handdator

Visa fullständig version : Plötslig tappad styrka i höger axel och höger arm


Naknemo
2016-03-28, 18:38
Tjena.

Jag gymmar 5-6ggr i veckan och är vältränad. Men den senaste veckan har något hänt med min höger axel och arm. Förra veckan hade jag tappat ca25% på höger axel när jag körde hantelpress, men även på andra övningar. Jag tänkte att jag kanske var övertränad eller något och tänkte inte mer på det.

Idag hade det dock blivit värre. Jag hade ingen som helst styrka i höger axel eller höger bicpes. Jag kunde knappt värma upp för att jag inte orkade lyfta hanteln. Jag har ingen smärta så jag fattar verkligen inte vad det är.

Någon är som haft något liknande eller som vet vad som kan ha hänt?

Tack!

Loke
2016-03-28, 18:45
Någon nerv som hamnat i kläm kanske? Det är bara att ringa sjukgymnasten.

Sheogorath
2016-03-28, 18:48
Utan smärta låter konstigt (avvikande), och när det är avvikande ska man definitivt ta det på allvar. Ring din vårdcentral och be dom kolla på det.

Alkro
2016-03-28, 21:41
Tycker också du bör få det undersökt av en läkare. Man behöver kolla känsel, reflexer m.m. för att få en närmare uppfattning om vad det kan röra sig om.

Arne Persson
2016-03-28, 21:55
Jag hade låtit en duktig kiropraktor grundligt undersöka, framförallt nacken.

Warmonger
2016-03-28, 23:14
Tjena.

Jag gymmar 5-6ggr i veckan och är vältränad. Men den senaste veckan har något hänt med min höger axel och arm. Förra veckan hade jag tappat ca25% på höger axel när jag körde hantelpress, men även på andra övningar. Jag tänkte att jag kanske var övertränad eller något och tänkte inte mer på det.

Idag hade det dock blivit värre. Jag hade ingen som helst styrka i höger axel eller höger bicpes. Jag kunde knappt värma upp för att jag inte orkade lyfta hanteln. Jag har ingen smärta så jag fattar verkligen inte vad det är.

Någon är som haft något liknande eller som vet vad som kan ha hänt?

Tack!
Hade nått liknande nått år sen tappade typ 95-97% av styrkan i axeln
Hade inte ont hade full rörlighet men styrkan var puts väck.Kunde inte ens
lyfta 3 kg rakt upp.Min naprapat trodde jag hade fått en supraspinatus ruptur
Magnet kamera hittade ingenting läkarna var förbryllade.

Fortsatte gå hos naprapaten sakta kom styrkan tillbaka sen en dag så höll hon på och knåda min rygg och tryckte
på en punkt man kände att där var skiten som blockade nerverna för efter den behandlingen gick allt snabbt men tog ändå över 2 mån och få tillbaka styrkan.
Och min rygg muskel vart jävligt förtvinat. Summa summarum naprapaten trodde att nån nervjävel i ryggen hade kommit i kläm. Varken hon eller hennes kollegor hade råkat ut för nått sånt här innan..

Bryggare
2016-03-29, 09:04
Har haft ett ganska identiskt problem i just höger arm/axel. Hade inte heller någon smärta utan jag märkte det när jag skulle köra biceps curl och högra armen ville inte alls. Var även till läkaren men de kunde inte heller hitta något uppenbart fel. Efter ett tag märkte jag att högra trapsen var "öm/ilande känsla" så jag misstänker också att någon nerv var i kläm. Styrkan kom åter på några veckor. Tränade hela tiden men med väldigt lätta vikter dock.

svenbanan
2016-03-29, 17:16
Har för mig att en polare till mig en gång fick nåt liknande efter att ha sovit på armen i nån konstig vinkel då han slocknade på fyllan. Han var tydligen försvagad i den armen flera månader.

Warmonger
2016-03-29, 21:06
Var höger arm för mig med vart väldigt svag i bicepsen oxå.
Vart sjukt jobbigt psykiskt oxå tänk du ska lyfta upp ett mjölkpaket
och får knappt upp den .