handdator

Visa fullständig version : Jämförelse av aktivering av lårmusklerna av basövningar och isoleringsövningar


King Grub
2016-04-02, 08:48
PURPOSE:

This study aimed to examine whether muscle activation of the quadriceps femoris differs between single- and multi-joint exercises, and to explore the factors resulting in muscle and exercise specificity in activation.

METHODS:

Eleven adults developed isometric hip extension torque gradually while maintaining submaximal isometric knee extension torque (Experiment 1). In Experiment 2, 15 men performed knee extension and leg press separately at intensities of 20, 40, 60 and 80 % of their one repetition maximum (1RM) load, and 14 men conducted leg press at intensities of 40 and 80 % of 1RM until exhaustion (Experiment 3). Muscle activation during exercises was measured using surface electromyography from the rectus femoris, vastus lateralis and medialis.

RESULTS:

The addition of isometric hip extension torque significantly decreased rectus femoris activation (Experiment 1). In Experiment 2, the rectus femoris activation was significantly higher during knee extension than during leg press, whereas no differences were observed in the vasti. The rectus femoris activation was not significantly different between leg press at 80 % and knee extension at 20 % of 1RM. The results of Experiment 3 showed significant increases in vasti activation at both intensities, whereas rectus femoris activation did not change at 80 % of 1RM.

CONCLUSION:

The results revealed that even at high intensity, the rectus femoris activation during multi-joint exercise is low and does not increase with fatigue, unlike the vasti, and that the inter-muscle and inter-exercise differences in activation depend on whether hip extension torque is exerted in the exercise.

Eur J Appl Physiol. 2016 Mar 31. Unique activation of the quadriceps femoris during single- and multi-joint exercises.

Diomedea exulans
2016-04-02, 09:05
Knäböj är inte bäst!!!!! :eek:

pezrulezhaakon
2016-04-02, 10:30
100% förväntat resultat. Bra när det dyker upp studier på det man vetat länge.

kvarnis
2016-04-02, 11:11
Knäböj är inte bäst!!!!! :eek:

Dom använde inte knäböj i studien utan jämförde benspark och benpress eller läser jag helt fel?

Diomedea exulans
2016-04-02, 11:40
Dom använde inte knäböj i studien utan jämförde benspark och benpress eller läser jag helt fel?

Pft, samma princip.

Anders The Peak
2016-04-02, 11:44
Kul om de gör likadan jämförelse med sittande hantelpress med hantellyft åt sidan :) Vad tror ni om resultatet ?

Diomedea exulans
2016-04-02, 12:00
Kul om de gör likadan jämförelse med sittande hantelpress med hantellyft åt sidan :) Vad tror ni om resultatet ?

Hantelpress: Aktivering av triceps och frontdeltoiden.
Hantellyft åt sidan: Aktivering av mellandeltoiden.

Paperbasket
2016-04-02, 12:03
Han vet.

Rahf
2016-04-02, 12:30
Pft, samma princip.

Nja, samma hävarm men inte samma rörelse.

PureWhey
2016-04-02, 12:34
nvm

Luca Brasi
2016-04-02, 12:39
Jag är skeptisk till att benspark är bra för knäet,å andra sidan.
Jag har en mycket bred erfarenhet av skador så det ligger lite det jag säger förstår ni.

Anders The Peak
2016-04-02, 12:41
Hantelpress: Aktivering av triceps och frontdeltoiden.
Hantellyft åt sidan: Aktivering av mellandeltoiden.

Nu var du allt smart ;)

PureWhey
2016-04-02, 12:41
Jaha.

Diomedea exulans
2016-04-02, 12:56
Jag är skeptisk till att benspark är bra för knäet,å andra sidan.
Jag har en mycket bred erfarenhet av skador så det ligger lite det jag säger förstår ni.

Mina knän är sketadåliga men de brukar klara benspark.

HenrikJ
2016-04-02, 13:26
Får ofta ont i knät av knäböj. Aldrig i benspark. Men det kanske händer något som jag inte känner....

pezrulezhaakon
2016-04-02, 13:48
Sålänge folk fortsätter tro att musklerna vet vad övningen heter, så kommer felaktig "fakta" fortsätta att spridas.

Anders The Peak
2016-04-02, 14:14
Sålänge folk fortsätter tro att musklerna vet vad övningen heter, så kommer felaktig "fakta" fortsätta att spridas.

Du är inte det här en fördom från din sida?

PureWhey
2016-04-02, 14:54
Muskeln utför rörelser, inte "övningar", eller..?

shogunr
2016-04-02, 15:34
För vissa så känns benspark uttalat sämre för knäna. Tror det är främst när man lägger på vikt. Så är det för mig, lätt att köra lätt och strikt med många reps. Väldigt svårt att lägga på vikt och köra tungt och känns sämre för knäna.

