handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem


zpamode
2016-03-31, 19:26
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt. 185cm, 90-100kg.

Var gör det ont?
Ländryggen

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Varierande, i regel ytlig men efter viss träning kan den bli värre.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Körde för mig tunga knäböj under SL5x5 schema strax innan Jul, kände lite ovanligt slutkörd efter passet. Jag hade uppehåll till nyår och när jag då skulle köra knäböj kunde jag knappt köra 3 set innan det sade stopp. Inte på grund av smärta, men oro för att skada mig värre.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Relativt dov, förutom efter knäböj/mark.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Relativt smärtfri, förutom när jag testat mig på att köra något gympass. Inte

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Sämre

Hur länge har du haft ont?
Ungefär sedan nyår.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står?
Oftast är det vid sittande det är värst. Stående brukar det knappt kännas av.

Vad och hur mycket tränar du?
Gym, 3-5dagar i veckan, varav 2 kondition.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.
Egentligen inte. Gjorde en liten ökning viktmässigt i alla övningar vid jul, men jag har lyft tyngre i tidigare dagar.


Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej, inte så pass smärtande.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Nej

Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?
Nej

Svårighet att gå på tå eller häl?
Nej

Domning i underliv?
Nej

Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?
Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Halsfluss ~halvår tillbaka, men kan knappast se hur det skulle påverka

Övrigt:
Funderar om jag skall rehabträna med SL schemat, men köra 10x10 istället för 5x5, samt mycket lägre vikter, skulle detta vara en bra lösning?

Rolfarsson
2016-03-31, 21:51
Varför har du inte ändrat din träning när den får din rygg att kännas sämre? Och nej, det låter inte klokt att öka volymen när du eventuellt har en ryggskada.
Om jag var du så skulle jag inte ha fortsatt med övningar som belastar ryggen mycket innan ett besök hos en sjukgymnast/idrottsklinik för en eventuell diagnos och rehabiliteringsplan, du har bara en ryggrad och den ska du vara väldigt rädd om.
Tills du har fått detta så kan du köra bålstabilitetsövningar, enbensövningar, knäflektioner (lårcurl/finnen), bältböj, vadpress i benpress, roddar med bröststöd, omvända ryggresningar osv.

cowlord
2016-03-31, 23:34
Är inte utbildad. MEN, du måste bums iväg till sjukgymnast (eller liknade, ditt val) och kolla upp dig för något stämmer inte. Skulle rekommendera att skippa alla övningar som smärtar fram tills dess. Smärta under träning är aldrig ett bra tecken. Känner du att det strålar ner mot benet/bena eller är smärtan centrerad till ryggen?