handdator

Visa fullständig version : Hyfsad tid 5 km?


wannabegrunten
2004-04-17, 21:28
Började i januari med konditionsträning 2-3 ggr i veckan. Till att börja med raska promenader och stegrade efter hand till löpning i 5 km. Idag tog jag tid för första gången och tja... undrar om någon vet vad jag "borde" ligga på ungefär.

JJ
2004-04-17, 21:37
Helt omöjligt att säga. Vill du gissningar så säger jag 24 minuter.

PyToN
2004-04-17, 21:44
26?

Player
2004-04-17, 21:47
Originally posted by wannabegrunten
Började i januari med konditionsträning 2-3 ggr i veckan. Till att börja med raska promenader och stegrade efter hand till löpning i 5 km. Idag tog jag tid för första gången och tja... undrar om någon vet vad jag "borde" ligga på ungefär.

En fem minuter per kilometer brukar vara ganska standard så att säga.
Med fyra minuter per kilometer så har du ganska schysst kondis på den sträckan.

wannabegrunten
2004-04-17, 22:18
Originally posted by Player


En fem minuter per kilometer brukar vara ganska standard så att säga.
Med fyra minuter per kilometer så har du ganska schysst kondis på den sträckan.

Ok. Just 4 minuter/km är ett mål jag ska sträva efter nu. Idag blev det 4.11 så det borde inte va omöjligt att klara inom 2-3 månader.

Vill slå ett slag för löpning som träningsform. Innan har jag aldrig haft någon kondition och de få gånger jag blev tvingad att springa längre sträckor (i grundskolan för länge sedan) så var det förknippat med dödsångest. Men bestämde mig i vintras för att börja i lugn takt och öka farten väldigt sakta. Detta gjorde att jag inte tappade lusten och det gick förvånansvärt fort att få upp flåset... Nu känns det underbart när man kan springa utan att vara helt död efteråt :)
På gymmet återhämtar jag mig mycket fortare mellan setten och får inte längre hjärtklappning efter cykelturen till skolan...

Player
2004-04-17, 22:30
[QUOTE]Originally posted by wannabegrunten
[B]

Ok. Just 4 minuter/km är ett mål jag ska sträva efter nu. Idag blev det 4.11 så det borde inte va omöjligt att klara inom 2-3 månader.

Vill slå ett slag för löpning som träningsform. Innan har jag aldrig haft någon kondition och de få gånger jag blev tvingad att springa längre sträckor (i grundskolan för länge sedan) så var det förknippat med dödsångest. Men bestämde mig i vintras för att börja i lugn takt och öka farten väldigt sakta. Detta gjorde att jag inte tappade lusten och det gick förvånansvärt fort att få upp flåset... Nu känns det underbart när man kan springa utan att vara helt död efteråt :)

Visst är det helt underbart! Under en sådan period är löpning bland det roligaste som finns i träningsform! :thumbup:

Om du söker lite mer allround kondition så skulle jag, liksom många mer erfarna angående konditionsträning, rekommendera dig att springa varierande sträckor i olika hastigheter. Fortsätt t.ex. att springa denna sträcka så snabbt du kan, variera med något längre pass, typ 8-10 km i väldigt lugnt tempo. Detta bara för att få upp uthålligheten i sådana sträckor. Med tiden så öka succesivt.

wannabegrunten
2004-04-17, 22:32
Originally posted by Player
Visst är det helt underbart! Under en sådan period är löpning bland det roligaste som finns i träningsform! :thumbup:

Om du söker lite mer allround kondition så skulle jag, liksom många mer erfarna angående konditionsträning, rekommendera dig att springa varierande sträckor i olika hastigheter. Fortsätt t.ex. att springa denna sträcka så snabbt du kan, variera med något längre pass, typ 8-10 km i väldigt lugnt tempo. Detta bara för att få upp uthålligheten i sådana sträckor. Med tiden så öka succesivt. [/B]

Jag hade faktiskt planerat motsatsen. Dvs springa 2.5 km så snabbt jag kan kanske 1 gång i veckan och sen 5 km i lugn takt en gång och 5 km så snabbt jag kan en gång. Men det kanske är bättre att springa lite längre sträckor i lugn takt.

