handdator

Visa fullständig version : Några judo-snubbar/kvinnor här? Kan man börja i sena 20?


submarine3
2016-03-27, 22:03
Tävlade lite i judo som liten, verkade ha naturlig talang för sporten och lyckades plocka på mig några guldmedaljer under den korta tid jag tävlade.

Nu är jag i sena 20, har inte tränat judo på mer än 15 år, men har funderingar på att börja igen.

Har sen dess bara tränat styrka i stort sett, är rätt stark nu så det är väl den enda möjliga "fördelen" jag har jämfört med någon som inte tränat något.

Dock är jag ju 30 om bara några år, men jag funderar på om det är för sent att börja träna judo nu? Jag har väl inga direkt planer på att bli olympisk mästare, mer träna för att det är skoj och möjligtvis vara med i någon mindre tävling om man blir så pass duktig.

Vad säger ni som har erfarenhet av sporten?

Diomedea exulans
2016-03-27, 22:06
Jag har väl inga direkt planer på att bli olympisk mästare, mer träna för att det är skoj och möjligtvis vara med i någon mindre tävling om man blir så pass duktig.

Enbart baserat på det du skriver här så är du tillräckligt ung så länge du klarar att stå upp korta stunder, typ.

Rahf
2016-03-27, 22:47
Dock är jag ju 30 om bara några år, men jag funderar på om det är för sent att börja träna judo nu? Jag har väl inga direkt planer på att bli olympisk mästare, mer träna för att det är skoj och möjligtvis vara med i någon mindre tävling om man blir så pass duktig.

Du kan utan problem börja.

Brunfel
2016-03-28, 06:48
Ska du bara träna för skojs skull så är det bara att börja...
Du är ju inte ens 30. Jag skulle inte ens avråda en pensionär.

Illustrerade mannen
2016-03-28, 09:14
Klart du kan! Inga som helst problem!

KlopFer
2016-03-28, 09:34
Tävlade lite i judo som liten, verkade ha naturlig talang för sporten och lyckades plocka på mig några guldmedaljer under den korta tid jag tävlade.

Nu är jag i sena 20, har inte tränat judo på mer än 15 år, men har funderingar på att börja igen.

Har sen dess bara tränat styrka i stort sett, är rätt stark nu så det är väl den enda möjliga "fördelen" jag har jämfört med någon som inte tränat något.

Dock är jag ju 30 om bara några år, men jag funderar på om det är för sent att börja träna judo nu? Jag har väl inga direkt planer på att bli olympisk mästare, mer träna för att det är skoj och möjligtvis vara med i någon mindre tävling om man blir så pass duktig.

Vad säger ni som har erfarenhet av sporten?


Vad tror du folk skulle svara? Ja, du är snart hela 30år och kommer aldrig kunna köra judo som motionsträning? Judo är i mina ögon skonsamt mot kroppen då du mest rullar runt och försöker låsa lite grepp.


Varför inte bara gå och provträna så märker du om suget kommer tillbaka eller inte.

Märks att du har åldersnoja, "Sena 20" :D

Diomedea exulans
2016-03-28, 09:49
Vad tror du folk skulle svara?

Förstår inte heller. "Nej, de kommer kicka dig från klubben om du inte är tillräckligt bra för att tävla på elitnivå"? :-P

Linjedomarn
2016-03-28, 11:44
Skulle tippa på att judo är den mest välkomnande sporten för vuxna nybörjare/motionärer.

Ajemän
2016-03-28, 11:55
Det är väl klart du kan?

Finns som folk börjat med BJJ vid sena 50 och haft svartbälte innan de fyllt 60. Finns även folk som börjat med stående kampsportsporter efter 30 och vunnit SM innan de fyllt 35.

