handdator

Visa fullständig version : Nya rön för proteinbehov


King Grub
2016-03-24, 08:29
A novel method has been developed to determine protein requirements, which is called Indicator amino acid oxidation (IAAO). This technique has been validated by comparison with the “gold standard” nitrogen balance”. Using IAAO we have shown that minimum protein requirements have been under estimated by 30-50%. The National Academy of Sciences have for macro-nutrients proposed “Acceptable Macronutrient Distribution Ranges”, which for protein is 10 to 35% of total energy. In practice, we suggest 1.5-2.2 g/kg/d of a variety of high-quality proteins.

Recent developments in understanding protein needs - How much and what kind should we eat? Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 16 March 2016.

http://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/apnm-2015-0549

Shqypnia
2016-03-24, 08:33
1.5-2-2 g/kg förespråkas alltså fortfarande.

King Grub
2016-03-24, 08:39
Har det förespråkats tidigare? Det här gäller helt oberoende av styrketräning för muskeltillväxt, alltså för den normale, icke-tränande genomsnittsindividens grundbehov.

Shqypnia
2016-03-24, 08:42
Ah, my bad!
Jag antog (dålig vana) att det gällde styrketränande. Alla lär tjäna på att höja sitt protein intag.

benk3
2016-04-28, 08:34
Men alltså, 0.82g/pound (1.8/kg) är väl rekommenderat sen tidigare forskning hos tränande individer? Dom såg väl ingen fördel med högre intag än det?

Kan King Grub bekräfta? - med tacksamhet på förhand!

Källa med referenser:
http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

King Grub
2016-04-28, 08:37
Man har sett fördelar med intag över 3 gram per kilo kroppsvikt hos tränande.

Motionären
2016-04-28, 09:00
Man har sett fördelar med intag över 3 gram per kilo kroppsvikt hos tränande.

Kanske en dum fråga men, är det oberoende av kaloriintag? Alltså är studien gjord på samma kaloriintag men med olika proteinintag? antar att så är fallet.

Eljest
2016-04-28, 10:02
Kanske en dum fråga men, är det oberoende av kaloriintag? Alltså är studien gjord på samma kaloriintag men med olika proteinintag? antar att så är fallet.

Eat all the protein.
Inget nytt alls. Alla observationer säger, att om man ökar proteinintaget med alla andra faktorer konstanta, ökar muskelmassan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3839993&postcount=22

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3840400&postcount=29

JacobHeitmann
2016-04-28, 10:40
...

Conflict of interest statement
Paul Pencharz and Rajavel Elango declare that there are no
conflicts of interest. Robert Wolfe has received research grants
from Abbott, Baxter, and the National Cattlemen’s Beef Association.
He has received honoraria for speaking from the National
Cattlemen’s Beef Association.

King Grub
2016-04-28, 10:48
Ingen i världen vet mer om aminosyror+styrketräning och effekten på proteinomsättningen än Robert Wolfe. Han ligger bakom alla studier som vi baserar vår nuvarande kunskap i området på.

shut teh face
2016-04-28, 11:42
Men .. det är ju jobbigt nog att ligga på 1.5g/kg :(

Donkens
2016-04-28, 11:59
Men .. det är ju jobbigt nog att ligga på 1.5g/kg :(

En skopa vassle i 250 g keso så är du halvvägs.

Gober
2016-04-28, 12:27
En skopa vassle i 250 g keso så är du halvvägs.

Beror iofs på hur mycket du väger ;)

JacobHeitmann
2016-04-28, 12:31
Ingen i världen vet mer om aminosyror+styrketräning och effekten på proteinomsättningen än Robert Wolfe. Han ligger bakom alla studier som vi baserar vår nuvarande kunskap i området på.

Tvekar jag inte en sekund på. :) Om jag ska vara tveksam till något så är detta:


The discrepancies in quality between animal and plant proteins
become dramatic when the energy equivalents of the food sources
are accounted for in the expression of quality. Caloric requirement
to meet essential amino acid requirements for plant proteins
are considerably greater than required by the ingestion of
animal proteins. This is an important consideration given that
obesity and sarcopenia (i.e., loss of lean body mass with age) are
two of today’s largest public health challenges. As outlined by
Phillips et al. (2016), protein intakes above the current RDA (within
the AMDR) can help to improve satiety and support weight management
efforts and may help to prevent age-related sarcopenia as
people age and have no known adverse impacts on health. There
is an urgent need to reevaluate protein recommendations to ensure
they reflect recent developments in understanding protein
requirements.

Jag är misstänksam på hans tankar kring samhällets överviktsproblem och hypotesen till att "ju mer protein desto smalare blir vi!". Jag säger inte emot att mer protein mättar men att animaliskt protein är bättre för samhället och för viktnedgång? Det finns antydan om att det kan vara tvärtom med köttintag, även när man korrigerade för kalorier. (http://goo.gl/9YRCFm) Hur är det med flera aspekter kring frågan?

Att man får i sig mindre av specifika aminosyror på en växtbaserad kost betyder inte att man blir tjockare. Det är en ganska stor konsensus att många av de som äter större delen eller exklusivt växter är smalare än sina köttätande vänner.

