handdator

Visa fullständig version : Sjukt ont i ryggen!!!


Jonte321
2016-03-30, 19:08
Tjena är 13 år och har sjukt ont i ryggen, i nedre delen av ryggen.
Kan knappt röra mig, har haft ont i ungefär en vecka och känns som att om något blir det bara värre, har hört på gymmet att någon påpekat att jag hade dålig teknik på rodden men kan också vara kanske att jag har växt 10cm+ förra året
Vad ska jag göra??!?????

Jonte321
2016-03-30, 19:12
Hade ba 1% på mobilen så skrev lite fort

mangemani
2016-03-30, 19:14
glöm allt vad som heter gym tills en läkare har tittat på din rygg. att gå till ett gym och träna är INTE viktigare än en frisk och bra rygg, ryggskador och problem vill du inte ha i din ålder, eller någonsin heller för den delen. så glöm att träna tills du har fått reda på vad det är och tills du har fått ett ok på att du kan träna igen.

ceejay
2016-03-30, 19:15
Inte läkare mange. Sjukgymnast eller liknande.

Jonte321
2016-03-30, 19:18
Tack för svar!!!!

Blomkål
2016-03-30, 19:19
Kön:

Ålder:

Längd och vikt.

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?
Svårighet att gå på tå eller häl?
Domning i underliv?
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Övrigt:


Fyll i denna och posta här så blir det lättare för oss att säga någonting överhuvudtaget. Som du nu har skrivit ditt inlägg nu så kan det vara såväl diskbråck som träningsvärk.

Instämmer dock i att du ska låta bli att träna tills du sökt hjälp.

Jonte321
2016-03-30, 19:39
Man
13 nästan 14
180 cm 65 kg
Det gör ont när jag rör på mig speciellt om jag roterar ryggen :( det gör ej ont om jag trycker på ryggen , jag har haft besvär tidigare med ryggen och tycker inte om att det händer igen speciellt på påsklovet :( smärtan är skarp och förekommer när jag rör på mig , det känns sämre efter träning.Har haft ont i snart en vecka , det känns inget alls när jag ligger ner. tar voltaren smörja flera gånger per dag :hbang:
Nej inga problem med underlivet.
Kan påpeka att jag tränar ganska mycket rygg speciellt hantelrodd men ingen marklyft för det känner jag mig inte riktigt så säker på då jag lätt kan få ont i ryggen , jag maxar aldrig riktigt men kör mig ofta slut ganska bra

Sheogorath
2016-03-30, 20:15
Har du mer ont av att sitta ner? Av att böja dig framåt (ta på strumpor etc)? Känns det bättre när du är uppe och rör dig, typ tar en promenad?

Jonte321
2016-03-30, 21:17
Ja det gör ont nät jag böjer ryggen!!! Nej det gör inte ont om jag går.

Sheogorath
2016-03-30, 21:20
Mest sannolikt är det en vanlig typ av ryggvärk som man kallar för lumbago. Det börjar krypa ner i åldrarna alltmer eftersom ungdomar rör sig mindre idag än förr. Men just eftersom du är så ung tycker jag att du ska pratat med dina föräldrar och be dom ringa vårdcentralen. Eller så gör du det själv. Det är bra om någon professionell kan undersöka din rygg.

Jonte321
2016-03-30, 22:58
Tack!

Rolfarsson
2016-03-31, 00:16
att gå till ett gym och träna är inte viktigare än en frisk och bra rygg, ryggskador och problem vill du inte ha i din ålder, eller någonsin heller för den delen.

+1000!

Vattenflaska
2016-04-01, 22:15
Sjukgymnast är nog en bra början.

Kan dock även tipsa om att gå till en osteopat, jag hade riktigt dåligt i ryggen för ett par år sedan, hade fått någon form av akut låsning (tror det var totalt två veckor som jag hade detta tillstånd), det var smärta på ett sätt där jag knappt kunde ta mig upp ur sängen, kunde inte heller sova igenom en hel natt pga smärtan.

Fick höra av en bekant och bekants bekant som haft ryggproblem, testat väldigt många olika former av behandling, typ kiropraktor, sjukgymnast och naprapat etc. men inget hade fungerat. Sedan hade dom gått till en osteopat och känt att detta fungerat.

Jag gick till en osteopat totalt två tillfällen, första gången hade jag höga förväntningar men kände inte att jag fått det resultat jag önskat och det var en liten besvikelse då jag hört mycket gott om just osteopatbehandling.
Kände dock att jag var tvungen att testa det mer än en gång innan jag kunde döma ut denna behandlingsmetod helt. Under behandling två så kände jag hur låsningen i ryggen släppte. Jag kommer garanterat uppsöka en osteopat igen ifall jag får problem igen.

Har gått till sjukgymnast tidigare när jag var yngre (typ i din ålder), pga. ryggont, växte även jag typ 11cm över en sommar eller något. Men detta hjälpte tyvärr föga, fick olika stretchprogram att följa.

Annars tror jag mycket på att stretcha i förebyggande syfte/underhåll, ffa. baksida lår och höftböjare för min del. Men i mitt "akuta" fall så var osteopatin överlägsen då det är en typ av aktiv behandling.

En sak som fungerar för mig är att ta en voltarentablett när jag känner att ryggen är påväg att bli "sämre".

Morty
2016-04-03, 16:01
glöm allt vad som heter gym tills en läkare har tittat på din rygg. att gå till ett gym och träna är INTE viktigare än en frisk och bra rygg, ryggskador och problem vill du inte ha i din ålder, eller någonsin heller för den delen. så glöm att träna tills du har fått reda på vad det är och tills du har fått ett ok på att du kan träna igen.

Vill bara flika in att det absolut inte är ett motsatsförhållande mellan gym och rygghälsa.

Träning är BRA för ryggen och alla andra leder också.

Vila ska inte ges som råd till personer med akut ryggsmärta.

Tolkia
2016-04-03, 22:48
Jag tycker att man skall vara försiktig med att ge träningsråd över internet åt någon med ont i ryggen som är 13 bast. Och för den delen med att ge behandlingsråd (även om jag iofs tror att alla kiropraktiker, osteopater osv. med självaktning skulle ha lång startsträcka till att behandla någon i den åldern). Sheos råd är det enda vettiga.