handdator

Visa fullständig version : SVT:s besked – gör nyheter för nyanlända


MrBoris
2016-04-01, 03:57
För att hjälpa nyanlända att sätta sig in i nyhetsflödet kommer kanalen utveckla sin rapportering.

– Till exempel måste vi kanske lägga mer tid på att förklara de olika politiska partierna; var de står politiskt. Det går inte att bara slentrianmässigt säga ”Moderaterna”.

Hur kommer dem beskriva t.ex. SD måntro, neutralt?

– Vi kommer bland annat bevaka arabiska webbsidor noga. Vi kommer att leta efter nyheter som vi tror kan vara viktiga för vår målgrupp, säger journalisten Salim Alsabbagh, som även kommer att dubba sändningen till arabiska

Inkluderar det alla nyanlända och är det bra för integrationen tror ni?

Och håll en lugn diskussion så tråden får vara kvar

mottat
2016-04-01, 04:08
Lag för att betala tv-avgift så dom kan sända på arabiska i Sverige? Detta land blir bara sjukare och sjukare.

Klein
2016-04-01, 04:35
Det räcker väl med att SVT fixar valbara sub titles till det som kan streamas från svt.se. De ska ge fan i att göra speciella nyheter för nyanlända. Kostar en massa pengar och segregerar invandrare ytterligare.

Tomten
2016-04-01, 04:51
Lag för att betala tv-avgift så dom kan sända på arabiska i Sverige? Detta land blir bara sjukare och sjukare.

Ett problem är att arabiska inte är ett språk. Finns många olika dialekter och varianter. I vissa fall så skiljer sig både skrift och tal så mycket att man inte förstår varandra. Är förmodligen större skillnad i många fall än mellan svenska/norska/danska.

Vi har ju också Farsi och kurdiska, som talas av många som kommit som asylsökande till Sverige.

Frågan är om SVT är smarta nog att förstå det. Hur många invandrare kommer ens kunna ta del av de här "arabiska" nyheterna? Ställer det här då inte krav på att man också ska ha nyhetssändningar på Farsi, Kurdiska, osv?

Verkar som arabiska delas in i fyra huvudgrupper och alla verkar ha sina egna influenser och egenheter. Verkar inte vara helt enkelt :d

Western (Maghrebi)
Central (incl. Egyptian, Sudanese)
Northern (incl. Levantine, Mesopotamian)
Peninsular (Gulf, Hejazi, Najdi, Yemeni)

https://en.wikipedia.org/wiki/Afroasiatic_languages

MrBoris
2016-04-01, 04:52
Och hur blir det med jobbsökandet och svenskan om de inte ens behöver lära sig språket undrar jag?

Nyland
2016-04-01, 05:09
Det finns ju redan nyheter på teckenspråk, samiska och finska, är det så konstigt om det även finns på arabiska?

Det finns problem med invandring/integration men man behöver inte reta upp sig på varenda liten skitsak.

MrBoris
2016-04-01, 05:17
Det finns ju redan nyheter på teckenspråk, samiska och finska, är det så konstigt om det även finns på arabiska?

Det finns problem med invandring/integration men man behöver inte reta upp sig på varenda liten skitsak.
Nu får du ge dig, majoriteten samer och finlandssvenskar talar redan svenska :confused:

Nyland
2016-04-01, 05:24
Nu får du ge dig, majoriteten samer och finlandssvenskar talar redan svenska :confused:

Ok, men nyheter finns väl ändå på dessa språk eller? Jag har inte bott i Sverige på några år men jag tror inte att det ändrats.

Menar du att invandrare kommer att skita i att lära sig svenska eftersom de kan kolla på arabiska nyheter på svt? Jag misstänker att det i dagsläget inte är några problem att få nyheter på en massa olika språk tack vare internet så om svt sänder en kvart om dagen gör nog ingen större skillnad.

Sparven från Minsk
2016-04-01, 05:45
Lag för att betala tv-avgift så dom kan sända på arabiska i Sverige? Detta land blir bara sjukare och sjukare.

Det räcker väl med att SVT fixar valbara sub titles till det som kan streamas från svt.se. De ska ge fan i att göra speciella nyheter för nyanlända. Kostar en massa pengar och segregerar invandrare ytterligare.

Sagt det förut och säger det igen, hade jag en vettig möjlighet hade jag lämnat detta sjunkande landet illa kvickt. Måste seriöst se över den möjligheten igen, Kanada lockar!

filmjölk
2016-04-01, 05:58
Men tänk såhär: Hur många arabisktalande har vi i landet? Det vet jag inte, men jag vet att det är jävligt många. Dessutom bryr sig en hel del av dessa inte om att lära sig svenska, eller i vissa fall kanske inte ens har möjlighet till det (Då de är kvinnor och därför helst inte skall lämna hemmet mer än absolut nödvändigt).

Det är liksom bara så det är. Det finns ett behov av nyheter på arabiska. Vi kan inte bara fylla upp landet långt förbi bristningsgränsen med arabisktalande och tro att det inte ändrar något. Man kan inte ha kvar kakan och äta den på samma gång, då måste man givetvis anpassa sig.

Wormzie
2016-04-01, 05:59
Sagt det förut och säger det igen, hade jag en vettig möjlighet hade jag lämnat detta sjunkande landet illa kvickt. Måste seriöst se över den möjligheten igen, Kanada lockar!

Ja, nu nyheter på arabiska.. nu sjunker vi satan HÅLL I DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

filmjölk
2016-04-01, 06:34
Ja, nu nyheter på arabiska.. nu sjunker vi satan HÅLL I DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varje sak för sig är liten och obetydlig, men sammantaget är det tydligt. Små saker som en andra generationens invandrare som rappar på Lucia i SVT, en inkvoterad svart i en reklamfilm, nyheter på arabiska, en svart i en svensk landslagsdräkt som representerar landet på ett VM, små språkförändringar som med chokladbollen som tidigare hette något annat mm mm. Små helt obetydliga och harmlösa saker var för sig, men som sammantaget målar en tydlig bild av det större syftet.

kalle_kula
2016-04-01, 06:40
Varje sak för sig är liten och obetydlig, men sammantaget är det tydligt. Små saker som en andra generationens invandrare som rappar på Lucia i SVT, en inkvoterad svart i en reklamfilm, nyheter på arabiska, en svart i en svensk landslagsdräkt som representerar landet på ett VM, små språkförändringar som med chokladbollen som tidigare hette något annat mm mm. Små helt obetydliga och harmlösa saker var för sig, men som sammantaget målar en tydlig bild av det större syftet.

Det är helt klart Bildeberggruppen som ligger bakom

MrBoris
2016-04-01, 06:47
Vissa av er missade också poängen med partibeskrivningarna, hur ska dem göras på ett neutralt sätt när typ 80%+ av SVTs medarbetare är Miljöpartister och vänster?

Fordon
2016-04-01, 07:02
Inte för att var sån, men det var väl solklart att det var ett första april-skämt när man såg inslaget? De sa något i stil med "främst för nyanlända men även för svenskar som vill ha ett lättare språk".

Nyland
2016-04-01, 07:15
Inte för att var sån, men det var väl solklart att det var ett första april-skämt när man såg inslaget? De sa något i stil med "främst för nyanlända men även för svenskar som vill ha ett lättare språk".

:em:

Nu såg jag iofs. inte inslaget utan bara den här tråden där det inte var lika uppenbart. Lurad blev jag dock oavsett. :)

MackeJuve
2016-04-01, 07:17
:D Underbar tråd! Arga män den 1:e april :D

ARMSTARK
2016-04-01, 07:21
Ni kanske tror att man kan odla blåbär stora som handbollar också, med hjälp av elefant urin? (TV4 morgon) :d

Asdf
2016-04-01, 08:11
Jättebra ide!
Sänd program om jämställdhet/genus och kvinnans frigörelse som kvinnorna hemma kan lyssna på medan deras män är ute och ränner. När han sen kommer hem för att puckla på henne ger hon tillbaka alt lämnar honom

Förslaget blev genast mycket mer för kvinnans frigörelse än vad Ful! någonsin lyckats med

Macroman
2016-04-01, 09:10
Det räcker väl med att SVT fixar valbara sub titles till det som kan streamas från svt.se. De ska ge fan i att göra speciella nyheter för nyanlända. Kostar en massa pengar och segregerar invandrare ytterligare.

This.

Iofs brukar de väl skita i svensk media helt och bara smälla upp en satellitmottagare på balkongen för att ta in hemlandets tv-kanaler.

ChuckTesta
2016-04-01, 09:14
SVT skämtar alltså om att dom ska göra nyheter på arabiska?*screwy*

Det här pajaslandet...

Yes
2016-04-01, 09:20
Om det är ett aprilskämt är det helt värdelöst.

micke81
2016-04-01, 09:38
Om det var ett aprilskämt så var det ett med allt för hög trovärdighet för att vara kul.

Gerdler
2016-04-01, 09:52
Jag tycker detta är en klok idé i grunden men det kan göras precis hur dåligt de vill.

Som TS sa innan om hur ska de beskriva SD och andra politiska partier? Hur beskriver de miljöpartiet givet att runt hälften av SVTs medarbetare är miljöpartister? Hur beskriver de invandringen?

Problemet är mest att de har så sjukt mycket makt i och med att de inte har några konkurrenter på det här och de går generellt miljöpartiets och den övriga vänsterns ärenden i alla frågor.

Derbel McDillet
2016-04-01, 10:18
:D Underbar tråd! Arga män den 1:e april :D

Det är väl ganska rimligt att ragea i en tråd innan man vet hela sanningshalten? :)
Tror dessutom det är ett aprilskämt som lätt skulle kunna realiseras inom nåt år. Ibland känns det som att det pågår nån slags tävling i Sverige i hur man är mest solidarisk och öppensinnad, oavsett hur dumt det må vara, och då är såna här idéer inte långt ifrån.

Sheogorath
2016-04-01, 10:23
Jag tror inte att detta är ett aprilskämt. Hur som: hur kan man bli upprörd över detta? Det kanske är naivt att tro att det kommer göra nytta (kommer folk kolla på det?) men intentionen kan ju inte ses som annat än god. Integrering osv.

ChuckTesta
2016-04-01, 10:24
Alltså man är ju nästan snarare förvånad över att PK-media inte har gjort det tidigare.

Idag får "flyktingarna" (arabisk, annars blir det uppror) mat, boende, pengar, skola, tand- och sjukvård, retroaktiva pengar upp till 70 000 för "döda" föräldrar som intygas på heder och samvete *rolleyes* så självklart ska dom få nyheterna på arabiska också? Man kanske skulle kunna införa obligatorisk skoputsning åt dom också?

Jag tror inte att detta är ett aprilskämt. Hur som: hur kan man bli upprörd över detta? Det kanske är naivt att tro att det kommer göra nytta (kommer folk kolla på det?) men intentionen kan ju inte ses som annat än god. Integrering osv.

Hur är det bra för integrering att man sänder nyheter på arabiska? Det vore väl nästan bättre med tvångstittande på svenska nyheter tills dom förstår vad det handlar om, Clockwork Orange style?

Frisk
2016-04-01, 10:31
Detta är bara mer åt det korkade hållet inget förvånande...
Tänk lite på när invandrare ska lära sej svenska. Först svenska för invandrare sedan svenska som andraspråk borde inte det vara svenska som förstaspråk om man ska ha sin framtid här?

Hemspråksundervisning är hemmet i Sverige så borde hemspråket vara svenska.
Vill de att ungarna ska kunna andra språk som inte ingår i vanliga läroplanen så får föräldrarna lära ut själva eller betala för utbildningen utanför skolan.

Mina tankar bara...

mangemani
2016-04-01, 10:32
då SVT är vänster/kommunist vänligt, så är det högst troligt att de skulle höja vänstern till skyarna och förklara SD som helvetet själv.
man får hoppas att det är ett skämt iaf.

Sheogorath
2016-04-01, 10:34
Eftersom ditt Clockwork Orange-förslag är på en 14-årings nivå ChuckTesta, så kanske vi får se det som att det är bättre med nyheter på arabiska än inga nyheter alls? Kan man inte språket kommer man varken läsa tidningar eller se på TV. En del i integreringen är att få kunskap om det svenska samhället. Det i sin tur kan ge ringar på vattnet med ökat motivation att lära sig språket etc.

MackeJuve
2016-04-01, 10:35
Det är väl ganska rimligt att ragea i en tråd innan man vet hela sanningshalten? :)
Tror dessutom det är ett aprilskämt som lätt skulle kunna realiseras inom nåt år. Ibland känns det som att det pågår nån slags tävling i Sverige i hur man är mest solidarisk och öppensinnad, oavsett hur dumt det må vara, och då är såna här idéer inte långt ifrån.

Det pågår ju parallellt en tävling i vem som kan bli argast och störa sig mest på diverse saker som berör ämnen som dessa. Därför tyckte jag att det var roligt, OM det visade sig vara ett aprilskämt :) Själv så hade överhuvudtaget inte brytt mig om det visade sig vara sanning.

ChuckTesta
2016-04-01, 10:40
Eftersom ditt Clockwork Orange-förslag är på en 14-årings nivå ChuckTesta, så kanske vi får se det som att det är bättre med nyheter på arabiska än inga nyheter alls? Kan man inte språket kommer man varken läsa tidningar eller se på TV. En del i integreringen är att få kunskap om det svenska samhället. Det i sin tur kan ge ringar på vattnet med ökat motivation att lära sig språket etc.

Det kanske inte var tillräckligt tydlig sarkasm i Clockwork Orange-förslaget, det är ju givetvis inte realistiskt. Men att få dom som kommer hit att lära sig svenska språket känns som en bättre lösning än att sända nyheter på arabiska.

kalle_kula
2016-04-01, 10:42
Jag tycker det låter som en bra idé. Det är till exempel oerhört viktigt för tvåspråkiga barn att utveckla sitt hemspråk för att lära sig svenska också.
De kan ju se två sändningar, först på sitt hemspråk och sen svenska (eller tvärtom)..

Wormzie
2016-04-01, 10:44
Jag tror inte att detta är ett aprilskämt. Hur som: hur kan man bli upprörd över detta? Det kanske är naivt att tro att det kommer göra nytta (kommer folk kolla på det?) men intentionen kan ju inte ses som annat än god. Integrering osv.

Exakt.

Varje sak för sig är liten och obetydlig, men sammantaget är det tydligt. Små saker som en andra generationens invandrare som rappar på Lucia i SVT, en inkvoterad svart i en reklamfilm, nyheter på arabiska, en svart i en svensk landslagsdräkt som representerar landet på ett VM, små språkförändringar som med chokladbollen som tidigare hette något annat mm mm. Små helt obetydliga och harmlösa saker var för sig, men som sammantaget målar en tydlig bild av det större syftet.

Vet inte om du är sarkastisk eller på 1:a aprilhumör men personer som reagerar på att man inte bör säga negerboll eller tycker det är synd att Disney klipper i Kalle ankas jul för att det fanns material som var utdaterat och kan uppfattas som stötande är dom största bromsklossarna för landets utveckling.

Derbel McDillet
2016-04-01, 10:47
Det pågår ju parallellt en tävling i vem som kan bli argast och störa sig mest på diverse saker som berör ämnen som dessa. Därför tyckte jag att det var roligt, OM det visade sig vara ett aprilskämt :) Själv så hade överhuvudtaget inte brytt mig om det visade sig vara sanning.

Ja alla åsikter alstrar ju sin motpol :P För mycket solidaritet är aldrig bra, inte heller för mycket rage.

Det har alltid varit min synpunkt på hela flyktingfrågan. När SD ville ha mindre invandring tävlade resten Sverige om vem som ville ha mest invandring. Folk stod med skyltar "Välkommen flyktingar" för att visa hur lite SD de hade i sig. Sen gick det som det gick. Om vi hade varit "lagom" solidariska från början och insett att även om SD är lite för extrema för många så är en direkt motsats till vad SD säger inte per automatik rätt.

Offtopic men jag sitter och pluggar och då svävar tankarna iväg.

Sheogorath
2016-04-01, 10:50
Det kanske inte var tillräckligt tydlig sarkasm i Clockwork Orange-förslaget, det är ju givetvis inte realistiskt. Men att få dom som kommer hit att lära sig svenska språket känns som en bättre lösning än att sända nyheter på arabiska.

Det finns stora problem med att motivera vissa invandrare att lära sig språket, särskilt de som är äldre. Jag har patienter som varit i Sverige 20 år och måste ha tolk. Så frågan är alltså HUR man ska få invandrare att lära sig svenska, inte ATT man ska göra det. Jag tror att om man känner sig delaktig i samhället (och där är respekt för den svenska kulturen viktig) så är man klart mer motiverad att lära sig språket. Jag är inte kulturrelativist utan står för att jag tycker att de nordiska kulturerna är överlägsna t.ex. flera nordafrikanska när det kommer till sådant som syn på avvikande sexuellt beteende, jämnlikhet mellan könen, syn på barnuppfostran, förhållningssätt till religion och mycket annat. Och jag hoppas att om man bara får igång en dialog så kan många som kommit hit kanske börja leka med tanken att våra förfäder faktiskt byggt ett bättre land för att vi har bättre värdegrund. Att lära sig OM Sverige kan vara ett sätt att bygga broar. Att inte tillåta invandrartäta ghetton är nog också helt centralt.

Gerdler
2016-04-01, 10:51
Håller fullständigt med Sheo i den här frågeställningen. Det är inte rimligt att flyktingarna ska kunna följa med i ens en enkel nyhetssändning förrän kanske efter 3 månaders undervisning i svenska. Det är ett alldeles för stort glapp och den tiden skulle de kunna få åtminstone någon idé om vad som händer i Sverige.

Men om det görs av SVT så kommer det säkerligen bli väldigt vinklat och det är ett problem. Det är dessutom svårt att granska eftersom det är på arabiska.

