handdator

Visa fullständig version : Aktivering av bål, rumpa och dylikt för lyftare


Loke
2016-03-26, 13:36
Jag vill ha en tråd som behandlar det här med aktiveringsövningar innan ett styrkelyftspass (och för all del tyngdlyftning), så detta är denna. Sorry att den är lite ostrukturerad och diffus i sin frågeställning.

Så jag har märkt att det är vanligt bland de jag hjälpt med styrketräning att de är dåliga på att använda rumpan på rätt sätt och inte riktigt får till det här med hållningen i bålen. Det finns ju flera sätt att jobba med det, det jag tänker på just nu är att få in aktiveringövningar under uppvärmningen. Jag är intresserad av hur ni andra tänker om detta.

För rumpan finns ju tex denna, dvs att man går i sidled med gummiband mellan fötter eller knän:
http://mrsmalin.files.wordpress.com/2013/08/2013-08-07-10-17-08.jpg?w=300&h=225

Och denna:
http://redefiningstrength.com/wp-content/uploads/2013/08/clams.png

Finns det mer? Hur tänker ni om dessa? Personliga erfarenheter av övningar som är riktigt bra att inleda passet med?

För bålen är jag mycket sämre. Det känns som ett sånt jäkla virrvarr av tveksamma åsikter från folk som egentligen mest tränar magen för att se snygg ut till sommaren. Som dessa tex?:
http://2.bp.blogspot.com/-98haZRlmmpg/T0OKQRFx7MI/AAAAAAAAALU/NTHDpYwMSVU/s1600/core-activation-exercises.jpg

Dom där tre får ju med gluteus på olika sätt också, det kanske är bra? Men min erfarenhet från att att uppmana folk att göra sådana är att de snart skiter i det för att de känns aldeles för lätta för en person som är van att ta i. Den enda mag träningen jag själv gjort mer än slentrianmässigt är dels "hjulet" och dels ordentliga ryggradsflekteringar på halvboll. Men det kanske inte räknas som aktivering av bålen? Hur vet man ens om en övning är bra för det?

rooz
2016-03-26, 18:28
Flossband, 2 omgångar på knä och höft. Foamroll för rygg, röven. Är det sumolyft i någon form så blir det lite hipcircel.

svenbanan
2016-03-26, 19:17
För några år sedan höll jag på och meckade lite med enbenta knäböj (pistols) och hittade då tipset (som också var gällande för vanliga knäböj) att man inte bara skulle låta gravitationen göra jobbet i den negativa fasen. Att aktivera höftböjare mm och aktivt dra höften till rätt position var något som förespråkades. För att lättare få till detta kunde man ligga på rygg på golvet med ett gummiband fäst kring fotleden och andra änden fäst i nån stolpe en bit bort i benets längdriktning, och sedan dra upp knät mot bröstkorgen tills man når nåt som liknar bottenpositionen i knäböj.

Jag testade det lite och tyckte det hjälpte så man inte tappade anspänning nånstans på nervägen, och att det överlag blev lättare att få till tekniken.


EDIT: Bra trådstart förövrigt.

svenbanan
2016-03-26, 19:24
Några andra övningar jag ofta kört i början av pass är wallslides ifall jag ska köra nåt med armarna ovanför huvudet (särskilt ryck och ryckböj). Men detta handlar väl mer om rörlighet antar jag. Fast rörlighet kan ju ibland handla om att aktivera rätt muskler, så den kanske kvalar in här...

Dessutom gör jag (nästan) alltid ryckböj som en del av uppvärmningen för knäböj, eftersom jag tycker jag får till tekniken så mycket bättre efter detta.

Burgener warmup brukar jag ofta köra ifall jag tänkt göra nåt tyngdlyftninglikt. Tror även denna dock handlar mer om att väcka upp nervbanor och få till tekniken än att aktivera muskler. Fast det kanske egentligen är samma sak...

exevision
2016-03-26, 19:31
Borde inte lätta knäböj med gummiband mellan knäna få igång aktiviteten i rumpa/höft?