handdator

Visa fullständig version : Tränar dopade bodybuilders annorlunda än de som inte är dopade?


Strumpa
2016-03-31, 19:18
Observera att det nu bara gäller iakttagelser som du själv anser du gjort på hemmaplan.

Om vi nu bara ser till sättet att träna. På vilket sätt tror du att man kan se om en är dopad om vi nu bara ser till själva gymträningen? Tränar den dopade annorlunda än en som inte är dopad? Berätta och skriv vad du anser om detta. Observera att det nu inte gäller professionella byggare.

King Grub
2016-03-31, 19:28
Nej, många rena läser om eller ser på hur bra dopade byggare och tränar precis som dom i tron är det är optimalt även för deras undermåliga återhämtningsförmåga och sämre, kortvarigare muskeluppbyggnad.

Blomkål
2016-03-31, 19:30
Min erfarenhet säger att de splittar i betydligt högre utsträckning. Samtidigt tycker jag mig se att byggare (folk som satsar mer på volym än styrka) också tenderar att använda sig av diverse splits. Minst 4 eller 5 split. Tre set per övning och 70 övningar per pass. Mycket finlir och larv. Bänk för generell massa, incline för övre, dips för nedre och cablecross för att mejsla fram detaljer. En typiskt dopad split:

Måndag: Bröst & mage
Tisdag: Rygg
Onsdag: Axlar & mage
Torsdag: Armar
Fredag: Ben & mage
Lördag: Putsa bröst och biceps.
Söndag: Vila och instagram.

dmoller
2016-03-31, 19:31
Tränar annorlunda? vissa gör det
Se om en person är dopad bara genom att veta vilka övningar och set/reps han kör? Nej

Sverker
2016-03-31, 19:37
Klart det syns. Främst för att de snabbt blommar upp för att snabbt vissna ned och försvinna.

filmjölk
2016-03-31, 19:45
Jag tror att det kan synas en bit in i passet vem som är dopad eller ej. Jag tror att en ren person kan träna ordentligt i 2-3 övningar sedan går resten på vilja, våld, disciplin och vaselin. Motivationen och träningsglädjen är slut. En dopad kan se taggad eller tom. glad ut samtidigt som personen är genomsvettig, trött och har smärtsam pump och har lyft vikter i hög intensitet under ett långt pass.

Fordon
2016-03-31, 19:47
Jag tror att det kan synas en bit in i passet vem som är dopad eller ej. Jag tror att en ren person kan träna ordentligt i 2-3 övningar sedan går resten på vilja, våld, disciplin och vaselin. Motivationen och träningsglädjen är slut. En dopad kan se taggad eller tom. glad ut samtidigt som personen är genomsvettig, trött och har smärtsam pump och har lyft vikter i hög intensitet under ett långt pass.

Mjaa.. Det du pratar om är skillnaden mellan en person som saknar ett mål att sikta på, jämfört mot en person som exempelvis tävlar i en idrott eller sport.

Diomedea exulans
2016-03-31, 19:52
Har inte sett någon skillnad på hur de med jättestora muskler och de med små muskler tränar.

PureWhey
2016-03-31, 20:12
Har inte sett någon skillnad på hur de med jättestora muskler och de med små muskler tränar.

Brukar se skillnad i träningsintensiteten, folk som är stora brukar man också se ta i. Pluttarna som går in och ut på gymmet år ut och in utan att växa ser jag sällan ta i.

submarine3
2016-03-31, 21:12
Dopade byggare verkar tjäna på att köra muskelgrupper 1-2ggr i veckan högst, då jag har för mig att proteinsyntesen är maxad mycket längre än en person som inte är dopad. "Naturals" har en syntes som är uppreglerad i 24 timmar och i bästa fall 48 och drar då rent teoretiskt sett fördel av att träna muskeln oftare.

Isanningensnamn
2016-03-31, 21:24
Jag har en bekant som kurat många år.

Vid ett tillfälle sa han att han gått av grejerna. Nån vecka senare ser jag han stå pumpa 20reppare i kabeln. Jag blev lite misstänksam och sen kom det fram senare att han visst låg mitt inne i en kur. :)

Man and Machine
2016-03-31, 21:56
Det finns väl väldigt få med etiketten byggare som inte är dopade? Byggare har en split över minst 7 dagar och av någon oförklarlig anledning ett armpass med 100 övningar och ett axelpass med 100 övningar. Går även att applicera på odopade tjejer.

PureWhey
2016-03-31, 21:58
Det finns väl väldigt få med etiketten byggare som inte är dopade? Byggare har en split över minst 7 dagar och av någon oförklarlig anledning ett armpass med 100 övningar och ett axelpass med 100 övningar. Går även att applicera på odopade tjejer.

Japp! Lika roligt varje gång. Jag kör igenom ett överkroppspass, tjejen bredvid på 47kg kör sin 23e axelövning. Jo tjena.

Nyland
2016-04-01, 03:10
Observera att det nu bara gäller iakttagelser som du själv anser du gjort på hemmaplan.

Om vi nu bara ser till sättet att träna. På vilket sätt tror du att man kan se om en är dopad om vi nu bara ser till själva gymträningen? Tränar den dopade annorlunda än en som inte är dopad? Berätta och skriv vad du anser om detta. Observera att det nu inte gäller professionella byggare.

Jag såg en kille i veckan som jag misstänker använt sig av något extra, han var rejält bitig vilket är ganska ovanligt på mitt gym. Han gjorde enbart shrugs och olika axel övningar hela passet vad jag kunde se. Dessutom "juckade" han med vikterna, dvs. väldigt begränsad rörelsebana vilket såg ganska komiskt ut tyckte jag. Båda dessa saker är tvärt emot vad jag fått lära mig är effektiv träning (hög frekvens på träningsstillfällena och full rörelsebana på alla övningar) och ända var han bra mycket grövre än de flesta.

Och ifall någon undrar, klart som fan jag var avundsjuk. :(

Arne Persson
2016-04-01, 08:31
Jag såg en kille i veckan som jag misstänker använt sig av något extra, han var rejält bitig vilket är ganska ovanligt på mitt gym. Han gjorde enbart shrugs och olika axel övningar hela passet vad jag kunde se. Dessutom "juckade" han med vikterna, dvs. väldigt begränsad rörelsebana vilket såg ganska komiskt ut tyckte jag. Båda dessa saker är tvärt emot vad jag fått lära mig är effektiv träning (hög frekvens på träningsstillfällena och full rörelsebana på alla övningar) och ända var han bra mycket grövre än de flesta.

Och ifall någon undrar, klart som fan jag var avundsjuk. :(

Avundsjuk på vad?

Nyland
2016-04-01, 08:47
Avundsjuk på vad?

På hans muskler så klart, killens armar var nästan i din klass (bara nästan :d).

Gerdler
2016-04-01, 09:03
6-split eller 7-split och 5-10 övningar per muskelgrupp med 3-4 set per övning och så få muskelgrupper per pass som möjligt. Jag håller halvt med Grub men jag tycker han missar en grej. Volymen är inte så hög ur ett veckoperspektiv. Säg byggaren kör 20 set bröst varje måndag. Sprider man bara ut det på 3-5 dagar istället så är det där helt OK volym eller kanske på gränsen till lite klen volym.