Lågt protein betyder inte heller automatiskt sämre hälsa där några olika extrema befolkningar från t.ex. de blåa zonerna både lever länge, är smala och och behåller hälsan på ett lägre proteinintag (strunta i röda markeringen):
https://i.gyazo.com/70375eae7e0517790d3116d9ef9c224b.png
https://i.gyazo.com/34ead7d7d1f6cce19671d0197506079a.png
https://i.gyazo.com/8f95eb20575c05cd397f2698fbfa4934.png
https://i.gyazo.com/c7f21bbb3f3702096d3a9053dee6395b.png


Kanske är ett högre proteinintag lösningen i västvärlden. Men från kött? Jag säger inte att det var just han som skrev det där citatet, kan ha varit de andra forskarna. Men det kanske är så att han är inriktad på det han kan, men inte på det övriga som existerar som alternativ.

benk3
2016-04-28, 15:38
Va fanken, nu förstår jag ingenting... King Grub rekommenderar alltså 3g protein/kg?

Robert Wolfe rekommenderar också 1.8g/kg för tränande har jag läst. Både Wolfe och Grub har bytt riktlinjer angående proteinintag?

crizzan
2016-04-28, 15:49
Vart väl uppe en studie här på formuet där man såg fördelar med 3.2g protein/kg kroppsvikt på överskott?

Motionären
2016-04-28, 18:03
Vart väl uppe en studie här på formuet där man såg fördelar med 3.2g protein/kg kroppsvikt på överskott?

387gram protein per dag.. nä, jag orkar inte. Nöjd om jag kommer upp i 200gram och det är sällan..

LunaSpice
2016-04-28, 18:18
Va fanken, nu förstår jag ingenting... King Grub rekommenderar alltså 3g protein/kg?

Robert Wolfe rekommenderar också 1.8g/kg för tränande har jag läst. Både Wolfe och Grub har bytt riktlinjer angående proteinintag?

King Grub har tidigare postat studier där man ser resultat på 3+ g protein/kg kv så han har inte bytt någon riktlinje. Dessutom så bestämmer inte han vad som rekommenderas utan han hänvisar till det forskningen säger inom området.

shogunr
2016-04-28, 18:32
Man har sett fördelar med intag över 3 gram per kilo kroppsvikt hos tränande.

Bara att öppna plånboken rejält då... frågan är också vilka proteinkällor man skall använda.

Är lite tveksam om man slår ut överlag över människohälsa och miljö om 3 gram/kv är positivt. Många proteinkällor skrivs det om som att dom kan ha negativa hälsoeffekter vid relativt höga intag.

Kasein, kött (då främst rött). Sitta och pimpla vassle hela dagarna, är det så nyttigt i extremmängder?

Som sagt, lite tveksam är jag, sett långsiktigt.

King Grub
2016-04-28, 18:36
Vassleprotein. Proteinet med flest positiva hälsoeffekter. Billigt dessutom.

Bärsärk
2016-04-28, 19:37
Vassleprotein. Proteinet med flest positiva hälsoeffekter. Billigt dessutom.

Hur stora vassleshakes kan man göra egentligen utan att "elda för kråkorna" så att säga.

King Grub
2016-04-28, 19:49
35 gram kanske. Om man gör proteindrinkar. Använd det som proteinkälla i en komplett måltid så finns det ingen gräns.

500 gram keso + 75 gram chokladprotein + 100 gram havregryn + O'boy + Arla sockerreducerad chokladmjölk = typ chokladbollsröra med 150 gram protein.

Bärsärk
2016-04-28, 19:55
35 gram kanske. Om man gör proteindrinkar. Använd det som proteinkälla i en komplett måltid så finns det ingen gräns.

500 gram keso + 75 gram chokladprotein + 100 gram havregryn + O'boy + Arla sockerreducerad chokladmjölk = typ chokladbollsröra med 150 gram protein.

Så det skulle fungera om jag åt typ köttbullar och potatis och sen drack 80 g vassleprotein till det? Blir ju några skopor, men det skulle det ju vara värt.

Vad det minsta som man kan äta för att det ska räknas som en "komplett" måltid? Eller handlar det om ren bukfyllnad?

King Grub
2016-04-28, 19:59
Så det skulle fungera om jag åt typ köttbullar och potatis och sen drack 80 g vassleprotein till det?

Inga problem alls.

shiroto
2016-04-28, 20:03
Inga problem alls.

Varför kan man ta upp mer protein från vassle vid ett tillfälle om man "blandar in" annan föda samtidigt?

King Grub
2016-04-28, 20:08
Det saktar ned upptaget. Proteinsyntesen kan bara stimuleras av max 30-35 gram protein per tillfälle. Oavsett proteinkälla. Vanligt långsamt matprotein är detta inget problem med, då mer vid ett tillfälle minskar nedbrytningen vid ett tillfälle. Det gäller dock inte vassleprotein, som bara stimulerar proteinsyntesen utan att minska nedbrytningen i någon större utsträckning, just därför att det är så snabbt. Saktar man ner upptaget med fett och fibrer försvinner den gränsen.

shiroto
2016-04-28, 20:30
Text
Okej, tack för svaret!
Så för att öka mitt totala intag av protein för dagen kan jag tex ta 50 g vassle (istället för 35 g) i min morgon-shake eftersom jag utöver vassle har 2 deciliter havregryn och en halv banan i den?

