Visa fullständig version : blanda kasein och vassle
Wipflash
2016-03-31, 20:59
kan man blanda t.ex. 50 g vassle med 50 g kasein och ändå få båda sorternas positiva effekter eller slår kaseinets långsamma upptag ut vassles snabba?
kommer 50 g vassle i blandningen till användning (stimulerar proteinsyntesen / minskar nedbrytningen) eller är det ett max på 30 g var tredje timme som vid fasta även fast det är blandat med kasein?
är det bättre att satsa på kanske 30 g vassle och mer kasein istället för att inte hälla i sig proteinpulver utan verkningseffekt? intressant att pröva en diet med högt proteinintag (>4g/kg)
ingen övrig mat intas under dagen förutom kaseinet och vasslet likt olas vlcd diet.
Jag hade gjort det med din diet. 50/50.
Masterpan
2016-03-31, 22:47
Blandar du ut vasslet med kasein kommer det tas upp långsammare, för dig kommer det under långa loppet antagligen inte göra någon skillnad.
Wipflash
2016-04-01, 04:56
Så med andra ord kvittar det om fördelningen är 50/50 eller t.ex. 70 kasein 30 vassle rent praktiskt? Vad blir skillnaden teoretiskt
King Grub
2016-04-01, 05:02
Vassleproteinet tas inte upp långsammare av att vara blandat med kaseinprotein. Det är om du tillsätter fett och kostfiber som upptaget saktas ned.
Wipflash
2016-04-01, 08:19
Ok så mer än 30 g vassle var 3e timme är ovärt i blandningen då antar jag grub? Var osäker om den mängd fett kaseinet innehåller var tillräckligt för att sakta ner, vilket det inte då verkar.
En följdfråga; är det fördelaktigt att inta mer protein till frukost pga. låg nivå av insulin samt mer 0-2 timmar efter träning än under dagen?
Typsnubbe
2016-04-01, 20:06
Vassleproteinet tas inte upp långsammare av att vara blandat med kaseinprotein. Det är om du tillsätter fett och kostfiber som upptaget saktas ned.
Så vasslet blir inte långsammare, men finns det inte nackdel med att ha det tillsammans med kasein under dagen då detta i alla fall teoretiskt sett kan bidra till den "muscle-full"-effekten som tidigare dokumenterats?
Kaseinintag under dagen bör väl minska följande proteinintags muskeluppbyggande effekt p.g.a. muscle-full? Eller har jag fått detta om bakfoten?
Ren kuriosa - finns det en poäng att försöka lägga en majoritet av fettet och kostfibrerna även ifall den sista måltiden man äter för dagen är kasein/ägg eller något annat långsamt protein. Kan alltså redan långsamt protein tas upp ännu långsammare?
Ren kuriosa - finns det en poäng att försöka lägga en majoritet av fettet och kostfibrerna även ifall den sista måltiden man äter för dagen är kasein/ägg eller något annat långsamt protein. Kan alltså redan långsamt protein tas upp ännu långsammare?
Varför skulle du vilja det?
Det skulle väl öka tiden då man har tillgängliga aminosyror i blodet. Vilket är fördelaktigt ifall man likt jag äter mitt första mål mat lite senare på dagen.
Det skulle väl öka tiden då man har tillgängliga aminosyror i blodet. Vilket är fördelaktigt ifall man likt jag äter mitt första mål mat lite senare på dagen.
Ja men muscle full effekten kommer du inte runt. Proteinsyntesen kan inte mer än maxas.
King Grub
2016-04-02, 07:41
45-90 minuter efter intag av stora mängder (50 gram) vassleprotein toppar proteinsyntesen och faller sedan tillbaka, trots fortsatt tillgänglighet av aminosyror. Den inte bara "maxas" utan slutar stimuleras - det är "muscle full".
Bättre att dela upp intagen.
optimal clinical strategies should involve pulse rather than continuous supply of AA.
http://ajcn.nutrition.org/content/92/5/1080.full
45-90 minuter efter intag av stora mängder (50 gram) vassleprotein toppar proteinsyntesen och faller sedan tillbaka, trots fortsatt tillgänglighet av aminosyror. Den inte bara "maxas" utan slutar stimuleras - det är "muscle full".
Bättre att dela upp intagen.
http://ajcn.nutrition.org/content/92/5/1080.full
Tack. Jag borde förklarat bättre :smash:
Wipflash
2016-05-17, 11:25
räcker det att mixa havregryn med t.ex. 100 g vassle för att man ska ta upp allt vassle som långsamt?
vicarious
2016-05-17, 13:58
räcker det att mixa havregryn med t.ex. 100 g vassle för att man ska ta upp allt vassle som långsamt?
Havregryn innehåller ju kostfiber och lite fett men att svara på vilka förhållanden och doser som ger vilken upptagningshastighet är ju i princip omöjligt.
Wipflash
2016-05-17, 14:34
Är inte så noga med hastigheten, bara att upptaget blir maximalt. Går väl inte hävda att allt protein tas upp i samband med komplett måltid då om man inte vet några förhållanden egentligen?
Wipflash
2016-09-01, 14:11
kan jag blanda 10 dl vassle med ca 25 g fibrer och 30 g fett och få tillgång till allt protein i ett långsamt upptag?
Wipflash
2016-09-02, 08:09
:(
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
King Grub
2016-09-02, 08:14
Långsammare blir det, men inte så det blir som ett naturligt långsamt protein.
Men varför vill du förstöra vassleproteinet muskeluppbyggande egenskaper genom att göra det långsamt? Måste du ta så stora portioner per tillfälle?
Wipflash
2016-09-03, 08:57
Men varför vill du förstöra vassleproteinet muskeluppbyggande egenskaper genom att göra det långsamt? Måste du ta så stora portioner per tillfälle?
vill helst bara äta (dricka) en gång om dygnet och vassle blandar sig mkt lättare än kasein så man får i sig allt i ett svep. blir det tillräckligt långsamt ändå? tar eaa före och efter träningen så får lite muskeluppbyggande effekt där iaf.
Wipflash
2016-09-04, 15:12
Nä vad säger du grubben, är det ett förkastligt upplägg med endast vassle eller slipper jag inkludera kasein?
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.