Kalleh
2004-04-18, 00:00
"Skilj på distans och kvalitet. Bättre att köra distans på 50% och kvalitet på 100% än all träning på 75%"

Citat av Jonas Colting (Svenskt rekordinnehavare i triathlon på ironmandistansen).:kickass:


D.v.s. skit i den där 5 kilometarn i lugn takt. Inget fel i att köra lågintensivt men då lägger du till några kilometer. En annan kul/nyttig grej är att variera mellan plant underlag och lite mer kuperad terräng. Lycka till, det är en liten orgasm första gången man klipper femman på under 20 min;)

Karl_alfred
2004-04-18, 01:48
Originally posted by Kalleh
Lycka till, det är en liten orgasm första gången man klipper femman på under 20 min;)

Ofan kanske man ska träna några veckor då. Sprang första 5km på 22 min i lumpen. Å kom in på 46 min på 10 km. Hade då inte tränat löpning över huvud taget. Lär ju ha tappat några min nu med tanke på att jag väger runt 10kg mer. Men på några veckor lär man ju fixa en orgasm;)

gibb
2004-04-18, 02:35
Verkar bra det där. Hade själv väldigt dålig kondition i julas ( eller, bra grundkondition men vägde för mkt och hade inte tränat på länge ). Började åka skidor 6 dagar i veckan i några veckor, drog ner på det efter ett tag till 3 pass.
När asfalten kom fram för ett par veckor sen blev det dags för löpning. Gick ju rätt så trögt i början även fast skidåkningen gått bra, men släppte fort. Jag försöker att ofta variera sträckorna, och att ofta springa väldigt intensiva fast kanske lite kortare sträckor. Denna vecka såg löparprogrammet ut som följer: tisdag, 8 km, ~31 min! onsdag, 2.5 km gick ju fort ( tog inte tid sprang bara allt vad som fanns att få, sen promenerade jag i 35 minuter ). Torsdagen fortsatte med en intensiv 5km på 19.5 min eller nåt ( fick inte orgasm dock, måste ha gjort nåt fel ), och nu i fredags blev det återigen en långkörare på 9km som gick på hela 44 minuter, då var jag ordentligt mör i bena men kände att jag fortfarande hade flås kvar att ge.

Jag försöker att alltid ha som mål att ge allt på mina löparpass, oavsett om det handlar om att vara intensiv eller hålla ut, eller mitt emellan ( 5 km löp med bra fart är skönt, riktigt skönt ). Efter ett pass där man gett allt är man alltid nöjd, oavsett tid eller sträcka. Gör jag däremot mindre bra ifrån mig än så brukar jag bli besviken, så besviken att jag efter nån timmes vila ger mig ut igen och tar slut på det som finns kvar. :devil:

Löpning som träningsform är jättefint, och det allra bästa är 6-7 km terrängbana när du har bra kondition och det precis har regnat lite så att luftfuktigheten ger dig extra syre, och du kan överträffa dig själv rejält! Så ut och spring nu era kolosser, säger den lille jägarn från Norrlands Dragonregemente som väger in på endast 97 kilo med knappa 17 kilo fett eller nåt sånt! Alla kan om de vill, t om jag!

Karelin
2004-04-18, 15:39
fasen va sugen man blev på å ut och springa nudå... om bara snön kunde försvinna så... :cryout:

Simon
2004-04-18, 18:43
Originally posted by Karelin
fasen va sugen man blev på å ut och springa nudå... om bara snön kunde försvinna så... :cryout:

hindrar snön dig? var hade du tänkt springa? :)
här i luleå så är då snön nästintill borta ;) alla vägar osv är snöfria, det är det väl i umeå också?