Hur funkar det när en snabb kolhydratskälla tillsätts i en whey-shake? Många av mina shakes tar jag med 35-50 g malto, skulle jag även där kunna tillsätta mer än 35 g vassle och kroppen kan ta upp det? Eller är maltot för "snabbt"?

Lite off-topic men måste ju få reda på hur man ska få i sig alla dessa proteiner på ett smidigt sätt :)

King Grub
2016-04-28, 20:32
skulle jag även där kunna tillsätta mer än 35 g vassle och kroppen kan ta upp det?

Nej.

Och det handlar nog inte så mycket om upptag som om att det bara används till energi i stället för till muskeluppbyggnad.

Bärsärk
2016-04-28, 20:38
Lite off-topic men måste ju få reda på hur man ska få i sig alla dessa proteiner på ett smidigt sätt :)

Det har vi ju redan fått svar på, efter att jag frågade.

I samband med måltid, frukost, lunch och middag.

Feelgood
2016-04-28, 20:40
@King grub - Är 35g vassle (runt 27-28g protein) lika bra som samma mängd protein från kött? Med det tänker jag tex om man dricker många shakes med cirka 35g pulver per dag utspritt istället för att äta 1kg kött - skulle det ge "samma" Resultat? För just nu kör jag nog 35g 3 gånger om dagen utspritt på relativt tom mage.

King Grub
2016-04-28, 20:41
Mjölkproteiner är mer anabola än kött.

Bara vassleprotein utan något annat ger dock sämre proteinbalans än långsamt protein hos unga. Stimulerar uppbyggnaden, men minskar inte nedbrytningen signifikant. Säkert inte avgörande, utan dygnets totala intag är viktigast.

Feelgood
2016-04-28, 20:44
Mjölkproteiner är mer anabola än kött.

Bara vassleprotein utan något annat ger dock sämre proteinbalans än långsamt protein hos unga. Stimulerar uppbyggnaden, men minskar inte nedbrytningen signifikant. Säkert inte avgörande, utan dygnets totala intag är viktigast.

Hmm så om man som person väger 80kg, och får i sig 260g protein per dag varav 80g via shakes så borde det inte vara någon större förlust än tex 260 från bara kött?

LunaSpice
2016-04-28, 21:04
Jag kanske är trög men vad är det då som gör att höga proteinintag (3+ g/kg kv) ger ökad muskelmassa och inte ökad (tom minskad) fettmassa trots kcalöverskott? Jag tänker framför allt på vissa glukogena aminosyror (glutamin och alanin) som lättare omvandlas till glukos men det kanske har någon betydelse i praktiken...

Bob90
2016-04-28, 23:55
3ggr kroppsvikten låter ju rätt saftigt, även om jag inte tvivlar att det stämmer enligt länkade studier så undrar jag..
Finns det några som helst dokumenterade nackdelar/bieffekter rent hälsomässigt att inta så mycket protein?
Vill minnas att jag läst att det kan stressa njurarna, men jag kan inte minnas vilken källa jag fått det ifrån och är därför skeptisk.

King Grub
2016-04-29, 00:46
Inte för friska, vad man vet.

PureWhey
2016-04-29, 06:51
Jag kanske är trög men vad är det då som gör att höga proteinintag (3+ g/kg kv) ger ökad muskelmassa och inte ökad (tom minskad) fettmassa trots kcalöverskott? Jag tänker framför allt på vissa glukogena aminosyror (glutamin och alanin) som lättare omvandlas till glukos men det kanske har någon betydelse i praktiken...



http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19

The HP group consumed significantly more protein and calories pre vs post (p < 0.05). Furthermore, the HP group consumed significantly more protein and calories than the CON (p < 0.05)

There were no changes in training volume for either group. Moreover, there were no significant changes over time or between groups for body weight, fat mass, fat free mass, or percent body fat.

http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-015-0100-0

The HP group consumed more (p < 0.05) total energy and protein during the treatment period compared to their baseline intake.

The NP group gained significantly more body weight than the HP group; however, the HP group experienced a greater decrease in fat mass and % body fat.

King Grub
2016-04-29, 07:18
Dom där citaten säger inte ett dugg om mekanismer och orsaker. :p

PureWhey
2016-04-29, 07:32
Såg nu att jag läste frågan helt fel :D.

LunaSpice
2016-04-29, 09:58
Tack för citaten iaf PureWhey. :D

Anders The Peak
2016-04-29, 10:13
Minskad fettmassa ger högre andel fettfrimassa utan att öka aktuell muskelmassa.

Bärsärk
2016-04-29, 16:52
J_3cKC-yWkk

kaspen
2016-05-01, 03:18
35 gram kanske. Om man gör proteindrinkar. Använd det som proteinkälla i en komplett måltid så finns det ingen gräns.

500 gram keso + 75 gram chokladprotein + 100 gram havregryn + O'boy + Arla sockerreducerad chokladmjölk = typ chokladbollsröra med 150 gram protein.

