handdator

Visa fullständig version : Jag behöver äta 4 till 5 lagade måltider per dag. Vad saknar jag för kunskap?


Strumpa
2016-03-28, 14:49
Någon skrev att man mer tycktes klara sig mer på kunskap än på att försöka ha regelbundna måltider och äta bra. Min undran blir därmed vad det är för kunskap? Själv vet jag bara det att jag kastade bort en stor del av mina ungdomsår som tränande genom att strunta i det här med att äta rätt och bra. Och det med den följden att jag till slut gick in i väggen så det sjöng om det. Allt bara för att jag inte lyssnade på min kropp utan bara mer såg på andras smala sjuka ideal. Är det då inte bättre att försöka komma underfund med hur man själv är skapt än att försöka följa en slags norm? Nej sann kunskap tycker jag är att komma underfund med hur man själv är skapt och fungerar. Så efter hur mycket jag tränar, så skulle jag i alla fall inte klara mig på två lagade måltider per dag. Snälla påstå inte att detta är normalt för en som tränar och går in för t ex styrkelyft, bodybuilding eller athletic fitness mm.

King Grub
2016-03-28, 15:22
Det går precis lika bra att äta bara ett par måltider per dygn i stället för 4-6 stycken. Men då måste man givetvis äta större måltider när man väl äter. Kan man inte det eller om man inte trivs med det, då får man dela upp matintaget på fler måltider. Svårare än så är det inte. Den måltidsfrekvens som är bäst är den som passar in i ens liv och vardag och som man trivs med.

Nebuchadnezzar
2016-03-28, 15:35
Det går precis lika bra att äta bara ett par måltider per dygn i stället för 4-6 stycken. Men då måste man givetvis äta större måltider när man väl äter. Kan man inte det eller om man inte trivs med det, då får man dela upp matintaget på fler måltider. Svårare än så är det inte. Den måltidsfrekvens som är bäst är den som passar in i ens liv och vardag och som man trivs med.

Vill också tillägga att det inte är något magiskt med just lagat mat, även om många har med sig från barndomen att annat inte är "riktig mat". Jag brukar äta 2 måltider lagad mat men minst lika mycket annat.

Beemel
2016-03-28, 15:48
Snälla påstå inte att detta är normalt för en som tränar och går in för t ex styrkelyft, bodybuilding eller athletic fitness mm.

Jo då. Det kan det visst vara. Jag går förvisso inte in för någon av de saker du nämner ovan. Men jag tar både min kost och min träning på relativt stort allvar. Jag käkar två gånger om dagen. Och första gången av dessa är de sällan "lagad mat". Fungerar alldeles utmärkt då jag älskar att äta en STOR portion mat på kvällen. Jag äter så oavsett om jag vill gå upp eller ner i vikt.

Det är ganska många fler än jag som anammar den kosthållningen.
Läs exempelvis tråden här på kolo om periodisk fasta...


Sen kan man ju diskutera vad som är "normalt" in absurdum.

Strumpa
2016-03-28, 15:59
Det går precis lika bra att äta bara ett par måltider per dygn i stället för 4-6 stycken. Men då måste man givetvis äta större måltider när man väl äter. Kan man inte det eller om man inte trivs med det, då får man dela upp matintaget på fler måltider. Svårare än så är det inte. Den måltidsfrekvens som är bäst är den som passar in i ens liv och vardag och som man trivs med.

Ja jag tränar inte för att kunna äta. Nej jag äter för att kunna träna. Nej jag avskyr idag de som betraktar det hela såhär. Äta så lite som möjligt och göra så mycket som möjligt. Nej det är sjukt, sjukt, sjukt inget annat än sjukt att se det på så sätt om man vill hålla på att träna.

Strumpa
2016-03-28, 16:21
Ja jag tränar inte för att kunna äta. Nej jag äter för att kunna träna. Nej jag avskyr idag de som betraktar det hela såhär. Äta så lite som möjligt och göra så mycket som möjligt. Nej det är sjukt, sjukt, sjukt inget annat än sjukt att se det på så sätt om man vill hålla på att träna.

Att jag tycker såhär beror på att jag själv levde efter den filosofin under många. Ja jag tyckte att jag på så sätt var duktig och bra, men där jag i själva verket höll på att ta dö på mig själv. Därför hatar jag idag det här synsättet mer än någonsin.

