handdator

Visa fullständig version : Ljudkort till hemmamusikstudio?


Damien Thorne
2016-03-29, 10:56
Jag behöver ett nytt internt ljudkort till min dator. Jag ska använda det till att spela in elgitarrer på min hemmastudio (Cubase). Vill att det ska vara så låg latency som möjligt och att det ska fungera med asio4all (som sänker latencyn ytterligare).

Datorn är 6-7år gammal, stationär, har nyss uppgraderat till windows 10.

Jag hade tidigare M-audio revolution 5.1, men det slutade fungera nu när jag uppdaterade till windows 10. Finns ej nya drivrutiner att hämta.

Nån som spelar gitarr via datorn som kan rekommendera nåt med låg latency? Eller nån annan som har bra koll? Helst så billigt som möjligt.

Yes
2016-03-29, 11:01
Varför just internt? Finns ju bra externa för runt tusenlappen.

Damien Thorne
2016-03-29, 11:31
Varför just internt? Finns ju bra externa för runt tusenlappen.

För att jag läste att dom interna som man kopplar direkt i sloten har lägst latency, dvs tiden det tar från jag spelar en ton på gitarren tills jag hör den i hörlurarna eller att den spelas in i programmet.

Yes
2016-03-29, 12:00
För att jag läste att dom interna som man kopplar direkt i sloten har lägst latency, dvs tiden det tar från jag spelar en ton på gitarren tills jag hör den i hörlurarna eller att den spelas in i programmet.
Det stämmer säkert, men såvitt jag vet dominerar de externa ljudkorten i studios. Frågan är om skillnaden i latency spelar någon roll i praktiken?

Damien Thorne
2016-03-29, 12:19
Det stämmer säkert, men såvitt jag vet dominerar de externa ljudkorten i studios. Frågan är om skillnaden i latency spelar någon roll i praktiken?

Ja det spelar roll.

Akerhage
2016-03-29, 13:29
Hade tänkt fråga en liknande fråga nu men kände det var onödigt skapa en ny tråd. Så hoppas det är OK jag frågar här istället.

Jag har en Intel NUC samt Logitech Z-906 med 5.1 ljud. Har en optisk kabel från den som jag vill ansluta till Intel NUC (som saknar optiskt uttag) - Så jag vill gärna köpa ett externt ljudkort. Fungerar Asus Xonar u5 eller u7 för det ändamålet? Eller vad ska jag köpa?

Om Damien inte vill jag ska kapa tråden, så säg till bara så frågar jag i datorhjälpstråden istället och ber om ursäkt att jag lånade tråden här. :)

Rahf
2016-03-29, 14:25
Jag behöver ett nytt internt ljudkort till min dator. Jag ska använda det till att spela in elgitarrer på min hemmastudio (Cubase). Vill att det ska vara så låg latency som möjligt och att det ska fungera med asio4all (som sänker latencyn ytterligare).

Datorn är 6-7år gammal, stationär, har nyss uppgraderat till windows 10.

Jag hade tidigare M-audio revolution 5.1, men det slutade fungera nu när jag uppdaterade till windows 10. Finns ej nya drivrutiner att hämta.

Nån som spelar gitarr via datorn som kan rekommendera nåt med låg latency? Eller nån annan som har bra koll? Helst så billigt som möjligt.

Jag har inte hört om någon gitarrist som ens nämnt behovet av ett internt istället för externt ljudkort.

Damien Thorne
2016-03-29, 16:01
Jag har inte hört om någon gitarrist som ens nämnt behovet av ett internt istället för externt ljudkort.

Okej, jag är inte så insatt. Tror det var 10år sen jag köpte ett senast. Då ska jag även kolla dom externa.

Yes
2016-03-29, 16:11
Av det jag hittar efter lite googling verkar Asus Xonar ge runt 8-9ms latens. Det är okej men inget märkvärdigt. Finns många externa som är bättre.

Jag har inget att rekommendera men Focusrite och Behringer är värda att undersöka om det gäller låg budget. Steinberg skulle jag avråda från just nu. Deras Windows 10 drivrutiner kunde varit bättre.

Damien Thorne
2016-03-29, 17:07
Tack Yes.

Jag har kollat lite på externa ljudkort nu. Fungerar dom på samma sätt som interna?

Jag laddar ner midilåtar från internet. Lägger in dom i cubase. Tar bort allt utom trummor och bas. Kopplar in elgitarren i micingången. Spelar in en gitarr på en kanal medans jag hör trummorna, basen samt gitarren som jag spelar. Sen spelar jag in några gitarrkanaler till och hör samtidigt allt jag spelat in.

Fungerar det med externa ljudkort? Tex presonus audiobox ione som finns på 4sound.

