handdator

Visa fullständig version : Öm rakt över knäna efter knäböj första gången


Dovahkiin
2016-03-25, 20:30
Körde ett styrkepass på gymmet för första gången idag, efter att ha kommit igång i några månader hemma med hantlar. Då bland annat med knäböj med hantlar, som dock är rätt avigt i mitt tycke. Jag hade vigheten och flexibiliteten för att göra vettiga och rätt ordentligt djupa knäböjar med fötterna och knäna bra i linje, och rak rygg, men tar inga imponerande vikter direkt givetvis. Efter att ha kört 5x5 av knäböjen med en vikt som gjorde att jag var hyfsat nära fail på slutet utan att faila, så har jag nu senare på kvällen fått lite ont rakt över framsidan knäna. Inte extremt på något sätt, en generell ömhet som inte verkar sitta i en muskel dock.

Jag gjorde rätt djupa knäböjar som sagt, all min löpning och träning hemma har gjort mig hyfsat vig tycker jag. Är det kanske dumt att köra djupa knäböj i början? Borde jag försöka göra parallella istället, och gå djupare längre fram när kroppen vant sig mer?

Eller är ömheten som kom direkt såhär inget att oroa sig över? Vill inte sabba knäna det första jag gör på gymmet, då mitt primära nu till våren och sommaren är löpning, med styrketräning på en stadig andraplats.

PureWhey
2016-03-25, 21:38
http://www.eorthopod.com/sites/default/files/images/knee_chondromalacia_anatomy01.jpg

Gissar på quadricepssenan

ceejay
2016-03-25, 21:40
Du är inte van vid belastningen kanske. Eller så är tekniken felaktig.

Förmodligen en kombination av båda.

shogunr
2016-03-25, 22:05
Körde ett styrkepass på gymmet för första gången idag, efter att ha kommit igång i några månader hemma med hantlar. Då bland annat med knäböj med hantlar, som dock är rätt avigt i mitt tycke. Jag hade vigheten och flexibiliteten för att göra vettiga och rätt ordentligt djupa knäböjar med fötterna och knäna bra i linje, och rak rygg, men tar inga imponerande vikter direkt givetvis. Efter att ha kört 5x5 av knäböjen med en vikt som gjorde att jag var hyfsat nära fail på slutet utan att faila, så har jag nu senare på kvällen fått lite ont rakt över framsidan knäna. Inte extremt på något sätt, en generell ömhet som inte verkar sitta i en muskel dock.

Jag gjorde rätt djupa knäböjar som sagt, all min löpning och träning hemma har gjort mig hyfsat vig tycker jag. Är det kanske dumt att köra djupa knäböj i början? Borde jag försöka göra parallella istället, och gå djupare längre fram när kroppen vant sig mer?

Eller är ömheten som kom direkt såhär inget att oroa sig över? Vill inte sabba knäna det första jag gör på gymmet, då mitt primära nu till våren och sommaren är löpning, med styrketräning på en stadig andraplats.

Djupa knäböj är det enda rätta tro mig. Har ett vänsterknä som är opererat sen lång tid tillbaka och har inte haft några problem men började få problem förra hösten. Troligen en kombination av mycket gå på jobbet och deras stengolv och så knäböjen som jag inte gjorde tillräckligt djupt och på för tunga vikter.

Nu kör jag så djupt jag kan och vågar för mitt opererade knä, vilket innefattar åtminstone parallellt med golvet. Vilket är mer än 90 grader i knäleden. Känns betydligt bättre i knät än så länge (ta i trä).

Fick slänga av massa vikt, men känns bättre i knät och känns som det tar mer på bena. Så borde vara bra :)

Kan tillägga att löpning är vad jag vet en stor källa till knäproblem. Större än djupa knäböj skulle jag tro. Kan hända att det blir lite mycket för ditt knä nu i början.

Dovahkiin
2016-03-25, 22:28
Du är inte van vid belastningen kanske. Eller så är tekniken felaktig.

Förmodligen en kombination av båda.
Hur kan man vara van vid en belastning första gången man gör övningen? Givetvis är jag inte van, men man måste ju börja någonstans. Tekniken är säkert inte perfekt, det vore konstigt det med första gången, men jag tror inte det var några väldigt stora fel iaf. Jag såg benen bra framifrån i spegeln, och de såg ut att ta belastningen rakt, och inga konstiga vinklar över knäna eller så. Behöver ju ses ur fler vinklar innan jag vet mer dock, och det kunde jag inte fixa idag. Ryggen kändes väldigt bra iaf. Även tyngdpunkten och balansen.

