handdator

Visa fullständig version : Två explosioner har hörts på Bryssels flygplats.


Sidor : [1] 2

ARMSTARK
2016-03-22, 08:37
Inte så mycket information ännu men låt oss hålla denna tråden om själva nyheten och inte om vilka dåliga religioner som är skälet till dådet.

r1kkie
2016-03-22, 09:00
Det går bra för europa nu.

G_lund
2016-03-22, 09:19
https://mobile.twitter.com/RT_com/status/712180268472344576

Brofessorn
2016-03-22, 09:21
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22488647.ab

Jag skäms lite för att länka Aftonbladet.

r1kkie
2016-03-22, 09:26
Nu säger dem att det även skett en explosion på en tunnelbanestation

Lurch
2016-03-22, 09:27
Direktsändning på svt 2.

Även en explosion på en tunnelbanastation.

Hank
2016-03-22, 09:32
Fy fan. Verkar vara lika systematisk attack som i Paris. Och detta trots en massiv upptrappning av förebyggande arbete mot terrorism i Europa och gripandet av många misstänkt inblandade.

Islamistisk terrorism har uppenbarligen slagit fast rot i Europa.

Jävligt läskig utveckling.

Lurch
2016-03-22, 09:34
15 döda och ett 30-tal skadade säger dem nu, Ingen vet säkert.

Edit: de har även funnit flera bomber där omkring.

The_RobRoy
2016-03-22, 09:49
30 min sen: "Av de tre svenska plan som lyfte mot Bryssel tidigt på tisdagsmorgonen har SAS-flighten från Arlanda omdirigerats till Amsterdam och Brussels Airlines från Göteborg har omdirigerats till franska Liege. Brussels Airlines från Bromma beräknas kunna landa i Bryssel."

10 min senare: "Brittiska The Telegraph skriver på Twitter att en tredje bomb har hittats på en landningsbana på Bryssels flygplats. Mer info följer."

Ehh?

Lurch
2016-03-22, 10:03
Eftersom att de har hittat flera odetonerade bomber på flygplatsen så kan man dra slutsatsen att terroristerna inte lyckats slutföra dådet.

En jäkla tur med andra ord !

Alexton
2016-03-22, 10:19
Hmm... jag gissar att personerna råkar komma från Molenbeek också ?

MikaelB
2016-03-22, 10:21
Fy fan. Verkar vara lika systematisk attack som i Paris. Och detta trots en massiv upptrappning av förebyggande arbete mot terrorism i Europa och gripandet av många misstänkt inblandade.

Islamistisk terrorism har uppenbarligen slagit fast rot i Europa.

Jävligt läskig utveckling.

Exakt, det känns som en tidsfråga innan det smäller till på andra sidan Atlanten.

PureWhey
2016-03-22, 10:30
Ska vi leka gissa religion?

MrBoris
2016-03-22, 10:35
Det som skrämmer mig mest är hur Al Jaazera reportrar säger att "dem känner sig exkluderade, flera stora islamska grupper har påtalat just problemet med integration och jobb-möjligheter och därför ser dem ingen annan utväg än att ansluta sig till extrema grupper".

PureWhey
2016-03-22, 10:40
Det som skrämmer mig mest är hur Al Jaazera reportrar säger att "dem känner sig exkluderade, flera stora islamska grupper har påtalat just problemet med integration och jobb-möjligheter och därför ser dem ingen annan utväg än att ansluta sig till extrema grupper".

Detta hjälper nog, smart tänkt. *screwy* Idioter
Blir det medborgargarden nu eller krävs det en attack till?

PureWhey
2016-03-22, 11:03
Kul att dom klagar på den Belgiska polisen, tar upp att man gripit Jihadister i Antweerpen och inte i Bryssel osv. Samtidigt tar vi in KÄNDA jihadister i Sverige och gör ingenting, men det kanske inte är lika intressant att prata om. SVT i ett nötskal.

ARMSTARK
2016-03-22, 11:07
Kul att dom klagar på den Belgiska polisen, tar upp att man gripit Jihadister i Antweerpen och inte i Bryssel osv. Samtidigt tar vi in KÄNDA jihadister i Sverige och gör ingenting, men det kanske inte är lika intressant att prata om. SVT i ett nötskal.

