handdator

Visa fullständig version : bra träningsschema eller inte??


popcornmannen
2016-03-26, 00:17
vet ej om jag postar denna tråd i rätt del av forumet men hoppas det, sökte för att hitta rätt del men fann inget som verkade passa!

det är så att jag har tränat nu ett bra tag ca 1 år med några veckors uppehåll någon gång o lite dåligt ätande till o från pga av mående så inte kört konstant super seriöst i 1 år, men vet vad jag gör när jag tränar och äter rätt sallad o proteiner o havre gryn o allt som är bra för kroppen under träning!

och jag skulle vilja utöka min träning från att köra nu 4 dagar i veckan till 6 dagar istället, så jag kanske växer mera samt fokusera lite mera på brösten och bicepsen. och jag försöker hålla mig inom ramen av att köra ca 1 timme 1 och en halv max!

så min fråga är, om detta är ett bra schema att köra??

Måndag: bröst-vader. ca 6-7(kanske 8) olika övningar bröst, med ca 8-12 reps ggr 3 på varje övning. vader blir lättare 1 övning ca 15*8. (har inga bra maskiner eller kan bra övningar för just vader)

Tisdag: mage-rygg. mage är samma där, kör situps med vikter kanske 5*12. Rygg blir som samma bröst, ca 8 övningar med ca 8-12 reps ggr 3

Onsdag: Ben-uderarmar. ben är inga problem jag vet vad jag gör där.

Torsdag: Bröst-biceps. då kanske det bara blir 5 övningar på bröst samma som tidigare 8-12 reps ggr 3. och biceps 4-5 övningar 8-12 reps gånger 3.

Fredag: mage-axlar. mage samma som jag skrev tidigare på tisdagen. axlar ca 5-6 övningar. ca 8-12 reps ggr 3.

Lördag: biceps-triceps. biceps då 3-4 övningar ca 8-12 reps ggr 3. triceps 4-5 övningar, kanske 6. ca 8-12 reps ggr 3.

söndag: vila.

låter detta som ett passande schema för mig tror ni utan att någon muskel blir för mycket aktiverad och sedan finns risk för att bli överansträngd med tiden, eller tror ni att musklerna hinner återhämta sig tillräckligt utan risk för att bli överansträngd? äter fruskost, lunch, middag, kvällsmål. så jag får i mig mycket näring om dagarna om det är så!

tacksam för hjälp, skulle verkligen behöva veta om detta skulle kunna passa mig! för jag vill börja träna lite hårdare och samtidigt kunna fokusera på muskler som växer lite sämre än dom andra! :)

popcornmannen
2016-03-26, 00:31
mage är också en utav dom musklerna jag vill träna lite mer av, glömde o nämna det såg jag, och det gick inte o ändra.

samt om schemat jag har skrivit är dåligt, så skulle det uppskattas något enormt! om någon skulle kunna hjälpa mig o skriva ett schema till mig som gör så att jag tränar dom muskel grupperna jag har nämnt fler gånger, helst bröst o mage iallafall. och skriv inget schema då med vad jag ska köra för övningar osv för jag förstår inte vad någon övning heter i princip, utan skrev då helst ett schema så som jag skrev exempeltvis.

Måndag- bröst biceps
tisdag- axlar mage
osv osv

tack på för hand igen! :)

bigjepp
2016-03-26, 08:02
8a övningar för en muskelgrupp är väldigt mycket.
Välj bra övningar med kvalité och kör tungt i dessa. Det räcker med 3-5 övningar för t.ex. rygg.

Sen axlar dagen efter bröst är ingen bra kombo enligt många (så även mig). Lätt att axlarna tar stryk.

Mitt tips, ta ett färdigt schema.

perl
2016-03-26, 08:07
Det där ser väldigt snurrigt ut, gå på ett färdigt schema. 8 övningar för en muskelgrupp tror jag inte på något sätt ger mer effekt utan snarare borgar för fler skador.

Anders The Peak
2016-03-26, 08:15
Jag rekommenderar att läsa på här för att hitta en lagom nivå för dig (http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/)

Richter som driver bloggen, är medlem här, kan säkert ge små tips om du behöver det.

Jimmy88
2016-03-26, 08:18
Håller med ovanstående inlägg.

Jag hade kört:

Mån: push
Tis: pull
Ons: leg
Tors: vila
Fre: push
Lör: pull
Sön: leg

Illustrerade mannen
2016-03-26, 09:40
Popcornmannen!
Rörigt och alldeles för skeva fördelning! Läs på ordentligt! Varför upp till åtta övningar för bröst?
Vikt, ålder, stats?
Du vill träna sex ggr/vecka? Det vimlar av bra 3-splittar... Uppfinn inte hjulet! Eller sansa dig ett halvår och kör tre ggr/vecka. Tre olika helkroppspass och fokusera på form och tyngd!
Exempelvis:
Måndag:
Bänk 5x10
Pullups 5x10
Böj 5x10
Hamstrings 3x8
Mage

Onsdag:
Mark 5x5
Militärpress 5x10
Chins 5x10
Mage

Fredag:
Böj 5x5
Bänk 5x10
Stångrodd 5x10
Stångcurl 3x12
Mage

popcornmannen
2016-03-26, 11:13
Jag rekommenderar att läsa på här för att hitta en lagom nivå för dig (http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/)

Richter som driver bloggen, är medlem här, kan säkert ge små tips om du behöver det.
tackar, ska läsa och se vad som står där! :)
Håller med ovanstående inlägg.

