handdator

Visa fullständig version : Kroppsviktsträning för kampsport?


Daniel87
2016-03-30, 17:13
Hej, är helt ny på forumet men hoppas på svar ändå.
Jag har tränat diverse olika kampsporter i många år och har sedan länge insett att klassiskt gymmande inte kompletterar min kampträning så bra.
Jag slutade fort att gymma nedre delen av kroppen då mina sparkar fort blev mindre kraftfulla och framförallt långsammare.
Överkroppen fortsatte jag gymma men även om jag blev stor och stark så blev jag inte starkare i mina slag, jag fick bara lite mer massa att lägga bakom.
Jag har gymmat som komplement till kampsporten i över 10 år och har hunnit prova nära på alla program som finns.

Jag har en längre tid sneglat på kroppsviktsträning men inte riktigt vågat ta steget dit, eller jag har inte vetat var jag ska börja.
Vad jag vill med min styrketräning är att den ska göra mig stark, men mer snabb och explosiv samt uthållig.
Men det ska alltså ändå vara ett styrkeprogram som komplement till min vanliga "seghetsträning".
Ett träningspass ska inte vara mycket längre än 45 min och då ska jag ha gått igenom hela kroppen.
Jag är grymt intresserad av att använda romerska ringar i kombination med en viktväst.
Jag är alltså intresserad av att kunna ge och ta mycket stryk, inte bli stor.
Förslag?

Diomedea exulans
2016-03-30, 17:16
Tror du tänker fel angående att styrketräning med vikter skulle vara dålig för din kampsport. Tränar inte världseliten i de flesta kampsporter på gym? Min gissning är att det ligger annat bakom, som att du kanske tränar för mycket på gym, periodiserar fel, osv.

Jimmy88
2016-03-30, 17:25
Skulle rekommendera dig att träna på gym, men att köra explosivt.. som kampsportare vill man träna upp explosiviteten vilket gör dig snabbare, musklerna reagerar bättre och du får mer tryck bakom diverse slag. Med det sagt, gör full ROM, men snabba/explosiva lyft. Men glöm inte tekniken.

Daniel87
2016-03-30, 17:26
Det kan säkert vara så, men hur jag än har tränat så har jag alltid blivit lite för stor så att det har hindrat mina rörelser och så har jag blivit långsammare.
90% av styrkan sitter ändå i tekniken, 8-9% i snabbhet och sista procenten är styrka.
Jag vill som sagt bli smidig inte stor, hellre mindre än större.
Jag känner helt enkelt att gym inte passar mig och att jag borde prova något nytt.

Diomedea exulans
2016-03-30, 17:28
Du kan deffa annars, då får du garanterat mindre muskler och kanske t o m kan tävla i en mindre viktklass!

Daniel87
2016-03-30, 17:29
Skulle rekommendera dig att träna på gym, men att köra explosivt.. som kampsportare vill man träna upp explosiviteten vilket gör dig snabbare, musklerna reagerar bättre och du får mer tryck bakom diverse slag. Med det sagt, gör full ROM, men snabba/explosiva lyft. Men glöm inte tekniken.

Har provat det i flera år, problemet är att jag blir större vilket är ett hinder.
Det lilla jag vinner i explosivitet förlorar jag i både stelhet och uthållighet.
Jag måste kunna köra fullkontakt fighting i minst 2-3 timmar utan att tröttna.
Jag blir helt enkelt trött fortare när jag har mer muskelmassa.

Daniel87
2016-03-30, 17:34
Du kan deffa annars, då får du garanterat mindre muskler och kanske t o m kan tävla i en mindre viktklass!

När jag var som mest vältränad så kunde jag inte deffa så mycket mer.
Grejen är att jag kanske kan ta mer stryk om jag styrketränar, men att vara slagpåse är inte vad jag helst vill.
Jag vill bli så smidig och snabb så att jag helst inte ska behöva bli träffad.

Jimmy88
2016-03-30, 17:35
Kör lättare vikt och fler reps, men samma upplägg. Testat köra supersets?

Annars får du köra mer calestetics :)

Daniel87
2016-03-30, 18:32
Kör lättare vikt och fler reps, men samma upplägg. Testat köra supersets?

Annars får du köra mer calestetics :)

japp, supersets är provat.

skoghuggare
2016-03-30, 19:34
några övningar som kommer göra dig snabbe och starkare, sen beror det lite på vilken kampsport du tränar?

knäböj och marklyft tungt och explosivt
armhävningar i alla former
skuggboxas med vikter
chins med eller utan vikt men alltid explosivt

robbob
2016-03-30, 19:50
Hej, är helt ny på forumet men hoppas på svar ändå.
Jag har tränat diverse olika kampsporter i många år och har sedan länge insett att klassiskt gymmande inte kompletterar min kampträning så bra.
Jag slutade fort att gymma nedre delen av kroppen då mina sparkar fort blev mindre kraftfulla och framförallt långsammare.
Överkroppen fortsatte jag gymma men även om jag blev stor och stark så blev jag inte starkare i mina slag, jag fick bara lite mer massa att lägga bakom.
Jag har gymmat som komplement till kampsporten i över 10 år och har hunnit prova nära på alla program som finns.

Jag har en längre tid sneglat på kroppsviktsträning men inte riktigt vågat ta steget dit, eller jag har inte vetat var jag ska börja.
Vad jag vill med min styrketräning är att den ska göra mig stark, men mer snabb och explosiv samt uthållig.
Men det ska alltså ändå vara ett styrkeprogram som komplement till min vanliga "seghetsträning".
Ett träningspass ska inte vara mycket längre än 45 min och då ska jag ha gått igenom hela kroppen.
Jag är grymt intresserad av att använda romerska ringar i kombination med en viktväst.
Jag är alltså intresserad av att kunna ge och ta mycket stryk, inte bli stor.
Förslag?

Kolla www.rosstraining.com där finns vad du söker. Jag kan även rekommendera hans böcker.

Peter.B
2016-03-31, 06:41
För explosivitet kan olympiska lyft vara något.

borjaompanytt
2016-03-31, 09:21
Kolla www.rosstraining.com där finns vad du söker. Jag kan även rekommendera hans böcker.

Yeah!


F2KhOikihvE

Alexton
2016-03-31, 09:47
2-3 timmar sparring utan att tröttna ?
Låter som du borde springa maraton istället för att träna på gym.

När jag tränade så körde de flesta som låg på elit nivå när det gäller sin thai,bjj eller mma styrka på gym och mestadels explosiv träning (OL lyft, chins, dips, front böj).
Mer styrka innebär att du kan sänka din motståndare med färre attacker och att de har större effekt, dessutom blir du snabbare.
Smidigheten borde inte bli lidande alls faktiskt då även riktigt stora grabbar kan ha över normal rörlighet trots stor muskelmassa.

Intervallbaserad sparring 15x3, 30x2, 40x1 men även klassiska 3x3,5x5 för tävlingar. Du behöver ju inte kunna sparras maximalt längre tid än normala tävlingstider ?

Att köra endast kroppsviktsbaserad träning känns väldigt 80tal jämfört med hur större klubbar elit-satsar nu för tiden. Fast du kanske kör någon abstrakt kontaktsport typ Wing chun ?

nippman
2016-03-31, 16:10
ag måste kunna köra fullkontakt fighting i minst 2-3 timmar utan att tröttna.

ingen kan göra det.

Daniel87
2016-04-01, 10:19
några övningar som kommer göra dig snabbe och starkare, sen beror det lite på vilken kampsport du tränar?

knäböj och marklyft tungt och explosivt
armhävningar i alla former
skuggboxas med vikter
chins med eller utan vikt men alltid explosivt

Alla typer av styrke övningar för ben gör mig mycket långsammare i sparkarna.
Det är inget jag fått för mig, det är uppmätt. Faktiskt 0,7 sek långsammare, vilket är mycket för det jag håller på med.
Jag använder ankelvikter när jag övar sparkar och det är mycket bra.
Sen har jag en cykelslang som jag håller i med båda händerna och sedan går runt ryggen på mig som ett motstånd när jag kör säck.
Det är pga att dessa två övningar är så effektiva för mig som jag överväger att sluta gymma och börja göra enbart liknande övningar.

ingen kan göra det.

Det gör jag och alla som tränar Kyokushin ganska regelbundet.
Två gånger om år så har vi läger då vi börjar träna fredag kl 8.00-17.00 med 45 min lunch.
Sen ser lördag lika dan ut, söndag är kortare men då har vi graderingsfighting (som är fullkontakt) och min senaste varade i ca 1 timme.
1 timme, efter nästan 3 dagar av att mata slag, sparkar, blockar och göra en massa fys träning där i mellan.
Jag tränar Kyokushin karate, Shito ryu karate, Iaido, Goshindo, Kobudo.

Daniel87
2016-04-01, 10:26
Tack för alla svar! Jag tror jag har fått en hel del att fundera över.
Jag ska gräva lite djupare i "rossträningen" och sen får vi se.

kulle
2016-04-01, 18:31
Tack för alla svar! Jag tror jag har fått en hel del att fundera över.
Jag ska gräva lite djupare i "rossträningen" och sen får vi se.

Kan varmt rekommendera han film "Full throttle conditioning".

Sen har han några e-böcker som är ännu bättre. "Infinite intensity" tycker jag är bäst, men läs för all del "Never gymless".

Båda böcker är billiga att köpa som e-böcker. Finns även på olika nedladdningssajter.

Diomedea exulans
2016-04-01, 18:36
Har faktiskt läst en intervju med självaste Jean Claude van Damme där han sa att han slutade styrketräna benen för det gjorde hans sparkar långsammare. Så det är inte bara en idé som du har fått för dig.

crizzan
2016-04-02, 16:30
Jag tycker du ska kolla in Ido Portal, han har hjälpt Gunnar Nelson, Mcgregor mf inom kampsport. Men det finns många fördelar med viktad träning också, men tips om det tycker jag redan du har fått. här är lite länkar som kan vara till hjälp.
http://www.idoportal.com/
http://antranik.org/the-floreio-project/
http://antranik.org/bodyweight-training/
http://idoportal.blogspot.se/2009/08/basic-training.html