MrBoris
2016-04-01, 10:53
Vad lever vissa i för sagovärld? Människan är av naturen bekväm, det är bara att titta på svenska folket som är kända för att vara låginformationstittare. Om jag hade flyttat till tex Syrien o haft problem med språket men de började sända nyheter på svenska hade jag endast följt det svenska utbudet och således blivit ännu sämre på språket. Sen glömmer ni som sagt det värsta som är att SVT ska informera dem vad partier "står för" med total snedvriden fördelning av politisk tillhörighet i huset

Jakobson
2016-04-01, 10:56
Alla nyanlända talar väl inte arabiska? Vi har flera språk bland flyktingar

ChuckTesta
2016-04-01, 10:57
Det finns stora problem med att motivera vissa invandrare att lära sig språket, särskilt de som är äldre. Jag har patienter som varit i Sverige 20 år och måste ha tolk. Så frågan är alltså HUR man ska få invandrare att lära sig svenska, inte ATT man ska göra det. Jag tror att om man känner sig delaktig i samhället (och där är respekt för den svenska kulturen viktig) så är man klart mer motiverad att lära sig språket. Jag är inte kulturrelativist utan står för att jag tycker att de nordiska kulturerna är överlägsna t.ex. flera nordafrikanska när det kommer till sådant som syn på avvikande sexuellt beteende, jämnlikhet mellan könen, syn på barnuppfostran, förhållningssätt till religion och mycket annat. Och jag hoppas att om man bara får igång en dialog så kan många som kommit hit kanske börja leka med tanken att våra förfäder faktiskt byggt ett bättre land för att vi har bättre värdegrund. Att lära sig OM Sverige kan vara ett sätt att bygga broar. Att inte tillåta invandrartäta ghetton är nog också helt centralt.

Om man har bott i Sverige i 20 år utan att lära sig språket, så felar det någonstans i integrationen, ja. Den största moroten för att lära sig svenska lär ju dock vara att dra in förmåner snarare än att sända nyheter på arabiska för att underlätta ytterligare för att inte behöva kunna svenska för att kolla på nyheterna.

Derbel McDillet
2016-04-01, 10:58
Alla nyanlända talar väl inte arabiska? Vi har flera språk bland flyktingar

Jo men ska man välja ett språk så är arabiska närmast till hands då majoriteten talar det.

Jakobson
2016-04-01, 11:01
Jo men ska man välja ett språk så är arabiska närmast till hands då majoriteten talar det.

Med tanke på hur de anlända känner för varandra lan det bli problem, många kurder avskyr ju araber

Derbel McDillet
2016-04-01, 11:02
Med tanke på hur de anlända känner för varandra lan det bli problem, många kurder avskyr ju araber

Ja jag tycker inte det är en bra idé men om frågan är varför är svaret- majoritet.

Man and Machine
2016-04-01, 11:52
Men tänk såhär: Hur många arabisktalande har vi i landet? Det vet jag inte, men jag vet att det är jävligt många. Dessutom bryr sig en hel del av dessa inte om att lära sig svenska, eller i vissa fall kanske inte ens har möjlighet till det (Då de är kvinnor och därför helst inte skall lämna hemmet mer än absolut nödvändigt).

Det är liksom bara så det är. Det finns ett behov av nyheter på arabiska. Vi kan inte bara fylla upp landet långt förbi bristningsgränsen med arabisktalande och tro att det inte ändrar något. Man kan inte ha kvar kakan och äta den på samma gång, då måste man givetvis anpassa sig.

I synnerhet dessa kvinnor segregeras ju ännu mer ifall de har nyhetstillgång på arabiska? Svenska nyheter är ju nästintill deras enda svenska samhällskontakt.

Dessa människor behöver inte mer frihet när det gäller integration utan snarare mer tvång. De ska anpassa sig till oss inte tvärtom.

Angående aprilskämt så nämndes detta på nyheterna redan i onsdags så det är knappast ett skämt.

Yes
2016-04-01, 12:07
Det finns stora problem med att motivera vissa invandrare att lära sig språket, särskilt de som är äldre. Jag har patienter som varit i Sverige 20 år och måste ha tolk. Så frågan är alltså HUR man ska få invandrare att lära sig svenska, inte ATT man ska göra det. Jag tror att om man känner sig delaktig i samhället (och där är respekt för den svenska kulturen viktig) så är man klart mer motiverad att lära sig språket. Jag är inte kulturrelativist utan står för att jag tycker att de nordiska kulturerna är överlägsna t.ex. flera nordafrikanska när det kommer till sådant som syn på avvikande sexuellt beteende, jämnlikhet mellan könen, syn på barnuppfostran, förhållningssätt till religion och mycket annat. Och jag hoppas att om man bara får igång en dialog så kan många som kommit hit kanske börja leka med tanken att våra förfäder faktiskt byggt ett bättre land för att vi har bättre värdegrund. Att lära sig OM Sverige kan vara ett sätt att bygga broar. Att inte tillåta invandrartäta ghetton är nog också helt centralt.
Begränsa välfärden till svenska medborgare. Utfärda bara medborgarskap till de som haft fast försörjning i 5 år och klarar ett språktest.

MackeJuve
2016-04-01, 12:12
Ja alla åsikter alstrar ju sin motpol :P För mycket solidaritet är aldrig bra, inte heller för mycket rage.

Det har alltid varit min synpunkt på hela flyktingfrågan. När SD ville ha mindre invandring tävlade resten Sverige om vem som ville ha mest invandring. Folk stod med skyltar "Välkommen flyktingar" för att visa hur lite SD de hade i sig. Sen gick det som det gick. Om vi hade varit "lagom" solidariska från början och insett att även om SD är lite för extrema för många så är en direkt motsats till vad SD säger inte per automatik rätt.

Offtopic men jag sitter och pluggar och då svävar tankarna iväg.

Absolut, det är väl väldigt sällan någon extrem är bra. Ska det dock tippa över åt något håll så bör det enligt mig vara åt det solidariska hållet. Är inte så mycket för det andra.

Lucipha
2016-04-01, 12:58
Jag är inte kulturrelativist utan står för att jag tycker att de nordiska kulturerna är överlägsna t.ex. flera nordafrikanska när det kommer till sådant som syn på avvikande sexuellt beteende, jämnlikhet mellan könen, syn på barnuppfostran, förhållningssätt till religion och mycket annat. Och jag hoppas att om man bara får igång en dialog så kan många som kommit hit kanske börja leka med tanken att våra förfäder faktiskt byggt ett bättre land för att vi har bättre värdegrund.

Det här borde läras ut i grundskolan

Bailah
2016-04-01, 13:12
Haha. Så arga.

Klein
2016-04-01, 13:45
Och jag hoppas att om man bara får igång en dialog så kan många som kommit hit kanske börja leka med tanken att våra förfäder faktiskt byggt ett bättre land för att vi har bättre värdegrund. Att lära sig OM Sverige kan vara ett sätt att bygga broar. Att inte tillåta invandrartäta ghetton är nog också helt centralt.

Det är ju dock redan konstaterat att kurslitteraturen som ingår i SFI är politiskt snedvriden. Att tro att steget till TV skulle vara annat än snedvridet är naivt. Det här politiska utspelet om särskild media för invandrare var väntat och bevisar att asylinvandringen blott och bart är en import av valröster för socialdemokratin och vänstern.

PATRIK M ANDERSSON, NIMA SANANDAJI och FREDRIK SEGERFELDT. Välkommen till Sverige! Om politisk snedvridning i kurslitteraturen i SFI, svenska för invandrare. Timbro Mars 2006. (http://timbro.se/sites/timbro.se/files/files/reports/9175666138.pdf)

Gerdler
2016-04-01, 14:32
Begränsa välfärden till svenska medborgare. Utfärda bara medborgarskap till de som haft fast försörjning i 5 år och klarar ett språktest.

Det är i princip såhär det är om man är arbetskraftsinvandrad. Fast där finns undantag för doktorander, den tjänsten räknas inte för de ska ju ut. Det förstår man ju för om svenska skattepengar har betalat deras utbildning för 4-5 miljoner kronor på 4-5 år och de är absolut bäst i världen på det de forskat i så måste de ju kastas ut omedelbums. Det vore ju taskigt mot deras hemländer att ta tillvara på deras kunskap här eftersom man har betalt den för att de ska åka hem och gynna deras hemländer istället.:smash::smash::smash::smash::smash:

Carlo Fatface
2016-04-01, 15:10
Haha. Så arga.



Så pk-istig :d

z_bumbi
2016-04-01, 16:05
Ett problem är att arabiska inte är ett språk. Finns många olika dialekter och varianter. I vissa fall så skiljer sig både skrift och tal så mycket att man inte förstår varandra. Är förmodligen större skillnad i många fall än mellan svenska/norska/danska.

Det finns en "generell" arabiska som många förstår och om inte annat så skulle det gå att texta för att komma runt de värsta skillnaderna.

Vi har ju också Farsi och kurdiska, som talas av många som kommit som asylsökande till Sverige.


Dari har nog varit det vanligaste språket förutom arabiska de senaste 5 åren.

Frågan är om SVT är smarta nog att förstå det. Hur många invandrare kommer ens kunna ta del av de här "arabiska" nyheterna? Ställer det här då inte krav på att man också ska ha nyhetssändningar på Farsi, Kurdiska, osv?

Vi har redan haft nyheter på en rad invandrarspråk, programmen hette språka på "aktuellt språk". Ja förutom de finska nyheterna som hette något annat, de finska barnprogrammen hette i alla fall moi mukulat.

Jag tror inte att detta är ett aprilskämt. Hur som: hur kan man bli upprörd över detta? Det kanske är naivt att tro att det kommer göra nytta (kommer folk kolla på det?) men intentionen kan ju inte ses som annat än god. Integrering osv.

Jag tror en del kommer att titta och det är gott nog, precis som en del redan idag kikar på de lättlästa nyheterna för att hänga med i samhället så gott det går.
8sidor.se är en annan bra tjänst där man kan få direktöversättning och också testa om man förstått.

En del i integreringen är att få kunskap om det svenska samhället. Det i sin tur kan ge ringar på vattnet med ökat motivation att lära sig språket etc.

+1

Jag tycker det låter som en bra idé. Det är till exempel oerhört viktigt för tvåspråkiga barn att utveckla sitt hemspråk för att lära sig svenska också.
De kan ju se två sändningar, först på sitt hemspråk och sen svenska (eller tvärtom)..

+2^500 (minst)

submarine3
2016-04-01, 16:08
Så det var ett aprilskämt alltså? Riktigt osmakligt, fan vad vänster och miljönissarna trollar folket.

Är det inte ett aprilskämt: Katastrofalt, "nej nej, det pågår iiingen islamisering!", nä inte alls :D Gud vad bra för mångkulturen! Vad är nästa ide? Vi ska sända nyheter på nigerianska också! Sen tar vi emot 2 miljoner kineser och börjar även sända på kinesiska! Sen 1 mille från ryssland kanske? Ryska också! Gud vad bra!

Inte så att folket som kommer hit ska behöva att faktiskt lära sig språket i landet .. nej nej, gud nej! det vore ju DÅLIGT för integrationen (???), istället ska vi ha 102 olika folkslag som alla pratar olika språk!

ChuckTesta
2016-04-01, 16:38
Detta verkar dock inte vara ett aprilskämt sorgligt nog

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6402177

Bärsärk
2016-04-01, 16:46
Ja, nu nyheter på arabiska.. nu sjunker vi satan HÅLL I DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Folk sa nog samma sak när Hitler tog makten i Tyskland, "mer pengar i försvaret, nu går vi under"

Tomten
2016-04-01, 17:13
Det finns en "generell" arabiska som många förstår och om inte annat så skulle det gå att texta för att komma runt de värsta skillnaderna.


Vi har redan haft nyheter på en rad invandrarspråk, programmen hette språka på "aktuellt språk". Ja förutom de finska nyheterna som hette något annat, de finska barnprogrammen hette i alla fall moi mukulat.




Jo, ett av SVT:s uppdrag är ju att tillhandahålla den här typen av tjänster för de olika minoritetsspråken. Vi har ju också nyheter på Samiska (http://www.svtplay.se/oddasat), och det är f färre som pratar Samiska än många andra språk i Sverige (är ju knappt så samerna själva pratar samiska). Frågan är väl kanske om man kan sätta en gräns på hur många minoritetsspråk man ska representera, när det ser ut som det går med invandringen, vart sätter man egentligen gränsen. Om vi ska ha nyheter på standararabiska, varför då inte på kurdiska, farsi och somali

När det gäller textning så finns det ju problem med att det finns en del analfabeter bland invandrarna, och frågan är ju hur många som egentligen kan standardarabiska och inte bara sitt lokala språk. Kolla på Somalia, där man talar Somali och arabiska (och förmodligen fler språk). I många länder i afrika och mellanöstern så är det ju en stor röra med olika språk. Lär bli svårt att göra alla nöjda. :)

Visserligen så ser jag inget problem med ett SVT använder sina resurser smartare för folkbildning, speciellt när det handlar om invandrare. Jag kan spontant tycka att det är bättre om SVT kastar hundra miljoner på köra igång ett tjugotal projekt för att uppmuntra till lärande av språk och integration och att man slutar lägga resurser på spektakel som melodifestivalen.

Det hade varit en bra 1:april nyhet. SVT LÄGGER NER MELODIFESTIVALEN, INVESTERAR PENGARNA I 20 OLIKA SPRÅKROGRAM.

kan tänka mig reaktionerna på facebook och twitter... haha.

Lycklig
2016-04-01, 17:44
Haha. Så arga.


Nu ska man skämmas för att man bryr sig om sitt eget land.

Skön-t.

submarine3
2016-04-01, 17:51
Nu ska man skämmas för att man bryr sig om sitt eget land.

Skön-t.

Japp. vi är vita onda kränkta privilegade svenska män och ska hålla käft, om vi nämner någon som helst kritik över att landet håller på att gå åt skogen, då är vi "kränkta" och "arga" (från engelskans u-mad-brah???).

:Virro


Jag tror vad den svenska mannen behöver göra är att sluta bry sig om hen-feminister, SJW idioter och mångkulturvurmare, den svenska mannen bryr sig helt enkelt för mycket, han är "vek" .. jämfört med tex män från östeuropa.

PureWhey
2016-04-01, 18:17
Japp. vi är vita onda kränkta privilegade svenska män och ska hålla käft, om vi nämner någon som helst kritik över att landet håller på att gå åt skogen, då är vi "kränkta" och "arga" (från engelskans u-mad-brah???).

:Virro


Jag tror vad den svenska mannen behöver göra är att sluta bry sig om hen-feminister, SJW idioter och mångkulturvurmare, den svenska mannen bryr sig helt enkelt för mycket, han är "vek" .. jämfört med tex män från östeuropa.

När man rör sig utanför internet, om man umgås med vettigt folk, ser man nästan aldrig skymten av dessa personer ändå som tur är. Tyvärr låter dock personerna med dummast åsikter mest i vanlig ordning, när ens argument inte talar för sig själva får man skrika och försöka få ihop sin o-logik.

Yes
2016-04-01, 18:32
När man rör sig utanför internet, om man umgås med vettigt folk, ser man nästan aldrig skymten av dessa personer ändå som tur är. Tyvärr låter dock personerna med dummast åsikter mest i vanlig ordning, när ens argument inte talar för sig själva får man skrika och försöka få ihop sin o-logik.
Jag ser sånt trams hela tiden från till synes vettigt folk. Det är särskilt tydligt bland akademiker.

Senast idag var jag tvungen att försämra mina karriärmöjligheter när vårat språknätverk lagt ut en skrivelse om inkluderande och könsneutralt språk.

Det är en HIV-smitta på samhällskroppen.

Hövdingen
2016-04-01, 18:49
Jag tycker det låter som en bra idé. Det är till exempel oerhört viktigt för tvåspråkiga barn att utveckla sitt hemspråk för att lära sig svenska också.

Varför då? Självklart ger mer övning i svenska bättre språkkunskaper i svenska och övning i arabiska ger bättre färdigheter i arabiska. Det där är vänsteristiskt pseudovetenskapligt flum.

Sverker
2016-04-01, 18:56
Det är pedagogik. Du sätter ord på dina inre bilder när du lär dig. Har du flera språk så hittar du lättare ord och lär dig bättre.


Jag förstår att allt blir vänster ifall man själv krupit upp i det högra hörnet. Jag tror att diskussionerna blir vettigare ifall ni inte kasta ur er massa flosker.

Hövdingen
2016-04-01, 19:06
Det är pedagogik. Du sätter ord på dina inre bilder när du lär dig. Har du flera språk så hittar du lättare ord och lär dig bättre.

Källa på det?

Sverker
2016-04-01, 19:16
Dewey, J. (2002). Demokrati och utbildning. (N. Sjödén, övers.) Göteborg: Daidalos
Selberg G. (2001) Främja elevers lärande genom elevinflytande. Lund: Studentlitteratur

anvihl
2016-04-01, 19:18
Det är väl utmärkt för integrationen om man faktiskt vet vad fasen som händer i landet, hur landet generellt ser på olika händelser och går att snappa upp en hel del samhällskunskap genom nyheter.

PureWhey
2016-04-01, 19:39
Jag ser sånt trams hela tiden från till synes vettigt folk. Det är särskilt tydligt bland akademiker.

Senast idag var jag tvungen att försämra mina karriärmöjligheter när vårat språknätverk lagt ut en skrivelse om inkluderande och könsneutralt språk.

Det är en HIV-smitta på samhällskroppen.

Ja, akademiker verkar särskilt institutionaliserade. Blir som med politiker, deltar inte i det "riktiga".