Jag hade kört:

Mån: push
Tis: pull
Ons: leg
Tors: vila
Fre: push
Lör: pull
Sön: leg
det är det där jag har problem med, inget utav övningarna (antar jag) men orden, vad betyder push och pull? låter som olika tryck och drag övningar eller något sånt? ska googla o se vad jag hittar för svaren om orden :)
Popcornmannen!
Rörigt och alldeles för skeva fördelning! Läs på ordentligt! Varför upp till åtta övningar för bröst?
Vikt, ålder, stats?
Du vill träna sex ggr/vecka? Det vimlar av bra 3-splittar... Uppfinn inte hjulet! Eller sansa dig ett halvår och kör tre ggr/vecka. Tre olika helkroppspass och fokusera på form och tyngd!
Exempelvis:
Måndag:
Bänk 5x10
Pullups 5x10
Böj 5x10
Hamstrings 3x8
Mage

Onsdag:
Mark 5x5
Militärpress 5x10
Chins 5x10
Mage

Fredag:
Böj 5x5
Bänk 5x10
Stångrodd 5x10
Stångcurl 3x12
Mage

för 8 övningar bröst är för jag vill få igenom övre och undre delen av bröstet också. så som sne bänk upp/ner (eller hur man nu ska säga) och kanske lägga på en extra sne bänks övning så det blir ca 8 övningar, men är så många övningar för mycket? trodde man växte mera men som folk skriver, kanske bara sliter ut kroppen sakta men säkert istället?
vikt är 103 kg med kläder på, så ca 102-101 kg med utan kläder. bor med massa folk och personal så har inget tillfälle att väga mig i kalsonger.
ålder, 22, 23 i augusti.
längd, 194 cm (om det har någon betydelse?)
stats? vad betyder det??

är det bättre och köra typ 5 ggr 10 och mindre övningar än 3 ggr 10 och mer övningar?

popcornmannen
2016-03-26, 11:15
8a övningar för en muskelgrupp är väldigt mycket.
Välj bra övningar med kvalité och kör tungt i dessa. Det räcker med 3-5 övningar för t.ex. rygg.

Sen axlar dagen efter bröst är ingen bra kombo enligt många (så även mig). Lätt att axlarna tar stryk.

Mitt tips, ta ett färdigt schema.

Det där ser väldigt snurrigt ut, gå på ett färdigt schema. 8 övningar för en muskelgrupp tror jag inte på något sätt ger mer effekt utan snarare borgar för fler skador.

okej okej, undrar bara om ni vet kanske någon sida var man kan hitta färdiga scheman? som någon skrev, typ 3 split. kanske finns på forumet? ska kolla runt efter det :) ska även förstå dom andras scheman hära som folk tipsat om att jag borde köra, måste lära mig orden bara hehe

Illustrerade mannen
2016-03-26, 11:47
Popcornmannen...
Av dina svar förstår jag lite mer...
Jag tror du ska prata med personal på ditt boende och be om hjälp med att få till ett bra träningsprogram. Vad är det för boende? LSS? HVB? Halvvägs? SiS? Eller annat?
Prata med personalen på gymmet också. Är det ett bra gym hjälper de dig. Jag tror det blir svårt att hjälpa dig över detta forum.
Läs på så mycket du kan. Någon länkade till Styrkelabbets hemsida. Där finns mycket bra info samlat.
Lycka till!

popcornmannen
2016-03-27, 00:12
Popcornmannen...
Av dina svar förstår jag lite mer...
Jag tror du ska prata med personal på ditt boende och be om hjälp med att få till ett bra träningsprogram. Vad är det för boende? LSS? HVB? Halvvägs? SiS? Eller annat?
Prata med personalen på gymmet också. Är det ett bra gym hjälper de dig. Jag tror det blir svårt att hjälpa dig över detta forum.
Läs på så mycket du kan. Någon länkade till Styrkelabbets hemsida. Där finns mycket bra info samlat.
Lycka till!

HVB hem är det :) vi har gym på hemmet och ingen av personalen är duktiga på o träna så dom är tyvärr inte till någon hjälp! :/ så finns ingen direkt hära som kan hjälpa till med scheman osv oturligt nog. ska läsa på en del på styrkelabbet o se vad jag kan lära mig! :)
Tack!

Stor Hård Ådrig
2016-03-27, 09:41
HVB hem är det :) vi har gym på hemmet och ingen av personalen är duktiga på o träna så dom är tyvärr inte till någon hjälp! :/ så finns ingen direkt hära som kan hjälpa till med scheman osv oturligt nog. ska läsa på en del på styrkelabbet o se vad jag kan lära mig! :)
Tack!

Jo, Illustrerade mannen gav dig ett faktiskt ett rätt bra upplägg. Du behöver fokusera lite mindre på detaljer och lägga fokus på att bli starkare i de stora rörelserna och bara ge det tid. Följ det IMO och lyssna inte på de massiva bodybuilders du ser på internet. Allt som oftast ganska dåliga tips, speciellt för en nybörjare. Det är en djungel när man är ny inom kost/träning men efter ett tag lär man sig vilka som kvacksalvar och som är vettiga.