handdator

Visa fullständig version : Enormt tufft att ligga på beräknad balans


Dovahkiin
2016-03-23, 21:48
Jag deffade från årets början tills för ett par veckor sedan, låg då på ca 2300 kcal per dag i genomsnitt och gick ner grovt räknat ett halvkilo per vecka. När jag till slut fick nog av den dieten och tänkte lägga mig på balans för att återhämta mig och återfå lite ork och livsglädje siktade jag därför på ca 2800 kcal per dag. Jag har sedan höjt det en aning då jag upplever att jag är lite mer aktiv generellt efter deffen, orkar så mycket mer och gör mer. Träningen är dock ganska samma i mängd, kanske aningen mer.

Jag upplever dock att även 2950 kcal som jag siktat på nu är extremt restriktivt för mig. Jag är ständigt hungrig och känner att kroppen vill ha mer. Detta trots att jag äter nyttigt till allra största del. För att jag ska kunna vara mätt och nöjd om dagarna, när jag tillåtit mig äta lite mer efter känsla, men ändå räknat, hamnar jag lätt över 3500 kcal per dag. Är hungerkänslorna så grovt ur balans, äter jag fel saker trots att jag försöker hålla mig till näringsrik och vettig mat, eller kan det vara så att jag har ett mycket högre behov sen jag börjat tillgodose kroppens behov, och att jag faktiskt bränner väldigt mycket mer per dag än jag gjorde under deffen? Jag äter vettiga mängder av både kolhydrater och fett, inget extremt lågt av något. Mycket protein, ca 3g per kkv, nästan enbart i fast form genom födan, minimalt med pulver, just för mättnaden.

Jag har aldrig räknat kalorier före deffen, så har inget att jämföra med annat än att jag innan enbart försökte äta bra råvaror, skräpmat väldigt sällan, och undvek alkohol, läsk och socker. Jag åt så jag var nöjd, helt på känsla, och gick över en längre tid långsamt ner lite i vikt, vilket jag ju ville. Åt iofs väldigt mycket mer pasta och ris då, vilket jag numera undvikit just pga de enorma mängderna kalorier. Kanske får motsatt effekt i att jag "måste" äta mer annat?

Varför verkar det så enormt mycket svårare nu? :(

henrikl
2016-03-23, 22:44
Hur ser viktförändringen ut? Där har du ju svaret på om du ligger över balans eller ej...

Donner
2016-03-23, 22:52
Skulle jag äta mig mätt vid alla måltider landar jag kring 4000 kcal om dagen. Tror detta ligger kvar från perioden då jag körde PF och tryckte i mig runt 3000 kcal i en måltid. Vet inte hur du deffade men om det var PF kan det vara därifrån det kommer.

Dovahkiin
2016-03-23, 23:22
Hur ser viktförändringen ut? Där har du ju svaret på om du ligger över balans eller ej...
För tidigt att säga än. Fått tillbaka lite den första tiden när jag gick upp i kalorier, men det var ju dem vanliga påfyllnaden av alla depåer man kört tomma.
Skulle jag äta mig mätt vid alla måltider landar jag kring 4000 kcal om dagen. Tror detta ligger kvar från perioden då jag körde PF och tryckte i mig runt 3000 kcal i en måltid. Vet inte hur du deffade men om det var PF kan det vara därifrån det kommer.
Ingen fasta under deffen, samma underskott varje dag.

oscarovegren
2016-03-24, 23:07
Det är kämpigt att vara hård över tiden. Läs på om leptin och dess påverkan på våran aptit

Zantoz
2016-03-25, 20:54
Här har du en bra artikel som kan ge lite svar på dina funderingar.
Riktigt läsvärd����
http://tyngre.se/artiklar/varfoer-du-blir-sugen-paa-mer-skraep-naer-du-aer-som-mest-deffad/

Dovahkiin
2016-03-25, 21:23
Här har du en bra artikel som kan ge lite svar på dina funderingar.
Riktigt läsvärd����
http://tyngre.se/artiklar/varfoer-du-blir-sugen-paa-mer-skraep-naer-du-aer-som-mest-deffad/
Stort tack! Det där var nästan skrämmande pricksäkert hur det målades upp... Ner till detaljen om Marabou Schweizernöt, som är exakt vad jag inhandlade för någon vecka sedan...! *drool*

Men betyder detta att leptin och dopanin-nivåerna förblir sänkta tills det att jag gått upp till där jag låg före deffen, eller kan kroppen sakta skruva om termostaten så min nya vikt kan bli normen? Jag har inte deffat ner mig till något extremt alls, jag ligger nog vid strax under 15% kroppsfett, och började på dryga 20%. Men hade innan det sakta gått ner massa kilon, från klar övervikt. Suget då när jag gått ner långsamt utan att dieta höll jag ju i schack, och jag upplevde att hunger-termostaten följde med i nedgången. Det är bara nu efter jag deffade i ett par månader som den inte gjort det.

Är en deff alltid dömd att misslyckas efteråt, om kroppen mer eller mindre tvingar tillbaka vikten, även om man inte går ohållbart lågt i fettprocent? :o Eller finns det hopp att hungern "går över"?