handdator

Visa fullständig version : 20 reps


brotherSAMSUNG
2016-03-29, 21:14
Är 20 reps vad en kroppsbyggare kör?
Ronnie C sa det i en filmsnutt.

Mass-Tech
2016-03-29, 21:16
Det händer, men flesta brukar köra mellan 6 och 12 reps.

brotherSAMSUNG
2016-03-29, 21:18
Bygger de bättre än 6-12 då?

henrikl
2016-03-29, 21:34
Skulle säga att "kroppsbyggare" kör mellan 2-20reps oftast...

Bärsärk
2016-03-29, 21:35
Det skadar inte att köra på 20 ibland om du är lite sliten i kroppen och inte vill dåna på med tyngsta vikterna.

brotherSAMSUNG
2016-03-29, 21:35
så när dom gjort tex 3 sett 20 reps så ökar dom.

King Grub
2016-03-30, 10:51
Det finns inga "dom". Det finns mängder av professionella kroppsbyggare som aldrig kör 20 reps.

kvarnis
2016-03-30, 12:39
Tror inte det finns något magiskt repsintervall där man bygger mest muskelmassa.

Har för mig att det gjorts en träningssstudie av Schoenfeld där en grupp fick köra ett pass med 7x3 och den andra 3x7 i två månader, det var inga signifikanta skillnader i muskelmassa mellan de två grupperna.

thai
2016-03-30, 12:43
Tror inte det finns något magiskt repsintervall där man bygger mest muskelmassa.

Har för mig att det gjorts en träningssstudie av Schoenfeld där en grupp fick köra ett pass med 7x3 och den andra 3x7 i två månader, det var inga signifikanta skillnader i muskelmassa mellan de två grupperna.



2 månader är en förjävla kort mätperiod.

ARMSTARK
2016-03-30, 12:59
Tror inte det finns något magiskt repsintervall där man bygger mest muskelmassa.

Har för mig att det gjorts en träningssstudie av Schoenfeld där en grupp fick köra ett pass med 7x3 och den andra 3x7 i två månader, det var inga signifikanta skillnader i muskelmassa mellan de två grupperna.

Nu är det visserligen samma volym om man ska vara sån. :)
Det beror lite på hur du vinklar frågan vilket svar du får. För några år sedan blev jag totalt sågad av alla när jag påstod att högrep inte bygger muskler lika bra som 8-12 reppare. Nu verkar de flesta hålla med om det, eller iaf är 20 reppare inte något som BB håller på med.

Jimmy88
2016-03-30, 14:00
Känns rätt logiskt att man inte kan bygga lika mycket muskler om du gör 20 reps kontra till exempel 10 reps, förutsatt att du kör till fail så kommer de 20 repsen bestå av betydligt lägre vikt. Du kommer att få bra pump och uthållighetsträning, men du kommer inte bygga lika mycket som vid 10 reps.

Musklerna består av olika lager, det yttersta lagret tränas vid få reps och det är primärt det lagret som jobbar när du lyfter din maxvikt.

när du gör runt 6-12 reps så träffar du det innersta lagret av muskeln, det gör du även om du kör mer än 12 reps, men på en betydligt lägre vikt.

Kör på så tungt som möjligt 6-12 reps för att träffa hela muskeln.

PureWhey
2016-03-30, 14:08
2 månader är en förjävla kort mätperiod.


Man kan fortf mäta skillnader?

Arne Persson
2016-03-30, 16:07
Bygger de bättre än 6-12 då?

Normalt sett bygger man inget med höga reps och lätta vikter. Men dagens byggare har "magiska gåvor" som kringgår detta faktum...

Sarco
2016-03-30, 16:23
OK Arne, men är 20 reps verkligen så högreps att man inte längre bygger (utan dunderhonung)?

Arne Persson
2016-03-30, 16:55
OK Arne, men är 20 reps verkligen så högreps att man inte längre bygger (utan dunderhonung)?

Personligen tycker jag att höga reps med lätta vikter är husmorsgymnastik alt. BODYPUMP™...

Vill man köra högreps så kör man tunga superset eller triset (giantset) istället.

Jimmy88
2016-03-30, 17:20
Personligen tycker jag att höga reps med lätta vikter är husmorsgymnastik alt. BODYPUMP™...

Vill man köra högreps så kör man tunga superset eller triset (giantset) istället.

Helt rätt :)

Håller med ovanstående.
Släng in något superset isådanafall när du känner för att pumpa lite.

Arne Persson
2016-03-30, 17:25
Helt rätt :)

Håller med ovanstående.
Släng in något superset isådanafall när du känner för att pumpa lite.

x = superset

Bicepscurl x omvänd curl

Bänkpress x lutande hantelpress

Latsdrag x sittande rodd alt. T-bar alt Bent over Rowing

Press bakom nacken x press framför

Osv

shogunr
2016-03-30, 17:59
Alltid prat om reps. Finns väl andra träningsfaktorer som spelar roll hur väl man kan bygga muskler....

Annars är väl den nuvarande forskningen som finns på området rätt överens att 6-12 reps, 40-70 reps per pass och muskelgrupp, är rätt optimalt för dom flesta som vill bygga muskler. Om man skall generalisera.

Personligen tycker jag att det är rätt svårt att få lyckade pass med 3 reps, men det är jag det...

Old Nick
2016-03-30, 20:19
Alltid prat om reps. Finns väl andra träningsfaktorer som spelar roll hur väl man kan bygga muskler....

I slutändan är det väl ändå det som ger progression som räknas. Ökar man sitt max i bänken från 50 till 150 genom att träna tunga femmor lär man få betydligt större bröstmuskler än om man ökar från 50 till 70 på samma period genom att köra 20-reppare.

