handdator

Visa fullständig version : Tränat i ett år utan större resultat


Maxter
2016-03-23, 22:06
Det har gått cirka ett år sedan jag började träna. Jag har fått en del muskler eftersom jag bokstavligen var ett skelett tidigare, men samtidigt har jag bara gått upp 5kg så jag är rätt spinkig fortfarande. Med andra ord skulle jag kunnat ha fått MYCKET bättre resultat om jag gjort saker och ting rätt från början.
Nu vill jag dock göra något åt saken då jag inte finner någon mening med att dra till gymmet om jag inte tränar seriöst.
Bristen på resultat beror på att jag äter för lite samt att jag inte har något träningsschema. Just nu drar jag till gymmet och kör övningar som jag har kollat upp på youtube.
Jag skulle gärna vilja ha tips på ett träningsschema (helst inte Stronglifts 5x5) där jag tränar 5-6 dagar i veckan. Är inte ute efter att bli ruskigt stark utan är ute efter att få en snygg kropp med mycket muskelmassa.
Tips på bra kosttillskott? Förstår att det egentligen inte är nödvändigt då det är mycket viktigare att man äter rätt. Har just nu creatine monohydrate, mutant mass och några and proteinpulver. Omega 3, ZMA, BCAA eller något annat kosttillskott är det något som rekommenderas? Har pengar så jag har inget emot att spendera pengar på kosttillskott som fungerar.
Ålder & vikt: 17 år, 60kg

All hjälp är välkommen. :)

I2815
2016-03-23, 22:16
Bry dig inte om kosttillskott. Fokusera på att äta och att lära dig mer om vad för mat du ska äta. Spendera dina pengar på kycklingfilé istället.

Det finns så jävla många program att det är svårt att säga något. Ärligt talat, ta vilket som helst av de vanligare programmen men följ programmet och se till att få i dig mer mat, då kommer resultaten.

Du hade fått bättre resultat om du gjort rätt från början säger du. Du är 17 år och har tränat i ett år. Du är i början. Börja göra rätt bara. Resultaten kommer.

Sen växer du faktiskt fortfarande och det varierar hur stor man är i den åldern. Jag var fullvuxen när jag var 16 i stort sett. Andra växer på längden och lägger på sig allt mer vikt lite senare. Stressa inte. Hitta disciplinen. Du vet ju vad som saknas; mat och ett bra träningsschema. Ät mer och välj ett träningsschema.

G_lund
2016-03-23, 22:21
Tråkigt svar kanske men ge det tid.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9554

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555


5kg kvalitativ viktuppgång på ett år är absolut inte dåligt på något sätt.



Fortsätt kämpa på.
När du märker att vågen stått still några veckor ökar du matintaget lite grann.
Och glöm inte konditionsträningen. :)

kvarnis
2016-03-23, 23:44
Träna mer frekvent, att köra slut på varje muskelgrupp med 10 övningar vänta 7 dagar och upprepa samma pass funkar uppenbarligen inte.

Ta något etablerat över/under schema finns rätt många beprövade google it.

Pjotor
2016-03-24, 05:49
Ät, och ät lite till. Är du ovan behöver du faktiskt träna dig att äta mer, d.v.s. stoppa i dig lite till även om du är lagom mätt.

Eftersom du är 17 år tittar du förmodligen i spegeln minst en gång om dagen. Du hinner alltså se i god tid om du tycker att du börjar bli för rund.

I din ålder är det rätt enkelt att droppa vikt ifall du vill deffa. Så bulka ordentligt och ta deffen sedan.

Klein
2016-03-24, 06:01
Hur lång är du?

perl
2016-03-24, 06:19
Som sagts, 5kg fettfri massa på ett år är sjukt bra om inte omöjligt. Du är ung och växer troligen bra av ordentlig träning oavsett program men självklart ska du satsa på ett bra etablerat schema.
Sök på nybörjarprogram på forumet så kommer du hitta massor samt ibland bra rekommendationer med fortsättningsprogram osv. Gäller bara att köra hårt, protein pulver kan vara bra beroende på hur svårt du har att äta mycket proteinrik mat men då kanske som tillskott en gång efter träningen.

ceejay
2016-03-24, 06:27
Ät mer.. Jag är bokstavligen talat dubbelt så stor som du. Du måste äta.