"Jag vill vara väldigt tydlig med att vi tar det här på allvar. Nu ska vi sätta oss ner tillsammans och titta på det här."

blåvitt
2016-03-22, 11:08
Detta hjälper nog, smart tänkt. *screwy* Idioter
Blir det medborgargarden nu eller krävs det en attack till?

Vilken effekt tror du att medborgargarden skulle ha på välplanerade terroristdåd? *facepalm*

Sjukt tragisk händelse :(

PureWhey
2016-03-22, 11:31
Det är en attack mot demokratin säger sossen, "experten" i soffan sa att det är priset vi får betala för att ha en öppen och fri demokrati. Till och med socialdemokrater är alltså vettigare än smurfarna som sitter i soffan och försöker komma med någon vettig analys.

svenbanan
2016-03-22, 11:53
Vaddå en "attack mot demokratin"? Betyder det ens nånting? Skulle nån grupp iscensätta terrordåd i en stad för att där råder demokrati, eller vaddå? Det låter ju ungefär lika smart som att Saddam och Irak "hatade USA för deras frihet".

ceejay
2016-03-22, 11:56
Det är en floskel. Att köra mot rött är en attack mot demokratin också.

xodd
2016-03-22, 11:57
Sedvanliga standardsvaret... allt är idag en attack mot demokratin. Jag förstår inte riktigt hur man får det till att vara just det?

Alexton
2016-03-22, 12:12
Helt uppenbart att några saknade fritidsgårdar !

LillisJ
2016-03-22, 12:18
Helt uppenbart att några saknade fritidsgårdar !

Såhär går det när man inte exkluderar pepparkaksgubben från barnens luciatåg!

ChuckTesta
2016-03-22, 12:23
Ska vi leka gissa religion?

Jag gissar på buddhistiska munkar :confused:

Gerdler
2016-03-22, 12:45
Mina Securitas aktier gick upp. Därför jag köpte dem bland annat. De går mot strömmen vid terrorhot och terrordåd, jag var dock när jag köpte dem ganska säker på att det skulle hända tidigare.

Jag är fortfarande förvånad, nej i närmast i chocktillstånd över att det har tagit så här lång tid.

Diomedea exulans
2016-03-22, 12:47
Slår vad om att alla som bombat är män. Förbannade patriarkat!

thunder
2016-03-22, 12:52
Tur att vi inte har några förorter i Sverige som går i riktning Molenbeek. Och vilken tur att vi inte fyller på dom med mera extremism varje år.

Undrar när detsmäller i Sverige nästa gång...

Rip alla i Bryssel :(


Sent from my iPad using Tapatalk

Brofessorn
2016-03-22, 12:53
Slår vad om att alla som bombat är män. Förbannade patriarkat!

Det är dags att de börjar kvotera in kvinnor, om de verkligen bryr sig om jämställdhet.
Kvinnor kan också bomba!

Gerdler
2016-03-22, 12:56
Det var väl en kvinna med i Paris? Klart det räcker inte. Vi måste kräva 40%!

billmaier
2016-03-22, 13:04
Viktigaste vi kan göra nu är att kämpa mot rasismen och nazistisk hatpropaganda.

Magnus N
2016-03-22, 13:06
Viktigast borde vara fokus på att stoppa dessa mördare och förhindra fler dåd

Yes
2016-03-22, 13:09
Musselmanerna brukar förvisso vara nazister.

Lasse Kongo
2016-03-22, 13:22
Viktigast borde vara fokus på att stoppa dessa mördare och förhindra fler dåd

+ en miljard på den

Jakobson
2016-03-22, 13:28
Lite smaklöst av er som skämtar i tråden.

Finns uttalanden om att det skulle vara för att lokalt placerade terrorister känts sig pressade pga gripanden som gjorts nu på sistone

BigSpawn
2016-03-22, 13:31
En polare flög till Frankfurt precis när detta hände, när de landade grep polis 3 araber från hans plan. Står inget i nån tidning om det än vad jag kan se? kanske backup som var på väg ner?

Jakobson
2016-03-22, 13:31
Vi måste granska dem som kommer in i EU, både tillbaka vändande EU medborgare som varit nere och krigat för isis och flyktingar, finns inget att göra annars eftersom vi inte kan skicka ut rubbet för det finns riktiga flyktingar som behöver vår hjälp

PureWhey
2016-03-22, 13:36
https://www.reddit.com/live/wmk50bsm9vt3

Gerdler
2016-03-22, 13:40
Vi måste granska dem som kommer in i EU, både tillbaka vändande EU medborgare som varit nere och krigat för isis och flyktingar, finns inget att göra annars eftersom vi inte kan skicka ut rubbet för det finns riktiga flyktingar som behöver vår hjälp

Varför menar du att vi behöver granska IS-medlemmar? De ÄR terrorister och hotet mot allt vi håller kärt. Spärra in eller skicka tillbaka, varje steg de tar i frihet på EU-mark hotar oss alla.

LillisJ
2016-03-22, 13:49
De ÄR terrorister och hotet mot allt vi håller kärt. Spärra in eller skicka tillbaka.

Bara? Seriöst? En pistolkula kostar inte mycket och löser problemet på ett hundra gånger bättre sätt.

thunder
2016-03-22, 13:59
Lite smaklöst av er som skämtar i tråden.

Finns uttalanden om att det skulle vara för att lokalt placerade terrorister känts sig pressade pga gripanden som gjorts nu på sistone


Ett sätt att hantera såna här jävla sjuka terrordåd är att skämta. Ska vi orka med det värdelösa samhälle som våra politiker skapar måste vi få skämta.

Annars är vi redan döda.


Sent from my iPad using Tapatalk

Diomedea exulans
2016-03-22, 14:07
Ska vi orka med det värdelösa samhälle som våra politiker skapar måste vi få skämta.

Är det verkligen rätt att skylla på politikerna? Det är bombarnas fel att det bombas. Om alla bara vore snälla och flitiga skulle politiken funka.

Hövdingen
2016-03-22, 14:09
Viktigaste vi kan göra nu är att kämpa mot rasismen och nazistisk hatpropaganda.

Helt rätt. Att folk springer runt med bomber och mördar oskyldiga kan vi ignorera.

Jakobson
2016-03-22, 14:14
Varför menar du att vi behöver granska IS-medlemmar? De ÄR terrorister och hotet mot allt vi håller kärt. Spärra in eller skicka tillbaka, varje steg de tar i frihet på EU-mark hotar oss alla.

Givetvis så, men gör vi det idag tycker du?

Jakobson
2016-03-22, 14:15
Ett sätt att hantera såna här jävla sjuka terrordåd är att skämta. Ska vi orka med det värdelösa samhälle som våra politiker skapar måste vi få skämta.

Annars är vi redan döda.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jag tycker det är smaklöst och respektlöst mot de omkomna, men whatever floats your boat

Jakobson
2016-03-22, 14:16
Skrämmande att dåden hyllas av folk på sociala medier

gestroyur
2016-03-22, 14:18
De personerna lär ju rätt snabbt hamna i något register som egentligen inte finns.

thunder
2016-03-22, 14:21
Jag tycker det är smaklöst och respektlöst mot de omkomna, men whatever floats your boat


Men ingen skämtar väl OM de omkomna vad jag ser?

Hur lång tid måste man vänta sen då innan det är ok?


Sent from my iPad using Tapatalk

MikaelB
2016-03-22, 14:22
Löfven ska fördöma händelserna om 9 minuter.

thunder
2016-03-22, 14:23
Är det verkligen rätt att skylla på politikerna? Det är bombarnas fel att det bombas. Om alla bara vore snälla och flitiga skulle politiken funka.


I detta fall är det självklart politikernas fel. Inte ansvariga för själva bomberna. Men för utveckllingen och byggandet av hela stadsdelar som hatar oss.


Sent from my iPad using Tapatalk

Alexton
2016-03-22, 14:31
Löfven ska fördöma händelserna om 9 minuter.

Alltid roligt att se honom stamma och hacka sig igenom några enkla meningar som består av floskler vi hört 100 gånger om.

mottat
2016-03-22, 14:47
Ska vi leka gissa religion?

"Religion of peace"

Jakobson
2016-03-22, 14:56
Men ingen skämtar väl OM de omkomna vad jag ser?

Hur lång tid måste man vänta sen då innan det är ok?


Sent from my iPad using Tapatalk

Varför ska man behöva skämta om det överhuvudtaget ? Har du inget annat att skämta om, så otroligt respektlöst

Jakobson
2016-03-22, 14:57
Löfven ska fördöma händelserna om 9 minuter.

