handdator

Visa fullständig version : How to squat


Sansad
2016-03-22, 09:48
https://www.youtube.com/watch?v=B5fkhcYDBWE

Många av er har säkert redan hinna se den men tycker den är alldeles för bra för att inte få en egen tråd och uppmärksamhet.

Videon går igenom precis allting du behöver veta för en knäböj, har du frågan så har videon svaret. 2h 26min lång

Greg Nuckols är killen som håller i sidan ''Strengtheory'' där han skrivit flertalet bra artiklar om allt du behöver veta både som styrkelyftare eller om du bara skulle vara intresserad utav hypertrofi till ex. Han har bla en ''Exercise & Sports Science Degree'', och jobbar även på sin master just nu. Han tar alltid upp relevanta studier på ett givande och intressant sett och har väldigt intressanta reflektioner.

Med sig har Greg en väldigt duktig youtuber ''Omar Isuf'' som har väldigt informativa videos med duktiga styrkelyftare, sjukgymnaster, tyngdlyftare med mera och en kanal som är väldigt underhållande.

Greg har även utövat styrkelyft i över 10 år nu
Knäböj 750lbs (340kg) vägandes
Bänkpress 435lbs (197kg)
Marklyft 710 (322kg)

Har han hållit i 3 världsrekord vägandes 100kg och 109kg.

Denna videon är en utav 6 videos som totalt är 12h som innefattar en video för

Böj
Bänk
Mark
Hypertrofi
Programmering
(minns inte den sista)

Dessa är 6 st online seminarier som man köper som ett paket men dem har valt att släppa en stor del utav Knäböj videon gratis som jag länkade högst upp. :)

andeem
2016-03-22, 10:21
Nuckols har även snott ihop en ganska utförlig knäböjsmanual (https://strengtheory.com/how-to-squat/) i textform. 97 sidor om man laddar hem som pdf. Godis.

Primitiv
2016-03-22, 10:29
Nuckols har även snott ihop en ganska utförlig knäböjsmanual (https://strengtheory.com/how-to-squat/) i textform. 97 sidor om man laddar hem som pdf. Godis.

Han har även ett intressant program som pratar om att böja minst 4ggr/vecka där man ska nå sitt daily minimum snarare än daily max och där daily minimum höjs med tiden.

MackeJuve
2016-03-22, 12:00
Han har även ett intressant program som pratar om att böja minst 4ggr/vecka där man ska nå sitt daily minimum snarare än daily max och där daily minimum höjs med tiden.

Utveckla daily minimum. Daily maximum är ju logiskt, det du kan prestera som bäst en given dag. Men förstår inte riktigt minimum? Handlar det om att man ska höja sin lägstanivå hela tiden?

ceejay
2016-03-22, 12:11
Du böjer minst 200kg varje dag som exempel. Känns det bra så kör lite till, men alltid minst 200kg.

Brofessorn
2016-03-22, 12:42
Synd att de inte också lade upp deras QnA som de hade efter seminariet. Var ganska bra frågor med där.

MackeJuve
2016-03-23, 16:38
Du böjer minst 200kg varje dag som exempel. Känns det bra så kör lite till, men alltid minst 200kg.

Okej. Då har jag gjort det i bänkpress under en längre period(inte nu) när jag aldrig gick under 100 kg. Är ett av syftena att på sikt höja sitt daily minimum? D.v.s. att 100 kg som d.m. blir 105 kg efter ett par månader? Det är ju självklart att det är att föredra, i.o.m. att det betyder att man har blivit starkare, men jag syftar mer på om det är något som denne förespråkare har som ett uttalat mål. Typ om det är så här: "You should aim to increase your daily minimum by 5 % every third month. By the end of the year your daily minimum should be increased by at least 15 %."?

Sansad
2016-03-23, 22:37
Okej. Då har jag gjort det i bänkpress under en längre period(inte nu) när jag aldrig gick under 100 kg. Är ett av syftena att på sikt höja sitt daily minimum? D.v.s. att 100 kg som d.m. blir 105 kg efter ett par månader? Det är ju självklart att det är att föredra, i.o.m. att det betyder att man har blivit starkare, men jag syftar mer på om det är något som denne förespråkare har som ett uttalat mål. Typ om det är så här: "You should aim to increase your daily minimum by 5 % every third month. By the end of the year your daily minimum should be increased by at least 15 %."?

Har läst hans bulgarian manual som jag tycker du ska tanka hem också där han lagt ut en hel manual för hur du ska lägga upp din träning för framförallt böj & bänk som du tränar varje dag där du antinge gör daily max eller daily minimum. Han säger att 85-90% av 1rm är bra att ha sitt daily minimum på. Man ska vara konservativ när man sätter sitt dailyminimum, och ditt daily minimum ska vara precis som det låter, ett minimum av vikt du kan ta varje dag oavsett sömn, träningsvärk eller faktor.

Han nämner även att det är viktigare att ha ett daily minimum som stiger med tiden än att sitt daily max gör det.

EDIT: Hittade delen han skriver om det och citerar det nu.
''While daily maxes get all the attention in HIHF programs, the more important number is the daily minimum. Your daily minimum is the weight you can hit on a lift on even your worst day. No matter how bad you
feel, you should be able to smoke your daily minimum. Usually, this will be about 80% of your true max to start with, but over time, it’ll creep upward of 85% or even close to 90%.''

ceejay
2016-03-23, 23:00
Givetvis finns det inga mål med det. Man ökar när man känner att man kan det.
Jag har kört liknande ett tag i bänken med bra resultat.

Astapasta
2016-03-25, 21:26
Såg videon och testade den utåtroterade och breda varianten - hurra! Problem solved :D
(Tills nästa dyker upp, färdig blir man ju aldrig..)

Sansad
2016-03-25, 21:48
Såg videon och testade den utåtroterade och breda varianten - hurra! Problem solved :D
(Tills nästa dyker upp, färdig blir man ju aldrig..)

Grymt! Har själv börjat bredda ut min stans och utåtrotera något mera efter denna videon, tror mina höfter och ben gillar det! Inte för att det var något nytt och banbrytande men man öppnade upp ögonen för att experimentera mera måste jag ändå säga.

Köpte hela serien (alla 6 videos) imorse, 50% fram tills midnatt! Amerikansk tid.

Riktigt taggad för bänkseminariet som sänds nu på lördag *drool*