Diomedea exulans
2016-03-28, 12:17
http://english.ryukyushimpo.jp/2014/12/22/16390/

cero
2016-03-28, 12:18
30 är väl för fan ingen ålder? Klart du kan börja träna, eller göra vad du vill i livet. :)

bear.flowertwig
2016-03-28, 13:29
Off topic: vilket (om något) av följande är försent när man fyller 41 jordsnurr?
1. Äta glass till middag
X. Börja på BJJ
2. Skaffa höns

Diomedea exulans
2016-03-28, 13:32
Off topic: vilket (om något) av följande är försent när man fyller 41 jordsnurr?
1. Äta glass till middag
X. Börja på BJJ
2. Skaffa höns

Allt. Det är olagligt att göra de grejerna efter 36.

bear.flowertwig
2016-03-28, 13:36
Allt. Det är olagligt att göra de grejerna efter 36.

:( *cry*

Bärsärk
2016-03-28, 13:47
30 är det nya 15.

Derbel McDillet
2016-03-28, 14:09
Jag har väl inga direkt planer på att bli olympisk mästare, mer träna för att det är skoj och möjligtvis vara med i någon mindre tävling om man blir så pass duktig.

Vad säger ni som har erfarenhet av sporten?

Alltså med den här inställningen inser du väl själv att det inte är försent att börja med nån sport alls. Det jag dock är nyfiken på i tråden är:
Om man börjar med judo, bjj, karate eller liknande på nytt efter 15 års uppehåll, får man då behålla bältet man hade senast eller blir man nergraderad till ett lämpligt bälte?
Om du blir nergraderad till lämpligt bälte kan du väl ställa upp i passande tävlingar mot folk med samma bälte.

Darth Yoda
2016-03-28, 16:21
Alltså med den här inställningen inser du väl själv att det inte är försent att börja med nån sport alls. Det jag dock är nyfiken på i tråden är:
Om man börjar med judo, bjj, karate eller liknande på nytt efter 15 års uppehåll, får man då behålla bältet man hade senast eller blir man nergraderad till ett lämpligt bälte?
Om du blir nergraderad till lämpligt bälte kan du väl ställa upp i passande tävlingar mot folk med samma bälte.

Beror väl på om han har kvar sitt blå yudopass eller inte så han kan bevisa... Där fick man på papper hur grym man hade blivit och därför i vilka tävlingar man fick ställa upp i. :hbang:

Diomedea exulans
2016-03-28, 16:30
Alltså med den här inställningen inser du väl själv att det inte är försent att börja med nån sport alls. Det jag dock är nyfiken på i tråden är:
Om man börjar med judo, bjj, karate eller liknande på nytt efter 15 års uppehåll, får man då behålla bältet man hade senast eller blir man nergraderad till ett lämpligt bälte?
Om du blir nergraderad till lämpligt bälte kan du väl ställa upp i passande tävlingar mot folk med samma bälte.

I Shotokan karate, japp. Jag hade iofs bara 14 års uppehåll men jag tror inte att ett år till hade gjort skillnad. ;)

Kryss
2016-03-28, 18:59
Alltså med den här inställningen inser du väl själv att det inte är försent att börja med nån sport alls. Det jag dock är nyfiken på i tråden är:
Om man börjar med judo, bjj, karate eller liknande på nytt efter 15 års uppehåll, får man då behålla bältet man hade senast eller blir man nergraderad till ett lämpligt bälte?
Om du blir nergraderad till lämpligt bälte kan du väl ställa upp i passande tävlingar mot folk med samma bälte.

I den sitsen hade jag ändå velat använda vitt bälte, hade bara känts konstigt att använda ett bälte man eventuellt inte har kvar kunskaperna för (och kanske regelbundet åka på stryk av folk med lägre bältesklasser).

KlopFer
2016-03-28, 19:05
dkfW2UjhKAw

Linjedomarn
2016-03-28, 20:28
I den sitsen hade jag ändå velat använda vitt bälte, hade bara känts konstigt att använda ett bälte man eventuellt inte har kvar kunskaperna för (och kanske regelbundet åka på stryk av folk med lägre bältesklasser).

Bältesgraden har väldigt lite med hur bra man är på tävling. Jag har en svartbältad kompis som fick stryk av en gulbältare från något öststatsland. Bältesgraden ska spegla den tekniska skickligheten och kunskap om sporten.

