handdator

Visa fullständig version : formcheck marklyft


erinome
2016-04-01, 20:48
zsIvqgPOJG4

Old Nick
2016-04-01, 20:54
Jadu... Det var den värsta bananryggen jag sett på länge.

Jag tror jag väntar till imorgon för att säkerställa att detta inte är ett aprilskämt innan jag skriver något mer.

erinome
2016-04-01, 21:15
Jadu... Det var den värsta bananryggen jag sett på länge.

Jag tror jag väntar till imorgon för att säkerställa att detta inte är ett aprilskämt innan jag skriver något mer.Det är lättare sagt än gjort att räta ut ryggen i det läget. Så kom gärna med förslag på hur man gör det istället.

ChuckTesta
2016-04-01, 21:22
Du måste räta ut ryggen innan lyftet påbörjats, ha tyngdpunkten mycket längre bak. Lyft mer med benen. Du skulle nog tjäna mer på att kolla på nån marklyft-tutorial på youtube och börja om från början.

kvarnis
2016-04-01, 21:32
Det är lättare sagt än gjort att räta ut ryggen i det läget. Så kom gärna med förslag på hur man gör det istället.

Kör med lätta vikter och lägg upp video, då blir det lättare att ta reda på varför du har bananrygg.

pezrulezhaakon
2016-04-01, 21:36
Det är lättare sagt än gjort att räta ut ryggen i det läget. Så kom gärna med förslag på hur man gör det istället.

Det är en hel del att korrigera där..

Det kan vara enklare om du kör omvända marklyft ett tag. Att du börjar uppifrån och sänker stången mot golvet, och ser till att inte hamna i bananryggsträsket. Tänka bröstkorgen uppåt hela tiden.

Det inte så lätt att hitta rätt startläge genom att läsa en text. Det bör helst vara en kunnig där irl.

Jaive
2016-04-01, 21:41
Y1IGeJEXpF4
WaNb5HDniYE

Plaad
2016-04-01, 21:41
http://www.mooncostumes.com/image/16538

Anders The Peak
2016-04-01, 21:54
Du ska ha axeln strax bakom stången det innebär att du kommer sitta längre bak i startläget och i det läget använder du mer ben. Det ska nästan kännas som du tappar balansen bakåt men stabiliserar med stången.

erinome
2016-04-01, 21:59
Du ska ha axeln strax bakom stången det innebär att du kommer sitta längre bak i startläget och i det läget använder du mer ben. Det ska nästan kännas som du tappar balansen bakåt men stabiliserar med stången.Konstigt att Mark Rippetoe i hans Starting Strength DVD säger till folk att inte sänka rumpan så mycket.

Anders The Peak
2016-04-01, 22:01
Konstigt att Mark Rippetoe i hans Starting Strength DVD säger till folk att inte sänka rumpan så mycket.

Vem säger det att man ska sänka rumpan för mycket? Du kommer backa rumpan..

specs
2016-04-02, 02:05
Man ska igentligen inte svanska utan du vill ha ryggen rak, men i ditt läge skulle jag nog försöka svanka så mycket jag kan så kanske ryggen blir rak

Sparven från Minsk
2016-04-02, 06:30
Konstigt att Mark Rippetoe i hans Starting Strength DVD säger till folk att inte sänka rumpan så mycket.

Skjut bak rumpan, inte sänka rumpan. För rumpan bakåt men håll den relativt högt, med andra ord du ska inte sätta dig ned som i en böj.

http://stronglifts.com/wp-content/uploads/deadlift-shoulders.jpg

Inte som den vänstra bilden där rumpan åker ned utan den högra, rumpan är högt upp men bakåt.

rooz
2016-04-02, 07:51
Konstigt att Mark Rippetoe i hans Starting Strength DVD säger till folk att inte sänka rumpan så mycket.

Rippetoe är inte den enda människan som pysslat med styrkelyft. Och hans tekniktips borde inte tas som riktlinjer för effektiva lyft.

baggard
2016-04-02, 19:57
Skjut bak rumpan, inte sänka rumpan. För rumpan bakåt men håll den relativt högt, med andra ord du ska inte sätta dig ned som i en böj.

http://stronglifts.com/wp-content/uploads/deadlift-shoulders.jpg

Inte som den vänstra bilden där rumpan åker ned utan den högra, rumpan är högt upp men bakåt.