Arnesson
2004-04-18, 19:01
Snö? :D

Själv har man suttit på taket i linne och solat hela dan :hbang:

Karelin
2004-04-18, 20:39
Originally posted by Simon


hindrar snön dig? var hade du tänkt springa? :)
här i luleå så är då snön nästintill borta ;) alla vägar osv är snöfria, det är det väl i umeå också?


tyvärr har man känsliga fötter och benhinnor så jag fixari nte å springa på asfalt utan vill helst ha grus. Och grusvägar har en tendens å inte va snöfria... =/

Pecca
2004-04-18, 20:58
Det är ju riktigt roligt o hålla på med mördande försäsongsträning! Synd bara att alla muskler försvinner... Hade det inte varit för det så hade jag fortsatt min andra idrott:D

Karl_alfred
2004-04-18, 21:03
Originally posted by Pecca
Det är ju riktigt roligt o hålla på med mördande försäsongsträning! Synd bara att alla muskler försvinner... Hade det inte varit för det så hade jag fortsatt min andra idrott:D


du har ju ändå inga så de är bara att fortsätta:thefinger

wannabegrunten
2005-04-18, 19:40
Inte för att någon är intresserad... men:

Ett år och en dag efter att jag satte upp målet (kolla första posten i tråden) så klarade jag det. Började med intervaller för tre veckor sedan, och idag var det äntligen helt perfekta förutsättningar. Persade med över en minut och klockan stannade på 19.11 :)

Helt jävla underbar känsla! Nya målet får bli 18.30, men något säger mig att det bli svårt att uppnå. Kanske blir en ny post om ett år :)

Orm
2005-04-18, 21:15
Grattis!

sunkan
2005-04-18, 21:27
stabilt :thumbup:

Jax
2005-04-19, 10:21
Inte för att någon är intresserad... men:

Ett år och en dag efter att jag satte upp målet (kolla första posten i tråden) så klarade jag det. Började med intervaller för tre veckor sedan, och idag var det äntligen helt perfekta förutsättningar. Persade med över en minut och klockan stannade på 19.11 :)

Helt jävla underbar känsla! Nya målet får bli 18.30, men något säger mig att det bli svårt att uppnå. Kanske blir en ny post om ett år :)
Klart vi är intresserade. Bra sprungit :thumbup:

Är det inte lämpligt att börja sikta på att ta milen under 40 min också?

Karl_alfred
2005-04-19, 10:30
Grattis bra jobbat! *yourock*

Kalleh
2005-04-19, 11:24
:thumbup:

Gabber
2005-04-19, 12:19
5 km tar jag väl på 60 minuter inkl vila

wannabegrunten
2005-04-19, 16:31
Klart vi är intresserade. Bra sprungit :thumbup:

Är det inte lämpligt att börja sikta på att ta milen under 40 min också?


Tycker inte det är lika roligt att springa milen, brukar tappa känseln i fötterna efter 7-8 km av någon anledning. Gissningsvis är det pga skorna som inte har så bra stötdämpning (Asics Gel DS Trainer).

Det är skönt med det tempo man hela tiden måste hålla på kortare distanser. Slappnar man av en liten stund så känner man hur sekundrarna flyger iväg :)

Bärs
2005-04-19, 16:46
Tycker inte det är lika roligt att springa milen, brukar tappa känseln i fötterna efter 7-8 km av någon anledning. Gissningsvis är det pga skorna som inte har så bra stötdämpning (Asics Gel DS Trainer).

Det är skönt med det tempo man hela tiden måste hålla på kortare distanser. Slappnar man av en liten stund så känner man hur sekundrarna flyger iväg :)

Om du sprungit i samma skor hela tiden kanske det börjar bli dags att köpa nya. Då kan du också börja satsa på milen och längre distanser. :thumbup: