mänsklig aktivitet har hittats i Skåne, i Lockarp och Mölleröd, i form av några pilspetsar och flintredskap. Dessa fynd är över 14 000 år gamla. Det äldsta fyndet i Norrland är cirka 9 000 år gammalt och hittades vid Garaselet invid Byskeälven i Västerbotten. Det går dock inte att avgöra om fyndet vid Byskeälven kommer från germanska stammar eller andra folk.

Man vet genom utgrävningar att bostadshus av sydskandinavisk typ byggdes ända upp till vad som idag är Mellannorrland, det vill säga Hälsingland, Medelpad, Ångermanland och Jämtland runt år 0. Indikationer pekar på att det var influenser västerifrån, dagens Norge, som gjorde befolkningarna mer bofasta med hus ända upp till 40 meter långa och en livsstil med agrar kultur. Ännu tidigare, runt år 800 fvt, skiljer sig kulturerna åt. Mellannorrland får en bofast befolkning medan över Norrland fortfarande håller fast vid en fångstkultur. Detta tyder på två skilda folk och kulturer.

Klein
2016-04-04, 10:13
http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/europ%C3%A9ernas-genetiska-ursprung-kartlagt-1.203891

http://sv.metapedia.org/wiki/Ursprungsfolk

Ok jag startar en ny tråd om detta. Jag är intresserad av ämnet och vill gärna lära mig mer men vi går off topic.

Hövdingen
2016-04-04, 19:48
En professor politisk kommunikation har skrivit en bok invandringens lönsamhet.
DXtJrMG3duY

Inte många rätt där inte.

PureWhey
2016-04-04, 20:14
God damm it! :cool:

Whatever it takes

Diomedea exulans
2016-04-04, 20:15
Trodde tråden hade dött, så dammade Hövdingen av den.

dluddeckens
2016-04-04, 20:28
God damm it! :cool:


I saw what you did there!

Diomedea exulans
2016-04-04, 20:33
Jag googlade lite, och hittade en som måste vara expert, det är tydligen en van dammkille:

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0338/3269/files/vandamme-570.jpg?9785223239258637411

Gerdler
2016-04-04, 20:50
Jag googlade lite, och hittade en som måste vara expert, det är tydligen en van dammkille:

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0338/3269/files/vandamme-570.jpg?9785223239258637411

Du har så mycket gemensamt med den dammkillen, hört att han är kampsportare som du, fast säkert inte lika seriös. Han har grymma axlar och pecs, som du. Han gillar dessutom lastbilar(se nedan), och det är ju lite lantigt och det är ju du med.

M7FIvfx5J10

Baan
2016-04-04, 22:17
Det är givetvis lite fult att nämna genusvetenskapen och inte nämna det något närmare, teknikhistoria. Å andra sidan är det alltså en examen i historia och inte någon specifik teknik/vetenskap - och då blir det lite roligt att man kan kalla sig själv dammsäkerhetsexpert.

Sen är forskare människor som alla andra, de har en del tankar och åsikter och de börjar troligtvis - precis som vanliga människor - med en tanke på vad slutsatsen är och sen gör sitt yttersta för att få deras forskning att peka åt det hållet. I hennes fall är det mycket samiska frågor och då är man ofta mot utveckling såsom gruvdrift, vattenkraft och vad mer som kan tänkas vara aktuellt där uppe. Jag misstänker att motparten inte riktigt har samma intresse av att försvara samerna.

Loke
2016-04-04, 23:02
Det är givetvis lite fult att nämna genusvetenskapen och inte nämna det något närmare, teknikhistoria. Å andra sidan är det alltså en examen i historia och inte någon specifik teknik/vetenskap - och då blir det lite roligt att man kan kalla sig själv dammsäkerhetsexpert.

Fast som sagt, säkerhet är ett betydligt bredare begrepp än bara den rena tekniken. I svenska är historia en vetenskap. Om vi nu ska vara noga med sakers betydelse och innebörd.

dluddeckens
2016-04-05, 07:15
Typiskt män att ha en så dammig syn på genusvetenskap.

wintersnowdrift
2016-04-05, 07:52
Det är när hon ger det "postkoloniala och feministiska teknovetenskapliga perspektiv" som man genast kan sluta sig till att det är ren smörja.

Om jag påstår att hon utgår ifrån patriarkala maktstrukturer och att samerna blivit förtryckta sedan kolonialiseringen på 1200-talet, sätter du emot?

... på vilket sätt skulle teorier som utgår från patriarkala maktstrukturer och förtryck av samerna vara smörja?

Baan
2016-04-07, 11:39
Fast som sagt, säkerhet är ett betydligt bredare begrepp än bara den rena tekniken. I svenska är historia en vetenskap. Om vi nu ska vara noga med sakers betydelse och innebörd.

Jag menade att hon låter för "bred" för att uttala sig om något och framförallt kan man hänga upp sig på "dammsäkerhetsexpert".

Eftersom hon verkar bygga sig resonemang en del på auktoritetsargument är det naturligt att ifrågasätta varför just hon skulle vara lämplig att vara "expert" i fråga.