handdator

Visa fullständig version : Multivitamin bortkastat?


Gearhead85
2016-04-01, 22:33
Har funderat på det här med multivitaminer. Eftersom man får i sig så pass många vitaminer varav en del till och med dagsbehovet på en gång (enligt innehållsförteckningen), hinner kroppen verkligen ta upp allt och gör det på så sätt att det räcker över dagen? :smash:

Tänker lite på just att exempelvis även om du äter järnrik mat som blodpudding så blir det rätt meningslöst ur järnsynpunkt om du sedan dricker mjölk till då kalciumintaget försämrar upptaget av järn och järnet följer med ut den naturliga vägen utan att ha gjort någon nytta. :p

Sverker
2016-04-02, 06:45
Äter du blodpudding så behöver du inget järntillskott. Järn brukar faktiskt inte vara med i vitamintillskott som är avsedda att vara antioxidanta. Drick något annat till blodpuddingen så slipper du alla frågor.


Äter du bra och varierat behövs inga multivitaminer. Är kosten inte fullständig bör du istället fundera på hur du ska göra den bättre. Men visst, en dagsdos två eller tre dagar i veckan gör ingen skada. Mer en försäkran att inte missa något.

Shqypnia
2016-04-02, 08:16
Nu tar jag själv multivitamins tabletter men jag brukar tänka att man får vad man betalar för. De är relativt oerhört billiga och man bör inte förvänta sig några mirakel. I en perfekt värld skulle det räcka med kosten.

Gearhead85
2016-04-02, 08:21
Äter du blodpudding så behöver du inget järntillskott. Järn brukar faktiskt inte vara med i vitamintillskott som är avsedda att vara antioxidanta. Drick något annat till blodpuddingen så slipper du alla frågor.


Äter du bra och varierat behövs inga multivitaminer. Är kosten inte fullständig bör du istället fundera på hur du ska göra den bättre. Men visst, en dagsdos två eller tre dagar i veckan gör ingen skada. Mer en försäkran att inte missa något.

Tog nu bara blodpuddingen och mjölken som exempel på hur ett näringsämne kan blockera ett annat för att säga som så. :) Äter inte blodpudding då det kommer från gris och jag äter bara fisk och fågel när det kommer till animaliska livsmedel. Äter inte ens mejeriprodukter.

Sverker
2016-04-02, 12:00
Ja, då ligger vitamin B12 risigt till. Samma sak med järnet. Nötkött är en utmärkt källa till järn.
Du lär inte behöva de andra vitaminerna och mineralerna ifall du får med grönsaker.

Gearhead85
2016-04-02, 12:18
Ja, då ligger vitamin B12 risigt till. Samma sak med järnet. Nötkött är en utmärkt källa till järn.
Du lär inte behöva de andra vitaminerna och mineralerna ifall du får med grönsaker.

Jag äter rätt stora mängder frukt och grönsaker varav bland annat spenat och grönkål innehåller rätt fina mängder järn. :)