Hövdingen
2016-04-01, 19:43
Dewey, J. (2002). Demokrati och utbildning. (N. Sjödén, övers.) Göteborg: Daidalos
Selberg G. (2001) Främja elevers lärande genom elevinflytande. Lund: Studentlitteratur

Och vilka källor hänvisar böckerna till?

"Främja elevers lärande genom elevinflytande" Hur har det fungerat? Har svenska skolan blivit bättre?

PureWhey
2016-04-01, 19:53
Kolla om ditt bibliotek har boken :)

kalle_kula
2016-04-01, 20:26
Varför då? Självklart ger mer övning i svenska bättre språkkunskaper i svenska och övning i arabiska ger bättre färdigheter i arabiska. Det där är vänsteristiskt pseudovetenskapligt flum.

Men snälla. Vad har forskning om flerspråkighet med politik att göra?
Tänker du att forskningen gäller endast när det ena språket är svenska och det andra språket är ett som talas av såna som SD inte vill ha hit?

ChuckTesta
2016-04-01, 20:37
Herregud alltså hur kan man fortfarande köra med det så sjukt uttjatade "såna som SD inte vill ha hit"? *screwy*

Det handlar inte om att "SD inte vill ha hit dom" utan snarare om att Sverige inte kan agera socialtjänst åt hela världen på svenskarnas skattepengar.

Det är för övrigt så jävla komiskt att se att t om invandrare själva är mer "rasistiska" och har "rasistiska åsikter" än svenskar gällande den här massinvandringen.

Carlo Fatface
2016-04-01, 20:52
Herregud alltså hur kan man fortfarande köra med det så sjukt uttjatade "såna som SD inte vill ha hit"? *screwy*

Det handlar inte om att "SD inte vill ha hit dom" utan snarare om att Sverige inte kan agera socialtjänst åt hela världen på svenskarnas skattepengar.

Det är för övrigt så jävla komiskt att se att t om invandrare själva är mer "rasistiska" och har "rasistiska åsikter" än svenskar gällande den här massinvandringen.




Vilket alla vet som har vänner av olika etniciteter...men det är alltid lika roligt att se de mest pk-istiga människorna bli förvirrade när det uppdagas framför dem..:d

ChuckTesta
2016-04-01, 21:01
Vilket alla vet som har vänner av olika etniciteter...men det är alltid lika roligt att se de mest pk-istiga människorna bli förvirrade när det uppdagas framför dem..:d

Japp. Har själv afrikaner, araber etc som vänner och samtliga säger saker som "dom där jävla invandrarna", "vi kan inte ta emot allihopa" "kommer hit för bidrag" "vill inte ha dom här" osv. Men dom måste väl vara nazister då, eftersom enligt PK så kan man ju inte vara emot massinvandringen och samtidigt inte vara nazist. *rolleyes*

submarine3
2016-04-01, 21:31
Japp. Har själv afrikaner, araber etc som vänner och samtliga säger saker som "dom där jävla invandrarna", "vi kan inte ta emot allihopa" "kommer hit för bidrag" "vill inte ha dom här" osv. Men dom måste väl vara nazister då, eftersom enligt PK så kan man ju inte vara emot massinvandringen och samtidigt inte vara nazist. *rolleyes*

Samma här. På det så är det väldigt många svarta som verkligen HATAR araber, samt araber som HATAR svarta, där kan vi snacka riktig rasism. Får gemene "rasistisk sverigedemokrat" att se ut som en liten mus i jämförelse.

Svenska måste nog vara det MINST rasistiska folket i hela världen, men jävlar vad svenskar får höra rasistordet i jämförelse, är du man så blir det ännu värre för då är du en sexist också, samt "privilegierad" :d

ChuckTesta
2016-04-01, 21:34
Ja, precis. Men alla vet ju att vit privilegierad man är det absolut värsta som finns i hela världen. Extremfeminister/vänster har ju t om sagt att dom hellre vill bo med IS än med svenska "rasister" :laugh: komisk idioti på oerhört hög nivå :laugh:

submarine3
2016-04-01, 21:38
Ja, precis. Men alla vet ju att vit privilegierad man är det absolut värsta som finns i hela världen. Extremfeminister/vänster har ju t om sagt att dom hellre vill bo med IS än med svenska "rasister" :laugh: komisk idioti på oerhört hög nivå :laugh:

0diJNybk0Mw

:naughty:

Hövdingen
2016-04-01, 21:42
Men snälla. Vad har forskning om flerspråkighet med politik att göra?
Tänker du att forskningen gäller endast när det ena språket är svenska och det andra språket är ett som talas av såna som SD inte vill ha hit?

Varför undviker du att svara på frågan?

MrBoris
2016-04-01, 21:44
Begränsa välfärden till svenska medborgare. Utfärda bara medborgarskap till de som haft fast försörjning i 5 år och klarar ett språktest.
Japp, såsom alla lyckade länder när det gäller integrationen (Nya Zeeland, Kanada, Australien) så ställs krav på invandrare när det gäller både språk och jobb/utbildning. Men nej då, det måste vara fel...

Det är pedagogik. Du sätter ord på dina inre bilder när du lär dig. Har du flera språk så hittar du lättare ord och lär dig bättre.


Jag förstår att allt blir vänster ifall man själv krupit upp i det högra hörnet. Jag tror att diskussionerna blir vettigare ifall ni inte kasta ur er massa flosker.
Se ovan Sverker, sänder dessa länder nyheter på arabiska? Nej, precis, varför skulle det fungera för Sverige att anpassa språket efter invandrare än tvärtom när det är precis tvärtom andra länder gör för att förbättre integrationen. Jag vill se dem som hurrar för det här ha lite belägg för att det ska fungera. Och återigen, hur ska SVT beskriva politiska partier neutralt, hur är det ens möjligt med snedfördelningen av politisk tillhörighet dem har på SVT och knappast är känt sen tidigare att vara oberoende?

Ja, precis. Men alla vet ju att vit privilegierad man är det absolut värsta som finns i hela världen. Extremfeminister/vänster har ju t om sagt att dom hellre vill bo med IS än med svenska "rasister" :laugh: komisk idioti på oerhört hög nivå :laugh:

[.YT]0diJNybk0Mw[/YT]

:naughty:
Lägg ner båda två så tråden får vara

Sarco
2016-04-01, 21:52
Det tragiska med alla trådar som på något sätt berör invandring är att det direkt urartar till en parodi på en Arne mot Pez-debatt där få är intresserade av en diskussion utan bara av att säga sitt och tillskriva motparten en extrem uppfattning. Även om alla som läser vet att skribenterna egentligen kan både uttrycka och bete sig bättre.

Jag förstår varför det blivit så - det är resultatet av en kvävd debatt och en oerhörd frustration. Men kolozzeum präglas faktiskt av respekt och en strävan efter ömsesidig förståelse i nästan alla andra frågor. Det vore kul om det kunde gälla även politik.

On topic tror jag att det är väldigt bra att ha nyhetssändningar på arabiska. De som är här är här. De flesta kommer att stanna. Då är det väl en rätt bra idé att vi sprider vårt samhälles värderingar så offensivt vi kan? Jag utgår från att alla är överens om att de problem vi har är kulturellt och socialt betingade och därmed påverkbara.

Hövdingen
2016-04-01, 21:58
Japp, såsom alla lyckade länder när det gäller integrationen (Nya Zeeland, Kanada, Australien) så ställs krav på invandrare när det gäller både språk och jobb/utbildning. Men nej då, det måste vara fel...

Se ovan Sverker, sänder dessa länder nyheter på arabiska? Nej, precis, varför skulle det fungera för Sverige att anpassa språket efter invandrare än tvärtom när det är precis tvärtom andra länder gör för att förbättre integrationen. Jag vill se dem som hurrar för det här ha lite belägg för att det ska fungera. Och återigen, hur ska SVT beskriva politiska partier neutralt, hur är det ens möjligt med snedfördelningen av politisk tillhörighet dem har på SVT och knappast är känt sen tidigare att vara oberoende?


Fast största anledningen till att invandringen fungerar bättre i nämnda länder beror på att de har en större andel arbetskraftsinvandrare och en mindre andel flyktingar. Många av de problem vi har finns i dessa länder också (inte Nya Zeeland kanske). Att de är engelskspråkiga underlättar nog en del också.

Sarco
2016-04-01, 22:03
Fast största anledningen till att invandringen fungerar bättre i nämnda länder beror på att de har en större andel arbetskraftsinvandrare och en mindre andel flyktingar. Många av de problem vi har finns i dessa länder också (inte Nya Zeeland kanske). Att de är engelskspråkiga underlättar nog en del också.

Den största anledningen är nog att de allihop är invandrarländer från början. I de flesta av de länderna är det inget konstigt att känna tillhörighet med två länder. Den andra stora anledningen jag skulle vilja lägga till är att välfärdssystemet är mindre utbyggt och arbetsmarknaden betydligt friare. Det underlättar integration. Detta som en komplettering till dina förklaringar, som också har sin giltighet.

MrBoris
2016-04-01, 22:04
Det tragiska med alla trådar som på något sätt berör invandring är att det direkt urartar till en parodi på en Arne mot Pez-debatt där få är intresserade av en diskussion utan bara av att säga sitt och tillskriva motparten en extrem uppfattning. Även om alla som läser vet att skribenterna egentligen kan både uttrycka och bete sig bättre.

Jag förstår varför det blivit så - det är resultatet av en kvävd debatt och en oerhörd frustration. Men kolozzeum präglas faktiskt av respekt och en strävan efter ömsesidig förståelse i nästan alla andra frågor. Det vore kul om det kunde gälla även politik.

On topic tror jag att det är väldigt bra att ha nyhetssändningar på arabiska. De som är här är här. De flesta kommer att stanna. Då är det väl en rätt bra idé att vi sprider vårt samhälles värderingar så offensivt vi kan? Jag utgår från att alla är överens om att de problem vi har är kulturellt och socialt betingade och därmed påverkbara.

Ja men borttagande av trådar hjälper knappast debatten på vägen heller. Hur ska svensken någonsin lära sig att diskutera dessa problem om man antingen 1) blir stämplad eller 2) mörkad.

Angående topic, varför skulle det fungera för att få dem inkluderade? Om de slår på TVn och ser svenska nyheter och vill veta vad som händer, då skulle de också känna sig tvingad att lära sig svenska för att de annars aldrig skulle ha en aning om situationen. Om de däremot sitter hemma och slår på TVn och det är på arabiska istället för svenska, vad talar för att de kommer kolla på nyheter på svenska också? Kan någon förklara det för mig?

MrBoris
2016-04-01, 22:08
Fast största anledningen till att invandringen fungerar bättre i nämnda länder beror på att de har en större andel arbetskraftsinvandrare och en mindre andel flyktingar. Många av de problem vi har finns i dessa länder också (inte Nya Zeeland kanske). Att de är engelskspråkiga underlättar nog en del också.

Håller helt med men man ska inte förringa språkkrav, det tvingar verkligen dem som vill stanna i dessa länder att kämpa för att lära sig språket. Man kan inte ge bort moroten utan prestation, då kommer människan aldrig att kämpa för att få något

Sarco
2016-04-01, 22:16
Ja men borttagande av trådar hjälper knappast debatten på vägen heller. Hur ska svensken någonsin lära sig att diskutera dessa problem om man antingen 1) blir stämplad eller 2) mörkad.

Angående topic, varför skulle det fungera för att få dem inkluderade? Om de slår på TVn och ser svenska nyheter och vill veta vad som händer, då skulle de också känna sig tvingad att lära sig svenska för att de annars aldrig skulle ha en aning om situationen. Om de däremot sitter hemma och slår på TVn och det är på arabiska istället för svenska, vad talar för att de kommer kolla på nyheter på svenska också? Kan någon förklara det för mig?

Jag vill hålla isär språkinlärning från nyheter. Det finns ett värde i att ge nyheter med ett svenskt perspektiv för det ger en snabb och bra grund för att förstå samhälle och kultur etc.

Språk kan man lära sig på en massa andra sätt också. Det finns ingenting som hindrar att vi har samhälls- och kulturinfo och nyheter på arabiska även om vi har t.ex. språktest, intensivundervisning i svenska och språkkrav för medborgarskap. Det är idéer jag också skriver under på.

Angående diskussionen: ett bra första steg är ju att diskutera istället för att bygga halmgubbar och elda upp dem :)

kalle_kula
2016-04-01, 22:16
Varför undviker du att svara på frågan?

Jag undvek det inte, Sverker var bara före mig. Det är helt enkelt ren pedagogik.
Men sen tycker jag såklart inte att sända nyheter på arabiska är det enda (eller det bästa) sättet för barn att utveckla sina två språk.

MrBoris
2016-04-01, 22:21
Angående diskussionen: ett bra första steg är ju att diskutera istället för att bygga halmgubbar och elda upp dem :)
Och med det syftar du på?

Hövdingen
2016-04-01, 22:29
Jag undvek det inte, Sverker var bara före mig. Det är helt enkelt ren pedagogik.
Men sen tycker jag såklart inte att sända nyheter på arabiska är det enda (eller det bästa) sättet för barn att utveckla sina två språk.

Varken du eller han verkar ju kunna belägga det med någonting. Ett tomt påstående så här långt. Bästa sättet att lära sig svenska är att studera svenska, inte arabiska eller annat språk.

Sarco
2016-04-01, 22:33
Och med det syftar du på?

Vad jag skrev innan. Att debattörerna inte diskuterar utan att det urartar till rent trams och pajkastning generellt. Jag syftar inte på ditt svar, om det var så du tänkte.

Sarco
2016-04-01, 22:35
Varken du eller han verkar ju kunna belägga det med någonting. Ett tomt påstående så här långt. Bästa sättet att lära sig svenska är att studera svenska, inte arabiska eller annat språk.

Men du. Sverker har lämnat referenser i någon form i alla fall. Du gör ett påstående också (att inlärningen av ett andraspråk skulle hämmas av samtidig inlärning av ett förstaspråk). Testa att backa upp det istället?

MrBoris
2016-04-02, 00:01
Vad jag skrev innan. Att debattörerna inte diskuterar utan att det urartar till rent trams och pajkastning generellt. Jag syftar inte på ditt svar, om det var så du tänkte.
Tack, ne dessa är lite exempel på folk som pajkastat och man kan notera att samtliga av dem inte är så kallade högerextremister som vi invandringskritiker stämplas som stup i kvarten på forumet och påstås förstöra trådarna (bortsett submarine3 och några till som brassat på lite väl mkt på sistone)

Ja, nu nyheter på arabiska.. nu sjunker vi satan HÅLL I DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:D Underbar tråd! Arga män den 1:e april :D

Det pågår ju parallellt en tävling i vem som kan bli argast och störa sig mest på diverse saker som berör ämnen som dessa.

Haha. Så arga.


Jag förstår att allt blir vänster ifall man själv krupit upp i det högra hörnet. Jag tror att diskussionerna blir vettigare ifall ni inte kasta ur er massa flosker.
Sen en fundering
Dewey, J. (2002). Demokrati och utbildning. (N. Sjödén, övers.) Göteborg: Daidalos
Selberg G. (2001) Främja elevers lärande genom elevinflytande. Lund: Studentlitteratur
Du får gärna lyfta fram vetenskapliga artiklar en kurslitteraturbok säger inte mycket, där kan diverse ideologiska åsikter komma med. Oavsett är det inte hela poängen med tråden som jag påpekat nu 10ggr, hur ska SVT neutralt beskriva samtliga partier?

MrBoris
2016-04-02, 00:40
Sen en anledning till att t.ex Holländare och Svenskar är bra på engelska är inte enbart engelska undervisningen, utan att vi tittar på TV där de pratar engelska. Alla vetenskapliga rekommendationer jag läst om det påpekar att lyssna på engelska är viktigt för att lära sig just engelska. Att vi ens diskuterar motsatsen:confused:

Sverker
2016-04-02, 06:37
Och vilka källor hänvisar böckerna till?

"Främja elevers lärande genom elevinflytande" Hur har det fungerat? Har svenska skolan blivit bättre?

Driver du med mig ?
Denna tråden tillhör den lägsta nivån av diskussion på Kolozzeum. Ingen av inläggarna är kända för att lägga upp trovärdiga referenser. Det är tjafs hit och korta Youtubklipp dit. Man länkar traditionellt till ledare på nätupplagan av olika tidningar. Alla som läst en papperstidning vet att det finns en ansvarig utgivare och tydliga kontaktuppgifter. Ofta kopplade till ett sammanhang med artiklar som stöder åsikterna.
Ni länkar till snuttifierade texter som är lösrykta utan sammanhang. Gå ned på biblioteket och läs papperstidningen och förstå skillnaden. Ni gör det inte lättare när ni angriper media med kunniga journalister och angriper dem för bristande trovärdighet och flosker.

Till sak. Det är kurslitteratur från tentor jag skrev 2004 och 2005 när jag läste lärarutbildningen. De är litteratur alla ( nästan alla ) lärare läst och tenterat.

kalle_kula
2016-04-02, 08:03
Varken du eller han verkar ju kunna belägga det med någonting. Ett tomt så här långt. Bästa sättet att lära sig svenska är att studera svenska, inte arabiska eller annat språk.

Men alltså, jag orkar inte sitta och leta fram vetenskapliga artiklar till dig. Men forskarna är eniga när det gäller detta.
Fick du aldrig höra att det var bra för dig att lära dig den svenska grammatiken just för att det skulle bli lättare för dig att lära dig spanska/tyska/franska?

Här är två inlägg om saken i alla fall.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2008/11/28/hur-viktigt-ar-modersmalet
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3471756


Du gör ju själv ett påstående som du borde backa upp

Frantic
2016-04-02, 11:00
Vet inte om du är sarkastisk eller på 1:a aprilhumör men personer som reagerar på att man inte bör säga negerboll eller tycker det är synd att Disney klipper i Kalle ankas jul för att det fanns material som var utdaterat och kan uppfattas som stötande är dom största bromsklossarna för landets utveckling.