Han sköt upp starttiden och blev sen iallafall, sedan var det precis samma tugg som alltid :(

perl
2016-03-22, 15:01
Ja vad ska han säga undrar jag? inget som vi andra inte redan visste.

J.V
2016-03-22, 15:13
Varför ska man behöva skämta om det överhuvudtaget ? Har du inget annat att skämta om, så otroligt respektlöstInte blir det battre av att sitta pa Internetz och skriva "vila i frid" och "men guuuuu va hemskt" eller bli forvanad over att politikerna kor med samma tal som de redan kort gang pa gang pa gang och bara kommer fortsatta kora med.

Lika bra att skamta sa kanske man far fnissa till lite.

mangemani
2016-03-22, 15:28
det viktigaste som bör göras är att motverka kommunism/vänstern som vill ha hit flera människor, utan någon som helst koll eller gränser och som skyddar dessa människor till varje pris, vilket ökar chanserna rejält till att sådana attentat kommer att ske i denna skala här i sverige. bara en tidsfråga.

Arne Persson
2016-03-22, 15:44
Undrar vad Allah egentligen tycker om att blandas in i dessa galenskaper? Hans namn hade ju hörts skrikas innan det small...

Wain
2016-03-22, 15:46
I detta fall är det självklart politikernas fel. Inte ansvariga för själva bomberna. Men för utveckllingen och byggandet av hela stadsdelar som hatar oss.


*bs*

Felet ligger hos de som har valt politikerna.

Hövdingen
2016-03-22, 15:48
Undrar vad Allah egentligen tycker om att blandas in i dessa galenskaper? Hans namn hade ju hörts skrikas innan det small...

Han härjade ju ganska bra själv i Mellanöstern på sin tid. Dessa dårar för ju bara hans "ande" vidare.

filmjölk
2016-03-22, 15:57
*bs*

Felet ligger hos de som har valt politikerna.

Nja, jag tycker att det största felet ligger hos de som faktiskt bombar, dvs. muslimerna. Det är lite fult att lyfta ansvaret från dem och skylla på politiker eller de som valt politikerna.

Hövdingen
2016-03-22, 16:04
Han härjade ju ganska bra själv i Mellanöstern på sin tid. Dessa dårar för ju bara hans "ande" vidare.

Jag läste Muhammed och inte Allah. :smash: Allah tycker ingenting eftersom hen är en sagofigur.

Macroman
2016-03-22, 16:40
Han härjade ju ganska bra själv i Mellanöstern på sin tid. Dessa dårar för ju bara hans "ande" vidare.

Allah=Gud. Dessutom samma gud som inom kristendomen och judendomen...

Du menar Muhammed hans profet.

Mvh
Besserwisser


Edit: Såg din edit nu :)

benya
2016-03-22, 16:43
felet ligger hos hela världen, men mesta kanske Ryssland och Iran som gjort att inbördes kriget i Syrien dragit ut och get utrymme för ISIS.

Mer insatser och som Ted Cruz poängterade i en debatt nyligen: "first and foremost, we have got to arm the kurds"

När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

TranceII
2016-03-22, 16:51
felet ligger hos hela världen, men mesta kanske Ryssland och Iran som gjort att inbördes kriget i Syrien dragit ut och get utrymme för ISIS.

Mer insatser och som Ted Cruz poängterade i en debatt nyligen: "first and foremost, we have got to arm the kurds"

När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

1. Ryssland och delvis Iran gick in med kraft långt efter ISIS hade slagit ut och/eller tagit över stora delar av de rebeller som fanns. Skulle Iran och Ryssland inte stöttat regimen och den fallit skulle vi haft en situation med hundratals små mer eller mindre fantatiska rebellgrupper som skulle blivit krossade av antingen ISIS eller JaN. Utan en stabil regim så blir det MÅNGA år av inbördeskrig.

2. Man har stöttat kurderna mycket redan; de skulle förlorat nästan all mark vid det här laget utan USAs bombningar och stöd. Problemet med att ge dem mycket vapen är att det trots allt finns vissa kopplingar till PKK som begår terrorhandlingar i Turkiet och att risken finns att de startar ett nytt krig.

3. Kurderna kommer inte röra sig mycket utanför vad de anser vara Kurdistan vilket begränsar deras effektivitet som vapen mot ISIS rätt rejält.

