handdator

Visa fullständig version : Varianter på basövningarna


Psykbunker
2016-03-29, 18:43
Hej!

En liten frågeställning som dök upp i en annan tråd jag skapade som jag gärna vill ha lite mer info och synpunkter på.

Det gäller variationer av basövningar.

Som exempel så kör jag vanlig böj och bänk två gånger i veckan.

Men säg att man då kör böj och bänk ett pass, och sedan slänger in en variant det andra passet istället för att repetera samma övning, t.ex. frontböj eller snedbänk.

Är det något dåligt med att göra så?

Jag tänker att övningarna ändå bör ha "överföring" mellan varandra, så att man ändå får styrkan i båda varianterna.

Kanske till och med kan finnas fördelar med att variera basövningarna lite?

Alexton
2016-03-29, 19:24
Testa att lägga in lite varianter och se om det påverkar efter några månader.
Själv skulle jag helt klart tröttna om jag bara körde mark, bänk och böj 24/7. Jag gillar att kunna variera och inte var helt låst.

Personligen har jag fått bra överföring från frontböj till highbar squat delvis genom bättre smidighet men även bättre fart.

Men jag kan såklart inte tala för hur din kropp reagerar.

Diomedea exulans
2016-03-29, 19:27
Du får ju mindre teknikträning för t ex just knäböj om du byter ut den mot frontböj under vissa pass.

Min gissning är att det är sämre att göra som du om man satsar på styrka i vissa specifika övningar, men att det är bättre för hälsa och muskeltillväxt.

ceejay
2016-03-29, 19:28
Det är bra skit. Bara du utmanar dig ungefär på samma sätt i de övningarna så kan jag tänka mig att det bara är positivt.

När jag kör högfrekvens så switchar jag i bänkpress exempelvis mellan smalbänk, vanlig bänk och bänk med stopp ovanför bröstet.

Pausböj istället för vanliga böj.

Långa mark, kronlyft etc.

exevision
2016-03-29, 19:30
Det är bra skit. Bara du utmanar dig ungefär på samma sätt i de övningarna så kan jag tänka mig att det bara är positivt.

När jag kör högfrekvens så switchar jag i bänkpress exempelvis mellan smalbänk, vanlig bänk och bänk med stopp ovanför bröstet.

Pausböj istället för vanliga böj.

Långa mark, kronlyft etc.

När anser du att pausböj är bra?

ceejay
2016-03-29, 19:31
När anser du att pausböj är bra?

Jag tycker bland annat att man får en cleanare teknik och lär sig känna efter mer. Det blir en stabilare böj. Och om man vill sänka intensiteten men ändå behöva ta i ordentligt, sliter lite mindre på kroppen. Bra stretch i botten med.

När? När man vill. Nån gång i veckan kanske.

exevision
2016-03-29, 19:46
Jag tycker bland annat att man får en cleanare teknik och lär sig känna efter mer. Det blir en stabilare böj. Och om man vill sänka intensiteten men ändå behöva ta i ordentligt, sliter lite mindre på kroppen. Bra stretch i botten med.

När? När man vill. Nån gång i veckan kanske.

Jag menade när, som vid vilka tillfällen, svagheter som pausböj kan hjälpa en med. Men du svarade ju iof även på det ;)

Du anser inte att pausböj motverkar stretchreflexen eller gör att man lättare pausar, går långsammare i sina vanliga böj?

ceejay
2016-03-29, 19:47
Jag menade när, som vid vilka tillfällen, svagheter som pausböj kan hjälpa en med. Men du svarade ju iof även på det ;)

Du anser inte att pausböj motverkar stretchreflexen?

Meningen med pausböj är att motverka stretchreflexen givetvis, men det påverkar inte stretchreflexen som så att de vanliga böjarna blir lidande nej.