Nu skrev du väl ändå fel? Personerna som påpekar att man inte bör säga negerboll är väl knappast samma människor som protesterar när det klipps i förlegade disneyfilmer?

Scratch89
2016-04-02, 11:11
Nu skrev du väl ändå fel? Personerna som påpekar att man inte bör säga negerboll är väl knappast samma människor som protesterar när det klipps i förlegade disneyfilmer?

Han kanske påpekar att det är dumt med hårklyverier när det finns betydligt viktigare saker att diskutera.

z_bumbi
2016-04-02, 11:22
Källa på det?

Skolverket

Ja men borttagande av trådar hjälper knappast debatten på vägen heller. Hur ska svensken någonsin lära sig att diskutera dessa problem om man antingen 1) blir stämplad eller 2) mörkad.

Jag är mer förundrad över att folk kan vara så extremt trögfattade att de inte klarar av att hålla sig till ämnet och dessutom göra det utan att bara rabbla upp samma smörja som får varje tråd borttagen. Inlärningsprocessen verkar vara ganska så lång för vissa.

Sverker
2016-04-02, 11:47
Sen en fundering

Du får gärna lyfta fram vetenskapliga artiklar en kurslitteraturbok säger inte mycket, där kan diverse ideologiska åsikter komma med. Oavsett är det inte hela poängen med tråden som jag påpekat nu 10ggr, hur ska SVT neutralt beskriva samtliga partier?

SVT granskas av Radionämden. SVT ska vara sakliga och opartiska.
http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/anmal-program/


Dewey är inte kontroversiell. Minnesprocesser är inte så kontroveriella heller. Mind map är inget nytt. Det svåra är att sätta ord på bilderna så att andra förstår. En del av lärandet, det också, enligt Vygotskij.

Korash
2016-04-02, 12:13
SVT granskas av Radionämden. SVT ska vara sakliga och opartiska.
http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/anmal-program/


Frågan är bara hur väl detta system fungerar i praktiken:

http://www.dagensmedia.se/experter/debatt/granskningsnamnden-ett-spel-for-gallerierna-6536299

Klein
2016-04-02, 12:25
SVT granskas av Radionämden. SVT ska vara sakliga och opartiska.
http://www.radioochtv.se/sv/att-anmala/anmal-program/

Granskningsnämnden gör ju dock inte sitt jobb. För något år sedan visade SVT tex ett avsnitt av Vetenskapens Värld om nationalism där man framställde Sverigedemokraterna på ett negativt sätt. Nämnden avfärdade alla anmälningarna mot programmet helt utan motivering:

Granskningsnämnden har granskat det aktuella inslaget mot bakgrund av anmälningarna. Enligt nämndens bedömning strider inslaget inte mot kraven på opartiskhet och saklighet.


En opinionsundersökning med 1171 tillfrågade som gjorts på uppdrag av Timbro 2014 visar att endast 15 procent av alliansväljare upplever public service som helt opartiska, jämfört med 39 procent bland rödgröna väljare och 10 % bland SD-sympatisörer.

Bara 5% av anmälningar leder till fällande dom och mindre än 20% av dem på basis av opartiskhet.

En ganska uttömmande debattartikel om ämnet där granskningsnämnden sågas:

http://www.dagensmedia.se/experter/debatt/granskningsnamnden-ett-spel-for-gallerierna-6536299

Sverker
2016-04-02, 14:12
Frågan är bara hur väl detta system fungerar i praktiken:

http://www.dagensmedia.se/experter/debatt/granskningsnamnden-ett-spel-for-gallerierna-6536299

Verkar stämma rätt bra med det underlaget SVT hade när programmet visades. Skulle någon annan kunnat visa bättre siffror på en julhandel och antalet flyktingar:confused:

Yes
2016-04-02, 14:31
När det gäller att lära sig språk verkar de som faktiskt lärt sig flertalet språk förorda att lära sig det som ett barn gör, samt att omringa sig av det nya språket så mycket som möjligt.

I program som RosettaStone (ett av de största programmen för att lära sig språk) kopplas olika ord och fraser ihop med bilder.

Du kan exempelvis höra Fritz säga: "Ein schmetterling".

Sedan får du koppla ihop det med antingen en bild på en fjäril, motorbåt, en burk kvarg eller en badboll.

På en lite svårare nivå kanske det blir: "Der schmetterling fliegt von Blüte zu Blüte".

Sådär håller man på. Det är på liknande vis barn lär sig språk från första början. De har inga andra ord att relatera till, utan allt de har är en stor okänd värld och en massa olika läten kopplat till allting.

Utöver det är det viktigt att omringa sig av språket hela tiden. Det underlättar knappast lärandet om alla runt dig ändå pratar ditt hemspråk. Det torde vara en självklarhet, men så läser man dumheter om att nyheter på arabiska skulle främja inlärningen av svenska...

---

Nu är ju dock frågeställningen helt irrelevant här. Det är inte statens, eller medborgarnas, ansvar att lära invandrare prata svenska. Det är deras ansvar att lära sig språket och lära sig hur samhället fungerar.

Om det finns frivilliga att hjälpa dem på vägen så är det helt okej. Grundpremisser ska dock vara att varje individ som kommer hit tar själv ansvar för att bli en del av samhället. De som inte gör det utvisas.

Premissen som de facto styr är dock att desto mer behövande desto mer fördelar kan man dra. Klassisk socialism, som aldrig har fungerat.

Hövdingen
2016-04-02, 15:17
Driver du med mig ?
Denna tråden tillhör den lägsta nivån av diskussion på Kolozzeum. Ingen av inläggarna är kända för att lägga upp trovärdiga referenser.
Det gäller även dig.

Det är tjafs hit och korta Youtubklipp dit. Man länkar traditionellt till ledare på nätupplagan av olika tidningar. Alla som läst en papperstidning vet att det finns en ansvarig utgivare och tydliga kontaktuppgifter. Ofta kopplade till ett sammanhang med artiklar som stöder åsikterna.
Ni länkar till snuttifierade texter som är lösrykta utan sammanhang. Gå ned på biblioteket och läs papperstidningen och förstå skillnaden. Ni gör det inte lättare när ni angriper media med kunniga journalister och angriper dem för bristande trovärdighet och flosker.

DN:s historia om de rasistiska brandmännen i Boden som mobbat ut Muhammed från arbetsplatsen är en klassiker. Problemet med den historian var ju att det aldrig jobbat någon Muhammed på den brandstationen, eller någon annan utomeuropeisk invandrare heller.

Så det är alltså din uppfattning om bra journalistik?

Till sak. Det är kurslitteratur från tentor jag skrev 2004 och 2005 när jag läste lärarutbildningen. De är litteratur alla ( nästan alla ) lärare läst och tenterat.

Du länkar till en bok som heter "Främja elevers lärande genom elevinflytande". Svenska skolan har gått från en av världens absolut bästa till en av de sämsta bland jämförbara länder.

Sådana böcker kanske hör hemma på soptippen?

Korash
2016-04-02, 15:17
Verkar stämma rätt bra med det underlaget SVT hade när programmet visades. Skulle någon annan kunnat visa bättre siffror på en julhandel och antalet flyktingar:confused:

Förstår man sig på nationalekonomi är det ganska enkelt att inse felet.

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153227579893231

Annars finns det som tur åtminstone en person som kan upplysa allmänheten och som dessutom är akademiskt respekterad, trotsa flera smuttskastningsförsök och billiga personangrepp från frustrerade "samhällsupplysare".

Hövdingen
2016-04-02, 15:20
Skolverket

De verkar ha koll.....som jag skrev tidigare: Svenska skolan har gått från en av världens absolut bästa till en av de sämsta bland jämförbara länder. På ca 20 år

Vinter
2016-04-02, 15:31
Det torde vara en självklarhet, men så läser man dumheter om att nyheter på arabiska skulle främja inlärningen av svenska...


Det handlar egentligen om inlärning om Sverige, att återge samma nyheter som svenskar har tillgång till på ett annat språk. En förankring i landet man befinner sig i. Annars kommer alla nyheter från tex Al-jazeera, utifrån och aldrig lokalt. Språkundervisning har alla invandrare upp över öronen.

Det är ganska svårt att sätta sig ned och fatta lokala nyheter på Kinesiska, Japanska, eller Ryska som svensk nybörjare. Något som SVT nu plötsligt har fått insikt om. Känns väl som en sund inställning. Man har en tendens att bry sig mer om saker man vet mer om.

Många svenskar är väldigt engagerade i händelser i USA, vad är orsaken till att vi inte är lika engagerade i vår större granne Ryssland? För att inte tala om Indien, Kina? Inte lika lätt att googla nyheter.

Hövdingen
2016-04-02, 15:31
Men alltså, jag orkar inte sitta och leta fram vetenskapliga artiklar till dig. Men forskarna är eniga när det gäller detta.
Fick du aldrig höra att det var bra för dig att lära dig den svenska grammatiken just för att det skulle bli lättare för dig att lära dig spanska/tyska/franska?

Här är två inlägg om saken i alla fall.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2008/11/28/hur-viktigt-ar-modersmalet
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3471756


Du gör ju själv ett påstående som du borde backa upp

Om man bor i ett segregerat område och pratar arabiska hemma, med sina vänner, grannar, folk man träffar på gatan etc. tror jag att man skulle gynnas mer av extra svenskaundervisning snarare än ytterligare stimuli med arabiska.

Sverker
2016-04-02, 15:33
De verkar ha koll.....som jag skrev tidigare: Svenska skolan har gått från en av världens absolut bästa till en av de sämsta bland jämförbara länder. På ca 20 år


Något fel i läroplanen ? http://skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan#anchor_1


Läser vi en bit ned:

Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver. Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.

Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.

Skolan ska ge oss verktygen att själva finna kunskap. Skolan når uppenbart inte fram så vad ska göras istället ?

Notera att språket är viktigt lärandet;)

Derbel McDillet
2016-04-02, 15:36
Om man bor i ett segregerat område och pratar arabiska hemma, med sina vänner, grannar, folk man träffar på gatan etc. tror jag att man skulle gynnas mer av extra svenskaundervisning snarare än ytterligare stimuli med arabiska.

Vill inte bråka men i svenskundervisningens försvar vill jag påpeka att det heter just "svenskundervisning".

Yes
2016-04-02, 15:59
Det handlar egentligen om inlärning om Sverige, att återge samma nyheter som svenskar har tillgång till på ett annat språk. En förankring i landet man befinner sig i. Annars kommer alla nyheter från tex Al-jazeera, utifrån och aldrig lokalt. Språkundervisning har alla invandrare upp över öronen.

Det är ganska svårt att sätta sig ned och fatta lokala nyheter på Kinesiska, Japanska, eller Ryska som svensk nybörjare. Något som SVT nu plötsligt har fått insikt om. Känns väl som en sund inställning. Man har en tendens att bry sig mer om saker man vet mer om.

Många svenskar är väldigt engagerade i händelser i USA, vad är orsaken till att vi inte är lika engagerade i vår större granne Ryssland? För att inte tala om Indien, Kina? Inte lika lätt att googla nyheter.
Om du inte kan börja följa nyhetsrapporteringen och vad som händer i landet efter relativt kort tid så handlar det om bristande intresse. Jag ser ingen anledning till att lägga ytterligare skattemedel på att anpassa landet efter dem.

Hur hade själv gjort om du flyttat till Ryssland? Typ, kanske börjat lära dig språket pronto; försöka kommunicera med ryssar, kolla på rysk TV och läsa ryska tidskrifter?

Det krävs inget geni för att klara av det. Sen är det få som skulle haft fräckheten att kräva en massa saker av ryssarna.

När det gäller Abdulla, Hamid och Mohammed som kommer till Sverige förväntas de dock vara hjälplösa och ha rätt till en jävla massa saker. En inställning som många dessutom envist biter sig fast vid, trots att det visat sig vara ett misslyckande av fullständigt episka proportioner.

Wormzie
2016-04-02, 16:03
Nu skrev du väl ändå fel? Personerna som påpekar att man inte bör säga negerboll är väl knappast samma människor som protesterar när det klipps i förlegade disneyfilmer?

Personer som reagerar på att man inte bör säga negerboll skrev jag. Jag tror ändå du förstod vad jag menade.

Han kanske påpekar att det är dumt med hårklyverier när det finns betydligt viktigare saker att diskutera.
Det också :)

submarine3
2016-04-02, 16:07
Detta är ju sunt förnuft.

Flyttar jag till ryssland för att leva där så kommer jag vara så illa tvungen att lära mig språket, jag kommer därmed lägga en hel del energi på just detta, om jag INTE lär mig språket kommer jag få stora problem i alla aspekter, jobb, nyheter, prata med folk, komma in "socialt" etc.

Om jag å andra sidan får alla nyheter på svenska etc så är det ju självklart att jag inte (medvetet eller omedvetet) kommer lägga lika mycket energi på att bli bra på ryska, då jag helt enkelt inte "måste".

Det är alldeles för mjuka värderingar som präglas i detta land just nu, ett väldigt "feminint sätt" om man får säga så och det är uppenbarligen inte direkt optimalt.

PureWhey
2016-04-02, 16:12
Detta är ju sunt förnuft.

Flyttar jag till ryssland för att leva där så kommer jag vara så illa tvungen att lära mig språket, jag kommer därmed lägga en hel del energi på just detta, om jag INTE lär mig språket kommer jag få stora problem i alla aspekter, jobb, nyheter, prata med folk, komma in "socialt" etc.



Exakt. Förstår inte hur det kan vara annat än en självklarthet. Dock är det inte så i Sverige. Hur mycket Svenska tror du det pratas inne i Rosengård, Bergsjön osv i gemenskapskretsar?

Sheogorath
2016-04-02, 16:17
ELLER så utgår vi från hur människor funkar istället för hur vi tycker att de BORDE funka eller hur vi fantiserar om att VI skulle funka om vi tvingades fly.

Och om vi utgår från hur människor funkar (d.v.s. vi får faktiskt kalkylera med en god dos lathet, eftersom det är, ni vet, människor vi pratar om) så tror jag att nyheter på arabiska kan vara en liten del till en bättre integration, genom förståelse för skeendena i landet.

PureWhey
2016-04-02, 16:20
Låt personerna välja att ha textade nyhetssändningar. Problem löst. Personerna får höra svenska, läsa arabiska, förstå nyheter och lär sig språket.

submarine3
2016-04-02, 16:20
ELLER så utgår vi från hur människor funkar istället för hur vi tycker att de BORDE funka eller hur vi tror att VI skulle funka om vi tvingades fly.

Och om vi utgår från hur människor funkar (d.v.s. vi får faktiskt kalkylera med en god dos lathet, eftersom det är, ni vet, människor vi pratar om) så tror jag att nyheter på arabiska kan vara en liten del till en bättre integration, genom förståelse för skeendena i landet.

Men nej, hur fasiken kan det resultera i en bättre integration? En bra integration är att många olika grupper kommer samman och får gemensamma mål, värdegrunder och annat som binder dom samman. Med andra ord: I ett land som sverige där man i regel pratar svenska så hjälper det integrationen om så många som möjligt så snabbt som möjligt lägger manken till och faktiskt lär sig språket.

Kan man slappa och "hänga med ändå" genom att se nyheterna och mycket annat på sitt egna språk med sina homies så kommer energin man lägger på att lära sig svenska såklart bli mindre då det längre inte är lika viktigt.

Yes
2016-04-02, 16:29
ELLER så utgår vi från hur människor funkar istället för hur vi tycker att de BORDE funka eller hur vi fantiserar om att VI skulle funka om vi tvingades fly.

Och om vi utgår från hur människor funkar (d.v.s. vi får faktiskt kalkylera med en god dos lathet, eftersom det är, ni vet, människor vi pratar om) så tror jag att nyheter på arabiska kan vara en liten del till en bättre integration, genom förståelse för skeendena i landet.
Hur människor funkar utifrån de förutsättningar som finns i Sverige, eller hur de funkar utifrån andra förutsättningar?

Ger du dem allt serverat och snuttituttar, utan att det ställs några krav, är det självklart att de kommer lata sig.

När det ställs krav för att ens kunna överleva tenderar människor att ha en enorm förmåga.

Vinter
2016-04-02, 16:31
Om du inte kan börja följa nyhetsrapporteringen och vad som händer i landet efter relativt kort tid så handlar det om bristande intresse. Jag ser ingen anledning till att lägga ytterligare skattemedel på att anpassa landet efter dem.

Hur hade själv gjort om du flyttat till Ryssland? Typ, kanske börjat lära dig språket pronto; försöka kommunicera med ryssar, kolla på rysk TV och läsa ryska tidskrifter?

Det krävs inget geni för att klara av det. Sen är det få som skulle haft fräckheten att kräva en massa saker av ryssarna.

När det gäller Abdulla, Hamid och Mohammed som kommer till Sverige förväntas de dock vara hjälplösa och ha rätt till en jävla massa saker. En inställning som många dessutom envist biter sig fast vid, trots att det visat sig vara ett misslyckande av fullständigt episka proportioner.

Nej jag hade nog gjort som majoriteten av svenskar som flyttar till Spanien, kikat på svenska nyheter fortsatt hänga på svenska forum osv. Det är en del av problemet. Det tar tid att lära sig andra språk. Spanska kan vara svårt för svenskar, så ser verkligheten ut.

Lärandet om landet måste utgå från hemspråket. Då kan jag lära mig det direkt, och inte vänta 3-4 år innan jag har baskunskaperna i det nya språket för att söka informationen.

Hur bra svenskar än är på att tala engelska, har de flesta svenskar ändå problem med tekniskt svåra texter som tex olika vetenskapliga studier på just engelska.