Som den högra bilden uppvisar går emot vad Anders the Peak sade angående axel bakom stången. Vad gäller? Personligen får jag mer kraft om jag står som på högra bilden.

erinome
2016-04-03, 17:21
Med andra ord var det ingen som gav förslag på hur jag kan räta ut ryggen. Det enda tipset var i videon, att "lyfta" sig ned till startpositionen. Jag ska tänka på det nästa gång och se om det hjälper. Det är inte samma som Mark Rippetoe sa, det han sa lät nästan som det ena felet killen visade på videon ovan, att man placerar sig i startpositionen och sedan rycker upp vikten därifrån.

Loke
2016-04-03, 17:37
Grejen är att sånt här är väldigt svårt att hjälpa med i text. Av pez fick du ju tipset att fixa nervägen först och hålla upp bröstet. Det tipset är så bra som något. Skit i rippetoe, hitta i första hand nån pt eller dylikt som kan hjälpa dig på plats.

PureWhey
2016-04-03, 17:48
Rippetoe har inte sagt något om ditt marklyft och dina förutsättningar.

Jaive
2016-04-03, 17:53
Du måste ju ändå kunna känna när din rygg är rak eller ej. Visst kan det vara svårt att veta exakt hur ryggen ser ut när man blir trött och det känns tungt, men om du kör på lägre vikter så kan du ju pröva dig fram. Om du du på grund av stelhet eller andra faktorer inte kan inta en startposition där du har rak rygg får du helt enkelt fixa till detta innan du fortsätter marklyfta. Att fortsätta köra arbetsset med den teknik du har för tillfället kan tyvärr vara direkt skadligt.

Om du spelar in dig själv när du testar lite olika saker så ser du ju när det börjar se bra ut och vad du behöver tänka på för att det ska funka för dig. Olika personer behöver tänka på olika saker, och även om andra kan ge dig allmänna råd så är det i slutändan du själv som måste komma fram till vad som funkar för dig.

shogunr
2016-04-03, 18:10
Med andra ord var det ingen som gav förslag på hur jag kan räta ut ryggen. Det enda tipset var i videon, att "lyfta" sig ned till startpositionen. Jag ska tänka på det nästa gång och se om det hjälper. Det är inte samma som Mark Rippetoe sa, det han sa lät nästan som det ena felet killen visade på videon ovan, att man placerar sig i startpositionen och sedan rycker upp vikten därifrån.

Vet inte om du är lång, men jag tycker att du ser lång ut. I så fall förstår jag dig verkligen och jag har samma problem själv.

Känns som att marken är för långt ner. Höjer jag upp stången ca 10 cm så har jag inga problem alls att göra ett korrekt marklyft. Men när den är på marken är det omöjligt och känns väldigt "avigt".

Vet inte riktigt vad lösningen är. Kanske är vissa människor felkonstruerade för att göra ett helt korrekt marklyft? :)

specs
2016-04-03, 18:29
Vet inte om du är lång, men jag tycker att du ser lång ut. I så fall förstår jag dig verkligen och jag har samma problem själv.

Känns som att marken är för långt ner. Höjer jag upp stången ca 10 cm så har jag inga problem alls att göra ett korrekt marklyft. Men när den är på marken är det omöjligt och känns väldigt "avigt".

Vet inte riktigt vad lösningen är. Kanske är vissa människor felkonstruerade för att göra ett helt korrekt marklyft? :)

Tror jag inte då jag är 195 och har förhållandevis långa ben sett till min kropp och jag har inga problem alls med marklyft

shogunr
2016-04-03, 18:58
Tror jag inte då jag är 195 och har förhållandevis långa ben sett till min kropp och jag har inga problem alls med marklyft

Med spikrak rygg? Tycker själv att jag måste tumma på det och då försöker jag hålla nedre ryggen så rak som möjligt och tumma lite på övre. Tycker även det känns rätt avigt, men kanske är en vane sak. Kanske även en fråga om ovighet...

