handdator

Visa fullständig version : Deffen börjar ta hårt på psyket.


pundi
2016-03-23, 21:57
Hej!
Jag har nu under snart 5 månader deffat och det har gått riktigt bra fram tills för några veckor sedan. Jag har i några veckor kännt mig ständigt hungrig, utmattad, trött, hungrig HELA TIDEN samt har (pinsamt att skriva)nästan ingen/ingen sexlust alls! Jag har hållt mig stenhårt till min kostplan och som sagt har det gått bra. När jag började känna hunger för några veckor sedan slängde jag in en refeed för att se om det hjälpte. Det hjälpte inte och för varje dag som går känner jag mig allt sämre. Satt och funderade förut och kom då på att jag nästan aldrig skrattar längre och jag är otrevlig mot folk utan att tänka mig för. Jag känner mig alltså inte som mig själv längre.

Saken är den att jag börjar bli relativt nöjd med mina resultat och jag har gått ner från 102kg till 85kg sen jag började. Min "plan" är att jag kanske ska ta uppehåll från deffen i en vecka och bara leva "normalt". Jag kommer inte frossa i mig mat men jag kommer inte räkna kcal eller macros utan äta det jag har lust med fast till en viss gräns.

Min fråga är då, vad tror ni om detta? Någon som har varit i samma situation som mig? Hur löste ni det?

zol
2016-03-23, 22:17
Jag tycker inte bara att du skall ta en vecka, utan kör några veckor/månad till du känner dig bättre eller skippa deffen och va nöjd med en grym viktnedgång.

Palla offra sin lycka och välmående mot några cm på midjan...

Jpettersson91
2016-03-23, 22:19
För det första, grattis till viktnedgången, bra jobbat! :) Ta en vecka o paus från deffen om du mår såpass dåligt. Kommer förmodligen göra att du mår bättre psykiskt och får mer energi. Som sagt, du skrev ju själv att du kommer hålla dig till en viss gräns. Ta ledigt från deffen över påsk och njut av all mat :)

Dovahkiin
2016-03-23, 22:27
Jag började må psykiskt skit efter ett tag av deffande, och insåg till slut att det inte var värt det. Att må bra och orka göra saker är ALLTID viktigare än att komma i lite bättre form. Se det som att du har en evighet på dig. Avbryt deffen för nu, var stolt och nöjd över det du gjort, och fokusera på att må gott och se lite bättre träningsresultat och energi där istället för nu, det är mitt råd. Deffen går alltid att återuppta om ett litet tag, ett år, eller ännu längre fram, men låt ingen enskild deff ta kontrollen över hela ditt liv. Då är det bättre att ta det i etapper eller byta mål helt och hållet. :) En deff kan göra läskiga saker med kroppen efter ett tag, stresshormon skjuter i höjden, man orkar ingenting, man blir deprimerad, ingen sexlust, man blir väldigt lättretlig, sömnbesvär osv. Lycka till oavsett hur du gör, men se till att inte må skit!

Shqypnia
2016-03-24, 08:40
En diet ska vara "kul". Jag tror ni förstår vad jag menar. Man ska se fram emot att väga sig, förändringarna i spegeln osv. Mår man dåligt (utöver kanske enstaka dag) så ska man såklart avbryta.

Bitchtit
2016-03-24, 09:15
Du ska inte behöva gå och lida. Ät lite mer helt enkelt, för egen del blir jag mycket piggare bara att 200-300kcal extra under deff, dvs fortfarande ett litet underskott.

Beemel
2016-03-24, 09:34
Välmående>Utseende

Bossebäver
2016-03-24, 16:03
Välmående>Utseende

För utseende och välmående korrealerar ju inte.

Beemel
2016-03-24, 16:31
För utseende och välmående korrealerar ju inte.

Inte säker på vad du vill ha sagt med det.
För vissa korrelerar det säkert. Men det motsäger väl på inget sätt att man kan tycka det ena är viktigare än det andra?

Men oavsett, så verkar det ju är det som i TS fall råda en viss motsättning mellan de två...

pundi
2016-03-24, 19:09
Hej och tack för alla svar!
Jag har bestämt mig att släppa lite på tyglarna nu under påsk och lite efter det så får jag se hur jag känner mig. Jag käkade lite mer igår och slapp gå och lägga mig hungrig igår kväll, det var första gången på ett bra tag. Redan idag kände jag mycket mycket piggare och mer positiv, både på jobbet och gymmet. Planen är att leva "normalt" nu i ca en vecka sen utvärdera. Känns det mycket bättre kommer jag återuppta deffen i ca 2-3 veckor till och sen börja reverse dieta. Känns det inte bättre eller bara lite bättre avsluter jag deffen redan då och börjar reverse dieta. Låter detta bra?

Dovahkiin
2016-03-24, 20:32
Hej och tack för alla svar!
Jag har bestämt mig att släppa lite på tyglarna nu under påsk och lite efter det så får jag se hur jag känner mig. Jag käkade lite mer igår och slapp gå och lägga mig hungrig igår kväll, det var första gången på ett bra tag. Redan idag kände jag mycket mycket piggare och mer positiv, både på jobbet och gymmet. Planen är att leva "normalt" nu i ca en vecka sen utvärdera. Känns det mycket bättre kommer jag återuppta deffen i ca 2-3 veckor till och sen börja reverse dieta. Känns det inte bättre eller bara lite bättre avsluter jag deffen redan då och börjar reverse dieta. Låter detta bra?
Det låter fint, lyssna på kroppen och ge dig tid att återhämta dig lite från deffen nu. Känn efter och överväg vad som känns viktigast sen.