Vinter
2016-04-02, 16:45
Men nej, hur fasiken kan det resultera i en bättre integration? En bra integration är att många olika grupper kommer samman och får gemensamma mål, värdegrunder och annat som binder dom samman. Med andra ord: I ett land som sverige där man i regel pratar svenska så hjälper det integrationen om så många som möjligt så snabbt som möjligt lägger manken till och faktiskt lär sig språket.

Kan man slappa och "hänga med ändå" genom att se nyheterna och mycket annat på sitt egna språk med sina homies så kommer energin man lägger på att lära sig svenska såklart bli mindre då det längre inte är lika viktigt.

Hur hade du tänkt att informera och ge folk en värdegrund utan att informera dessa människor på ett språk de förstår? Är det verkligen en bra ide att vänta flera år innan de talar bra svenska för att ge den informationen.

Yes
2016-04-02, 16:46
Nej jag hade nog gjort som majoriteten av svenskar som flyttar till Spanien, kikat på svenska nyheter fortsatt hänga på svenska forum osv. Det är en del av problemet. Det tar tid att lära sig andra språk. Spanska kan vara svårt för svenskar, så ser verkligheten ut.

Lärandet om landet måste utgå från hemspråket. Då kan jag lära mig det direkt, och inte vänta 3-4 år innan jag har baskunskaperna i det nya språket för att söka informationen.

Hur bra svenskar än är på att tala engelska, har de flesta svenskar ändå problem med tekniskt svåra texter som tex olika vetenskapliga studier på just engelska.
Du menar svenskarna som lever på pengar de tjänat ihop i Sverige? Eller internationella företag där det funkar att prata svenska eller engelska?
Har du varit på ställen där du kan typ tre ord gemensamt med folk? Det går fort att lära sig kommunicera, när man måste.

Nej, lärandet måste inte utgå från hemspråket. Om du inte har hyfsade baskunskaper efter ett år vill jag kalla dig för en sopa.

Svenskar pratar, läser, skriver och hör svenska hela tiden. Det är stor skillnad mot att bo i ett engelsktalande land.

Sheogorath
2016-04-02, 16:51
Men nej, hur fasiken kan det resultera i en bättre integration? En bra integration är att många olika grupper kommer samman och får gemensamma mål, värdegrunder och annat som binder dom samman. Med andra ord: I ett land som sverige där man i regel pratar svenska så hjälper det integrationen om så många som möjligt så snabbt som möjligt lägger manken till och faktiskt lär sig språket.

Kan man slappa och "hänga med ändå" genom att se nyheterna och mycket annat på sitt egna språk med sina homies så kommer energin man lägger på att lära sig svenska såklart bli mindre då det längre inte är lika viktigt.

Som det är idag är knappast "att hänga med i svenska nyheter" en morot för att lära sig svenska, eller hur? Så hur kan det med det i åtanke vara dåligt att de snabbt får en inblick i skeendena i Sverige, genom nyheter på sitt språk. Ingenting förloras eftersom nyheterna aldrig var ett incitament för att lära sig svenska, däremot vinner man någonting (kunskap om landet de kommit till).

submarine3
2016-04-02, 16:52
Hur hade du tänkt att informera och ge folk en värdegrund utan att informera dessa människor på ett språk de förstår? Är det verkligen en bra ide att vänta flera år innan de talar bra svenska för att ge den informationen.

Ska detta gälla för alla olika sorters nationaliteter som kommer hit? Ska vi börja sända nyheter på somali också? "För att ge dom en värdegrund" ?

Sheogorath
2016-04-02, 16:53
Hur människor funkar utifrån de förutsättningar som finns i Sverige, eller hur de funkar utifrån andra förutsättningar?

Ger du dem allt serverat och snuttituttar, utan att det ställs några krav, är det självklart att de kommer lata sig.

När det ställs krav för att ens kunna överleva tenderar människor att ha en enorm förmåga.

Instämmer och detta måste användas, men som jag skrev ovan kommer nyheter på arabiska inte försämra incitamentet att lära sig svenska, eftersom TV-nyheterna knappast är en morot idag. Där finns det annat som kan driva. Som t.ex. svenskt medborgarskap först efter språktest mm som du tog upp tidigare.

submarine3
2016-04-02, 16:57
Som det är idag är knappast "att hänga med i svenska nyheter" en morot för att lära sig svenska, eller hur? Så hur kan det med det i åtanke vara dåligt att de snabbt får en inblick i skeendena i Sverige, genom nyheter på sitt språk. Ingenting förloras eftersom nyheterna aldrig var ett incitament för att lära sig svenska, däremot vinner man någonting (kunskap om landet de kommit till).

Det är klart som korvspad att vuxna människor ofta vill se nyheterna och se vad som händer i landet (och världen), om man är tvungen att lära sig språket i landet för att göra detta kommer det ge högre motivation till att just göra det än om man inte behöver lära sig språket.

Sheogorath
2016-04-02, 16:58
Finns inte på kartan. Snarare kommer man att skaffa parabol och kolla på nyheter från sitt hemland enbart. Det är annat som driver människor att lära sig ett språk. Som möjlighet att jobba med det man är utbildad till, t.ex.

Yes
2016-04-02, 17:00
Hur hade du tänkt att informera och ge folk en värdegrund utan att informera dessa människor på ett språk de förstår? Är det verkligen en bra ide att vänta flera år innan de talar bra svenska för att ge den informationen.
En grundförutsättning för att ta sig till ett nytt land torde vara en hyfsat kompatibel värdegrund. Det är inget som ska läras ut och varje försök till det kommer likna en dålig parodi.

"Nej Reza, here in sviden vi inte stone kvinnor. Bad Reza! Bad!"

Det handlar snarare om att gilla läget, se till att lära dig språket och komma in i samhället så fort som möjligt. Skaffa ett jobb, försörj dig själv och när du visat att du klarar det är du välkommen att stanna.

submarine3
2016-04-02, 17:06
Finns inte på kartan. Snarare kommer man att skaffa parabol och kolla på nyheter från sitt hemland enbart. Det är annat som driver människor att lära sig ett språk. Som möjlighet att jobba med det man är utbildad till, t.ex.

Källa?

Det är många olika saker som får en att vilja lära sig språket i landet: jobbmöjligheter, socialisera med människor från landet och även så simpla saker som att hänga med i nyheterna.

Tar man bort 1 faktor (nyheterna) så kommer motivationen också att minska, man gör det bara slappare för människor som av naturen är rätt lata av sig (man gör inte mer än man behöver).

Alldeles för mjukt och mjäkigt IMO, detta är Sverige, där pratar man svenska, för att kunna hänga med i landet måste man lära sig språket, inte få det anpassat till sitt egna språk.

Yes
2016-04-02, 17:12
Instämmer och detta måste användas, men som jag skrev ovan kommer nyheter på arabiska inte försämra incitamentet att lära sig svenska, eftersom TV-nyheterna knappast är en morot idag. Där finns det annat som kan driva. Som t.ex. svenskt medborgarskap först efter språktest mm som du tog upp tidigare.
Klart det är en morot. För den som vill komma in i ett nytt land är det liksom hyfsat bra att få lite koll på vad som händer.

Nyheter på arabiska är dessutom symptomatiskt för hur svenskar tar på sig skyldigheter gentemot dessa personer, samtidigt som de uppenbarligen måste ses som hjälplösa idioter.

Sheogorath
2016-04-02, 17:14
Källa?

Det är många olika saker som får en att vilja lära sig språket i landet: jobbmöjligheter, socialisera med människor från landet och även så simpla saker som att hänga med i nyheterna.

Tar man bort 1 faktor (nyheterna) så kommer motivationen också att minska, man gör det bara slappare för människor som av naturen är rätt lata av sig (man gör inte mer än man behöver).

Alldeles för mjukt och mjäkigt IMO, detta är Sverige, där pratar man svenska, för att kunna hänga med i landet måste man lära sig språket, inte få det anpassat till sitt egna språk.
Som sagt ser jag det inte som ett problem eftersom jag inte är så naiv att jag tror att hänga med i nyheterna i Sverige är ett incitament för att lära sig språket, och särskilt inte i ett så tidigt skede som när man inte behärskar språket.

Och då har man alltså bara att vinna på att erbjuda nyheter på ett språk som recipienten förstår. Men eftersom du tror att människor kan motiveras att lära sig språket för att kunna hänga med i nyheterna (det är så skrattretande att jag nästan bubblar lite inombords) så kommer vi ingenstans.

Sheogorath
2016-04-02, 17:15
Klart det är en morot. För den som vill komma in i ett nytt land är det liksom hyfsat bra att få lite koll på vad som händer.

Nyheter på arabiska är dessutom symptomatiskt för hur svenskar tar på sig skyldigheter gentemot dessa personer, samtidigt som de uppenbarligen måste ses som hjälplösa idioter.

Nu utgår du från hur du tycker att människor borde funka. Det är samma kardinalfel som kommunisterna gör, för bövelen. Varför kan folk inte bara vara lite pragmatiska så att man faktiskt kommer någon vart?

submarine3
2016-04-02, 17:31
Som sagt ser jag det inte som ett problem eftersom jag inte är så naiv att jag tror att hänga med i nyheterna i Sverige är ett incitament för att lära sig språket, och särskilt inte i ett så tidigt skede som när man inte behärskar språket.

Naiv är just vad du är, du förstår uppenbarligen inte det faktum att ALLT som har med landet att göra är ett incitament, varesig det handlar som att söka sig ett arbete i landet, att socialisera med ursprungsbefolkningen, att bilda sociala kretsar i landet eller att hänga med i nyheterna.



Och då har man alltså bara att vinna på att erbjuda nyheter på ett språk som recipienten förstår.

Bra, låt oss göra detta för alla olika nationaliteter i landet, nyheter på somaliska också kanske? :laugh:


Men eftersom du tror att människor kan motiveras att lära sig språket för att kunna hänga med i nyheterna (det är så skrattretande att jag nästan bubblar lite inombords) så kommer vi ingenstans.

Man måste inte direkt vara allt för smart för att förstå sådant sunt förnuft så inte heller är du nu känslomässigt upprörd som en liten flicka men du är uppenbarligen inte heller särskilt intelligent.

submarine3
2016-04-02, 17:32
Nu utgår du från hur du tycker att människor borde funka. Det är samma kardinalfel som kommunisterna gör, för bövelen. Varför kan folk inte bara vara lite pragmatiska så att man faktiskt kommer någon vart?

Det är DU som utgår ifrån hur du TYCKER människor borde fungera. Eller sitter du på den allsmäktiga faktan? Låt oss se dessa vetenskapliga studier tack.

micke81
2016-04-02, 17:36
Det är DU som utgår ifrån hur du TYCKER människor borde fungera. Eller sitter du på den allsmäktiga faktan? Låt oss se dessa vetenskapliga studier tack.

Tränar du något? Eller är du endast här för att debattera vissa ämnen som du vet skapar irritation och splittring?

submarine3
2016-04-02, 17:36
Tränar du något? Eller är du endast här för att debattera vissa ämnen som du vet skapar irritation och splittring?

Jag tränar en hel del, är det jobbigt när inte alla är 100% överens?

micke81
2016-04-02, 17:41
Jag tränar en hel del, är det jobbigt när inte alla är 100% överens?

Bara undrar då du följer ett mönster att skriva i trådar där du vet att du skapar och håller igång osämjor och genererar allmänt kass stämning,du är inte den första och inte heller den sista iofs.
Folk skall inte vara 100% överens att däremot arbeta målinriktat för att hålla igång osämja är däremot inte snyggt.

submarine3
2016-04-02, 17:43
Bara undrar då du följer ett mönster att skriva i trådar där du vet att du skapar och håller igång osämjor och genererar allmänt kass stämning,du är inte den första och inte heller den sista iofs.
Folk skall inte vara 100% överens att däremot arbeta målinriktat för att hålla igång osämja är däremot inte snyggt.

Jag bryr mig särskilt inte mycket om stämning, jag bryr mig om att förmedla och uttrycka de åsikter jag finner är sanna. Har vad jag förstått inte varit särskilt otrevlig, i sådana fall enbart när motdebattören är otrevlig först.

Sheogorath
2016-04-02, 17:47
Naiv är just vad du är, du förstår uppenbarligen inte det faktum att ALLT som har med landet att göra är ett incitament, varesig det handlar som att söka sig ett arbete i landet, att socialisera med ursprungsbefolkningen, att bilda sociala kretsar i landet eller att hänga med i nyheterna.




Bra, låt oss göra detta för alla olika nationaliteter i landet, nyheter på somaliska också kanske? :laugh:



Man måste inte direkt vara allt för smart för att förstå sådant sunt förnuft så inte heller är du nu känslomässigt upprörd som en liten flicka men du är uppenbarligen inte heller särskilt intelligent.

Olika saker har olika tyngd. Att/om nyheterna är ett incitament för ett fåtal är fortfarande inte tillräckligt för att INTE erbjuda nyheter på ett av invandrarnas majoritetsspråk (säg arabiska och somaliska) OM det är en investering som man bedömer att man gör en större vinst på avseende parametrar man bedömer som viktiga. Och där vill jag som sagt t.o.m. lägga in just incitamentet för att lära sig språket, i förlängningen eftersom man får en bättre inblick i det svenska samhället tidigt. :)

anvihl
2016-04-02, 17:48
Och där är ditt problem submarine, vad DU finner är sant är TOTALT ointressant, det är vad som objektivt kan anses vara sant som är det intressanta och något man hjälps åt att diskutera fram.

micke81
2016-04-02, 17:48
Jag bryr mig särskilt inte mycket om stämning, jag bryr mig om att förmedla och uttrycka de åsikter jag finner är sanna. Har vad jag förstått inte varit särskilt otrevlig, i sådana fall enbart när motdebattören är otrevlig först.

Så egentligen är Aftonbladets komentarsfällt eller Flashback rimligare forum för den verksamheten om du ändå inte vill tillföra något bland tränande människor?
Man behöver inte vara otrevlig för att målmedvetet arbeta för att skapa splittring även om vissa ämnen mest påminner om det där utländska utrycket att sparka på en död häst.

Sheogorath
2016-04-02, 17:50
Och där är ditt problem submarine, vad DU finner är sant är TOTALT ointressant, det är vad som objektivt kan anses vara sant som är det intressanta och något man hjälps åt att diskutera fram.

Folk får gärna citera källor om de vill. Bring it on. Tror det blir svårt att hitta källor som stödjer påståendet att "lokala nyhetssändningar är ett incitament för att lära sig ett nytt språk" men jag kan ha fel. Kör hårt.

submarine3
2016-04-02, 17:50
Och där är ditt problem, vad DU finner är sant är TOTALT ointressant, det är vad som objektivt kan anses vara sant som är det intressanta och något man hjälps åt att diskutera fram.

Så vad olika människor har för uppfattning om sanningen således bidrar sin del till diskussionen är "TOTALT ointressant" - istället ska vi alla komma överens om en 100% OBJEKTIV sanning?

Människor som diskuterar här ska alltså INTE uttrycka vad dom själva tror är sant, istället ska vi alla hålla hand och gemensamt komma överens så alla mår jättebra?

Börjar likna mer och mer som ett gäng undersköterskor på ett äldreboende :laugh:

TranceII
2016-04-02, 17:50
Det är DU som utgår ifrån hur du TYCKER människor borde fungera. Eller sitter du på den allsmäktiga faktan? Låt oss se dessa vetenskapliga studier tack.

Varför skulle han ta fram studier som du inte skulle läsa eller förstå om du ens försökte?

submarine3
2016-04-02, 17:52
Så egentligen är Aftonbladets komentarsfällt eller Flashback rimligare forum för den verksamheten om du ändå inte vill tillföra något bland tränande människor?
Man behöver inte vara otrevlig för att målmedvetet arbeta för att skapa splittring även om vissa ämnen mest påminner om det där utländska utrycket att sparka på en död häst.

Aftonbladet har tyvärr sällan några kommentarsfält längre. Förövrigt tränar jag mycket och frågar då och då en del i de olika tränings/kostdelarna, även om majoriteten av diskussion tas i allmänt.

Jag arbetar inte "målmedvetet för att skapa splittring", dock arbetar jag heller inte målmedvetet för att inte råka klampa någon som inte tycker som mig själv på tårna.

submarine3
2016-04-02, 17:53
Varför skulle han ta fram studier som du inte skulle läsa eller förstå om du ens försökte?

Sen kallar folk mig otrevlig eh? Är det inte den intellektuellt allsmäktige mr Trance som i varenda tråd försöker framstå som "lite smartare än alla andra" men som 90% av forumet ser igenom? :naughty:

submarine3
2016-04-02, 17:55
Olika saker har olika tyngd. Att/om nyheterna är ett incitament för ett fåtal är fortfarande inte tillräckligt för att INTE erbjuda nyheter på ett av invandrarnas majoritetsspråk (säg arabiska och somaliska) OM det är en investering som man bedömer att man gör en större vinst på avseende parametrar man bedömer som viktiga. Och där vill jag som sagt t.o.m. lägga in just incitamentet för att lära sig språket, i förlängningen eftersom man får en bättre inblick i det svenska samhället tidigt. :)

Ok. Personligen ser jag det som ett stort problem hur landet till mångt och mycket anpassar sig mer och mer efter andra, istället för att få andra att anpassa sig efter landet. Vår "integration" har pågått ett bra tag nu utan någon framgång över huvud taget, integrationspolitiken är ett enda stort misslyckande och min åsikt är att det till stor del är pga att vi helt enkelt tönjer för mycket på våra egna gränser för att anpassa alla andra, istället för att låta andra anpassa sig efter oss.

Att börja sända nyheter på arabiska, somaliska etc är bara ännu en sådan sak.

micke81
2016-04-02, 18:06
Aftonbladet har tyvärr sällan några kommentarsfält längre. Förövrigt tränar jag mycket och frågar då och då en del i de olika tränings/kostdelarna, även om majoriteten av diskussion tas i allmänt.