specs
2016-04-03, 19:28
ja, min rygg är helt rak. Skulle också gissa på att du är ovig nånstans

erinome
2016-04-03, 19:30
Grejen är att sånt här är väldigt svårt att hjälpa med i text. Av pez fick du ju tipset att fixa nervägen först och hålla upp bröstet. Det tipset är så bra som något. Skit i rippetoe, hitta i första hand nån pt eller dylikt som kan hjälpa dig på plats.Jag antar att hålla "upp" bröstet är detsamma som att "brösta upp sig", dvs mer ner än upp när man står i den positionen, att hålla ut bröstet. Detta tycker jag är väldigt svårt att göra. Fattar inte hur det ska gå till. Att göra det utan vikt är en sak, med 90 kg typ omöjligt. Bara att göra det med armarna utsträckta nedåt är svårt nog.

Rippetoe har inte sagt något om ditt marklyft och dina förutsättningar.Sant. Men jag menar att det han säger här:

https://www.youtube.com/v/se39rjOK-TQ?start=128&end=134&autoplay=1

påminner om det den andra killen säger här:

https://www.youtube.com/v/Y1IGeJEXpF4?start=359&end=367&autoplay=1

Rahf
2016-04-03, 19:35
Med spikrak rygg? Tycker själv att jag måste tumma på det och då försöker jag hålla nedre ryggen så rak som möjligt och tumma lite på övre. Tycker även det känns rätt avigt, men kanske är en vane sak. Kanske även en fråga om ovighet...

Definitivt det + ovana.

pezrulezhaakon
2016-04-03, 19:37
Jag antar att hålla "upp" bröstet är detsamma som att "brösta upp sig", dvs mer ner än upp när man står i den positionen, att hålla ut bröstet. Detta tycker jag är väldigt svårt att göra. Fattar inte hur det ska gå till. Att göra det utan vikt är en sak, med 90 kg typ omöjligt. Bara att göra det med armarna utsträckta nedåt är svårt nog.

Om du kan göra det utan vikt så har du ju inga problem att göra det. Sedan tar du kvastskaftet och fortsätter. Sedan tar du en skolstång, sedan den vanliga 20kg stången. Sedan lägger du på 5kg och fortsätter... tillslut gör du det med 90kg också.

erinome
2016-04-03, 20:16
Om du kan göra det utan vikt så har du ju inga problem att göra det. Sedan tar du kvastskaftet och fortsätter. Sedan tar du en skolstång, sedan den vanliga 20kg stången. Sedan lägger du på 5kg och fortsätter... tillslut gör du det med 90kg också.

Jag vet inte om jag kan göra det utan vikt. Det känns som att jag kan göra det när jag står upprätt, dvs. brösta upp mig med armarna utsträckta. Men när jag böjer mig framåt är det tveksamt om det är kvar.

Anders The Peak
2016-04-03, 20:34
Som den högra bilden uppvisar går emot vad Anders the Peak sade angående axel bakom stången. Vad gäller? Personligen får jag mer kraft om jag står som på högra bilden.

Den högra bilden är ok men inte optimal. Han ska vara strax bakom stången med axeln om det ska vara helt ok.

Ofta är det för att man står för brett mellan fötterna, för det känns bättre i det utgångsläget, pröva istället att ha fötterna relativt tätt och lätt utvinklade. (benpressliknande benrörelse)

Men ofta tränar man in saker som är svåra att träna bort eftersom känslan finns där att det är rätt och det "rätta" känns fel.

Sheogorath
2016-04-03, 20:36
Du skulle kunna försöka få kläm på att göra good-mornings. Kan du göra en korrekt good-morning så har du det grundläggande rörelsemönstret i höften i allt från roddövningar, till marklyft, till knäböj. Vet man inte hur man fäller i höften utan att böja ryggen så vet man ingenting om att lyfta, i princip.

PhzOc8I1F0U

Tänk bort stången och lägg den på golvet framför dig, ta ditt bottenläge i good-mornings, släpp ner armarna och böj på knäna tills händerna når stångens höjd från golvet och vips har du en god approximation för utgångsläget i ett marklyft.

Matsa
2016-04-03, 20:52
Tycker det ofta verkar vara kroppskontrollen som brister snarare än rörligheten, många som lyfter krumryggat fixar snabbt ganska fina marklyft om de får coachning av en kunnig instruktör. Det är dock inte alltid lätt att förmedla vad som behöver korrigeras ens om man är i samma lokal och över internet kan det vara ännu krångligare. Jag har tjatat om "hip hinge" förut och tänker göra det även den här gången, lär dig vad du ska göra med höften så kommer du kunna marklyfta på ett ganska säkert sätt. Det är en bra början.