Yes
2016-03-29, 18:41
Det fungerar likadant. Sen kan det för all del finnas olika begränsningar som skiljer olika ljudkort åt, precis som med interna. Jag är inte tillräckligt insatt för att säga om just Presonus iOne täcker dina behov (förmodligen gör den det men jag vågar inte säga nåt säkert).

Det är ju ett ljudkort som vilket annat, bara att den kör via USB eller Firewire istället för PCI. Fördelen är att du får bättre mic-ingång och troligtvis lite modernare hårdvara (vad jag vet är inte marknaden för interna ljudkort särskilt het). Priset tenderar också att vara bättre. Nackdelen är att du bara kan lira stereo.

Ett tips är att höra dig för på gearslutz.com. Där hittar du garanterat hobbymusiker som vet vad som behövs för en bra hemmastudio.

Damien Thorne
2016-03-29, 18:58
Tack Yes.

Behringer um2 såg riktigt intressant ut. Synd att deras produkter inte fungerar med win 10 enligt sweetwater.com

Ska kolla vidare på externa ljudkort, för det blir nåt sånt jag köper. Ca 1000kr.

Tack för hjälpen.

Scratch89
2016-03-29, 19:11
Jag kör med en M-Audio M-Track II och det funkar perfekt i Cubase och i Windows 10. Bara pluggar in och kör i princip. Ingen latency alls att tala om vad jag kan märka, efter lite analogt rattande.

Damien Thorne
2016-03-29, 21:43
Jag kör med en M-Audio M-Track II och det funkar perfekt i Cubase och i Windows 10. Bara pluggar in och kör i princip. Ingen latency alls att tala om vad jag kan märka, efter lite analogt rattande.

Tack dom faan Scratch :D
Då blir det att köpa ett sånt.

Damien Thorne
2016-03-29, 21:51
Jag kör med en M-Audio M-Track II och det funkar perfekt i Cubase och i Windows 10. Bara pluggar in och kör i princip. Ingen latency alls att tala om vad jag kan märka, efter lite analogt rattande.

Men jag ser bara 2 micingångar på den, ingen gitarringång. Är det en sån du har? Hur löser du det?

Rahf
2016-03-29, 22:24
Ena sidan XLR och andra sidan 1/4-plugg finns väl?

Damien Thorne
2016-03-29, 22:47
Efter att ha kollat vidare på 4sound så har jag bestämt mig för ett focusrite scarlett solo. Gillar det jag ser och hör när han gör metalmusik i Youtubevideon.

Scratch89
2016-03-30, 06:58
Men jag ser bara 2 micingångar på den, ingen gitarringång. Är det en sån du har? Hur löser du det?

Nej, det är två vanliga ingångar för gitarr/bas. Min mikrofon har ett likadant uttag (man kan ju också köpa en adapter om man har vanlig högtalarkoppling).
EDIT: Båda funkar, utan adapter.

Damien Thorne
2016-03-30, 08:15
Nej, det är två vanliga ingångar för gitarr/bas. Min mikrofon har ett likadant uttag (man kan ju också köpa en adapter om man har vanlig högtalarkoppling).
EDIT: Båda funkar, utan adapter.

Tack för svaret. :)

Yes
2016-03-30, 08:26
Efter att ha kollat vidare på 4sound så har jag bestämt mig för ett focusrite scarlett solo. Gillar det jag ser och hör när han gör metalmusik i Youtubevideon.
Något som kan vara värt att känna till är att hörlursutgången är rätt klen. Impedansen är under 10 Ohm, vilket är helt okej, men den orkar inte driva lurar med hög impedans (över 60 Ohm).

Det är tyvärr vanligt bland pro-audio grejer. Av någon anledningen läggs inte mycket fokus på hörlurar.

Damien Thorne
2016-03-30, 10:21
Något som kan vara värt att känna till är att hörlursutgången är rätt klen. Impedansen är under 10 Ohm, vilket är helt okej, men den orkar inte driva lurar med hög impedans (över 60 Ohm).

Det är tyvärr vanligt bland pro-audio grejer. Av någon anledningen läggs inte mycket fokus på hörlurar.

Tack, du är riktigt kunnig. Är du i branschen själv?

Yes
2016-03-30, 11:18
Tack, du är riktigt kunnig. Är du i branschen själv?
Nej, jag är bara intresserad av ljud och har läst in mig lite på det. Använder mitt eget ljudkort (Steinberg) endast för musiklyssning, även om ett elpiano är på g. :)

Damien Thorne
2016-03-30, 11:28
Nej, jag är bara intresserad av ljud och har läst in mig lite på det. Använder mitt eget ljudkort (Steinberg) endast för musiklyssning, även om ett elpiano är på g. :)

Härligt :D