handdator

Visa fullständig version : Feedback på en nybörjares träningsschema


Termos
2016-04-02, 20:53
Hej!

Jag är 24 år gammal, 75kg, 189cm, tidigare tränat fotboll och ishockey men haft uppehåll ett par år och är nu ganska ny på gymmet sedan 3 månader tillbaka. Jag tränar 3 gånger i veckan, tränar inget annat mer än sporadisk löpning då och då.

Mitt mål med träningen är att få bra vardagsstyrka, hållning och allmänt snyggare kropp. ;)

Mitt schema har senaste 3 månaderna sett ut som följande:

Uppvärmning rodd 2km.

Triceps pushdown, 3x10
Latpull till bröst, 3x10
Sittande rodd, 3x10
Stående bänkpress cables, 3x10
Axelpress frihantel, 3x10
Bicepscurl frihantel, 3x10

Bålövningar: Situps, sneda situps, v-crunch, plankan med variationer, sidoplanka, rygglyft.


Med detta program innefattar jag alla större muskelgrupper på överkroppen och bålen men har medvetet skippat benövningar då jag inte känner någon större motivation till det i nuläget.

Tacksam för synpunkter och feedback! :)

Spelevink
2016-04-02, 21:01
Största tipset är, lägg till benövningar.
Särskilt knäböj och marklyft.

Finns ingen anledning till att inte träna ben om du inte har en skada som hindrar det. Är troligtvis något du också kommer ångra annars om något år.

Termos
2016-04-02, 22:37
Största tipset är, lägg till benövningar.
Särskilt knäböj och marklyft.

Finns ingen anledning till att inte träna ben om du inte har en skada som hindrar det. Är troligtvis något du också kommer ångra annars om något år.

Vet nog det egentligen men har bara inte pallat hehe. Förslag på bra övning för att få med mycket av benen på någon enstaka/några få övningar? :)

Spelevink
2016-04-02, 22:55
Vet nog det egentligen men har bara inte pallat hehe. Förslag på bra övning för att få med mycket av benen på någon enstaka/några få övningar? :)

Till exempel de två jag skrev, marklyft och knäböj. :)

De två övningarna tränar också majoriteten av kroppen, inte bara ben.

Illustrerade mannen
2016-04-03, 09:01
Hej!

Triceps pushdown, 3x10
Latpull till bröst, 3x10
Sittande rodd, 3x10
Stående bänkpress cables, 3x10
Axelpress frihantel, 3x10
Bicepscurl frihantel, 3x10

Bålövningar: Situps, sneda situps, v-crunch, plankan med variationer, sidoplanka, rygglyft.
:)

Hej Termos.
Man kan ha massor av åsikter om ditt pass. Kör på som du gör en tid, men för din egen skull - lägg till böj och mark! Du skriver att du vill ha en "snygg kropp". Jag antar att flickors åsikter om din kropp är relevant... Glöm då absolut inte dessa övningar. Du intresserar dig säkert för flickors bakdelar... Flickor är intresserade av pojkars bakdelar också... Jag lovar!
Jag vet inte om du skrivit övningarna i den ordning du kör dem?
Skulle jag köra ditt pass skulle jag göra så här:
1.
Böj 3X10
Bröst 3X10
Rygg 3X10
Axlar 3X10
Triceps 3X10
Biceps 3X10
Mage

2.
Mark 4X6-8
Bröst 3X10
Rygg (övre) 3X10
Axlar 3X10
Triceps 3X10
Biceps 3X10
Mage

3.
Som 1.

Jag skulle personligen köra olika övningar och olika repsantal för respektive muskelgrupp vid varje pass, men dit kommer du efter en tid!

Och återigen! Skippa inte böj och mark! (Eller andra funktionella övningar för de musklerna!)

Nyland
2016-04-04, 03:40
Övningsvalet för överkroppen ser väl helt ok ut fast jag undrar vad stående bänkpress med cables är, kabel flyes gissar jag? Bättre att träna vanlig bänkpress i så fall.

Som tidigare nämnts är det vansinne att inte träna ben men det inser du nog själv. Knäböj för framsidan och raka marklyft eller lårcurl för baksidan är det absolut minsta som du borde göra.

Sen att köra 7-8(?) olika varianter av magövningar för att skulptera dina magmuskler är ett rookie mistake, kommer ta en massa tid och inte ge de resultat du antagligen är ute efter (six pack). Välj en magövning och släng in några set på slutet om du känner för det men lägg fokuset på annat.