Allt som allt så röstar jag för knäböj med benspark som avslutare. Men att i alla lägen tänka på lederna och inte öka för snabbt.

Diomedea exulans
2016-04-02, 15:35
Sålänge folk fortsätter tro att musklerna vet vad övningen heter, så kommer felaktig "fakta" fortsätta att spridas.

För att inte tala om att musklerna vet hur mycket vikt som är på stången...

Sheogorath
2016-04-02, 16:11
Den här studien är som sagt helt i linje med förväntat eftersom rectus femoris är en knästräckare och en höftböjare medan vastus-musklerna bara är knästräckare. Rectus femoris kommer inte att göra någon större längdförändring under en benpress eftersom en förlängning sker över ena leden och en förkortning över den andra. Det är detta som är dynamisk stabilisering. Detta är också anledningen till att benpress är en undermålig övning för hamstrings. Motsvarande i överkroppen är t.ex. biceps brachiis funktion under bänkpress och triceps brachii caput longums funktion under rodd.

pezrulezhaakon
2016-04-02, 16:44
Du är inte det här en fördom från din sida?

Nä, tydligen inte.

pezrulezhaakon
2016-04-02, 16:45
För vissa så känns benspark uttalat sämre för knäna. Tror det är främst när man lägger på vikt. Så är det för mig, lätt att köra lätt och strikt med många reps. Väldigt svårt att lägga på vikt och köra tungt och känns sämre för knäna.

Allt som allt så röstar jag för knäböj med benspark som avslutare. Men att i alla lägen tänka på lederna och inte öka för snabbt.

Mycket beror på hur genomtänkt maskinen är man kör i. Det finns mycket skräp stående i landets gym.

pezrulezhaakon
2016-04-02, 16:47
Muskeln utför rörelser, inte "övningar", eller..?

Precis. Men säg det till dem som prompt hävdar att basövningar/flerledsövningar är bäst för alla muskler och mål, bara för att den totala siffran på belastningen kan vara högre... :)

PureWhey
2016-04-02, 17:17
Hur lyder deras motivation?

Loke
2016-04-02, 17:28
Jag är skeptisk till att benspark är bra för knäet,å andra sidan.
Jag har en mycket bred erfarenhet av skador så det ligger lite det jag säger förstår ni.

Inte för att jag förstår vad det har med tråden att göra, men... Det finns ju många med knäproblem som klarar benspark men varken böj eller mark. Du får nog utveckla lite om du ska vara övertygande.

Anders The Peak
2016-04-02, 17:32
Precis. Men säg det till dem som prompt hävdar att basövningar/flerledsövningar är bäst för alla muskler och mål, bara för att den totala siffran på belastningen kan vara högre... :)

Du är bra rolig på något sätt :) Hittar på egna förklaringar till andra. Låt dem förklara själv, jag tror att de är kapabla till det och behöver ingen nisse som tycker och tänker åt dem utifrån egna trånga referensramar kantade av diverse fördomar.

shogunr
2016-04-02, 17:59
Mycket beror på hur genomtänkt maskinen är man kör i. Det finns mycket skräp stående i landets gym.

Visst har du rätt. Problemet för mig som lång är att kudden ofta hamnar på smalbenet och väldigt ofta så går det inte att ställa in (inte tillräckligt mycket i alla fall). Sen är det nog något med konstruktionen allmänt som gör att vissa känns sämre.

Men man får inte glömma att alla är olika byggda, det som känns bra för en kan kännas kasst för en annan.

Vill dock fortfarande hävda att DJUPA knäböj med försiktiga och successiva ökningar är den bästa benövningen..... Det är bara min personliga åsikt.

Diomedea exulans
2016-04-02, 18:15
Hur lyder deras motivation?

"Basövingar ger bättre träning för i dem tar man mer vikt".

Ungefär som att det är bättre träning att cykla än att jogga för att cykling går snabbare.

pezrulezhaakon
2016-04-02, 20:59
Du är bra rolig på något sätt :) Hittar på egna förklaringar till andra. Låt dem förklara själv, jag tror att de är kapabla till det och behöver ingen nisse som tycker och tänker åt dem utifrån egna trånga referensramar kantade av diverse fördomar.

Så brukar det låta från de som blir träffade..

cero
2016-04-02, 21:14
Så brukar det låta från de som blir träffade..

Är det här personligt för dig?

pezrulezhaakon
2016-04-02, 21:19
Är det här personligt för dig?

Hur menar du? På vilket sätt?

Nyland
2016-04-04, 03:54
Skönt att man gör både bepress och benspark, då behöver man inte ta ställning till vilket som är bäst och kan njuta av sitt morgonkaffe i lugn och ro. cofffee