handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man för att bli stark?


Tomten1998
2016-04-01, 14:08
Hallå där allihopa här på Kolozzeum!
Jo jag är då 18 år, tränar lite då och då men jag vetefan hur jag ska träna. Jag vill träna för att bli stark och inte stor liksom. Någon som kan förklara på ett ungefär hur man gör det? Har sökt runt ett par timmar men hittar inte riktigt det jag söker efter. Liksom hur många reps, sets, tyngd osv. Vore oerhört tacksam om någon erfaren kan försöka förklara på ett ungefär hur man tränar för att bli stark / träna som en strongman/tyngdlyftare :P

PureWhey
2016-04-01, 14:17
Strongman och tyngdlyftning är ganska olikt

Tomten1998
2016-04-01, 14:21
Okej, då vet jag det, får be om ursäkt! Men det jag menade var om någon kan förklara på ett ungefär hur man tränar för att bli stark och inte bara stor som en bodybuilder liksom :P

aranada05
2016-04-01, 14:30
Sök på Musle / strenght pyramid på youtube, av Team3DMJ. borde kunna ge en bra start!

det är en videoserie som går igenom typiska frågor som övningsval (mycket generellt), volym, set och reps, vila, periodisering och progression, mm. på ett grundläggande och lättförståeligt sätt, beroende på vad ens mål med träningen är!

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Astapasta
2016-04-01, 14:41
Styrkelabbet.se brukar förklara saker grundligt och övertydligt :)

Rahf
2016-04-01, 14:59
Okej, då vet jag det, får be om ursäkt! Men det jag menade var om någon kan förklara på ett ungefär hur man tränar för att bli stark och inte bara stor som en bodybuilder liksom :P

Det tar år innan du börjar närma dig någonting liknande en bodybuilder.

Jaive
2016-04-01, 15:28
Kolla in stronglifts 5x5. Det funkar bra för många nybörjare och är enkelt att följa. Det finns t ex en app att ladda ner som hjälper en att hålla koll på vikter och reps. Ta dock allt som sägs om programmet av dess skapare, Mhedi, med en nypa salt. Det är inget revolutionerande, utan helt enkelt ett program fokuserat på styrka grundat på basövningar och linjära ökningar av vikterna du lyfter.

cero
2016-04-01, 16:57
Men det jag menade var om någon kan förklara på ett ungefär hur man tränar för att bli stark och inte bara stor som en bodybuilder liksom

En liten parantes här är ju att det inte går att bli stor utan att också bli jävligt stark. Som nybörjare tycker jag inte du behöver tänka så mycket på det, du kommer få mycket av både styrka och muskelmassa hur du än bär dig åt. Välj ett bra beprövat program och följ det, t ex detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

Tittar man på kampsportare som egentligen bara vill ha så mycket styrka det bara går per vikt, så ser många av dem ut som små kroppsbyggare i alla fall. Det finns tyvärr en gräns för hur mycket relativ styrka man kan packa på sig innan muskelmassan kommer på köpet, annars hade man kunnat bli oändligt explosiv och springa 100 meter på 3 sekunder.