handdator

Visa fullständig version : starting strength fel?


erinome
2016-03-31, 00:18
Man ska kunna öka 2,5 kg varje gång ett bra tag. Varför kan jag inte det alltid? Jag har bara kört seriöst en månad. Dessförinnan körde jag starting strength oseriöst, dvs inte tre gånger i veckan. Jag har hållt på och hattat runt med starting strength i åratal, med långa pauser av olika anledningar, periodvis rätt seriöst men jag började mer eller mindre från ruta ett för en månad sedan. Som sagt jag har kört starting strength seriöst i ca en månad. Varför kan jag inte öka 2,5 kg varje gång? Jag talar om militärpress och bänkpress. Knäböj och marklyft tar jag det lite lugnt med eftersom jag är osäker på utförandet och för att jag fick knäproblem för länge sen när jag körde knäböj.

Militärpress t.ex. har jag inte klarat 3 set med 5 reps två gånger på raken nu, dvs förra gången körde jag 40 kg 5+4+2 reps, och idag körde jag 40 kg 5+4+4 reps. Är detta normalt?

Rahf
2016-03-31, 00:40
Militärpress är förrädisk, eftersom dom ökningarna stagnerar snabbare än t.ex. bänkpress, knäböj eller marklyft.

Vilar du tillräckligt?
Är du aktiv i vardagslivet?
Äter du tillräckligt?
Hur mycket protein får du i dig?

Klein
2016-03-31, 00:42
Byt program om det inte fungerar för dig. Att köra huvudsakligen 1or, 2or och 3or är effektivare än 5or för att öka i styrka så länge volymen är ekvivalent.

svenbanan
2016-03-31, 07:09
Om inte jag minns fel så är det varannan gång militärpress och bänkpress, eller? Isåfall blir det i snitt 1,5 pass i veckan du kör dessa. Du kan behöva köra dem oftare kanske för att få teknikvinster... Kanske testa att köra bägge varianterna på alla pass. Fast med riktigt lätta vikter och lite fler reps de pass där de egentligen inte ingår... med seriös teknik.

Jaive
2016-03-31, 07:17
När du börjar stagnera i en övning, då särskilt militärpress, så kan det vara en bra idé att minska ökningstakten till 1kg/tillfällle om ditt gym har 0.5kg-plattor. Jag är själv i ett läge där jag kör stronglifts 5x5 och har varit på 42.5kg i militärpress och failat vid två tillfällen nu. Du verkar ju trots allt ha gått framåt eftersom du klarade fler reps nu än vid det förra tillfället, så nästa gång du kör kommer du troligtvis klara det. När du sedan börjar stagnera i alla övingar kan det vara dags att byta schema, men se först till att det inte är någon av de faktorer som Rahf tar upp ovan som är det egentliga problemet.

Old Nick
2016-03-31, 07:58
Man ska kunna öka 2,5 kg varje gång ett bra tag. Varför kan jag inte det alltid? Jag har bara kört seriöst en månad. Dessförinnan körde jag starting strength oseriöst, dvs inte tre gånger i veckan. Jag har hållt på och hattat runt med starting strength i åratal, med långa pauser av olika anledningar, periodvis rätt seriöst men jag började mer eller mindre från ruta ett för en månad sedan. Som sagt jag har kört starting strength seriöst i ca en månad. Varför kan jag inte öka 2,5 kg varje gång? Jag talar om militärpress och bänkpress. Knäböj och marklyft tar jag det lite lugnt med eftersom jag är osäker på utförandet och för att jag fick knäproblem för länge sen när jag körde knäböj.

2.5-kilosökningar funkar inte speciellt länge i bänkpressen och definitivt inte i militärpressen. Rekommendationen är att skaffa små viktskivor och göra små ökningar. Allt detta står i boken och framgår tydligt om man läser lite grann på SS-forumet.

Militärpress t.ex. har jag inte klarat 3 set med 5 reps två gånger på raken nu, dvs förra gången körde jag 40 kg 5+4+2 reps, och idag körde jag 40 kg 5+4+4 reps. Är detta normalt?

Ja. Men du har förmodligen ökat för snabbt och kommer att köra fast där du är nu. Får du kriga på 40 kg och hålla på flera gånger för att klara det kommer 42.5 att bli helt omöjligt. Backa tillbaka till 35 och gör mindre ökningar därifrån.