Dovahkiin
2016-03-25, 22:34
Djupa knäböj är det enda rätta tro mig. Har ett vänsterknä som är opererat sen lång tid tillbaka och har inte haft några problem men började få problem förra hösten. Troligen en kombination av mycket gå på jobbet och deras stengolv och så knäböjen som jag inte gjorde tillräckligt djupt och på för tunga vikter.

Nu kör jag så djupt jag kan och vågar för mitt opererade knä, vilket innefattar åtminstone parallellt med golvet. Vilket är mer än 90 grader i knäleden. Känns betydligt bättre i knät än så länge (ta i trä).

Fick slänga av massa vikt, men känns bättre i knät och känns som det tar mer på bena. Så borde vara bra :)

Kan tillägga att löpning är vad jag vet en stor källa till knäproblem. Större än djupa knäböj skulle jag tro. Kan hända att det blir lite mycket för ditt knä nu i början.
De gångerna jag har haft ont i knäna från löpningen förr har det varit runt knäna, i muskelfästen antingen över eller under på sidorna. Aldrig rakt fram på knäskålen som nu. Men det kan ju ändå vara som du säger att det ena bidrar till det andra, och skapar en tillfällig överbelastning.

Diomedea exulans
2016-03-25, 22:58
Jag tycker att det låter som skadlig smärta, men jag skulle inte ge upp knäböj än. Testa och se om det går över efter några pass. Om inte, be någon titta på tekniken.

Matsa
2016-03-25, 23:08
Hur kan man vara van vid en belastning första gången man gör övningen?

Det är man inte, just därför kan det vara bra att ta det lugnt i början. Du behöver inte använda en vikt som du kommer nära fail med om det är ditt första böjpass, plocka av ganska mycket och sikta på att nå en utmanande vikt om några veckor. Somliga kan böja hårt från dag ett men eftersom du fick ont kanske du inte tillhör den gruppen.

Klein
2016-03-26, 03:19
Det finns ingen anledning att mata en massa set nära failure första gången man testar en ny övning. Det räcker med uppvärmning och 1 arbetsset med god marginal till failure. Lägg sedan till ytterligare 1 set för varje pass.

Dovahkiin
2016-03-26, 11:24
Tilläggas till det bör väl att jag ju som jag skrev har gjort knäböj med hantlar hemma en hel del. För mig rätt tunga hantlar, så jag tog inget större steg upp i total vikt nu när jag började med skivstång. Rörelsen blir ju lite annorlunda dock, men inte så mycket för benen tycker jag. Om något var det enbart lättare att använda nästan samma vikt, då man ju får enormt mycket bättre hjälp av ryggen när axlarna inte behöver ta hela tyngden som med hantlarna.

Men oavsett så ska jag ta det lite lugnt de kommande gångerna, känna efter lite och se om det kommer tillbaka. Då får jag väl isf se över teknik och allt, om det ändå är något knas där.

ceejay
2016-03-26, 11:52
Du sitter och tycker väldigt mycket, men du har kört knäböj en gång i hela ditt liv.
Filma lite.

Dovahkiin
2016-03-26, 14:41
Du sitter och tycker väldigt mycket, men du har kört knäböj en gång i hela ditt liv.
Filma lite.
Det är tydligen svårt att läsa vad jag skriver. Knäböj med skivstång, ja, precis börjat nu. Knäböj med hantlar, kört klart längre. Sen vadå tycker väldigt mycket? Jag vet hur en korrekt böj ska se ut, jag kan kolla instruktionsvideos från bra instruktörer på tuben precis lika mycket som alla andra och lyssna på duktiga knäböjare gå igenom vad som görs fel ofta, vad som är rätt osv... Man kan lära sig vad som är rätt och fel i en övning innan man gjort den en enda gång. Sen däremot att lära sig göra den själv kan ju ta tid oavsett. Men här har jag ju övat mycket med hantlarna. Det nya för mig var främst ryggen och balansen som skiftas fokus på en del med skivstång, och just det upplevde jag gick väldigt bra som sagt.

Jag ska filma när jag har möjlighet, men det är förbannat trångt runt knäböjställningen på mitt gym så det är svårare än det borde va att få till. Gymmar själv, och ingen som jag känner och kan fråga än, utan får ställa upp mobilen på nått sätt, vilket blir svårt just där.