AquaRegia
2016-03-28, 16:24
Att jag tycker såhär beror på att jag själv levde efter den filosofin under många. Ja jag tyckte att jag på så sätt var duktig och bra, men där jag i själva verket höll på att ta dö på mig själv. Därför hatar jag idag det här synsättet mer än någonsin.

Är du hög eller vad yrar du om? Det är väl ingen som har förespråkat att "äta så lite som möjligt och göra så mycket som möjligt"?

Strumpa
2016-03-28, 17:13
Är du hög eller vad yrar du om? Det är väl ingen som har förespråkat att "äta så lite som möjligt och göra så mycket som möjligt"?

Jodå, med de träningsmängder som jag vet finns så vet jag det. För jag har själv varit där. Och jag blev sjuk av det. Ja jag var något av pionjär i det som blivit så populärt idag dvs. vara så bra i så mycket som möjligt t ex cross fit mm. Ja förutom det man kunde göra på gym så simmade, sprang och cyklade jag, men utan att tänka så mycket på hur viktigt det här med maten var. Att tänka som jag skrev som ex. är väll ungefär hur en tränings anorektiker kan jag tänka mig. Och jag menar bestämt att många är det idag utan att de vet om det.

Beemel
2016-03-28, 17:32
Att äta sällan och att äta lite är INTE samma sak...

zol
2016-03-28, 17:49
Jodå, med de träningsmängder som jag vet finns så vet jag det. För jag har själv varit där. Och jag blev sjuk av det. Ja jag var något av pionjär i det som blivit så populärt idag dvs. vara så bra i så mycket som möjligt t ex cross fit mm. Ja förutom det man kunde göra på gym så simmade, sprang och cyklade jag, men utan att tänka så mycket på hur viktigt det här med maten var. Att tänka som jag skrev som ex. är väll ungefär hur en tränings anorektiker kan jag tänka mig. Och jag menar bestämt att många är det idag utan att de vet om det.

Det skribenterna försöker förklara för dig i tråden är det inte spelar någon nämnvärd stor roll hur ofta du äter, det handlar snarare om det totala intaget och vad du stoppar i dig. Din utgångspunkt av att äta 4-5 måltider lagad mat har ingen fördel annat än att det kanske passar just dig bra.

Strumpa
2016-03-28, 18:48
Det skribenterna försöker förklara för dig i tråden är det inte spelar någon nämnvärd stor roll hur ofta du äter, det handlar snarare om det totala intaget och vad du stoppar i dig. Din utgångspunkt av att äta 4-5 måltider lagad mat har ingen fördel annat än att det kanske passar just dig bra.

Jo det förstår jag, men där jag då ändå vill passa på att skriva att jag är mäkta förvånad hur mycket i alla fall jag kan äta utan att jag går upp i vikt. Nej om jag istället vill det så är det snarare lättare för mig att minska på träningsmängden och istället lyfta så tungt som möjligt. Sedan vill jag också passa på att skriva det att jag av en annan orsak ser det som en klar fördel att äta många gånger. Jag har nämligen också IBS som jag tyckte någon startat en tråd här i.

King Grub
2016-03-28, 18:59
Det är ju bra att du hittat ett sätt att äta som passar dig bra. :)

Wzup2u
2016-03-28, 19:53
Ja jag tränar inte för att kunna äta. Nej jag äter för att kunna träna. Nej jag avskyr idag de som betraktar det hela såhär. Äta så lite som möjligt och göra så mycket som möjligt. Nej det är sjukt, sjukt, sjukt inget annat än sjukt att se det på så sätt om man vill hålla på att träna.

Dock kan ett för stort underskott över en längre tid inte behöva vara större underskott.(pga saknad av ork)
Den som äter mer och tränar hårt istället bränner mer och får äta mer som bonus :) ...

Bara ett exempel.

Bärsärk
2016-03-28, 20:25
Vill också tillägga att det inte är något magiskt med just lagat mat, även om många har med sig från barndomen att annat inte är "riktig mat". Jag brukar äta 2 måltider lagad mat men minst lika mycket annat.

Precis, jag äter två rejält lagade "varma" mål om dagen resten är blandmåltider som innehåller lite allt möjligt kanske nån frukt, rester av nått och sen pulver.

Frukostmat är underskattat att äta även mitt på dagen, om man nu är lat. Ostmackor på nått bröd som passar ens kaloribudget, lite yoghurt, ett kokt ägg eller två och nån liten vassleshake funkar utmärkt som "måltid".

Magen är som ett pilskt fruntimmer den skiter i vad som kommer in bara den blir fylld.