Eller byt program och gör något annat. Du kan dock inte göra som du gör nu. Men att backa tillbaka och göra mindre ökningar fungerar alldeles utmärkt. Det finns många som gärna vill påstå att microloading är trams och att det är fullständigt onödigt, men dessa kan du tryggt ignorera. Rätt utfört kan det hålla liv i en linjär progression rätt länge.

erinome
2016-03-31, 11:04
Här är siffrorna sedan jag började:

27.5 5 5 5

30 5 5 5

32.5 5 5 5

35 5 5 5

37.5 5 4 1

37.5 5 5 5

40 5 4 2

40 5 4 4

Rahf
2016-03-31, 12:22
Då har du ändå en ökning på 40kg, och möjligen hade du kunnat grisa ut en femte repetition under andra set.

kvarnis
2016-03-31, 13:19
Militärpress är den övning som går segast att få upp.

Har märkt att utvecklingen i pressövningar går väldigt trögt när man inte äter tillräckligt jämfört med ex mark, knäböj.

Så mitt råd är att äta mer sen kan du säkert förbättra din form, allan thrall på tuben har bra instruktionsvideos.

Att investera i två 0,5 kilosvikter är också smart som Old Nick redan påpekat.

Rova
2016-03-31, 14:12
För mig brukar det bli att jag tappar fokus på tekniken när det börjar gå tungt, blir att jag får vikten för långt fram och att jag inte skjuter fram huvudet. Nästa set då jag tänker på att jag ska göra allt korrekt brukar vikten gå upp utan större problem.

z_bumbi
2016-03-31, 14:48
2.5-kilosökningar funkar inte speciellt länge i bänkpressen och definitivt inte i militärpressen. Rekommendationen är att skaffa små viktskivor och göra små ökningar. Allt detta står i boken och framgår tydligt om man läser lite grann på SS-forumet.

Det är enklare att bara höja vissa pass t ex vart annat eller vart tredje.

kaer
2016-03-31, 15:13
40 kg tycker jag inte är en konstig nivå att börja få lite stagnation på. Tror det är väldigt få som kommer över 45 utan att behöva göra deload.
Sänk och gör mindre ökningar.

Old Nick
2016-03-31, 17:43
Det är enklare att bara höja vissa pass t ex vart annat eller vart tredje.

Jag ser inte att det skulle vara enklare. Skivstången skall lastas i villet fall som helst. Och hoppet blir inte mindre bara för att man väntar med ökningen.

z_bumbi
2016-03-31, 18:19
Jag ser inte att det skulle vara enklare. Skivstången skall lastas i villet fall som helst. Och hoppet blir inte mindre bara för att man väntar med ökningen.

Man slipper köpa och sedan släpa runt på mikrovikter, delar man skivstång med någon så får man också plocka av och på växeln mellan varje set.
.
Nej hoppet blir inte mindre men man fått mer tid på sig att vänja sig vid en viss vikt och det betyder, om i ganska liten mån, att man inte heller legat allt för nära max i flera av seten.

Old Nick
2016-03-31, 21:58
Ok att man kan vilja slippa köpa saker. Men det är väl det enda argumentet egentligen. De är inte tunga och tar inte stor plats i gymväskan. Och när tränar man någonsin med någon som kör med exakt samma vikter som en själv? Är man två som turas om i bänkpressen lastar man ju alltid om mellan varje set.

Och ett för stort hopp är alltid ett för stort hopp. Jag ser inte någon argumentera för att man skall köra samma vikt 4 pass i rad och sedan öka med 5 kilo. Eller åtta pass för att öka med 10 kg. Men av någon anledning verkar det finnas någon mystisk spärr på just 2.5 kg för en del.

Själv ökar jag med 0,8 kg per gång. Funkar avgjort bättre än 2,5 kg. Och det innebar ju förstås ett inköp. Men det gjorde det när jag skaffade gymkort, träningskläder, lyftarskor, bälte, vattenflaska och magnesium också. Saker kostar. Det är bara att bestämma om det är värt priset.

erinome
2016-03-31, 22:12
Nu har jag ont i ena handleden också. Jag gör säkert massvis med fel.

F Ultra
2016-03-31, 22:19
Här är siffrorna sedan jag började:

Tycker det där ser helt normalt ut, körde själv Stronglifts (ganska likt program) och failade första gången i militärpress på 37,5kg med serien 5 5 5 4 4, nästa vecka klarade jag 5x5 men så nästa igen på 40kg så blev det 5 5 4 3 2, veckan efter det 5 5 5 3 2 och så håller det på. Ibland tar det en två veckor att klara en vikt, andra dagar tar det 3-4 veckor. Kör numera Madcow2 och klarade precis en femma på 55kg i onsdags efter att ha krigat 9 pass med den vikten.

Det är helt enkelt skitsmå muskler involverade och som någon redan nämnt så om tekniken skiljer minsta millimeter mellan två pass så kan det vara skillnaden mellan enkelt och omöjligt. Marginalerna är helt enkelt jäkligt små i just militärpress.