Diomedea exulans
2016-03-28, 20:38
I den sitsen hade jag ändå velat använda vitt bälte, hade bara känts konstigt att använda ett bälte man eventuellt inte har kvar kunskaperna för (och kanske regelbundet åka på stryk av folk med lägre bältesklasser).

Teknikerna sitter i ryggmärgen. Det är som att cykla.

cero
2016-03-28, 20:48
Bältesgraden har väldigt lite med hur bra man är på tävling. Jag har en svartbältad kompis som fick stryk av en gulbältare från något öststatsland. Bältesgraden ska spegla den tekniska skickligheten och kunskap om sporten.

Man är inte bättre än man presterar på tävling, imo. Hur det är på olika gym vet jag inte, men i många högt rankade BJJ-skolor kräver man meriter på tävlingar för att få högre gradering. Dock finns det ju bara upp till svart (och grader), så det är klart att t ex ett lokalt svartbälte får stryk av världseliten oberoende av gradering. Annars hade ju 99% av utövarna stannat på vitt, det hade inte varit så kul kanske.

tntballe
2016-03-28, 20:53
Fyller 38 år och har precis börjat om i samma judoförening som jag tävlade för och tränade i för 26 år sen.
Numera smidig som ett kassaskåp och rör mig tydligen som en sköldpadda, men är skoj ändå.
Bara att rulla på.

Kryss
2016-03-28, 21:44
Teknikerna sitter i ryggmärgen. Det är som att cykla.

Kanske tränade för kort själv för det skulle sitta, var som en fisk på land när jag provade på BJJ igen under förra året :d

Wzup2u
2016-03-28, 21:57
En bekant började med judo vid 33-34års åldern...

Diomedea exulans
2016-03-28, 23:16
Kanske tränade för kort själv för det skulle sitta, var som en fisk på land när jag provade på BJJ igen under förra året :d

Säkert väldigt olika för olika sporter. :) Det sättet jag har tränat på är mer likt dans än slagsmål, jag har mest gjort slag, sparkar och blockeringar i luften. I grund och botten sitter teknikerna där de ska, men allting är lite "off"; när jag ska slå i solar-plexus-höjd, t ex, kan näven hamna en decimeter både uppåt och nedåt. Såna små skillnader i motorik kanske hade märkts mycket mer i hårda kampsituationer.

Tap3worm
2016-03-29, 13:59
Min far körde karate när han var yngre (mitten av tonåren) och la av innan 20. Nu är han 50+ och har precis tagit upp det igen och tycker det är roligare än någonsin. Så att vara 20+ och återuppta judo borde inte vara några som helst problem. Du lär säkert hitta äldre medlemmar än dig själv i klubben du går med i.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Macroman
2016-03-29, 15:05
Tävlade lite i judo som liten, verkade ha naturlig talang för sporten och lyckades plocka på mig några guldmedaljer under den korta tid jag tävlade.

Nu är jag i sena 20, har inte tränat judo på mer än 15 år, men har funderingar på att börja igen.

Har sen dess bara tränat styrka i stort sett, är rätt stark nu så det är väl den enda möjliga "fördelen" jag har jämfört med någon som inte tränat något.

Dock är jag ju 30 om bara några år, men jag funderar på om det är för sent att börja träna judo nu? Jag har väl inga direkt planer på att bli olympisk mästare, mer träna för att det är skoj och möjligtvis vara med i någon mindre tävling om man blir så pass duktig.

Vad säger ni som har erfarenhet av sporten?

Nej, du är för gammal tyvärr. Troligen kommer de också bli förbannade att du kontaktar dom och slösar deras värdefulla tid.

;)

Illustrerade mannen
2016-03-29, 16:14
Jag har skrivit samma sak i andra trådar tidigare... I november fick vi en nybörjare till vår taekwondoklubb... En 54-årig man, helt otränad, förutom vardagscykling, med relativt nyopererad höft och artros... Han var precis lika välkommen som alla andra - men han har nog gjort störts framsteg av alla nya. Han säger själv att han känner sig som en ny människa!