handdator

Visa fullständig version : Cykla kaloriintag


Sparven från Minsk
2016-03-26, 17:09
Hej!

Kör PF som jag gjort i många år nu (16-8).
Förra året åt jag mer på träningsdagar och mindre på vilodagar, tex 3800 kcal per dag på träningsdagar (4 ggr/v) och 3500 kcal på vilodagar.

Nu har jag under en period ätit samma antal kalorier per dag, dvs 3600 kcal oavsett träning eller ej.

Finns det något av dessa sätt som är bättre än det andra, dvs att cykla sitt kaloriintag?
Förutsätt att slutsumman blir detsamma per vecka och makronutrienter är % sett identiska.

Är inte i deff mode utan "bulkar" sakta men säkert, står dock ganska stilla i vikt.

StarkaUlf
2016-03-27, 09:43
Det man kan tänka på är ju att styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är aminosyreberoende, alltså dom dagar du tränar, och inte kaloriberoende. Medans den på vilodagar, i vila, är minst lika mycket kaloriberoende som aminosyreberoende. Och det är på vilodagarna du återhämtar dig och laddar upp för kommande pass.

Så om man nu ska cykla, fast med större skillnader i intagen, så bör man, teoretiskt sett, äta mindre på träningsdagar och mer på vilodagarna.

Fast med dom små skillnaderna det skulle bli för dig i scenariot ovanför (3500 kontra 3600 på vilodagar) så lär det inte göra någon skillnad, det hamnar ändå inom felmarginalen av räknandet då produkter inte alltid innehåller exakt det som står på förpackningarna.

Beemel
2016-03-27, 10:28
det är på vilodagarna du återhämtar dig och laddar upp för kommande pass.

Så om man nu ska cykla, fast med större skillnader i intagen, så bör man, teoretiskt sett, äta mindre på träningsdagar och mer på vilodagarna.

+1
Ingen aning om det är med vetenskapen och verkligheten överensstämmande. men det är precis så jag alltid (nåja... senaste 5-6 åren i alla fall) har tänkt.