Jag arbetar inte "målmedvetet för att skapa splittring", dock arbetar jag heller inte målmedvetet för att inte råka klampa någon som inte tycker som mig själv på tårna.

Anledningen är som bekant att samma människor postar samma saker gång på gång och endast inom vissa ämnen och när detta resulterar i stängda kommentarsfält inom vissa ämnen så flyttar dessa människor vidare till att posta om samma saker i alla andra kommentarsfält istället med resultatet att det inte blir några kommentarsfält alls öppna,så fungerar även många öppna forum,moderatorerna lessnar och stänger vissa ämnen för debatt helt eftersom att en del användare har en tendens att jaga efter samma ämnen konstant där dom ändå inte tillför något då verksamheten mest kan liknas vid att sparka på den berömda döda hästen.
Ingen ändrar uppfattning för att en eller flera grupper människor predikar sin sanning,folk blir bara irriterade. Det enda som åstadkoms är att man befäster sin uppfattning inom sin grupp enligt Goebbels modell om att repetera något tillräkligt länge för att göra det till en sanning.

Intressant att du hävdar att du frågar då och då i de andra delarna av forumet då du endast har 1 (ETT) inlägg utanför allmänt,du kanske har fler användarnamn som du nyttjar utanför och i allmänt men det tänker inte jag gräva i den biten lämnar jag åt de som har befogenheten om dom är intresserade.

Tomten
2016-04-02, 18:08
Men alltså, jag orkar inte sitta och leta fram vetenskapliga artiklar till dig. Men forskarna är eniga när det gäller detta.
Fick du aldrig höra att det var bra för dig att lära dig den svenska grammatiken just för att det skulle bli lättare för dig att lära dig spanska/tyska/franska?

Här är två inlägg om saken i alla fall.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2008/11/28/hur-viktigt-ar-modersmalet
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3471756

Du gör ju själv ett påstående som du borde backa upp

Undersökning gjord av språkcentrum, som jobbar med utbildning på modersmål.

Känns som en perfekt neutral part för att göra en undersökning om undervisning i modersmål är viktig. :laugh:

Om vi ska prata om språk, så kan för mycket kunskap om det egna språket ställa till problem när man börjar med ett nytt språk. I synnerhet i de fall då vi talar om språk som skiljer sig väldigt mycket från modersmålet. En svensk som ska lära sig Koreanska, Kinesiska eller Japanska har inte så stor nytta av grammatiken från Svenskan. När det gäller språk som har samma struktur och bas som svenska, så har vi däremot större användning av djupare kunskap om vårt eget språk.

När jag har lärt mig Japanska så är det snarare så att Svenska bara ställer till problem, japanska som språk använder sig av ett helt annat tankesätt. Det är lite som man vänder hela världen upp och ner, man får tänka väldigt annorlunda.

TranceII
2016-04-02, 18:12
Sen kallar folk mig otrevlig eh? Är det inte den intellektuellt allsmäktige mr Trance som i varenda tråd försöker framstå som "lite smartare än alla andra" men som 90% av forumet ser igenom? :naughty:

Har jag fel? Om någon gav en referens till en bok skulle du läsa den?

Yes
2016-04-02, 18:29
Nu utgår du från hur du tycker att människor borde funka. Det är samma kardinalfel som kommunisterna gör, för bövelen. Varför kan folk inte bara vara lite pragmatiska så att man faktiskt kommer någon vart?
Nej. Vad jag utgår ifrån är:

OM man flyttar till ett nytt land och vill bli en del i det samhället, finns det starka incitament att göra vissa saker.

Lära sig språket. Skapa nya kontakter. Lära sig hur det nya samhället fungerar.

Motivationen är att kunna bygga ett bra liv, med jobb, vänner/familj och god levnadsstandard.

Förhoppningsvis finns även ett visst intresse för landet i sig, så det handlar om lite mer än att tidigare land var ett skithål.

Dessa personer kommer vara fullt kapabla till att klara sig själva.

För varje sak det landet sedan gör för att själva ta på sig ansvaret, för att ta på sig skyldigheter och tilldela särskilda privilegier, kommer motivationen sjunka. Man lär ut hjälplöshet. Det går ändå bra att klara sig i sin isolerade bubbla, utanför samhället.

Nyhetssändningar på hemspråket är en sak som gör det ytterligare lättare att leva utanför samhället och sänker därmed även motivationen.

Gerdler
2016-04-02, 18:29
Så egentligen är Aftonbladets komentarsfällt eller Flashback rimligare forum för den verksamheten om du ändå inte vill tillföra något bland tränande människor?
Man behöver inte vara otrevlig för att målmedvetet arbeta för att skapa splittring även om vissa ämnen mest påminner om det där utländska utrycket att sparka på en död häst.
Är själv mest inne på allmänt nuförtiden då det mestadels är samma sak om och om igen i tränings, kost och kosttillskottsdelarna och jag följer f n ingen journal.
Denna delen är för diskussion om allmänna ting som ofta inte har med träning att göra och då uppstår naturligt ofta debatt. submarine3 har väl rätt att uttrycka sina åsikter bäst han vill så länge han håller sig ONT och håller sig borta från rena personangrepp. Han har en åsikt och det har jag med. I denna diskussionen håller jag inte riktigt med honom men för det ber jag inte honom att lämna forumet som du. Vem är du till att säga att han inte ska skriva här? Hur kan du anta att hans intentioner är att skapa splittring? Och om det skulle vara det hur skulle det kunna gå till om vi tränande människor var en politiskt och ideologiskt homogen skara människor? Det var ju dessutom inte submarine3 som starta tråden och det har dessutom blivit en populär tråd så jag vet inte vad felet skulle kunna vara? Om ett ämne engagerar och upprör ska man då lägga lock på det?

Tomten
2016-04-02, 18:44
Nyhetssändningar på hemspråket är en sak som gör det ytterligare lättare att leva utanför samhället och sänker därmed även motivationen.

Nja, det beror på vilket fokus man har på produktionen. Om det handlar om begränsade nyheter med ett fokus på att lära ut mer om samhället, språket och kulturen, så behöver det inte vara något dåligt.

Tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara något negativt. Det kan däremot lätt bli ett problem om det bara handlar om vanliga nyheter som bara presenteras på modersmålet och där man kanske till och med dubbar dialog.

Frantic
2016-04-02, 19:19
Personer som reagerar på att man inte bör säga negerboll skrev jag. Jag tror ändå du förstod vad jag menade.



Jag missade faktiskt ordet reagera. Men då håller jag med dig till fullo!

SkiSki
2016-04-02, 19:39
Nej jag hade nog gjort som majoriteten av svenskar som flyttar till Spanien, kikat på svenska nyheter fortsatt hänga på svenska forum osv. Det är en del av problemet. Det tar tid att lära sig andra språk. Spanska kan vara svårt för svenskar, så ser verkligheten ut.

Lärandet om landet måste utgå från hemspråket. Då kan jag lära mig det direkt, och inte vänta 3-4 år innan jag har baskunskaperna i det nya språket för att söka informationen.

Hur bra svenskar än är på att tala engelska, har de flesta svenskar ändå problem med tekniskt svåra texter som tex olika vetenskapliga studier på just engelska.

Det kan ta tid, men har man motivation så kan det också gå snabbt.

Man behöver givetvis inte lära sig nya språk via sitt modersmål, det duger gott att lära sig via ett språk man behärskar mer eller mindre flytande.

Ja, och? Du kan knappast förvänta dig att gemene man skall kunna läsa och ta till sig innehållet i vetenskapliga artiklar, även om de är skrivna på ens modersmål. Har du inte ämneskunskaper på tillräcklig nivå spelar det ingen roll hur bra du kan språket artikeln är skriven på.

Som sagt ser jag det inte som ett problem eftersom jag inte är så naiv att jag tror att hänga med i nyheterna i Sverige är ett incitament för att lära sig språket, och särskilt inte i ett så tidigt skede som när man inte behärskar språket.

Och då har man alltså bara att vinna på att erbjuda nyheter på ett språk som recipienten förstår. Men eftersom du tror att människor kan motiveras att lära sig språket för att kunna hänga med i nyheterna (det är så skrattretande att jag nästan bubblar lite inombords) så kommer vi ingenstans.

Håller med.

Istället för att hålla på och behandla de nyanlända som offer och ge dem alla slags bidrag borde vi vara tydligare med att ställa krav. Att människan i grunden är rätt lat är inget nytt och något vi måste förhålla sig till. Upptäcker nyanlända vuxna att de klarar sig i vardagen utan att lära sig svenska kommer de inte göra det, till exempel om de får bidrag som de överlever på och lever i en omgivning där folk talar deras modersmål. Av egen erfarenhet vet jag om man kommer till ett nytt land och klarar sig utan större problem på ett språk man redan behärskar, så minskar incitamenten drastiskt för att lära sig det nya språket.

Jag _tror_ att för vuxna funkar piskan mycket bättre än moroten. Att permanent rätt till uppehåll i Sverige villkoras mot tillräckliga kunskaper i det svenska (engelska) språket och att du har tillräckligt med egna tillgångar/inkomst för att försörja dig är något jag tycker borde vara självklart.



Det som TS påpekar om SVT:s eventuella bristande objektivitet i nyhetsrapporteringen är intressant eftersom de kommer vara de enda som levererar denna typ av sändningar. Jag tycker generellt de håller en hyfsat objektiv linje i deras Aktuellt- och Agenda-sändningar, men om de är selektiva i vilka nyheter de väljer att presentera som en del påstår har jag ingen aning om. I vilket fall borde de ta till sig kritiken om den allmänt kända snedfördelningen i partisympatisörer bland medarbetarna. Det är lätt för dem att säga att det inte påverkar nyhetsrapporteringen men oavsett om det är sant eller inte så lär det faktum att de säger att det inte påverkar inte övertyga några kritiker.

Vinter
2016-04-02, 19:46
Du menar svenskarna som lever på pengar de tjänat ihop i Sverige? Eller internationella företag där det funkar att prata svenska eller engelska?
Har du varit på ställen där du kan typ tre ord gemensamt med folk? Det går fort att lära sig kommunicera, när man måste.

Nej, lärandet måste inte utgå från hemspråket. Om du inte har hyfsade baskunskaper efter ett år vill jag kalla dig för en sopa.

Svenskar pratar, läser, skriver och hör svenska hela tiden. Det är stor skillnad mot att bo i ett engelsktalande land.

Det är väldigt fint om nu inte flyktingar placeras på någon öde kursgård i Norrland. Kan vara svårt att träffa på svenskar som tar sig tid att prata..

Vinter
2016-04-02, 19:52
Ska detta gälla för alla olika sorters nationaliteter som kommer hit? Ska vi börja sända nyheter på somali också? "För att ge dom en värdegrund" ?

Ja varför inte? Kostar oss väldigt lite att posta SVT översatta nyheter som sänds på olika språk, på nätet. För att ge en lokal förankring, är det klart en god ide. Vi har sänt nyheter/program på finska i decennier utan att det varit ett problem förut.

micke81
2016-04-02, 21:05
Är själv mest inne på allmänt nuförtiden då det mestadels är samma sak om och om igen i tränings, kost och kosttillskottsdelarna och jag följer f n ingen journal.
Denna delen är för diskussion om allmänna ting som ofta inte har med träning att göra och då uppstår naturligt ofta debatt. submarine3 har väl rätt att uttrycka sina åsikter bäst han vill så länge han håller sig ONT och håller sig borta från rena personangrepp. Han har en åsikt och det har jag med. I denna diskussionen håller jag inte riktigt med honom men för det ber jag inte honom att lämna forumet som du. Vem är du till att säga att han inte ska skriva här? Hur kan du anta att hans intentioner är att skapa splittring? Och om det skulle vara det hur skulle det kunna gå till om vi tränande människor var en politiskt och ideologiskt homogen skara människor? Det var ju dessutom inte submarine3 som starta tråden och det har dessutom blivit en populär tråd så jag vet inte vad felet skulle kunna vara? Om ett ämne engagerar och upprör ska man då lägga lock på det?

Nu talar vi om någon som säger sig posta i övriga forum,trotts att användaren bara har ett inlägg utanför allmänt.

Jag har förövrigt inte bett användaren lämna forumet.

Det handlar inte om att lägga lock på något.

Jag lämnar det sidospåret där.

MrBoris
2016-04-03, 03:17
Driver du med mig ?
Denna tråden tillhör den lägsta nivån av diskussion på Kolozzeum. Ingen av inläggarna är kända för att lägga upp trovärdiga referenser. Det är tjafs hit och korta Youtubklipp dit. Man länkar traditionellt till ledare på nätupplagan av olika tidningar. Alla som läst en papperstidning vet att det finns en ansvarig utgivare och tydliga kontaktuppgifter. Ofta kopplade till ett sammanhang med artiklar som stöder åsikterna.
Ni länkar till snuttifierade texter som är lösrykta utan sammanhang. Gå ned på biblioteket och läs papperstidningen och förstå skillnaden. Ni gör det inte lättare när ni angriper media med kunniga journalister och angriper dem för bristande trovärdighet och flosker.

Till sak. Det är kurslitteratur från tentor jag skrev 2004 och 2005 när jag läste lärarutbildningen. De är litteratur alla ( nästan alla ) lärare läst och tenterat.
Alltså hur kan du säga att ingen i denna tråd är kända för att lägga upp trovärdiga referenser/källor? Jag och flera andra med mig har lagt upp statistik från BRÅ, SCB, UNHCR, EU, FN, ja listan kan göras lång, som visar på t.ex.,

1) hög överrepresentation bland invandrare i brott, https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf,

2) nära 70% arbetslöshet i helårsjobb efter 15år i landet, RUT-rapport recenserad av http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/02/29/11275516-25-procent-i-arbete-efter-8-ar/,

3) hundratals miljarder i kostnader som det kostar Sverige att ha invandringen, notera att beräkningen i denna studie är gjort på mycket lägre nivåer av invandring än vad vi har idag, http://www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/

4) att Sverige dragit tillbaka miljarder från biståndsbudgetar som indirekt påverkar hundratusentals riktiga flyktingar, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ser-over-bistandsoverforing,

5) att 60% av samtliga "flyktingar" som kom till Europa är klassificerade som ekonomiska migranter, http://www.independent.co.uk/news/world/europe/six-out-of-10-migrants-to-europe-come-for-economic-reasons-and-are-not-refugees-eu-vice-president-a6836306.html

ska jag fortsätta?

I nästan samtliga fall har dock trådarna tagits bort, ofta i direkt samband med när dessa obekväma fakta kommit fram, vilket jag tycker är väldigt väldigt illa.


Jag är mer förundrad över att folk kan vara så extremt trögfattade att de inte klarar av att hålla sig till ämnet och dessutom göra det utan att bara rabbla upp samma smörja som får varje tråd borttagen. Inlärningsprocessen verkar vara ganska så lång för vissa.
Syftar du på mig här?

Verkar stämma rätt bra med det underlaget SVT hade när programmet visades. Skulle någon annan kunnat visa bättre siffror på en julhandel och antalet flyktingar:confused:
Vem som helst kunde kolla upp siffrorna och se att dem inte stämde. Det är inte första gången SVT/SR far med osanning. Lite klassiska exempel på oberoende media kan även ses på denna lista
http://oberoendemedia.se. Om du inte orkar läsa den så följ Tino Sanandaji på Facebook, som bevisat gång på gång hur SVT/SR farit med osanning. Hans metod har ofta bara varit att kolla upp officiell statistik från SCB

Instämmer och detta måste användas, men som jag skrev ovan kommer nyheter på arabiska inte försämra incitamentet att lära sig svenska, eftersom TV-nyheterna knappast är en morot idag. Där finns det annat som kan driva. Som t.ex. svenskt medborgarskap först efter språktest mm som du tog upp tidigare.
Det är känt att man blir bättre på språket om man utsätter sig för det? Nationalsången ändrades av SVT till arabiska och nu det här. Om något kommer detta bara skapa mer segregation och sämre språkkunskaper


Människor som diskuterar här ska alltså INTE uttrycka vad dom själva tror är sant, istället ska vi alla hålla hand och gemensamt komma överens så alla mår jättebra?

Är det inte så många svenskar fungerar? Och är således en stor anledning till varför vi sitter i båten där vi är idag.

Istället för att hålla på och behandla de nyanlända som offer och ge dem alla slags bidrag borde vi vara tydligare med att ställa krav. Att människan i grunden är rätt lat är inget nytt och något vi måste förhålla sig till. Upptäcker nyanlända vuxna att de klarar sig i vardagen utan att lära sig svenska kommer de inte göra det, till exempel om de får bidrag som de överlever på och lever i en omgivning där folk talar deras modersmål. Av egen erfarenhet vet jag om man kommer till ett nytt land och klarar sig utan större problem på ett språk man redan behärskar, så minskar incitamenten drastiskt för att lära sig det nya språket.

Jag _tror_ att för vuxna funkar piskan mycket bättre än moroten. Att permanent rätt till uppehåll i Sverige villkoras mot tillräckliga kunskaper i det svenska (engelska) språket och att du har tillräckligt med egna tillgångar/inkomst för att försörja dig är något jag tycker borde vara självklart.