Finns massa filmklipp om "hip hinge" på youtube men här är två till att börja med.

TT838Ha2xmA

jEy_czb3RKA

Den andra filmen går även igenom rumänska marklyft, det kan vara en bra övning för att få in rätt teknik.

Edit: Såg inte Sheos post men det är precis det jag försöker säga, det är ett så grundläggande rörelsemönster i massor av övningar!

erinome
2016-04-04, 18:10
Det verkar som jag har lite känningar efter marklyftet i videon. Att köra knäböj och militärpress som vanligt idag är ingen fara va? Marklyft struntar jag i antar jag, alternativt kör på 60 kg för det tror jag inte man kan skada sig av. (körde 90 kg i videon, dvs i fredags)

Rahf
2016-04-04, 18:32
Skärpning nu! Det är väldigt mycket barnainställning jag läser här, och det kan du gott reflektera över och sen kasta iväg.

Vi har givit dig kritik och tips över hur du bäst ska styra upp det skadliga utförandet. Ta till dig det och börja nöta form som besatt, istället för detta uppgivna velande. Chanserna finns att ditt utförande i knäböj ligger i samma låda som marklyftet, så ta dig i kragen och börja jobba mot ett mål.

- Sök upp en PT.

- Besök en atletklubb.

- Testa på någon CrossFit-box som lär ut grundläggande rörelser och övningar.

- Ta ett tag och glutta på träningsvideor, både här och ute i etern. Då kommer du få ett hum om hur det ska se ut, och hur det inte ska se ut.

- Filma, filma, och filma, samt var enormt självkritisk. Var vaksam på hur det känns i kroppen när du utför rörelser, och analysera vad du bör korrigera inför nästa set.

- Dom känningarna från marklyftet kan vara träningsvärk. Vet du skillnaden?

Ge inte upp nu. Du har ju för fan redan investerat pengar i lyftarskor.

erinome
2016-04-04, 20:20
Skärpning nu! Det är väldigt mycket barnainställning jag läser här, och det kan du gott reflektera över och sen kasta iväg. va?

Vi har givit dig kritik och tips över hur du bäst ska styra upp det skadliga utförandet.en del ja, allt dock inte jättegivande, annat rätt givande

Ta till dig det och börja nöta form som besatt, istället för detta uppgivna velande.Vad snackar du om?

Chanserna finns att ditt utförande i knäböj ligger i samma låda som marklyftetmöjligt, jag har postat videor, responsen verkade vara "all over the place" (förtydligande: responsen var all over the place, inte att responsen var att mitt lyft var all over the place)

, så ta dig i kragen och börja jobba mot ett mål.jag gör det

- Sök upp en PT.ska fundera på det

- Besök en atletklubb.Jag har sökt efter workshops och kurser i styrkelyft, men hittar inget som sker nu

- Testa på någon CrossFit-box som lär ut grundläggande rörelser och övningar.vad är crossfit-box?

- Ta ett tag och glutta på träningsvideor, både här och ute i etern. Då kommer du få ett hum om hur det ska se ut, och hur det inte ska se ut.Jag har redan sett en del. Men att veta hur det ska se ut och att göra det själv är två helt olika saker.

- Filma, filma, och filmadet är ett bra tips. gör redan detta.Var vaksam på hur det känns i kroppen när du utför rörelserbra tips. ska tänka mer på det.

- Dom känningarna från marklyftet kan vara träningsvärk. Vet du skillnaden?Jag tror jag vet skillnaden. Detta är inte träningsvärk. Det är en rygg som lätt börjar göra lite ont, dvs om man sitter lite konstigt eller arbetar i en lite konstig ställning.

Ge inte upp nu. Du har ju för fan redan investerat pengar i lyftarskor.
Ja, det stämmer, de var med i videon. Jag funderar på om jag borde ta av skorna och köra barfota på marklyft. Jag har redan (efter ca en månad) börjat stagnera på bänkpress och militärpress, men jag ska börja använda mikrovikter.