handdator

Visa fullständig version : Vad gör micron med maten?


andersw
2004-04-18, 12:14
Hej,

Har hört en massa ryskten som vanligt, vad det egentligen är som händer när man värmer mat i microvågsugn.

Att microvågorna får vattenmolekylerna att vibrera och värmas har man hört sen länge.

Men vad jag är intresserad av är vad som händer med maten?
Näringen? GI:et? osv osv

//ANders

King Grub
2004-04-18, 12:21
Enligt Livsmedelsverket:

"När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten.

Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall finner man endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning.

Det har inte publicerats studier eller artiklar som visar att tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod.

I ett fall har man upphettat längre och intensivare än vad man normalt gör med mjölk och då är det inte så märkligt att det uppkommer en del förluster av näringsämnen.

Bröstmjölk eller bröstmjölksersättning ska dock inte värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader!"

GI kan bli olika beroende på om du tillagar i mikro eller kastrull. Havregröt är ett bra exempel: i mikron tränger de vattenlösliga fibrerna inte ut lika väl, med ett högre GI som resultat.

ivandrago
2004-04-18, 12:45
En underbar sida med ingående svar för sådana här och andra typer av frågor är www.howstuffworks.com

här är t.ex. om microvågsugnar

http://home.howstuffworks.com/microwave.htm

Tolkia
2004-04-19, 10:10
Att microvågorna får vattenmolekylerna att vibrera och värmas har man hört sen länge.
Det är precis det som händer i en mikrovågsugn. Sedan kan du förstås sabotera en del känsliga näringsämnen (tex. vissa vitaminer) genom att långkoka eller tok-koka, men det gör du precis lika bra på en elspis.

aliquis
2004-04-19, 23:33
Läste någonstans att bara 5% av antioxidanterna fanns kvar efter att maten micrats, 20% efter kokning och 70% efter ångkokning.. å andra sidan är det ju lätt att "överkoka" grönsaker i micro då det är så små mängder vatten som skall värmas om man bara har en plastbytta med grönsaker och någon matsked vatten.

Prankie
2004-04-20, 06:20
Om man nu ska vara så känslig så lägg bara grönsaker i en tupperware, sedan i en större tupperware med vatten. Micra och grönsaker blir som ångkokta.

Krabban
2004-05-14, 15:30
Hur är det t.ex. med risgrynsgröt? Det är att fördra att värma i en kastrull än i micron?

King Grub
2004-05-14, 15:44
Originally posted by Krabban
Hur är det t.ex. med risgrynsgröt? Det är att fördra att värma i en kastrull än i micron?

Du kan väl knappast koka risgröt i mikron. Det måste man nog göra i kastrull. Menar du Bob-tuber med färdiggröt spelar det ingen speciell roll. GI:t är redan lågt, men II:t är astronomiskt.

Krabban
2004-05-14, 15:59
Originally posted by King Grub


Du kan väl knappast koka risgröt i mikron. Det måste man nog göra i kastrull. Menar du Bob-tuber med färdiggröt spelar det ingen speciell roll. GI:t är redan lågt, men II:t är astronomiskt.


När du menar Gi:t är lågt så menar du snabba kolhydrater? II:t har jag inte greppat vad det är för något. Kort redogörelse?

AcidSleeper
2004-05-14, 16:44
Originally posted by Krabban



När du menar Gi:t är lågt så menar du snabba kolhydrater?

Dessto högre GI dessto snabbare åker energin ut i kroppen och vice versa

kharon
2004-05-14, 16:44
Originally posted by Krabban



När du menar Gi:t är lågt så menar du snabba kolhydrater? II:t har jag inte greppat vad det är för något. Kort redogörelse?

Högt GI = Snabba, lågt GI = långsamma

II är insulin index. Sök så finnser du hur många förklaringar som helst.

stjärtsmiskaren
2004-05-27, 17:40
maten blir varm i den :bpump:

^Bateau^
2005-02-02, 17:39
Sökte och hittade den här gammla tråden...