Jag körde amerikanska motsvarigheten i ingredienserna och det blev riktigt gott. Tack för tipset!

AlexGBG
2016-05-01, 13:39
Skönt att höra. Detta är något jag har trott själv, framförallt eftersom det kändes som jag byggde snabbare när jag ökade på proteinmängden rejält förr om åren.

Om man nu som jag väger dryga 85kg så blir det runt 250g protein per dag, vilket motsvarar mer än hälften av mitt kcalmål per dag, som jag ska få i mig under 6h.

Efter att ha läst tråden så står det att man max kan ta upp runt 35g protein från shakes per tillfälle, men mer om det är i samband med intag av annan föda.

Hur långt mellan gångerna bör man vänta om man håller sig till 35g per gång?

Läste också i någon annan tråd att det inte var bra att ständigt smutta på EAA då det var den plötsliga ökningen av tillgängligt protein som stimulerar proteinsyntesen?

Är det då bäst att se till att man får i sig runt 125g protein per måltid (äter två gånger per dag) och se till att man hamnar där runt omkring med hjälp av vassle?

Eller är det att föredra att äta två mål om dagen, och ta två mellanmål med proteinshakes mellan dessa två mål?

Typ:
Lunch + 50g vassle
35g vassle
35g vassle
Middag + 50g vassle

King Grub
2016-05-01, 13:44
Det finns inga bevis för att det ena av dom uppläggen är bättre än det andra.

AlexGBG
2016-05-01, 13:50
Det finns inga bevis för att det ena av dom uppläggen är bättre än det andra.

Okay, då kan man ju med gott samvete köra på det som man tycker passar bäst för stunden tills vidare.

benk3
2016-05-01, 15:14
Räcker det med att ta en tesked kokosolja med 75g whey för att det ska ta upp allt protein? Eller måste det vara en större portioner av kokosolja?

Luca Brasi
2016-05-01, 15:45
Tvekar jag inte en sekund på. :) Om jag ska vara tveksam till något så är detta:



Jag är misstänksam på hans tankar kring samhällets överviktsproblem och hypotesen till att "ju mer protein desto smalare blir vi!". Jag säger inte emot att mer protein mättar men att animaliskt protein är bättre för samhället och för viktnedgång? Det finns antydan om att det kan vara tvärtom med köttintag, även när man korrigerade för kalorier. (http://goo.gl/9YRCFm) Hur är det med flera aspekter kring frågan?

Att man får i sig mindre av specifika aminosyror på en växtbaserad kost betyder inte att man blir tjockare. Det är en ganska stor konsensus att många av de som äter större delen eller exklusivt växter är smalare än sina köttätande vänner.

Lågt protein betyder inte heller automatiskt sämre hälsa där några olika extrema befolkningar från t.ex. de blåa zonerna både lever länge, är smala och och behåller hälsan på ett lägre proteinintag (strunta i röda markeringen):
https://i.gyazo.com/70375eae7e0517790d3116d9ef9c224b.png
https://i.gyazo.com/34ead7d7d1f6cce19671d0197506079a.png
https://i.gyazo.com/8f95eb20575c05cd397f2698fbfa4934.png
https://i.gyazo.com/c7f21bbb3f3702096d3a9053dee6395b.png


Kanske är ett högre proteinintag lösningen i västvärlden. Men från kött? Jag säger inte att det var just han som skrev det där citatet, kan ha varit de andra forskarna. Men det kanske är så att han är inriktad på det han kan, men inte på det övriga som existerar som alternativ.
Proteinets hälsoefekter kanske inte är konstanta iöver vår livstid heller.
Sarkopeni drabbar ju äldre och de kanske inte är lika känsliga för negativa hälsoeffekter ifrån tillväxtfaktorer och dylikt.

En högproteindiet kanske inte är så bra för stillasittande personer i medelåldern.
http://news.nationalgeographic.com/news/2014/03/140308-high-protein-diet-low-protein-cancer-meat-health-food-science/

King Grub
2016-05-01, 15:50
En studie av en tillverkare och försäljare av veganska lågproteinmåltidsersättare.

Luca Brasi
2016-05-01, 16:03
En studie av en tillverkare och försäljare av veganska lågproteinmåltidsersättare.

Jag läste inte så noga men visst avtar effekten av till exempel IGF1 som en faktor som orsakar cancer med tillräckligt hög ålder?
Jag har för mig att du har postat något sånt?

Luca Brasi
2016-05-01, 19:52
Jag läste inte så noga men visst avtar effekten av till exempel IGF1 som en faktor som orsakar cancer med tillräckligt hög ålder?
Jag har för mig att du har postat något sånt?
Samma studie som i länken tydligen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210767

wilhelmblomgren
2016-05-01, 20:15
Jag som har snittat 1g/kg i några veckor nu... Blir så tråkigt att trycka i sej massa protein :P Får väl börja dricka vassle igen :)

LunaSpice
2016-05-01, 21:14
Jag som har snittat 1g/kg i några veckor nu... Blir så tråkigt att trycka i sej massa protein :P Får väl börja dricka vassle igen :)

För att slippa att bara dricka vassle så blanda det med keso och kvarg + en skvätt mjölk = Standardmål på kvällen för mig. :D

wilhelmblomgren
2016-05-01, 21:42
För att slippa att bara dricka vassle så blanda det med keso och kvarg + en skvätt mjölk = Standardmål på kvällen för mig. :D

Låter smarrigt!

shogunr
2016-05-03, 18:03
Vassleprotein. Proteinet med flest positiva hälsoeffekter. Billigt dessutom.

