handdator

Visa fullständig version : Hjälp min sambo komma iform!


AdrenalineRush
2016-03-27, 21:51
Längesedan jag var aktiv här men tänkte kolla om någon med kunskap kunde hjälpa till.
Min sambo har problem med att nå sina mål och gå ner i fett/vikt pga all förbränning verkar ha avstannat helt och inget händer oavsett hur vi gör.

Hon fick ett kostschema av en duktig coach för ca 2 år sen och gick ner 30kg på 12 veckor (96 till 66) med ny kost, promenader sedan även hit-pass.
Efter detta slutade hon med hit-pass och började träna på gym och gick upp till ca 70kg.

Kosten har förblivit densamma med ca 1200kcal per dag 150g protein, 100g kollisar o 25g fett.
Hon kör promenader nästan varje dag och tränar på gym minst 4ggr per vecka.
Trots detta går hon inte ner alls och hon har rätt mycke fett på speciellt rumpa o lår.

Jag har fått henne att sänka kollisarna till 50g o öka fettet för hon e mycke kolhydratskänslig och sväller med vätska för minsta lilla.

Beemel
2016-03-28, 05:57
Har inga tips. Men..
30kg på 12 veckor? :eek:
Galet snabbt.

z_bumbi
2016-03-28, 09:09
Mer energi och då speciellt kolhydrater. Hon kommer att gå upp i vikt men det är helt naturligt om man legat alldeles för lågt på energi och kolhydrater under så lång tid. När kroppen vant sig vid att få energi igen så kan ni börja kika på att justera nedåt.

AdrenalineRush
2016-03-29, 21:24
Mer energi och då speciellt kolhydrater. Hon kommer att gå upp i vikt men det är helt naturligt om man legat alldeles för lågt på energi och kolhydrater under så lång tid. När kroppen vant sig vid att få energi igen så kan ni börja kika på att justera nedåt.

Tack för svar.

Har testat att öka hennes intag av kohydrater till 150g per dag i perioder men hennes kropp svara med att lägga på sig galet mycke vikt snabbt, gått upp 5kg på en vecka tex.
Även ett vanligt cheatmeal med thaimat resulterar i upp ett par kg och det syns direkt.
Hon mår mycke dåligt över detta och jag som i vanliga fall kan kost vet ej vad man ska göra.

Beemel
2016-03-30, 04:45
Tack för svar.

Har testat att öka hennes intag av kohydrater till 150g per dag i perioder men hennes kropp svara med att lägga på sig galet mycke vikt snabbt, gått upp 5kg på en vecka tex.
Även ett vanligt cheatmeal med thaimat resulterar i upp ett par kg och det syns direkt.
Hon mår mycke dåligt över detta och jag som i vanliga fall kan kost vet ej vad man ska göra.

150 gram om dagen.
Det blir 600 kcal
4200 kcal i veckan. Det kan omöjligt ge en ökning av 5 kg i veckan förutom möjligt en enskild vecka om man då skulle vara helt tömd på kolhydrater och framförallt vätska innan. Och då är fortfarande minst 4 kg av det vätska.
Kroppen kan inte trolla. Den kan inte skapa materia ur intet. 150g gånger 7 kan aldrig orsaka större massaökning än 1050g det är fysiskt omöjligt.
Resten måste vara vätska och vätskan balanserar ut sig över tid.

shut teh face
2016-03-30, 09:35
När jag gick ned i vikt så gick jag ned något liknande, körde tung styrketräning, promenader och 3 veckor VLCD (600 kalorier) följt av 9 veckor LCD (800 kalorier).

Efter det började jag äta mat, väldigt väldigt försiktigt, säkert runt 1200 kalorier, men jag gick inte ned i vikt, jag öka till 1500 kalorier, stod fortfarande still i vikt. Såhär var det under säkert 1-2 månader. Det var extremt tufft, kroppen bara ville ha mat. Något behövde göras.

Ökade till 2000 kalorier och la in mycket konditionsträning och då började jag gå ned i vikt, höll på med detta i 1 år typ och ned ytterligare 20 kg, totalt viktnedgång 58 kg.

När man legat på väldigt lågt kaloriintag så verkar kroppen inte följa teorin helt och hållet.