Loke
2016-03-26, 14:55
Lugna lite, ceejay skrev exakt vad jag tänkte när jag läste denna tråd. Din egen analys av att knäna ser ut att hållas rätt osv är inte värd mycket alls för den som vill ge dig hjälp. Visst, det KAN vara så att du faktiskt har koll, men mer sannolikt, eftersom du ju faktiskt får problem, är att det ändå är nåt du missar. Det är ingen diss mot dig, det är bara så det är. Man kan inte hjälpa folk när informationen är filtrerad genom deras egna ögon som i det här fallet.

Dovahkiin
2016-03-26, 23:48
Lugna lite, ceejay skrev exakt vad jag tänkte när jag läste denna tråd. Din egen analys av att knäna ser ut att hållas rätt osv är inte värd mycket alls för den som vill ge dig hjälp. Visst, det KAN vara så att du faktiskt har koll, men mer sannolikt, eftersom du ju faktiskt får problem, är att det ändå är nåt du missar. Det är ingen diss mot dig, det är bara så det är. Man kan inte hjälpa folk när informationen är filtrerad genom deras egna ögon som i det här fallet.
Jag är helt lugn, lovar. Tyckte mest det lät rätt stöddigt så som han formulerade sig. Jag är medveten om att jag såklart kan missa något, och ska tänka extra på just knäna och benen nästa gång, även stega upp med mer uppvärmning innan de fulla seten. Gick eventuellt lite för fort igenom det förra gången, smått ivrig. Sen även se till att knäna verkligen är helt pigga före också, ska börja med knäböjen nästa gång, och ha vilat från löpning lite längre före det passet. Får jag ändå ont efter allt det, då är det tveklöst dags att se över tekniken. Återkommer här isf för råd. Tack för nu. :)

ceejay
2016-03-27, 10:01
Inte stöddig, utan jag är bara objektiv. Det finns människor med 10-tusentals böjar bakom sig här, jag är nog ganska nära så många reps.
Du har kört 25 reps knäböj med stång, i hela ditt liv. Lite erfarenhetsskillnad. Det blir svårt att analysera något utifrån vad du skriver och upplever.

Basswood
2016-03-27, 17:15
Ceejay stöddig? Är du skev? Gå och böj! När du klarat av 600 och vet hur din kropp fungerar och reagerar kan du återkomma med dina teoretiska funderingar...

Dovahkiin
2016-03-27, 20:24
Ceejay stöddig? Är du skev? Gå och böj! När du klarat av 600 och vet hur din kropp fungerar och reagerar kan du återkomma med dina teoretiska funderingar...
Tack för ditt enormt givande inlägg. Jag ska aldrig någonsin tro att man kan lära sig teori kring något utan att själv först utöva och bemästra det praktiskt. Oerhört dum tanke av mig. Dessutom vet ju alla att alla som har gjort en övning många gånger i praktiken därmed inte gör några tekniska fel. Återigen, dumt tänkt av mig.

Bättre jag går och knäböjer 600 gånger och kikar på vad andra i gymmet gör än att lära mig teknik och form före.

Ett Orm
2016-03-27, 20:52
Tack för ditt enormt givande inlägg. Jag ska aldrig någonsin tro att man kan lära sig teori kring något utan att själv först utöva och bemästra det praktiskt. Oerhört dum tanke av mig. Dessutom vet ju alla att alla som har gjort en övning många gånger i praktiken därmed inte gör några tekniska fel. Återigen, dumt tänkt av mig.

Bättre jag går och knäböjer 600 gånger och kikar på vad andra i gymmet gör än att lära mig teknik och form före.

Problemet kommer om du läser dig till att knäna ska vara X vinklade och ryggen Y, när just du inte alls ska vara det.
Sen är det svårt att se och bedöma exakt vad det är som faktiskt sker om man inte är åtminstone hyfsat van vid övningen och dessutom van vid att bedöma rörelsemönster.
Låt någon som kan bedöma knäböj göra det.

Rahf
2016-03-27, 21:45
Det låter som att du gick ut hårt och knäna inte riktigt var beredda på volymen. Har haft samma problem och fick lov att jobba mig upp långsamt.