Det har du helt rätt i. Vassle verkar vara dokumenterat nyttigt, dock vet jag ju inte om man kan dricka precis hur mycket som helst. Blir rätt många drinkar om man skall ha säg 300 gram protein/dag.

Om man vill ha ett rejält tillskott av protein på kvällen och vill undvika kasein. Då kan man ta vassle och sakta ner upptaget? Antar jag med det du skrivit.

Frågan är hur mycket behöver man ta utöver vassledrinken med mjölk. Räcker det med ett ägg? Eller något med mycket fiber typ kli, i så fall hur mycket? Vet inte vilket som är bäst....

King Grub
2016-05-03, 18:16
Det finns inga sådana framtagna minimigränser. Som en del av en komplett måltid.

Dogmatix
2016-05-03, 22:01
Är det korrekt uppfattat att detta är ur ett träningsperspektiv och inte ur ett hälsoperspektiv?

PureWhey
2016-05-03, 22:22
Har det förespråkats tidigare? Det här gäller helt oberoende av styrketräning för muskeltillväxt, alltså för den normale, icke-tränande genomsnittsindividens grundbehov.

Är det korrekt uppfattat att detta är ur ett träningsperspektiv och inte ur ett hälsoperspektiv?

*popcorn*

Dogmatix
2016-05-04, 09:05
*popcorn*

För muskeltillväxt. För mig är det inte samma som att det är bra ur ett hälsoperspektiv. För folk som tränar med syftet att bygga muskler är det viktigt med muskeltillväxt. För folk som nöjer sig med att vara friska och leva länge är det inte lika viktigt.

King Grub
2016-05-04, 09:07
Det här handlar inte om muskeltillväxt, utan normalbehovet.

King Grub
2016-05-04, 09:10
These values represent conservative estimates of the optimal contribution of protein to the flexible intake of dietary calories, and fall well within the range of dietary protein intakes recommended by the AMDRs and the USDA Dietary Guidelines. There are no known adverse effects of this level of protein intake in normal individuals. Therefore, we propose that in practice, 1.5–2.2 g/(kg·day) constitutes a reasonable recommendation for the amount of protein that should be eaten by adults as part of a complete diet..

PureWhey
2016-05-04, 10:42
För muskeltillväxt. För mig är det inte samma som att det är bra ur ett hälsoperspektiv. För folk som tränar med syftet att bygga muskler är det viktigt med muskeltillväxt. För folk som nöjer sig med att vara friska och leva länge är det inte lika viktigt.



Oberoende

MaxHBG
2016-05-15, 00:10
Det saktar ned upptaget. Proteinsyntesen kan bara stimuleras av max 30-35 gram protein per tillfälle. Oavsett proteinkälla. Vanligt långsamt matprotein är detta inget problem med, då mer vid ett tillfälle minskar nedbrytningen vid ett tillfälle. Det gäller dock inte vassleprotein, som bara stimulerar proteinsyntesen utan att minska nedbrytningen i någon större utsträckning, just därför att det är så snabbt. Saktar man ner upptaget med fett och fibrer försvinner den gränsen.

Nu hoppas jag att jag förstått detta rätt. Vassle minskar INTE nedbrytingen av protein/musklerna? Vad minskar isåfall nedbrytingen mest? Kasein?

AlexGBG
2016-05-15, 04:18
Nu hoppas jag att jag förstått detta rätt. Vassle minskar INTE nedbrytingen av protein/musklerna? Vad minskar isåfall nedbrytingen mest? Kasein?


HMB minskar nedbrytningen. Vad som minskar mest vet jag dock inte

steelrich
2016-05-15, 15:36
Hur stora vassleshakes kan man göra egentligen utan att "elda för kråkorna" så att säga.

Vad betyyder "elda för kråkorna"? Grubb svarade 35g.. Betyder det att om man dricker 40gram så kissar man ut 5gram eller vadåå?

Brukar dricka shakes på 60g protte med mjölk. Är detta mindre bra ?

King Grub
2016-05-15, 15:39
Vad betyyder "elda för kråkorna"? Grubb svarade 35g.. Betyder det att om man dricker 40gram så kissar man ut 5gram eller vadåå?

Nej, det tas upp, men oxiderar bara till energi utan att bidra till muskeluppbyggnad.

steelrich
2016-05-15, 15:48
Nej, det tas upp, men oxiderar bara till energi utan att bidra till muskeluppbyggnad.

Så de 5 grammen blir som tex 5gram fett eller alkhol? Alltså "onödiga kalorier" ?

steelrich
2016-05-15, 15:51
Nej, det tas upp, men oxiderar bara till energi utan att bidra till muskeluppbyggnad.

Det jag inte riktigt förstår är vad ca 35g är max för? Per timme? För dricker man 50g vassle varje timme så bör proteinsyntesen vara maximal dygnet runt?

