handdator

Visa fullständig version : Kan man frysa in sperma nånstans och till vilken kostnad?


submarine3
2016-03-29, 02:03
Haft funderingar på att göra det, vill inte ha barn riktigt än men vet att jag kommer vilja ha det i framtiden, någon gång när jag är mellan 30-40. Men vem vet man kan ju alltid råka ut för något så man blir infertil, typ få bollarna bortsågade eller mosade i en krock.

Finns det män som fryser in sina spermier och i såna fall var gör man det och till vilken kostnad?

Mental
2016-03-29, 07:26
Haft funderingar på att göra det, vill inte ha barn riktigt än men vet att jag kommer vilja ha det i framtiden, någon gång när jag är mellan 30-40. Men vem vet man kan ju alltid råka ut för något så man blir infertil, typ få bollarna bortsågade eller mosade i en krock.

Finns det män som fryser in sina spermier och i såna fall var gör man det och till vilken kostnad?

Vet du ens att du är fertil till att börja med?

J.V
2016-03-29, 07:27
Eller en partner?

Mental
2016-03-29, 07:29
Eller en partner?

Den behöver man nog inte frysa ned dock? ;)

mela
2016-03-29, 07:30
Den behöver man nog inte frysa ned dock? ;)

Kan väl vara nice att hålla partnern fräsch? :d

PureWhey
2016-03-29, 11:03
Och slippa tjöt

Diomedea exulans
2016-03-29, 11:34
I min frys. 200 spänn. För en hundring extra blandar jag i lite av mina egna gener också.

submarine3
2016-03-29, 16:02
Vet du ens att du är fertil till att börja med?

Nej men den statistiska sannolikheten är rätt stor!

anvihl
2016-03-29, 16:11
Är ju främst vid olika sjukdomar om du ska gå genom vården.

Patienter som önskar få sina spermier nedfrusna kan remitteras till RMC. Ibland kan det vara brådskande fall, till exempel när en cancerbehandling ska påbörjas omedelbart. Då kan vi ta emot patienter med kort varsel. Det är dock viktigt att spermierna fryses ned innan behandlingen påbörjas. Även kort tids behandling med cytotoxiska medel eller strålning kan förstöra spermieproduktionen.
Samtal med androlog

Patienter som remitteras till RMC för spermienedfrysning erbjuds ett samtal med en androlog (läkare som är expert på sjukdomar i manliga fortplantningsorgan). Patienterna får då information om hur själva nedfrysningen av spermier går till och om framtida möjligheter att kunna få egna barn. Vi tar också ett blodprov för analys av könshormonhalten, som också kan påverkas av behandlingen.
Prover för kontroll

Vanligtvis lämnar patienterna två eller tre prov till nedfrysningen. Antalet prov beror på sädeskvaliteten och när behandlingen ska påbörjas. Finns det inga spermier i spermaprov kan dessa aspireras under lokalbedövning från bitestikel (PESA) eller testikel (TESA). Även spermier uttagna på detta sätt kan frysförvaras. Patienter som lämnar spermier till nedfrysning erbjuds en kontroll ca ett år efter avslutad behandling. Syftet är att kontrollera halten av könshormoner och ev också undersöka sädeskvaliteten.

https://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Reproduktionsmedicinskt-centrum/Fertilitetsbevarande-atgarder/Spermanedfrysning/

Privat går att göra vid önskemål på blandannat IVF-kliniken, kostade typ 2000kr har jag för mig.

Det bästa du kommer få göra är att sitta i ett sånt här fräscht rumt och runka ;).

http://www.ivfkliniken.se/falun/files/2012/11/Interior.rum_.441245.jpg

PureWhey
2016-03-29, 16:20
Skulle också kunna tänka mig att göra det. Kan trots allt hända en olycka närsomhelst så står man där utan något val. Trots allt inte särskilt jobbigt att gå och spruta i en kopp.

Raschmus
2016-03-29, 16:30
Är ju främst vid olika sjukdomar om du ska gå genom vården.



https://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Reproduktionsmedicinskt-centrum/Fertilitetsbevarande-atgarder/Spermanedfrysning/

Privat går att göra vid önskemål på blandannat IVF-kliniken, kostade typ 2000kr har jag för mig.

Det bästa du kommer få göra är att sitta i ett sånt här fräscht rumt och runka ;).

http://www.ivfkliniken.se/falun/files/2012/11/Interior.rum_.441245.jpg

2000kr i en engångssumma? Ingen årshyra för ett frysfack?