Diomedea exulans
2016-03-27, 21:57
Det är lätt att se att fötterna och knäna pekar åt rätt håll i spegeln när man knäböjer. Ryggen däremot är jättesvår, man har oftast svårt att känna hur den är vinklad, alltså om den svankar eller kutar. Speciellt med tanke på att den samtidigt kan puta utåt för mycket på ett ställe och inåt för mycket på ett annat.

Har svårt att tro att ryggens ställning borde påverka knäna så fasligt mycket, men man vet aldrig. Kroppen kan vara lustig.

Basswood
2016-03-27, 22:46
Tack för ditt enormt givande inlägg.
Var så god!

Jag ska aldrig någonsin tro att man kan lära sig teori kring något utan att själv först utöva och bemästra det praktiskt.

Bemästra? Jag tänkte du skulle testa lite...

Dessutom vet ju alla att alla som har gjort en övning många gånger i praktiken därmed inte gör några tekniska fel.

Då antalet repetitioner en rörelse utförs ökar, minskar felfrekvensen. Mycket riktigt.

Bättre jag går och knäböjer 600 gånger och kikar på vad andra i gymmet gör än att lära mig teknik och form före.

Teori och praktik ska alltid gå hand i hand för bästa möjliga resultat. Du kan inte lära dig teknik och form om du inte utför rörelsen. Kanske ännu lite mer teori hade varit önskvärt då du inte verkar insett att knäböj med hantlar och knäböj med skivstång inte ger samma rörelsemönster.

Lycka till med böjar det!

Okau
2016-03-28, 09:42
Har haft ont i ovansida knä i 3 veckor nu. Ont när jag kör knäböj, men kör på hårt ändå efter mycket värmning. Även ont när jag går i trappor och suttit still för länge och reser mig. Började med cardio (från ingen cardio alls) på löpband och crosstrainer så kanske är överbelastning på grund av det. Får hoppas det går över någon gång...

Okau
2016-03-30, 09:33
Har haft ont i ovansida knä i 3 veckor nu. Ont när jag kör knäböj, men kör på hårt ändå efter mycket värmning. Även ont när jag går i trappor och suttit still för länge och reser mig. Började med cardio (från ingen cardio alls) på löpband och crosstrainer så kanske är överbelastning på grund av det. Får hoppas det går över någon gång...

ingen som vet hur man ska lösa detta? mer vila? vila från benträning? vila från cardio? köra lättare? eller vad de kan bero på?

Diomedea exulans
2016-03-30, 10:05
Har haft ont i ovansida knä i 3 veckor nu. Ont när jag kör knäböj, men kör på hårt ändå efter mycket värmning. Även ont när jag går i trappor och suttit still för länge och reser mig. Började med cardio (från ingen cardio alls) på löpband och crosstrainer så kanske är överbelastning på grund av det. Får hoppas det går över någon gång...

Du har börjat jogga, alltså? Börjar man från noll när man joggar bör man trappa upp väldigt lugnt om man inte vill riskera knäsmärta.

MackeJuve
2016-03-30, 10:14
ingen som vet hur man ska lösa detta? mer vila? vila från benträning? vila från cardio? köra lättare? eller vad de kan bero på?

Som ovanstående skrev. Det är nog idé att börja alla nya inslag i träningen lätt. Har du aldrig kört knäböj innan --> Kör lätt och trappa sakta upp intensiteten vecka efter vecka. Så att du vänjer kroppen vid det nya momentet. Detsamma gäller löpning. Ta inte ut dig fullständigt utan börja med lättare joggingpass där du springer kortare distanser.

Nu är det i mitt fall främst en fråga om träningsvärk men jag hade inte spelat fotboll på ett år typ innan i måndags. Spelade i tre timmar, inte särskilt intensivt. Otroligt stel i benen direkt efter följt av stenhårda vader och ömmande vrister. Kan knappt föreställa mig hur det hade varit om jag hade kört allt jag pallade.

Okau
2016-03-30, 11:04
Okej tack!

Nej inte börjat jogga. Har kört crosstrainer och gått (ganska fort) på löpband, från ingenting alls dock, vilket säkerligen ger någon slags överbelastning. Har haft smärta i ovansida knäna i 3-4 veckor nu. Antar de går över när de går över. Det har lett till att jag får väldigt ont när jag knäböjer vilket är irriterande..

Freethinker1976
2016-04-01, 09:20
ingen som vet hur man ska lösa detta? mer vila? vila från benträning? vila från cardio? köra lättare? eller vad de kan bero på?

Vila från benträning i en full vecka fungerade för mig. Jag hade exakt samma problem.