King Grub
2016-05-15, 16:21
Nej, då mättas muskeln och proteinsyntesen faller ner på basnivåer trots hög tillgång till aminosyror. Det kallas "muscle full".

Det är inget avancerat med det här. Begränsa isolerade intag av vassleprotein till vettiga mängder eller ät det som en del av en komplett måltid.

PureWhey
2016-05-15, 16:31
Få i dig tillräckligt med protein så kommer det gå fint skall du se.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

steelrich
2016-05-15, 16:48
Nej, då mättas muskeln och proteinsyntesen faller ner på basnivåer trots hög tillgång till aminosyror. Det kallas "muscle full".

Det är inget avancerat med det här. Begränsa isolerade intag av vassleprotein till vettiga mängder eller ät det som en del av en komplett måltid.

ok, kort och gott. Vassle shake utan nånting så siktar jag på 35g, i samband med måltid kan det gå upp till 60g, har jag förstått det rätt?

demode85
2016-05-15, 17:50
Vilken mängd dagligen hade ni som vill bygga lagt er på vid en vikt på 83kg?
Jag ligger i dagsläget på 200g dagligen.

Skrollovicz
2016-05-15, 19:48
Har ungefär samma förutsättningar och får i mig lika mycket protein. Personligen har jag fått mer gains av att ligga på 200 g istället för mer.

Dreas
2016-05-15, 20:59
ok, kort och gott. Vassle shake utan nånting så siktar jag på 35g, i samband med måltid kan det gå upp till 60g, har jag förstått det rätt?Beror ju på vad poängen med intaget är.

Bättre att ta vassle två ggr a 30gr istället.

Spettet
2016-05-16, 18:55
Hade lektion idag och då gick vi igenom protein och där sades det att vid för stort intag av för mycket protein så bildas ammoniak vilket är giftigt så det måste levern omvandla till urinämne. Så vid för mycket protein så kan det leda till leverskador.

Hur stora doser rör det sig om detta stämmer?

King Grub
2016-05-16, 19:05
Det stämmer inte. Finns ingen evidens för det om man inte redan har leversjukdom.

Spettet
2016-05-16, 19:24
Det stämmer inte. Finns ingen evidens för det om man inte redan har leversjukdom.

Kan man läsa det någonstans?

Masterpan
2016-05-16, 20:36
Kan man läsa det någonstans?

Protein som inte används till proteinsyntes kommer brytas ner till aminosyror. Dessa kommer omvandlas till andra ämnen som tar del i energigivande processer (citronsyracykeln, glykolys). När aminosyran omvandlas måste ammoniak göras av med, genom att via ureacykeln bli till urea.

Urea filtreras ut mha njurarna och vi kissar ut det. Det är inget problem för levern det här, utan om du vill vara orolig över högt proteinintag så är det främst njurarna du ska oroa dig för.

Masterpan
2016-05-16, 20:36
Protein som inte används till proteinsyntes kommer brytas ner till aminosyror. Dessa kommer omvandlas till andra ämnen som tar del i energigivande processer (citronsyracykeln, glykolys). När aminosyran omvandlas måste ammoniak göras av med, genom att via ureacykeln bli till urea.

Urea filtreras ut mha njurarna och vi kissar ut det. Det är inget problem för levern det här, utan om du vill vara orolig över högt proteinintag så är det främst njurarna du ska oroa dig för.

EDIT: Allt protein bryts såklart ner till aminosyror.. Alltså: Aminosyror som inte används för proteinsyntes kommer... osv

Luca Brasi
2016-05-16, 21:03
Levern tål mycket stryk.

Baskagge
2016-06-28, 19:44
Vilka hälso-nackdelar finns det med ett stort proteinintag? Stämmer det att ett överskott av protein omvandlas glukos?

https://www.youtube.com/watch?v=Yv-M-5-s9B0

Fogel
2016-06-28, 19:52
Vilka hälso-nackdelar finns det med ett stort proteinintag? Stämmer det att ett överskott av protein omvandlas glukos?

https://www.youtube.com/watch?v=Yv-M-5-s9B0

Aminosyror (som protein består av) kan brytas ner till glukos eller ketonkroppar beroende på vilken aminosyra det är. Det är vad vi gör med största delen av protein från föda, oberoende av intag.

King Grub
2016-06-28, 20:58
Vilka hälso-nackdelar finns det med ett stort proteinintag? Stämmer det att ett överskott av protein omvandlas glukos?


Det är ingen hälsonackdel, utan vad som normalt sker.

Fogel
2016-06-29, 12:05
Afrikanerna i djungeln äter efter känsla, ibland inget alls o ibland mycket verkar funka bra FÖR DOM. Är det inte onödigt att ta reda på något som redan finns med människan från födseln? Vad är det jag inte förstår som ni tror att ni förstår och därför räknar hur mycket protein ni äter?

Hade jag ätit på känsla och utan tanke på konsekvensrer hade jag ätit som jag gjorde i tonåren, dvs levt på choklad och kakor och aldrig rört en grönsak eller frukt.

En bidragande orsak till att övervikt är ett sånt problem är just att folk äter efter känsla.