En kvinnlig jobbarkompis sa att att micron förstörde vitaminerna i maten. Detta verkar stämma till viss del, men inte värre än vad annan uppvärming gör? Till och med bättre eftersom det inte usätts för värme så länge som i ugn eller på spisen?

Kan man dra ovanstående slutsats?
Ska man behöva undvika uppvärmd mat?

Andyh
2005-02-02, 17:45
Du kan väl knappast koka risgröt i mikron. Det måste man nog göra i kastrull. Menar du Bob-tuber med färdiggröt spelar det ingen speciell roll. GI:t är redan lågt, men II:t är astronomiskt.

Min mamma kokar ibland risgröt i mikron, faktiskt känner jag ingen skillnad på om den är gjord på spis eller mikro. Jag tror dock inte att man vinner något i tid på att göra i mikro.

vrålapa
2005-02-02, 18:09
Hur ligger det till med Värmeskåp då?
Kan det vara så bra för maten att ligga i värme i ca 2 timmar?
Jag jobbar som snickare och funderat på att köpa en sådär plåtburk för värmeskåp men har en rädsla för att det kanske förstör maten på något sätt?!

z_bumbi
2005-02-02, 18:12
Hur ligger det till med Värmeskåp då?
Kan det vara så bra för maten att ligga i värme i ca 2 timmar?
Jag jobbar som snickare och funderat på att köpa en sådär plåtburk för värmeskåp men har en rädsla för att det kanske förstör maten på något sätt?!

Det är ingen höjdare för de värmekänsliga vitaminerna men är det bara ett eller två mål per dag så är det inte hela värden heller.
Ät grönsaker vid sidan av så har du fixat en bra måltid.

vrålapa
2005-02-02, 20:18
Okey:) fast jag är ju värdelös på att äta grönsaker:) Dock äter jag apotekets multivitamin eller vad dom heter:) 'på sidan om' ;)

King Grub
2005-02-02, 20:43
Okey:) fast jag är ju värdelös på att äta grönsaker:) Dock äter jag apotekets multivitamin eller vad dom heter:) 'på sidan om' ;)

Du får inte den antioxidativa effekten från piller. Det måste vara "the real thing": frukt och grönsaker.

The 6-a-day study: effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers.American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 6, 1060-1072, June 2004

Background: Fruit and vegetables contain both nutritive and nonnutritive factors that might contribute to redox (antioxidant and prooxidant) actions.

Objective: We investigated the relative influence of nutritive and nonnutritive factors in fruit and vegetables on oxidative damage and enzymatic defense.

Design: A 25-d intervention study with complete control of dietary intake was performed in 43 healthy male and female nonsmokers who were randomly assigned to 1 of 3 groups. In addition to a basic diet devoid of fruit and vegetables, the fruit and vegetables (Fruveg) group received 600 g fruit and vegetables/d; the placebo group received a placebo pill, and the supplement group received a vitamin pill designed to contain vitamins and minerals corresponding to those in 600 g fruit and vegetables. Biomarkers of oxidative damage to protein and lipids and of antioxidant nutrients and defense enzymes were determined before and during intervention.

Results: Plasma lipid oxidation lag times increased during intervention in the Fruveg and supplement groups, and the increase was significantly higher in the former. Plasma protein carbonyl formation at lysine residues also increased in both of these groups. Glutathione peroxidase activity increased in the Fruveg group only. Other markers of oxidative damage, oxidative capacity, or antioxidant defense were largely unaffected by the intervention.

Conclusions: Fruit and vegetables increase erythrocyte glutathione peroxidase activity and resistance of plasma lipoproteins to oxidation more efficiently than do the vitamins and minerals that fruit and vegetables are known to contain. Plasma protein carbonyl formation at lysine residues increases because of the vitamins and minerals in fruit and vegetables.

vrålapa
2005-02-03, 16:51
Okej! :) fan också! *cry*