Shqypnia
2016-03-24, 08:13
Du är i en perfekt ålder för att växa. Ät mycket mat, träna hårt och ha tålamod!
Var inte rädd för att äta.

spas
2016-03-24, 08:29
Tålamod. Håller du den takten så kommer det ju vara kalas om något år. Njut av resan och ha inte så bråttom.

Shqypnia
2016-03-24, 08:44
Jag tycker jag ser samma dilemma ständigt. Unga killar tjänar på att träna hårt och äta mycket då de växer som mest när de är i tonåren, men det är samma killar som dessvärre har i princip noll tålamod.

Maxter
2016-03-24, 11:57
Tack till alla i tråden som har tagit sin tid att ge mig råd! Ska försöka hitta ett bra träningsschema nu så jag kan komma igång på allvar. Har alltid tyckt det varit svårt att lägga på mig vikt då jag bla. har hög ämnesomsättning. Men jag får börja hålla koll på vågen och går jag inte upp så äter jag inte tillräckligt.
Är 177cm. Så ja, jag är rätt spinkig men har knappt något fett på kroppen.

PureWhey
2016-03-24, 12:08
60kg på 177? Ner till ICA och handla ett par paket gifflar. Jag skulle försöka gå upp i vikt 'snabbt', går säkert med 0.5kg/v till en början.

Klein
2016-03-24, 12:10
Tack till alla i tråden som har tagit sin tid att ge mig råd! Ska försöka hitta ett bra träningsschema nu så jag kan komma igång på allvar. Har alltid tyckt det varit svårt att lägga på mig vikt då jag bla. har hög ämnesomsättning. Men jag får börja hålla koll på vågen och går jag inte upp så äter jag inte tillräckligt.
Är 177cm. Så ja, jag är rätt spinkig men har knappt något fett på kroppen.

BMI på strax över 19. Det är ju dock inget ovanligt för din ålder. Det var flera i min klass på gymnasiet med BMI under 18.5 vid 17 års ålder vilket klassas som underviktigt. Vid 25 års ålder hade deras BMI klättrat till över 22 utan att de gjort något speciellt. Bara att träna på och försöka äta god mat så kommer nog resultaten med tiden.

Brofessorn
2016-03-24, 12:13
Hög ämnesomsättning är ett icke-problem för de flesta, om inte alla. Jag sa samma sak när jag var smal, men sen insåg jag att det bara var att äta ordentligt med mat.

Din aptit är vad som håller dig tillbaka.

Decepticon
2016-03-24, 13:33
Mer mat !!
Att bygga muskler tar lång tid, personligen blir jag fet så fort jag släpper garden, men i ditt falla är det tung träning och massor av kcal :)

Jimmy88
2016-03-24, 15:07
Jag är 1.84cm och vägde ca 80kg när jag började träna.

Efter första året hade jag gått upp 24 kg. Vägde alltså 104kg då.
Men då Grisbulkade jag. Åt allt jag kom över, drack 4 skopor gainers och 4 skopor proteinpulver om dagen. Åt 1 stor baguette till frukost varje dag men massor av pålägg. Lunch och middag åt jag till det var slut. Tränade 5ggr per vecka på gym. Rörde mig så lite som möjligt.

Det handlar om mer kalorier in än ut.

men det har biverkningar :) Flåsade för minsta lilla, sambon gnällde när jag skulle sova för att jag andades så sjukt tungt, började snarka som jag inte gjort tidigare etc.

Sen fick man deffa ner sig. Grisbulka fungerar absolut, men skulle inte rekommendera det. En vanlig bulk är betydligt bättre, tänk bara på att äta mycket och ofta och framförallt rätt. Skippa det tydliga sockret.