ChristianMan
2016-06-29, 12:20
Recent developments in understanding protein needs - How much and what kind should we eat? Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 16 March 2016.

http://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/apnm-2015-0549

Varför måste vi veta hur mycket protein vi behöver såvida inte våra instinktikter kring det är rubbade? Är det inte också viktigt att återställa kroppen till det hälsosamma också? Ett liv där experter bestämmer över allt är ju kunskapensväg inte vetande.

Ola Wallengren
2016-06-29, 17:08
Så du menar att instinkt (vad det nu är hos en modern människa) är bättre kunskapskälla än vetenskap? Vad säger din instinkt om vilket proteinbehov man har för att bygga maximalt med muskler exempelvis?

Instinkt är väl ett handlande utan tanke. Tanklöst ätande verkar inte fungera för majoriteten eller hur?

AntonHA
2016-06-29, 17:26
Jag har inte märkt några negativa styrkeskillnader alls denna viktnedgången, och då har jag ändå gått från 450 till typ 150-200g kolhydrater. Har höjt proteinet från 2g/kv till 3g/kv. Det måste betyda ett anekdotiskt bevis för mig iallafall. För sån skillnad i kolhydrater bör man märka på prestation

ChristianMan
2016-06-30, 21:46
Recent developments in understanding protein needs - How much and what kind should we eat? Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 16 March 2016.

http://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/apnm-2015-0549

Hur levde folk för 500år sedan? De räknade inte protein mängd.

ChristianMan
2016-06-30, 21:53
Så du menar att instinkt (vad det nu är hos en modern människa) är bättre kunskapskälla än vetenskap? Vad säger din instinkt om vilket proteinbehov man har för att bygga maximalt med muskler exempelvis?

Instinkt är väl ett handlande utan tanke. Tanklöst ätande verkar inte fungera för majoriteten eller hur?

Hjärnan förstår att du vill bygga muskler och ökar motivationen för att träna som i sin tur leder till att behovet för protein blir större.
Kunskapen säger oss att olagliga preparat hjälper oss bygga snabbt muskelmassa och då signalerar kroppen igen att du skall äta ännu mer
protein. I båda fall är det hjärnan som avgör.

Mvh

King Grub
2016-06-30, 21:53
Hur bra tror du allmänhetens kost såg ut på 1500- och 1600-talen? Dom åt knappast "på känn" då heller. Dom åt vad dom hade råd med, och den kosten var synnerligen undermålig. Det var bara rika som åt bra, och dom överåt i stället.

ChristianMan
2016-06-30, 22:05
Hur bra tror du allmänhetens kost såg ut på 1500- och 1600-talen? Dom åt knappast "på känn" då heller. Dom åt vad dom hade råd med, och den kosten var synnerligen undermålig. Det var bara rika som åt bra, och dom överåt i stället.

Nej dom åt vad dom hade men alla åt tillräckligt med protein på långsikt. Dom som hade mycket även dom tillfredsställde sina protein behov. Varför skulle inte vi kunna samma sak?

pebbo
2016-06-30, 22:18
Nej dom åt vad dom hade men alla åt tillräckligt med protein på långsikt. Dom som hade mycket även dom tillfredsställde sina protein behov. Varför skulle inte vi kunna samma sak?

Men dom byggde heller inte maximalt med muskler.
Det är ganska stor skillnad på proteinmängden som krävs för maximal muskelmassa mot att bara överleva.

Baskagge
2016-06-30, 22:42
Det är ingen hälsonackdel, utan vad som normalt sker.

Är det ur hälsosynpunkt bättre med ett lågt proteinintag än ett högt? Åldras man fortare av ett högt proteinintag?

nisse1976
2016-06-30, 22:56
Är det ur hälsosynpunkt bättre med ett lågt proteinintag än ett högt?

Ja:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210767

ChristianMan
2016-07-01, 04:43
Men dom byggde heller inte maximalt med muskler.
Det är ganska stor skillnad på proteinmängden som krävs för maximal muskelmassa mot att bara överleva.

Nää det stämmer. Jag tror en diet på röttkött är bäst för muskelbygge. Lätt smält kött typ flera kilo om dagen. :) Serge Nubret åt så iafall.

svag74
2016-07-01, 09:50
Finns det några som helst dokumenterade nackdelar/bieffekter rent hälsomässigt att inta så mycket protein?
Vill minnas att jag läst att det kan stressa njurarna, men jag kan inte minnas vilken källa jag fått det ifrån och är därför skeptisk.

Om man som jag tömmer blåsan 10+ ggr/dygn så vill man inte gärna tillsätta ännu mer protein :D
Sen får ju vissa, givetvis undertecknad även där, gigantiska finnar av mjölk/ost/vassle/etc, så jag får nöja mig med typ 20g/dag för att det ska fungera.
Annars hade jag fan levt på vassle :hbang:

MaxTheMarketer
2016-07-01, 12:44
Så, hur bör man dela upp sitt proteinintag med tanke på "muscle full"-effekten osv? Jag förstår inte tiden mellan de olika "tillfällena".

Om man tar upp 8-10g/h vassleprotein (1) och Whey-80 förser 28g protein/1dl, ska man då ta en ny sådan 1dl-whey-80 per 3:e timme?