Det som TS påpekar om SVT:s eventuella bristande objektivitet i nyhetsrapporteringen är intressant eftersom de kommer vara de enda som levererar denna typ av sändningar. Jag tycker generellt de håller en hyfsat objektiv linje i deras Aktuellt- och Agenda-sändningar, men om de är selektiva i vilka nyheter de väljer att presentera som en del påstår har jag ingen aning om. I vilket fall borde de ta till sig kritiken om den allmänt kända snedfördelningen i partisympatisörer bland medarbetarna. Det är lätt för dem att säga att det inte påverkar nyhetsrapporteringen men oavsett om det är sant eller inte så lär det faktum att de säger att det inte påverkar inte övertyga några kritiker.
+1

mini
2016-04-03, 08:01
Alltså hur kan du säga att ingen i denna tråd är kända för att lägga upp trovärdiga referenser/källor? Jag och flera andra med mig har lagt upp statistik från BRÅ, SCB, UNHCR, EU, FN, ja listan kan göras lång, som visar på t.ex.,

1) hög överrepresentation bland invandrare i brott, https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf,

2) nära 70% arbetslöshet i helårsjobb efter 15år i landet, RUT-rapport recenserad av http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/02/29/11275516-25-procent-i-arbete-efter-8-ar/,

3) hundratals miljarder i kostnader som det kostar Sverige att ha invandringen, notera att beräkningen i denna studie är gjort på mycket lägre nivåer av invandring än vad vi har idag, http://www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/

4) att Sverige dragit tillbaka miljarder från biståndsbudgetar som indirekt påverkar hundratusentals riktiga flyktingar, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ser-over-bistandsoverforing,

5) att 60% av samtliga "flyktingar" som kom till Europa är klassificerade som ekonomiska migranter, http://www.independent.co.uk/news/world/europe/six-out-of-10-migrants-to-europe-come-for-economic-reasons-and-are-not-refugees-eu-vice-president-a6836306.html

ska jag fortsätta?

(...)

Det är känt att man blir bättre på språket om man utsätter sig för det? Nationalsången ändrades av SVT till arabiska och nu det här.


Tycker du själv att dina referenser/länkar är relevanta när frågan är nyheter på hemspråk som har slirat in på hur man lär sig språk?

Och nej, SVT ändrade inte nationalsången till arabiska din lilla förvillare där.

MrBoris
2016-04-03, 08:06
Tycker du själv att dina referenser/länkar är relevanta när frågan är nyheter på hemspråk som har slirat in på hur man lär sig språk?

Och nej, SVT ändrade inte nationalsången till arabiska din lilla förvillare där.

Men mini såg du ens vad jag besvarade Sverker med?

Ingen av inläggarna är kända för att lägga upp trovärdiga referenser. Det är tjafs hit och korta Youtubklipp dit. Man länkar traditionellt till ledare på nätupplagan av olika tidningar. Alla som läst en papperstidning vet att det finns en ansvarig utgivare och tydliga kontaktuppgifter. Ofta kopplade till ett sammanhang med artiklar som stöder åsikterna.
Ni länkar till snuttifierade texter som är lösrykta utan sammanhang. Gå ned på biblioteket och läs papperstidningen och förstå skillnaden. Ni gör det inte lättare när ni angriper media med kunniga journalister och angriper dem för bristande trovärdighet och flosker.

Han påstår att dem som skriver i dessa trådar inte är kända för att posta tillförlitliga källor, vilket är en ren lögn. Han påstår också att det inte finns något problem med journalistiken som förs idag när dem redan har fällts flera gånger. Osv.

PureWhey
2016-04-03, 08:08
Det är många här i tråden som brukar bidra med (trovärdiga) källor i diskussioner.

filmjölk
2016-04-03, 11:12
Vet inte om du är sarkastisk eller på 1:a aprilhumör men personer som reagerar på att man inte bör säga negerboll eller tycker det är synd att Disney klipper i Kalle ankas jul för att det fanns material som var utdaterat och kan uppfattas som stötande är dom största bromsklossarna för landets utveckling.

Förändring och utveckling behöver inte per automatik vara något bra.

Sverker
2016-04-03, 11:19
Han påstår att dem som skriver i dessa trådar inte är kända för att posta tillförlitliga källor, vilket är en ren lögn. Han påstår också att det inte finns något problem med journalistiken som förs idag när dem redan har fällts flera gånger. Osv.


Ojdå. Den tog tydligen.

Vad jag vet ska varje enskilt påstående bemötas individuellt i ett tryckfrihetsmål. Antar att det är samma för radio och TV. Det är bara att fortsätta anmäla.

Dina fyra nya länkar var till ledare och debattinlägg. Precis som jag skrev. Det är t o m förväntat att en politiker i riksdagen ska propagera för sina åsikter och få stöd under mandatperioden. Inget konstigt med det heller.
I länken till BRÅ står t o m
En del kritiker har ifrågasatt nödvändigheten av en ny undersökning om
brott bland svenskar och invandrare och menar att den är till mer skada än
nytta. Det finns en risk att uppgifter rycks ur sitt sammanhang och presen-
teras på ett sätt som förstärker ett vi- och dom-tänkande. Sådana farhågor
får man inte nonchalera. Brå har dock gjort bedömningen att en kunskaps-
baserad bild av svenskars och invandrares brottslighet är bättre än en bild som är grundad på gissningar och personliga uppfattningar. Avsaknad av aktuella fakta om brottsligheten bland utrikes födda och deras barn under-lättar att myter skapas och befästs.

Rimligen bör vi tolka slutsatserna med försiktighet för att undvika olika typer av hets mot olika folkgrupper.

Korash
2016-04-03, 11:39
Ojdå. Den tog tydligen.

Vad jag vet ska varje enskilt påstående bemötas individuellt i ett tryckfrihetsmål. Antar att det är samma för radio och TV. Det är bara att fortsätta anmäla.

Dina fyra nya länkar var till ledare och debattinlägg. Precis som jag skrev. Det är t o m förväntat att en politiker i riksdagen ska propagera för sina åsikter och få stöd under mandatperioden. Inget konstigt med det heller.
I länken till BRÅ står t o m
En del kritiker har ifrågasatt nödvändigheten av en ny undersökning om
brott bland svenskar och invandrare och menar att den är till mer skada än
nytta. Det finns en risk att uppgifter rycks ur sitt sammanhang och presen-
teras på ett sätt som förstärker ett vi- och dom-tänkande. Sådana farhågor
får man inte nonchalera. Brå har dock gjort bedömningen att en kunskaps-
baserad bild av svenskars och invandrares brottslighet är bättre än en bild som är grundad på gissningar och personliga uppfattningar. Avsaknad av aktuella fakta om brottsligheten bland utrikes födda och deras barn under-lättar att myter skapas och befästs.

Rimligen bör vi tolka slutsatserna med försiktighet för att undvika olika typer av hets mot olika folkgrupper.

Du är långt ifrån ensam om detta och jag har inget emot att du opponerar dig Mr.Boris argument, men den nonchaleringen av vad som presenteras och din egen konfirmationsbias är något du kanske borde ta en fundering över. Att möta varje argument som du gör med botrförklaringar och nya teorier istället för att direkt försöka motbevisa det du argumenterar emot, leder bara till cirkelresonang som ytterliggare bekräftar din egen världsbild. Det bidrar i slutändan inte särskilt mycket till diskussionen i sak eller att förändra dina motståndares åsikter.

MrBoris
2016-04-03, 11:45
Ojdå. Den tog tydligen.

Vad jag vet ska varje enskilt påstående bemötas individuellt i ett tryckfrihetsmål. Antar att det är samma för radio och TV. Det är bara att fortsätta anmäla.

Dina fyra nya länkar var till ledare och debattinlägg. Precis som jag skrev. Det är t o m förväntat att en politiker i riksdagen ska propagera för sina åsikter och få stöd under mandatperioden. Inget konstigt med det heller.
...
Rimligen bör vi tolka slutsatserna med försiktighet för att undvika olika typer av hets mot olika folkgrupper.
Om du ska ha exakta länkar till rapporterna se fetstilt nedan, det är inga åsiktsartiklar eller vad du påstår allt är statistik och forskning, ledsen att säga att du har fel. Och angående 60% är ekonomiska migranter kan vi läsa "His said his statement came after viewing new figures from EU border agency Frontex which have not yet been officially published.", vi får la se när siffrorna är officiella.


1) hög överrepresentation bland invandrare i brott, https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_ och_utlandet.pdf,

2) nära 70% arbetslöshet i helårsjobb efter 15år i landet, RUT-rapport recenserad av http://thoralf.bloggplatsen.se/2016/02/29/11275516-25-procent-i-arbete-efter-8-ar/, http://www.slideshare.net/Johanwesterholm/rut-flyktingar-i-arbete

3) hundratals miljarder i kostnader som det kostar Sverige att ha invandringen, notera att beräkningen i denna studie är gjort på mycket lägre nivåer av invandring än vad vi har idag, http://www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/38323/1/gupea_2077_38323_1.pdf

4) att Sverige dragit tillbaka miljarder från biståndsbudgetar som indirekt påverkar hundratusentals riktiga flyktingar, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ser-over-bistandsoverforing,

5) att 60% av samtliga "flyktingar" som kom till Europa är klassificerade som ekonomiska migranter, http://www.independent.co.uk/news/world/europe/six-out-of-10-migrants-to-europe-come-for-economic-reasons-and-are-not-refugees-eu-vice-president-a6836306.html


Sen att det skulle vara hets mot folkgrupp att peka på stora problem med invandrares överrepresentation i brott? Det är tvärtom kontraproduktivt mot brottsbekämpning att inte identifiera vad som är problemet och hur vi kan förbättra det. Men nu går vi väl offtopic

Vinter
2016-04-03, 13:37
Sen att det skulle vara hets mot folkgrupp att peka på stora problem med invandrares överrepresentation i brott? Det är tvärtom kontraproduktivt mot brottsbekämpning att inte identifiera vad som är problemet och hur vi kan förbättra det. Men nu går vi väl offtopic

Men du har väl inte annat än sneglat på brås rapport? Det finns slutsatser som dras om vem/vilka som begår brott. Dvs varför statistiken ser ut som den gör.

Malle1
2016-04-03, 13:58
Stå på dig MrBoris!

PureWhey
2016-04-03, 14:23
Inte alla som vågar fortsätta argumentera emot moderatorer på detta forum. Props.

filmjölk
2016-04-03, 14:58
Bara för att vara sådan så vill jag säga att även en sanning kan vara hets mot folkgrupp.

Hövdingen
2016-04-03, 15:04
Men du har väl inte annat än sneglat på brås rapport? Det finns slutsatser som dras om vem/vilka som begår brott. Dvs varför statistiken ser ut som den gör.

Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort (&) Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status

http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/

Derbel McDillet
2016-04-03, 15:21
Bara för att vara sådan så vill jag säga att även en sanning kan vara hets mot folkgrupp.

Och även lögner kan undkomma regleringen, i religionsfrihetens underbara namn.

ChuckTesta
2016-04-03, 15:28
Hets mot folkgrupp är en jävla skitlag som måste bort. I t ex Australien så har man inte den lagen längre. Hets mot folkgrupp innebär alltså att man inte får säga saker som gör att vuxna människor blir "offended"

ceS_jkKjIgo

PureWhey
2016-04-03, 15:45
Mja, man bör göra den jäkligt mycket mer hårddragen iaf. Någon gräns tycker jag det bör finnas, exkl humor.

submarine3
2016-04-03, 15:50
Rimligen bör vi tolka slutsatserna med försiktighet för att undvika olika typer av hets mot olika folkgrupper.

Alltså ... inte för att vara den som är den, men i samtliga länder som haft en stor invandring så står utomeuropeiska invandrare för en enorm överrepresentation i grov brottslighet, särskilt mord och våldtäkter. Frankrike, Belgien, Tyskland, Danmark, Norge, Storbritannien, Holland .. ja, även Italien. Det är ett mönster man ser i stort sett överallt.

Så av man av någon anledning inte gillar statistik gjord i Sverige så är det bara att titta utanför gränserna så får man samma "resultat" där.

Yes
2016-04-03, 15:50
Frågan är helt svart-vit. Antingen är du för yttrandefrihet, eller så är du mot den.

PureWhey
2016-04-03, 15:53
Frågan är helt svart-vit. Antingen är du för yttrandefrihet, eller så är du mot den.

Då är jag för den.

Yes
2016-04-03, 15:59
Då är jag för den.
Då kan du inte samtidigt vara för en lag om hets mot folkgrupp.

PureWhey
2016-04-03, 16:04
Då kan du inte samtidigt vara för en lag om hets mot folkgrupp.

Kanske skulle förtydligat:
Ok, då drar jag tillbaka min tidigare kommentar och väljer yttrandefrihet.

submarine3
2016-04-03, 16:05
Sen kan man ju se det såhär: Vi har inga som helst problem att påpeka hur män är överrepresenterade i brottslighet, för att så säger faktan. Väldigt få "vanliga män" tar åt sig av detta och skulle man kalla det hets mot folkgrupp (män) skulle folk kolla snett på en. Vi vet att det är för att män är våldsammare än kvinnor, mycket pga diverse hormonella faktorer, nedgrävda instinkter om att erövra, försvara, dominera, revir-tänk etc.

Men när det gäller en viss annan grupp, då helt plötsligt kan det vara "hets mot folkgrupp" att påpeka vad fakta säger, ja, man till och med försöker vrida sig med statistik hit och dit, har olika "experter" som kommer med diverse diffusa förklaringar om förtryck och rasism och blablabla

Yes
2016-04-03, 16:08
Kanske skulle förtydligat:
Ok, då drar jag tillbaka min tidigare kommentar och väljer yttrandefrihet.
Check! :thumbup:

TranceII
2016-04-03, 16:09
Då kan du inte samtidigt vara för en lag om hets mot folkgrupp.

Tycker du man skall få skrika att det brinnereller skrika så det verkar vara ett terrordåd på gång i en bio och potentiellt orsaka panik?

Tomten
2016-04-03, 16:13
Tycker du man skall få skrika att det brinnereller skrika så det verkar vara ett terrordåd på gång i en bio och potentiellt orsaka panik?

Vad har det med yttrandefrihet att göra? Finns andra lagar som förbjuder falsklarm.

https://lagen.nu/1962:700#K16P15

TranceII
2016-04-03, 16:17
Vad har det med yttrandefrihet att göra? Finns andra lagar som förbjuder falsklarm.

https://lagen.nu/1962:700#K16P15

Det spelar ingen roll vilken lag som reglerar det. Det är fortfarande en begränsning i hur man får yttra sig. Vi kan ta fler exempel: Man får inte prata om statshemligheter hur som helst, man får inte hota människor man och man får inte försöka uppvigla människor att skada andra.

Eller tycker ni allt det bör vara lagligt under yttrandefrihet?

Yes
2016-04-03, 16:22
Tycker du man skall få skrika att det brinnereller skrika så det verkar vara ett terrordåd på gång i en bio och potentiellt orsaka panik?
Behöver inte vara nåt brottsligt men biografen kan alltid kräva skadestånd och porta idioten.
Yttrandefrihet betyder inte att du har rätt att använda vilket forum du vill, på vilket sätt du vill.

PureWhey
2016-04-03, 16:23
Fråga Snowden eller Julian :D

Tomten
2016-04-03, 16:23
Det spelar ingen roll vilken lag som reglerar det. Det är fortfarande en begränsning i hur man får yttra sig. Vi kan ta fler exempel: Man får inte prata om statshemligheter hur som helst, man får inte hota människor man och man får inte försöka uppvigla människor att skada andra.

Eller tycker ni allt det bör vara lagligt under yttrandefrihet?

Är väl snarare än fråga om vad som är en åsikt och vad som är en handling. Åsiktsfrihet innebär att du får tycka vad du vill, men däremot får du inte uppmana till vad som helst. Det är skillnad när du går från åsikt till handling.

Åsiktsfrihet och handlingsfrihet är inte samma sak. Om vi var fria att göra precis vad vi ville så skulle vi ha anarki.

micke81
2016-04-03, 17:05
Aftonbladet har tyvärr sällan några kommentarsfält längre. Förövrigt tränar jag mycket och frågar då och då en del i de olika tränings/kostdelarna, även om majoriteten av diskussion tas i allmänt.

Jag arbetar inte "målmedvetet för att skapa splittring", dock arbetar jag heller inte målmedvetet för att inte råka klampa någon som inte tycker som mig själv på tårna.

Okej så en användare med ett inlägg utanför allmänt frågar alltså då och då i de olika tränings/kostdelarna? *popcorn*

Du kanske räknar på ett annat sätt än vi andra eller är det bara en del av hur du vill förmedla och utrycka åsiker du finner sanna?

Jag bryr mig särskilt inte mycket om stämning, jag bryr mig om att förmedla och uttrycka de åsikter jag finner är sanna. Har vad jag förstått inte varit särskilt otrevlig, i sådana fall enbart när motdebattören är otrevlig först.

Kan du berätta mer om dina sanningar? är dom lika flexibla i sin sanningshalt som din förmåga att räkna?


*popcorn*

filmjölk
2016-04-03, 17:29
Jag tycker att ramar för yttrandefrihet är helt ok, men vi har fel ramar.

Armsman
2016-04-03, 17:38
Hets mot folkgrupp är en jävla skitlag som måste bort. I t ex Australien så har man inte den lagen längre. Hets mot folkgrupp innebär alltså att man inte får säga saker som gör att vuxna människor blir "offended"

ceS_jkKjIgo

Håller helt med. Det är störtlöjligt. Folk har kallat mig för tjock en hel massa och det stämmer ju. Det har jag varit och är väl fortfarande lite tjock. Men det är ju SANT. Givetvis kan man ta illa upp över saker, men det tenderar att i synnerhet vara så när någonting faktiskt har en viss sanningshalt. Att vi ska ha grupper i samhället som ej får ifrågasättas/kritiseras eller dylikt är bara löjligt. Vi borde ha mindre lagar överlag. Det finns väl knappt en svensson som kan alla våra lagar, ens de relevanta lagarna. Vi bryter alla mot en massa lagar hur ofta som helst, oftast utan att ens veta om det.