Jag rekommenderar att ni testar försöka komma upp på högre kalorinivåer sakta men säkert. Sen är det nog viktigt att det är bra mat det ska bestå av.


Mina egna erfarenheter.

Dreas
2016-03-30, 09:44
Jag skulle kolla om hennes sköldkörtel fungerar som den ska. Jag hade också fått henne att jobba bort känslan av att något är fel när man går upp i vätskevikt.

LunaSpice
2016-03-30, 10:42
Jag skulle kolla om hennes sköldkörtel fungerar som den ska. Jag hade också fått henne att jobba bort känslan av att något är fel när man går upp i vätskevikt.

Jag skulle nog också rekommendera en koll av hormoner. Ett så stort underskott, och framför allt så lite fett, kan orsaka obalans i hormonsystemen. Vattenreglering sker med hjälp av hormoner som styr salt/vätskebalans samt som Dreas skriver, sköldkörteln kan ha fått sig en törn och utan ämnesomsättningshormoner så spelar det inte så stor roll hur mkt man tränar och ändrar sin kost...

Eftersom kroppen hela tiden vill vara i balans/homeostas så gör den allt vad den kan för att dra åt andra hållet när vi gör extrema förändringar åt något håll.

Till TS: Läs om metabolic adaptation calorie restriction på nätet. Står massor om detta och hur ett för lågt kcalunderskott påverkar kroppen.

z_bumbi
2016-03-30, 18:56
Har testat att öka hennes intag av kohydrater till 150g per dag i perioder men hennes kropp svara med att lägga på sig galet mycke vikt snabbt, gått upp 5kg på en vecka tex.

Det intressanta är inte första veckan utan vad som händer de efterföljande veckorna eller t o m månaderna. Att man binder vatten när man helt plötsligt får tillgång till kolhydrater är inte så konstigt och har något legat så lågt på kalorier och kolhydrater under lång tid så kommer det antagligen bli lite svajigt vad gäller kroppsvikt och vätskeinlagring.

AdrenalineRush
2016-03-31, 19:37
När jag gick ned i vikt så gick jag ned något liknande, körde tung styrketräning, promenader och 3 veckor VLCD (600 kalorier) följt av 9 veckor LCD (800 kalorier).

Efter det började jag äta mat, väldigt väldigt försiktigt, säkert runt 1200 kalorier, men jag gick inte ned i vikt, jag öka till 1500 kalorier, stod fortfarande still i vikt. Såhär var det under säkert 1-2 månader. Det var extremt tufft, kroppen bara ville ha mat. Något behövde göras.

Ökade till 2000 kalorier och la in mycket konditionsträning och då började jag gå ned i vikt, höll på med detta i 1 år typ och ned ytterligare 20 kg, totalt viktnedgång 58 kg.

När man legat på väldigt lågt kaloriintag så verkar kroppen inte följa teorin helt och hållet.

Jag rekommenderar att ni testar försöka komma upp på högre kalorinivåer sakta men säkert. Sen är det nog viktigt att det är bra mat det ska bestå av.


Mina egna erfarenheter.

Jag skulle kolla om hennes sköldkörtel fungerar som den ska. Jag hade också fått henne att jobba bort känslan av att något är fel när man går upp i vätskevikt.

Det sa ja till henne o göra o de visade sig att alla värdena var bra.

Jag skulle nog också rekommendera en koll av hormoner. Ett så stort underskott, och framför allt så lite fett, kan orsaka obalans i hormonsystemen. Vattenreglering sker med hjälp av hormoner som styr salt/vätskebalans samt som Dreas skriver, sköldkörteln kan ha fått sig en törn och utan ämnesomsättningshormoner så spelar det inte så stor roll hur mkt man tränar och ändrar sin kost...

Eftersom kroppen hela tiden vill vara i balans/homeostas så gör den allt vad den kan för att dra åt andra hållet när vi gör extrema förändringar åt något håll.

Till TS: Läs om metabolic adaptation calorie restriction på nätet. Står massor om detta och hur ett för lågt kcalunderskott påverkar kroppen.

Ska kolla upp detta, tack! =)


Tack för alla andra inputs med.