handdator

Visa fullständig version : Vågen står stilla


Avicii
2016-03-28, 06:40
Jag vet att man inte ska kolla på vågen när det kommer till att deffa.
Men helt ärligt så förstår jag mig inte på min kropp.

drygt 3 år sedan gick jag ner från 90kg till 70 på drygt 4 månader då körde jag 90% cardio.

Nu har jag tränat hårdare och ätit bättre än jag någonsin gjort i hela mitt liv i 3 månader och jag har endast gått ner 4 kg? ser en skillnad på spegeln men om jag äter 1000-1400kcal om dagen så borde vikten sjunkit betydligt mycket mer än 4kg på 3 månader
med tanke på att min balans är ~2600?

startade februari på 94kg nu så väger jag ~90kg, första månaden så gick jag ner 3kg, sen efter det har det varit 0.5kg per månad. jag har vägt mig på morgonen båda gångerna.
Mitt mål var att nå 80kg innan sommaren men det känns omöjligt om det fortsätter såhär vad kan det vara?

Mina träningspass är ~90-120minuter 5x veckan intensiv styrketräning PPL schemat.

Som sagt ser skillnad på spegeln & styrkan men inte på vågen.:Virro

AquaRegia
2016-03-28, 08:05
Som sagt ser skillnad på spegeln & styrkan men inte på vågen.:Virro

Vad är problemet då? Är det verkligen så viktigt att vågen visar en godtyckligt "rätt" siffra?

LunaSpice
2016-03-28, 08:37
Jag vet att man inte ska kolla på vågen när det kommer till att deffa.
Men helt ärligt så förstår jag mig inte på min kropp.

drygt 3 år sedan gick jag ner från 90kg till 70 på drygt 4 månader då körde jag 90% cardio.

Nu har jag tränat hårdare och ätit bättre än jag någonsin gjort i hela mitt liv i 3 månader och jag har endast gått ner 4 kg? ser en skillnad på spegeln men om jag äter 1000-1400kcal om dagen så borde vikten sjunkit betydligt mycket mer än 4kg på 3 månader
med tanke på att min balans är ~2600?

startade februari på 94kg nu så väger jag ~90kg, första månaden så gick jag ner 3kg, sen efter det har det varit 0.5kg per månad. jag har vägt mig på morgonen båda gångerna.
Mitt mål var att nå 80kg innan sommaren men det känns omöjligt om det fortsätter såhär vad kan det vara?

Mina träningspass är ~90-120minuter 5x veckan intensiv styrketräning PPL schemat.

Som sagt ser skillnad på spegeln & styrkan men inte på vågen.:Virro

90 kg... 8-10 timmar styrketräning/vecka på 1000-1400 kcal/dag? I mina ögon låter det som att du äter alldeles för lite i förhållande till din aktivitetsnivå. Behåller du styrka/ökar på gymmet? Om du märker positiv skillnad även på gymmet så är det väl ingen fara utan bara att köra på. Om du inte gör det kan det vara så att du har varit alldeles för restriktiv med energiintaget från början. Kroppen gör nu allt för att dra åt andra hållet och det första den då gör är att justera ämnesomsättningen. Jag skulle öka kcalintaget med 100-200 kcal/vecka och utvärdera successivt.

Läs om metabolic adaptation calorie restriction på nätet. Finns en hel del artiklar och studier om detta.

Beemel
2016-03-30, 12:04
Varför ska man inte kolla på vågen? det är en utmärkt indiktator över tid på om dieten fungerar som planerat. Självklart så är vikten från en dag till en annan rätt ointressant men över tid så är det ändå en högst intressant parameter.

Vad har du baserat din balansnivå på?
Och om din balans nu empiriskt är 2600, varför ligger du så lågt som 1000-1400 kcal i tre hela månader?
Om du verkligen har ätit så lågt som 1200kcal i snitt och gått ner bara 4kg på tre månader så indikerar det onekligen att antingen räkanat fel på dina kalorier (vilket är lätt hänt) eller också är din balansnivå väldigt låg runt 1500-1600 kcal vilket låter väldigt märkligt om du är fullt frisk och tränar flera gånger i veckan.
Och om du ser skillnad i spegeln men inte på vågen är det väl ändå bara att vara nöjd? Eller ska du tävla i någon sport som kräver en viss viktklass?

Vegan
2016-04-04, 14:23
Du äter mer än du tror. Du svälter dig på 1000 kalorier per dag så länge du klarar det sen ger du in till hungern o bingar o äter över maintenance så i slutändan blir de +- 0 lr långsam viktnedgång.

Mvh

mommy
2016-04-04, 14:28
Du äter mer än du tror. Du svälter dig på 1000 kalorier per dag så länge du klarar det sen ger du in till hungern o bingar o äter över maintenance så i slutändan blir de +- 0 lr långsam viktnedgång.

Mvh

+1

Oavsett om jag äter 1000 kcal eller 2000 kcal per dag står jag still i vikt. Äter jag 1000 kcal fuskar jag, blir galet hungrig och sugen, trycker i mig mat o.s.v. efter några dagar (ibland varje dag). :eating: Vid 2000 kcal äter jag enligt plan och inget annat. Det gäller att hitta en balans.