Eller kan man ta 2 dl och därmed låta det dra ut på 6 timmar eller når man "muscle full" innan och resterande protein blir då bara energi? Hur länge ska man då i så fall vänta efter 3 timmars upptagning av 1 dl-whey-80?

Jag frågar då 67% av mitt proteinintag är vassle då jag inte har råd med så mkt vanlig mat som extra träningsföda.

Tack för svar på förhand och jag tar eget ansvar över potentiella följder av råden jag tillämpar från nätet här.

1. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152, p.136

F Ultra
2016-07-02, 01:42
Så, hur bör man dela upp sitt proteinintag med tanke på "muscle full"-effekten osv? Jag förstår inte tiden mellan de olika "tillfällena".

Om man tar upp 8-10g/h vassleprotein (1) och Whey-80 förser 28g protein/1dl, ska man då ta en ny sådan 1dl-whey-80 per 3:e timme?

Eller kan man ta 2 dl och därmed låta det dra ut på 6 timmar eller når man "muscle full" innan och resterande protein blir då bara energi? Hur länge ska man då i så fall vänta efter 3 timmars upptagning av 1 dl-whey-80?

Jag frågar då 67% av mitt proteinintag är vassle då jag inte har råd med så mkt vanlig mat som extra träningsföda.

Tack för svar på förhand och jag tar eget ansvar över potentiella följder av råden jag tillämpar från nätet här.

1. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152, p.136

Nu vet jag inte vad det faktiskt står på de där sidorna i den källa men att kroppen bara skulle ta upp 8-10g vassle per timme rimmar dåligt med att 20g vassleprotein stimulerar MPS maximalt nästan direkt (skulle ju ta 2 timmar om det var 8-10g/h). Ska du pulsa så ska du väl ta ditt vassle var 3:e till 4:e timme om jag inte minns helt galet (går nog att söka fram på forumet).

MaxTheMarketer
2016-07-02, 11:20
Nu vet jag inte vad det faktiskt står på de där sidorna i den källa men att kroppen bara skulle ta upp 8-10g vassle per timme rimmar dåligt med att 20g vassleprotein stimulerar MPS maximalt nästan direkt (skulle ju ta 2 timmar om det var 8-10g/h). Ska du pulsa så ska du väl ta ditt vassle var 3:e till 4:e timme om jag inte minns helt galet (går nog att söka fram på forumet).

Tack för svaret!

Menar du att ta 1 dl var 3:e-4:e timme eller 2 dl var 3:e-4:e timme?

King Grub
2016-07-02, 11:24
Man kanske får skilja på att tas upp i blodet och på att tas upp i muskulaturen.

Luca Brasi
2016-07-02, 11:27
Nu vet jag inte vad det faktiskt står på de där sidorna i den källa men att kroppen bara skulle ta upp 8-10g vassle per timme rimmar dåligt med att 20g vassleprotein stimulerar MPS maximalt nästan direkt (skulle ju ta 2 timmar om det var 8-10g/h). Ska du pulsa så ska du väl ta ditt vassle var 3:e till 4:e timme om jag inte minns helt galet (går nog att söka fram på forumet).
Måste proteinet tas upp för att MPS ska stimuleras maximalt via mTORC?

Anders The Peak
2016-07-02, 11:37
Måste proteinet tas upp för att MPS ska stimuleras maximalt via mTORC?

Poolen är den som reglerar aminosyrenivån:
http://image.slidesharecdn.com/class3aminoacidpoolnbalance-150502044148-conversion-gate01/95/amino-acid-pool-and-nitrogen-balance-6-638.jpg?cb=1430541839

mTORc är betydligt mer komplicerad (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1016/j.febslet.2010.01.017/full)

AlexGBG
2016-07-06, 06:04
Hur levde folk för 500år sedan? De räknade inte protein mängd.


Vad var medellivslängden för 500 år sen?

Bob90
2016-07-06, 06:22
Vad var medellivslängden för 500 år sen?
Fast skillnaden i medellivslängd om vi jämför för 500 år sedan och i nutid beror snarare på medicinska framsteg än kosthållning skulle jag säga?

Starke75an
2016-07-06, 08:24
Medellivslängd i Sverige för 200 år sen var under 40 år. Det fanns ingen kunskap o hygien och bakterier på den tiden. I kombination med ojämn tillgång till föda med näring.

exevision
2016-07-06, 12:22
Ja:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210767

Är du säker att ditt "ja" stämmer? Har du läst tråden du länkade till?

AntonHA
2016-08-16, 22:54
Medellivslängd i Sverige för 200 år sen var under 40 år. Det fanns ingen kunskap o hygien och bakterier på den tiden. I kombination med ojämn tillgång till föda med näring.

En medellivslängd på 40år behöver ju inte betyda att de flesta som inte dog vid födseln dog vid 40 års ålder. Antagligen var den 40 år för att det var vanligt att små barn dog.

YTS
2016-09-02, 05:15
http://ytsnutrition.se/protein_kg_kroppsvikt.html

Svensk husmans kost innehåller ca 15E% protein i genomsnitt.
Det går att äta vegankost och komma upp i 13,4 E%, vilket jag skrivit en "avhandling" om.