FRIHET! *flex*

Vinter
2016-04-03, 20:52
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/

Ja skillnaden mellan utrikesfödda och inrikesfödda är att 97% inrikesfödda aldrig varit misstänkta för brott och 95% av utrikesfödda aldrig varit det. Dvs om man läser statistiken handlar det om grupper med återfallsförbrytare som begår de flesta brott. Och detta inom båda grupper. I utrikesfödda ingår även yrkeskriminella som inte är invandrare utan på turne i landet.

Armsman
2016-04-03, 20:56
Lögn, förbannad lögn, statistik. Är det inte det man brukar säga? :d

Vinter
2016-04-03, 20:57
Alltså ... inte för att vara den som är den, men i samtliga länder som haft en stor invandring så står utomeuropeiska invandrare för en enorm överrepresentation i grov brottslighet, särskilt mord och våldtäkter. Frankrike, Belgien, Tyskland, Danmark, Norge, Storbritannien, Holland .. ja, även Italien. Det är ett mönster man ser i stort sett överallt.

Så av man av någon anledning inte gillar statistik gjord i Sverige så är det bara att titta utanför gränserna så får man samma "resultat" där.

Du kan ju stryka Norge, en viss Breivik har ju fixat mordstatistiken för inrikesfödda för ett decennium framåt. Majoriteten av morden under den tiden har även nazistiska förtecken. Inte för att vara den som är den alltså.

submarine3
2016-04-03, 21:08
Du kan ju stryka Norge, en viss Breivik har ju fixat mordstatistiken för inrikesfödda för ett decennium framåt. Majoriteten av morden under den tiden har även nazistiska förtecken. Inte för att vara den som är den alltså.

Eh va? Nej, utomeuoropeiska invandrare är grovt överrepresenterade i norge när det kommer till grövre brott, allra mest när det kommer till överfallsvåldtäkter där man för något år sedan publicerade statistik som visade att samtliga överfallsvåldtäkter under en 5-års period i oslo var av just utomeuropeiska invandrare.

MrBoris
2016-04-03, 21:09
Ja skillnaden mellan utrikesfödda och inrikesfödda är att 97% inrikesfödda aldrig varit misstänkta för brott och 95% av utrikesfödda aldrig varit det. Dvs om man läser statistiken handlar det om grupper med återfallsförbrytare som begår de flesta brott. Och detta inom båda grupper. I utrikesfödda ingår även yrkeskriminella som inte är invandrare utan på turne i landet.

Den diskussionen hör dock hemma i en annan tråd. Vill dock påpeka att invandrare är kraftigt överrepresenterade trots storleken på sin befolkning, 52.9% av alla fängelsekunder med långvarigt fängelsestraff är invandrare.
http://www.economist.com/news/special-report/21570836-immigration-and-growing-inequality-are-making-nordics-less-homogeneous-ins-and

Siffrorna kommer från Kriminalvårdens rapport 2010
sidan 53, tredje stycket, https://www.kriminalvarden.se/globalassets/publikationer/forskningsrapporter/langtidsdomda-man-och-kvinnor-i-sverigepdf
En majoritet (52,9 %) av de långtidsdömda hade ett ursprung i annat land än Sverige.

Detta trots att ca 17% av Sveriges befolkning är invandrare. Om man inte ser att det har en kraftig korrelation med hur vi är dåliga på att se till att dem anpassar/dem anpassar sig till samhället (genom t.ex. att inte kräva bättre språkkunskaper och ge dem svenska nyheter) så kommer vi aldrig lösa problemet. Om vi inte erkänner problemet utan försöker relativisera det som så många av er försöker, kommer vi inte heller lösa problemet.

Vinter
2016-04-03, 21:13
Den diskussionen hör dock hemma i en annan tråd.

Ja självklart, då lägger vi ned det.

Några mer insikter om SVT?

Hövdingen
2016-04-03, 21:46
Ja skillnaden mellan utrikesfödda och inrikesfödda är att 97% inrikesfödda aldrig varit misstänkta för brott och 95% av utrikesfödda aldrig varit det. Dvs om man läser statistiken handlar det om grupper med återfallsförbrytare som begår de flesta brott. Och detta inom båda grupper. I utrikesfödda ingår även yrkeskriminella som inte är invandrare utan på turne i landet.

Och du tror att detta var något vi inte visste?

filmjölk
2016-04-03, 21:54
Något som hade vart intressant hade vart att samla 50st. svenska tjejer som har blivit våldtagna av någon för dem okänd person och 50st. killar som blivit utsatta för personrån och fråga om förövaren/förövarna var Ahmed eller Jörgen.

Hur många procent av fallen hade haft Ahmed som förövare och hur många Jörgen? Vågar sig någon på en gissning?

Jag gissar på Ahmed i 90% av fallen.

submarine3
2016-04-03, 22:04
Något som hade vart intressant hade vart att samla 50st. svenska tjejer som har blivit våldtagna av någon för dem okänd person och 50st. killar som blivit utsatta för personrån och fråga om förövaren/förövarna var Ahmed eller Jörgen.

Hur många procent av fallen hade haft Ahmed som förövare och hur många Jörgen? Vågar sig någon på en gissning?

Jag gissar på Ahmed i 90% av fallen.

Självklart är det så.

Gerdler
2016-04-04, 09:38
Fråga Snowden eller Julian :D
Men varför jämför du dem två? Snowden är en hjälte som stod upp mot orättvisor han såg och Assange är en politiskt vänstervriden USA-hatare som har som hobby att våldta meningsfränder(vilket gör honom marginellt bättre än random IS-Achmed).

Ska du jämföra Snowden med nån så är det ju Chelsea Manning(tidigare Bradley) som på en vek värdegrund smugglade ut miljontals dokument som inte kunde användas i något annat syfte än att skada USA och amerikanska soldater. En helikopter blir beordrad att skjuta terrorister som lagt ned vapnen. So what? Det råder krig, och ingen som skrev Genèvekonventionen hade i åtanke att infanteri-soldater en dag skulle slänga vapnen 2 meter framför sig när de blir angripna av en helikopter på 1500 meters avstånd. Vem ska plocka upp deras vapen och sätta buntband runt deras händer? Det är endast personer som redan hatar USA som får vatten på sin kvarn av de här "icke-avslöjanden" om vad som händer i krig.

Det är dessutom så att Manning och Assange går emot lagar medan Snowden egentligen är skyddad av visselblåsarlagar.
Jag tycker att ramar för yttrandefrihet är helt ok, men vi har fel ramar.
+1
Detta borde vara en helt överflödig kommentar, så självklart som det du skriver är. Men ack.

Manta
2016-04-04, 10:22
Hets mot folkgrupp är en jävla skitlag som måste bort. I t ex Australien så har man inte den lagen längre. Hets mot folkgrupp innebär alltså att man inte får säga saker som gör att vuxna människor blir "offended"

Det här känns ju lite relevant när man läser ditt inlägg.
http://www.abc.net.au/news/2016-04-02/afl-will-not-tolerate-deeply-offensive-anti-muslim-banner/7294430 (deeply offensive :rolleyes: )

Sedan har du helt fel angående Australiens lagar.
https://www.humanrights.gov.au/publications/racial-vilification-law-australia

Macroman
2016-04-04, 11:11
Begränsa välfärden till svenska medborgare. Utfärda bara medborgarskap till de som haft fast försörjning i 5 år och klarar ett språktest.

Ja, borde givetvis varit en självklarhet från första början. Nu sitter vi tyvärr rejält i skiten.

I ett samhälle har man både rättigheter och skyldigheter inte bara rättigheter.

Macroman
2016-04-04, 11:13
Och vilka källor hänvisar böckerna till?

"Främja elevers lärande genom elevinflytande" Hur har det fungerat? Har svenska skolan blivit bättre?

Elevinflytandet ska givetvis minimeras. Det är en av orsakerna till det totala raset i svensk skola.

"Progressiv pedagogik"... :(

blåvitt
2016-04-04, 11:36
Eh va? Nej, utomeuoropeiska invandrare är grovt överrepresenterade i norge när det kommer till grövre brott, allra mest när det kommer till överfallsvåldtäkter där man för något år sedan publicerade statistik som visade att samtliga överfallsvåldtäkter under en 5-års period i oslo var av just utomeuropeiska invandrare.

Samtliga lagförda överfallsvåldtäktsmän i Oslo var utomeuropeiska invandrare. Det rör sig om fem individer och sex våldtäktstillfällen. Det handlar alltså inte om alla överfallsvåldtäkter. I de anmälda fall där gärningsmannen inte har lagförts så beskrivs gärningsmännen i en stor majoritet av fallen som personer med norskt ursprung. Så invandrare verkar helt enkelt åka fast oftare vad det gäller överfallsvåldtäkter i Oslo, men majoriteten utförs fortfarande av vita män.

Macroman
2016-04-04, 11:37
Hur bra svenskar än är på att tala engelska, har de flesta svenskar ändå problem med tekniskt svåra texter som tex olika vetenskapliga studier på just engelska.

Haha, det har dom garanterat i engelskspråkiga länder också...

Macroman
2016-04-04, 11:49
Bara för att vara sådan så vill jag säga att även en sanning kan vara hets mot folkgrupp.

Den lagen bör vi ta bort tämligen omgående eftersom den är bisarr och kan missbrukas.

submarine3
2016-04-04, 16:00
Samtliga lagförda överfallsvåldtäktsmän i Oslo var utomeuropeiska invandrare. Det rör sig om fem individer och sex våldtäktstillfällen. Det handlar alltså inte om alla överfallsvåldtäkter. I de anmälda fall där gärningsmannen inte har lagförts så beskrivs gärningsmännen i en stor majoritet av fallen som personer med norskt ursprung. Så invandrare verkar helt enkelt åka fast oftare vad det gäller överfallsvåldtäkter i Oslo, men majoriteten utförs fortfarande av vita män.

Va? Källa på detta tack!

Detta låter som den typiska vänsterförklaringen till våldtäkter i Sverige.. "jaa jaa men... mörkersiffror!!!".

Har du någon källa på att majoriteten av överfallsvåldtäkter i Oslo utförts av vita män?

Här är video om det jag pratar om i alla fall:

u6k9P7L3tYk



FAn.. var är alla dessa vita överfallsvåldtäktsmän, å gruppvåldtäktsmän egentligen? Man hör VÄLDIGT SÄLLAN om dom .. är det så att de helt enkelt är så smygiga av sig att ingen ser dom, ingen hör dom, ingen får fast på dom, någonsin? :d


EDIT. Nu när jag ser videon så påminns jag om att det var 41 våldtäkter! Och VARENDA EN var av utomeuropeiska invandrare. Varför ljuger du?

Hövdingen
2016-04-04, 16:20
Samtliga lagförda överfallsvåldtäktsmän i Oslo var utomeuropeiska invandrare. Det rör sig om fem individer och sex våldtäktstillfällen. Det handlar alltså inte om alla överfallsvåldtäkter. I de anmälda fall där gärningsmannen inte har lagförts så beskrivs gärningsmännen i en stor majoritet av fallen som personer med norskt ursprung. Så invandrare verkar helt enkelt åka fast oftare vad det gäller överfallsvåldtäkter i Oslo, men majoriteten utförs fortfarande av vita män.

Det var ett väl underbyggt inlägg. *rolleyes*

Sådana här lögner fungerar bara på andra kommunister. Inte här.

filmjölk
2016-04-04, 18:28
Samtliga lagförda överfallsvåldtäktsmän i Oslo var utomeuropeiska invandrare. Det rör sig om fem individer och sex våldtäktstillfällen. Det handlar alltså inte om alla överfallsvåldtäkter. I de anmälda fall där gärningsmannen inte har lagförts så beskrivs gärningsmännen i en stor majoritet av fallen som personer med norskt ursprung. Så invandrare verkar helt enkelt åka fast oftare vad det gäller överfallsvåldtäkter i Oslo, men majoriteten utförs fortfarande av vita män.

Trollar du eller tror du på fullaste allvar att en majoritet av våldtäkterna begås av vita män i Norge/Sverige/Danmark eller ens Finland?

PureWhey
2016-04-04, 18:40
Den lagen bör vi ta bort tämligen omgående eftersom den är bisarr och kan missbrukas.

Ah, det är helt galet. (Om det nu stämmer, inte förvånad iaf.)

blåvitt
2016-04-04, 19:45
EDIT. Nu när jag ser videon så påminns jag om att det var 41 våldtäkter! Och VARENDA EN var av utomeuropeiska invandrare. Varför ljuger du?

Slarvigt skrivet av mig, under 2010 (ett av de år som statistiken gäller) så var det fem lagförda våldtäktsmän. Menade inte att det var sex våldtäkter under hela femårsperioden. Om du vill se en källa så är det bara att kolla statistiken som polisen i videon hänvisar till. Poängen kvarstår.

Här (http://www.utrop.no/22210) dementerar norsk polis att alla överfallsvåldtäktsmän skulle vara invandrare.

Hövdingen
2016-04-04, 20:19
Här (http://www.utrop.no/22210) dementerar norsk polis att alla överfallsvåldtäktsmän skulle vara invandrare.

Om tittar i rapporten som artikeln är baserad på kan man se att:

34,9% av våldtäkterna begås Norrmän och 51% av begås utomeuropeiska invandrare.

MrBoris
2016-04-04, 21:17
Jag är väldigt förvånad över hur man gång på gång kan sopa problem under mattan, eller till och med förneka statistik som vi sett flera inlägg om? Är det inte våldtäkt så är det terroristhot av islamister, allt ska förnekas och skyllas på andra. När kommer majoriteten av befolkningen vakna upp och börja lösa problemen? Detta citat passar ganska bra in här

“You get hit the hardest when trying to run or hide from a problem. Like the defense on a football field, putting all focus on evading only one defender is asking to be blindsided.”
― Criss Jami, Killosophy

Sen skulle jag vilja be alla om att återgå till topic. Våldtäkt och brott hör hemma i en annan tråd, testa skapa en kanske?

submarine3
2016-04-04, 22:27
Slarvigt skrivet av mig, under 2010 (ett av de år som statistiken gäller) så var det fem lagförda våldtäktsmän. Menade inte att det var sex våldtäkter under hela femårsperioden. Om du vill se en källa så är det bara att kolla statistiken som polisen i videon hänvisar till. Poängen kvarstår.

Här (http://www.utrop.no/22210) dementerar norsk polis att alla överfallsvåldtäktsmän skulle vara invandrare.

Läser du ens "källorna" du refererar till? :laugh:

Gerdler
2016-04-04, 22:29
Jag är väldigt förvånad över hur man gång på gång kan sopa problem under mattan, eller till och med förneka statistik som vi sett flera inlägg om? Är det inte våldtäkt så är det terroristhot av islamister, allt ska förnekas och skyllas på andra. När kommer majoriteten av befolkningen vakna upp och börja lösa problemen? Detta citat passar ganska bra in här

Fast både våldtäkter och terrorism är vitt brus. Det som påverkar oss i det dagliga livet och i samhället i stort mest är helt klart ekonomin. Och dessa flyktingar och migranter är som grupp en rejäl förlustaffär för mig och alla andra som bor i Sverige förutom typ Bert Karlsson och några tidningsredaktioner som får mer nyheter att sälja.

blåvitt
2016-04-04, 22:29
Om tittar i rapporten som artikeln är baserad på kan man se att:

34,9% av våldtäkterna begås Norrmän och 51% av begås utomeuropeiska invandrare.

Ja, 51% är ganska långt ifrån 100%.

submarine3
2016-04-04, 22:33
Ja, 51% är ganska långt ifrån 100%.

.. Och hur många norrmän bor där gentemot invandrare? Inser du hur enormt stor överrepresentation det blir? :Virro

blåvitt
2016-04-05, 07:44
.. Och hur många norrmän bor där gentemot invandrare? Inser du hur enormt stor överrepresentation det blir? :Virro

Ja, jag har aldrig sagt att invandrare inte är överrepresenterade. Men det är fortfarande en enorm skillnad på 51 och 100%.

Macroman
2016-04-05, 13:31
Fast både våldtäkter och terrorism är vitt brus. Det som påverkar oss i det dagliga livet och i samhället i stort mest är helt klart ekonomin. Och dessa flyktingar och migranter är som grupp en rejäl förlustaffär för mig och alla andra som bor i Sverige förutom typ Bert Karlsson och några tidningsredaktioner som får mer nyheter att sälja.

Ja, det är detta som kommer påverka oss allra mest. Skatterna kommer inte vara att leka med framöver. Om vi inte stänger helt from nu och i många år framöver då kommer det vara hanterbart.

Pitepalt
2016-04-05, 19:42
Så invandrare verkar helt enkelt åka fast oftare vad det gäller överfallsvåldtäkter i Oslo, men majoriteten utförs fortfarande av vita män.

Om tittar i rapporten som artikeln är baserad på kan man se att:

34,9% av våldtäkterna begås Norrmän och 51% av begås utomeuropeiska invandrare.

Ja, jag har aldrig sagt att invandrare inte är överrepresenterade. Men det är fortfarande en enorm skillnad på 51 och 100%.

Är 34,9% alltså majoritet? Varför fortsätter du att ljuga?



Edit: ONT: Jag tycker att det ligger något i det Sheo skriver men förstår inte varför det inte skulle uppnås med textade sändningar?

MrBoris
2016-04-06, 01:51
Edit: ONT: Jag tycker att det ligger något i det Sheo skriver men förstår inte varför det inte skulle uppnås med textade sändningar?

+1, det är kontraprodukt att ta bort svenska talet om någon ska lära sig svenska, sunt förnuft :)

MrBoris
2016-04-09, 03:16
Relevant för tråden arabiska snart det 2a mest talade språket i Sverige, finska omsprunget
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3528381/Arabic-overtakes-Finnish-second-common-language-Sweden-migrant-influx.html detta citat är särskilt intressant Authorities in the Scandinavian nation has ruled that registration of mother tongues would be too close to ethnic registration, Parkvall said. så att föra statistik som andra länder gör är "fel" för att...?