handdator

Visa fullständig version : Axelproblem, ont vid träning.


Rawrx
2016-04-01, 10:55
Kön: Man
Ålder: 33
Längd och vikt: 189 cm 92 kg (typ)

Smärtbeskrivning

Efter att ha läst och studerat diagram har jag uppfattningen att smärtan främst är i AC-leden, området ömmar vid beröring. Om jag inte anstränger eller tränar känner jag inte av det så mycket.

Smärtan uppstod efter ett pass för två månader sedan som involverade ett maxningsförsök i bänkpress, militärpressar (som antagligen var slafsigt utförda, kanske var uttröttad), hantelpress och flies. Först dagen efter blommade det upp vad jag kan minnas, märkte inget särskilt direkt efter. Vet heller inte vilken övning det uppstod av.

Dagarna efter kunde jag inte ens göra armhävningar på knä p.g.a. smärtan. Tränade knappt något på två veckor efter detta.

Det har blivit bättre, men det går väldigt långsamt. Jag tränar bänkpress en gång i veckan, det ömmar lite när jag tränar, men jag upplever det främst som att smärtan kommer av rörelsen/vinklarna i sig, mer än själva belastningen.

Det vill säga, en 5:a med bara stången kan göra lite småont, men kan sedan köra några singlar upp mot mitt gamla max utan att det blir värre. Det är nästan så att uppvärmningsseten är de värsta, men det är väldigt svårt att avgöra. Inga lyft är dock helt smärtfria, och jag tar det väldigt försiktigt och slutar om jag känner att det 'blir värre'.

Vid vissa få tillfällen känner jag att det kan börja sträcka i någon muskel i nacken/närheten på samma sida.

Kan känna av det lite när jag kör bicepcscurl eller latsdrag också.

Vissa specifika rörelser (ta på sig tröja) gör också att jag känner av det. Sitta vid skrivbordet eller ligga på soffan eller i sängen framkallar ingen smärta.

Har provat voltaren (vid ett par tillfällen) utan att märka nån större skillnad.

Vad och hur mycket tränar du?

Blir 2-3 gånger i vecka och 1-2 timmar per pass. Just när skadan uppstod var det ett pass med tyngre vikter än förut, men inga nya övningar.

Övrigt

Det har ju gått rätt lång tid och vad det nu är verkar det ju ta väldigt lång tid på sig att bli bättre. Jag har börjat köra lite rotatorcuffträningar (dessa orsakar inga obehag).

Har läst mycket på nätet för att försöka hitta någon skada som stämmer överens med detta, men hittar inte så mycket nyttigt.

Vad göra?

Victuhh
2016-04-03, 23:20
Skadade min AC-led för ett år sen och fick gå 2 besök till sjukgymnast, låter som du har liknande symptom. Sjukgymnasten sa till mig att det inte var någon idé med övningar för rehab då det var en ordentlig överbelastning och leden bara behövde vila.

Prova knapra voltaren 1 vecka - 10 dagar för att minska inflammationen förutsatt att du inte får ont i magen och backa från alla övningar som gör ont, även jag hade ont vid bicepscurl samt en del annat. Även linement kan hjälpa.

För mig funkade det att köra hyffsat lätta lutande hantelpressar sedan var jag tillbaks smärtfri efter 5 veckor vill jag minnas.

Rawrx
2016-04-04, 16:21
Skadade min AC-led för ett år sen och fick gå 2 besök till sjukgymnast, låter som du har liknande symptom. Sjukgymnasten sa till mig att det inte var någon idé med övningar för rehab då det var en ordentlig överbelastning och leden bara behövde vila.

Prova knapra voltaren 1 vecka - 10 dagar för att minska inflammationen förutsatt att du inte får ont i magen och backa från alla övningar som gör ont, även jag hade ont vid bicepscurl samt en del annat. Även linement kan hjälpa.

För mig funkade det att köra hyffsat lätta lutande hantelpressar sedan var jag tillbaks smärtfri efter 5 veckor vill jag minnas.

Tack för svar!

Jag provar att ta voltaren som du säger. Provade bara några enstaka tabletter utan att märka resultat, ska testa en hel vecka och se om det hjälper!

Rawrx
2016-06-09, 20:38
En kort uppdatering om någon eventuellt är intresserad.

Skadan uppstod i februari någon gång. Nu är det juni och ungefär fyra månader senare.

Jag skulle inte vilja påstå att jag är 100% återställd, men 90% kanske. Jag känner av lite obehag fortfarande i vissa vinklar, kan inte tokmata med armhävningar t.e.x.

Hantelpress kan jag inte köra med tunga vikter.

Bänkpress går däremot rätt bra, och jag har kunnat träna det länge, tar det försiktigt, men har satt nytt PB. I början smärtade det redan vid uppvärmning med bara stången, nu känner jag av det mest efter många reps på höga vikter.

Är lite öm dagen efter kanske, men inget som besvärar.

Pullups och chinups och hantelcurl går bra.

Jag kan i stort sett träna på som innan nu, med skillnaden att jag får ta det lugnt med vikterna i hantelpress och militärpress, och inte tokköra i bänken, men känner inte att det hindrar mig att utvecklas.