handdator

Visa fullständig version : Hur ska musklerna kännas efter styrketräning?


AnnAMa
2016-03-23, 08:59
Hej,
Jag är relativt ny när det gäller styrketräning och undrar hur musklerna ska kännas efter ett pass?
Jag kör 4 pass i veckan a 60 min (underkropp två dagar och överkropp två dagar), fokus på basövningar. Kör uppvärmnings-set + 4 set med 4-6 repetitioner (ofta blir det 6 reps på de två första och sedan klarar jag oftast bara 5 eller 4 reps på de två sista seten). Jag upplever att jag har ökat lite i styrka men vet inte om det bara beror på att jag har lärt mig tekniken bättre.
Problemet är att jag inte blir trött efter övningarna och passen. Känner att jag får mer ”mjölksyrakänsla” i muskeln om jag avslutar med lättare vikter och fler repetitioner. Det är också då jag får mer träningsvärk.
Det känns otillfredsställande att känna sig pigg i kroppen efter ett pass. Vad tycker ni? Ska jag fortsätta köra med låga antal reps eller bör jag lägga till 1-2 set med höga reps i slutet? Eller bör jag köra fler set/övningar per muskelgrupp?

Freethinker1976
2016-03-23, 09:04
Blir svårare och svårare att känna sig så trött i musklerna ju mer vältränad man blir. I alla fall för mig. Måste köra drop sets och så vidare för att bli riktigt slut i musklerna.

LunaSpice
2016-03-23, 09:06
Blir svårare och svårare att känna sig så trött i musklerna ju mer vältränad man blir. I alla fall för mig. Måste köra drop sets och så vidare för att bli riktigt slut i musklerna.

Jag upplever också att även träningsvärken kommer mer sällan oavsett hur jag ändrar i träningsschemat med övningar, dropset/giantset/superset etc.

Brofessorn
2016-03-23, 09:09
Man måste inte ha träningsvärk för att ha fått en effekt av träning. Hur många set kör du per pass?

LunaSpice
2016-03-23, 09:09
Hej,
Jag är relativt ny när det gäller styrketräning och undrar hur musklerna ska kännas efter ett pass?
Jag kör 4 pass i veckan a 60 min (underkropp två dagar och överkropp två dagar), fokus på basövningar. Kör uppvärmnings-set + 4 set med 4-6 repetitioner (ofta blir det 6 reps på de två första och sedan klarar jag oftast bara 5 eller 4 reps på de två sista seten). Jag upplever att jag har ökat lite i styrka men vet inte om det bara beror på att jag har lärt mig tekniken bättre.
Problemet är att jag inte blir trött efter övningarna och passen. Känner att jag får mer ”mjölksyrakänsla” i muskeln om jag avslutar med lättare vikter och fler repetitioner. Det är också då jag får mer träningsvärk.
Det känns otillfredsställande att känna sig pigg i kroppen efter ett pass. Vad tycker ni? Ska jag fortsätta köra med låga antal reps eller bör jag lägga till 1-2 set med höga reps i slutet? Eller bör jag köra fler set/övningar per muskelgrupp?

Vad är målet med din träning? Hur länge har du tränat? Du har helt rätt i att högre repsantal skapar mer mjölksyretolerans medan låga repsantal skapar mer styrka.

ARMSTARK
2016-03-23, 09:12
Som nybörjare kan man köra tills man är helt slut i musklerna, så småningom märker man hur mycket man tål och kan dra ner på set å reps samtidigt som man höjer vikterna till en passande nivå.

AnnAMa
2016-03-23, 09:20
Mitt mål är att öka i styrka och volym. Det programmet som jag skriver om har jag kört i ca 2 månader (innan har jag kört sporadiskt på gymmet som ett komplement till annan träning).
Ett överkroppspass brukar bestå av följande (4 set per övning + uppvärmning) men jag varierar lite mellan olika övningar från gång till gång.
• Latsdrag
• Pull ups
• Axelpress i maskin
• Axelrotation uppåt med hantlar (vet inte vad övningen heter)
• Rodd i maskin
• Bänkpress
• Bicepscurl
• Tricepspress

ceejay
2016-03-23, 10:37
Oftast inte trött i musklerna. Mer mentalt trött blir jag.

HenrikJ
2016-03-23, 11:53
Mina första tre set bicepcurls någonsin gav mig sån träningsvärk att jag aldrig trodde att jag skulle kunna böja armarna igen. Nu kan jag köra ett tvåsiffrigt antal set tunga knäböj utan träningsvärk att tala om. Det känns lite drygt på ett sätt ("Kunde jag tagit i mer?" etc) men är förstås helt naturligt.

AnnAMa
2016-03-23, 13:07
Om man är nybörjare som jag - finns det någon nackdel med att avsluta med ett dropset eller ett par set med fler reps om man upplever att musklerna blir tröttare av det?

King Grub
2016-03-23, 13:09
Förlängd återhämtning, möjliget. Trötthet har inget egenvärde när det gäller styrketräning för att bygga större och starkare muskler.

Jimmy88
2016-03-23, 13:30
Du bör känna att musklerna är lite ömma/möra samt aningen svullna, förutsatt att du får bra kontakt. Träningsverk har man oftast i början, första månaderna.

Övningen du listar som du inte vet vad den heter, låter som arnoldcurls.

Ser ut som ett okej startschema för att få lite vana i kroppen. Beror ju helt på vad man har för mål, men vill du bygga volym/styrka, satsa på att ligga på 3-5 reps på basövningarna dvs, marklyft, bänkpress, benböj etc. och kör mellan 8-12 reps på de andra övningarna för att få mer hypertrofi.

Du får testa dig fram med vad som funkar bäst för dig.

1-5 reps = styrka
6-12 reps = volym
13- = uthållighet

Det ena utesluter det andra, men en liten måttstock.

AnnAMa
2016-03-23, 13:40
Stort tack för era svar!