Bärsärk
2016-03-30, 20:45
I slutändan är det väl ändå det som ger progression som räknas. Ökar man sitt max i bänken från 50 till 150 genom att träna tunga femmor lär man få betydligt större bröstmuskler än om man ökar från 50 till 70 på samma period genom att köra 20-reppare.

Är inte så säker på det, kanske att 70 är för långt ifrån 150 men om du ökar från 50-120 och kör 20 reppare tror jag skillnaderna lär bli minimala mot någon som kör en 5a på 150. Även att ta 20 på 100 lär bygga rätt bra tuttar.

shogunr
2016-03-30, 20:59
I slutändan är det väl ändå det som ger progression som räknas. Ökar man sitt max i bänken från 50 till 150 genom att träna tunga femmor lär man få betydligt större bröstmuskler än om man ökar från 50 till 70 på samma period genom att köra 20-reppare.

Det jag syftade på med andra faktorer är saker som främst TUT (Time Under Tension). Många förespråkar (om jag inte minns fel) att TUT är en viktig faktor för att bygga muskler men inte nödvändigtvis för att bli starkare.

Även mängden vikt på en viss tid skall väl spela in? Tror det brukar kallas för intensiteten.

Men visst allt hänger säkert ihop och olika människor kan kanske svara lite olika, och absolut att progression är viktigt med tiden. Men det jag ville få fram var främst att det inte är så enkelt att säga att vikt och reps är det enda faktorerna. Men vet inte vad experterna säger...

Old Nick
2016-03-30, 20:59
Är inte så säker på det, kanske att 70 är för långt ifrån 150 men om du ökar från 50-120 och kör 20 reppare tror jag skillnaderna lär bli minimala mot någon som kör en 5a på 150. Även att ta 20 på 100 lär bygga rätt bra tuttar.

Jo, men jag skrev:

I slutändan är det väl ändå det som ger progression som räknas. Ökar man sitt max i bänken från 50 till 150 genom att träna tunga femmor lär man få betydligt större bröstmuskler än om man ökar från 50 till 70 på samma period genom att köra 20-reppare.

Ökar man sitt max till 150 har man blivit betydligt starkare än om man ökat det till 70. Och det som tar en till 150 bygger mer massa än det som tar en till 70. Om 20-repparna gör jobbet är det dom som bygger mest massa. Är det treor som gör det är det treorna som är bäst.

Rolfarsson
2016-03-30, 21:46
Normalt sett bygger man inget med höga reps och lätta vikter. Men dagens byggare har "magiska gåvor" som kringgår detta faktum...

Faktum? Myten om att lätta vikter inte bygger muskler krossades för ganska länge sedan.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/

Arne Persson
2016-03-30, 23:06
Faktum? Myten om att lätta vikter inte bygger muskler krossades för ganska länge sedan.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/

Åhå... så det är DÄRFÖR alla BODYPUMP™-utövare blir så jävla grova och framför allt starka? Se där... man lär sig alltid något nytt...! :)

Scratch89
2016-03-30, 23:11
Åhå... så det är DÄRFÖR alla BODYPUMP™-utövare blir så jävla grova och framför allt starka? Se där... man lär sig alltid något nytt...! :)

Men sluta löjla dig. Allt behöver inte vara så jädra svart eller vitt hela tiden.

Rolfarsson
2016-03-31, 00:09
Åhå... så det är DÄRFÖR alla BODYPUMP™-utövare blir så jävla grova och framför allt starka? Se där... man lär sig alltid något nytt...! :)

Läste du inte länken?


The primary take-home points from the study are as follows:
• Gains in muscle mass are about the same regardless of repetition range provided training is carried out to muscle failure
• Maximal strength requires the use of heavy loading
• Muscle endurance is best obtained from the use of light loads

Det krävs alltså att setsen tas väldigt nära eller till failure för att stimulera typ II fibrerna, är detta något som Bodypump utövarna gör? Jag tvekar på det, för då skulle förmodligen varje deltagare ha behövt en spyhink.

brotherSAMSUNG
2016-03-31, 21:20
Offtopic
Då kör jag 3x6 med tyngsta vikten i alla övningar i ett år.
Jag ska bli större än jag var när jag 2005

lanzal
2016-04-01, 07:37
Offtopic
Då kör jag 3x6 med tyngsta vikten i alla övningar i ett år.
Jag ska bli större än jag var när jag 2005

Googla periodisering också
http://www.styrkelabbet.se/periodisering-for-styrkelyft/

Om du nu vill krångla till din träning lite mer.

Beemel
2016-04-01, 13:59
Offtopic
Då kör jag 3x6 med tyngsta vikten i alla övningar i ett år.
Jag ska bli större än jag var när jag 2005

Jag vill också köra med tyngsta vikten!

Stuffer
2016-04-01, 14:05
Offtopic
Då kör jag 3x6 med tyngsta vikten i alla övningar i ett år.
Jag ska bli större än jag var när jag 2005

Nämen när du har kommit till tyngsta vikten som finns så har du ju varvat gymmet och måste köpa ett expansion-pack

Mccartney
2016-05-24, 00:21
Jag tränade friidrott i mitten på 2000talet och jag kommer mycket väl ihåg att vi körde 20 reps under uppbyggnads perioden. Något som alla sprintrarna hatade:)

mangemani
2016-05-24, 01:21
är väl bara att testa istället för att folk ska gissa åt dig.
för vissa funkar högreps fin fint, för andra inte, så simpelt är det.
så det är bara att börja testa dig fram.