Medelålders
2016-03-22, 16:59
När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

Kurderna är en mycket osäker och instabil samarbetspartner, inte minst på grund av att de själva ägnar sig åt terrorism genom till exempel PKK. Att ge kurderna makt och resurser innebär ett väldigt högt risktagande som skulle kunna sluta väldigt illa.

Alexton
2016-03-22, 17:02
Kurderna är en mycket osäker och instabil samarbetspartner, inte minst på grund av att de själva ägnar sig åt terrorism genom till exempel PKK. Att ge kurderna makt och resurser innebär ett väldigt högt risktagande som skulle kunna sluta väldigt illa.

Ungefär som när man gav vapen till de sk. moderata muslimerna i Syrien ?

Kurderna har åtminstone bevisat att de kan ta en strid och att har balls nog ta upp kampen mot ISIS inom vad de anser är deras område till skillnad från andra grupper i närheten.

Största problemet är väl delvis PKK och numera Turkiet med Erdogan i spetsen som gör det svårt att skicka vapen till kurder.

filmjölk
2016-03-22, 17:08
Turkarna verkar ha en semierektion för ISIS/ISIL/IS. Varför detta?

Anton Fräs
2016-03-22, 17:10
Jag känner ingenting gällande detta, det har blivit vardagsmat med hemsk skit hela tiden. Människor är vidriga och världen är en fruktansvärd plats.

Alexton
2016-03-22, 17:11
Jag känner ingenting gällande detta, det har blivit vardagsmat med hemsk skit hela tiden. Människor är vidriga och världen är en fruktansvärd plats.

Kompis du borde nog ta ett långt bad alternativt gå och lägga dig en stund för du verkar ha vaknat på fel sida idag.

Jag tror inte du är en person som normalt inte bryr dig om saker.

Anton Fräs
2016-03-22, 17:16
Kompis du borde nog ta ett långt bad alternativt gå och lägga dig en stund för du verkar ha vaknat på fel sida idag.

Jag tror inte du är en person som normalt inte bryr dig om saker.

Rätt standard senaste åren för mig, i en förfärlig och hemsk värld varför bli upprörd när skit händer och jag som individ inte kan göra något åt det för fem öre eller att den drabbar mig personligen?

Människor är generellt sett egoistiska, kortsiktiga och förfärliga. Jorden och övriga arter hade varit en bättre plats om vi aldrig hade existerat som art.

My 2 cents

submarine3
2016-03-22, 17:17
Jaha då var det dags för fredens religion igen alltså, men såklart, "alla muslimer är ju inte så!!!", så låt oss fortsätta ta emot hundratusentals .. heja europa! europa är mycket mycket säkrare nu, glöm inte det!!!!!!

Tomten
2016-03-22, 17:20
Turkarna verkar ha en semierektion för ISIS/ISIL/IS. Varför detta?

Turkiet är till stor del Sunni-muslimskt, ISIS är sunni-wahabister

http://www.breitbart.com/national-security/2016/01/08/turkish-nationalist-party-head-erdogan-has-wahhabi-tendencies/

Erdogan är också sunni och gillar inte kurderna, så det snackas om att han använder ISIS för att förstöra för kurderna.

https://www.rt.com/news/332529-erdogan-uses-isis-kurds/

Är dock en artikel från RT så man ska nog ta det med en näve salt. Fast det finns nog en del sanning i att Erdogan förmodligen hatar Kurder mer än han hatar ISIS.

submarine3
2016-03-22, 17:21
felet ligger hos hela världen, men mesta kanske Ryssland och Iran som gjort att inbördes kriget i Syrien dragit ut och get utrymme för ISIS.

Mer insatser och som Ted Cruz poängterade i en debatt nyligen: "first and foremost, we have got to arm the kurds"

När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

Men för fan! Nej felet ligger inte hos "hela världen", felet ligger i religionen som ständigt om och om och om och om och om och om och om igen spränger och skjuter människor till döds i våra länder, samma religion varenda jävla gång verkar det som, såklart "fredens religion", kom inte och säg att detta har ett skit med någon annan att göra.

Våra länder var hur trygga som helst innan vi tog emot dessa, nu har det urartat totalt .. men såklart, "det har aldrig varit tryggare", eller hur .. och "det största hotet är SD" *screwy* :laugh:

filmjölk
2016-03-22, 17:22
Jag känner ingenting gällande detta, det har blivit vardagsmat med hemsk skit hela tiden. Människor är vidriga och världen är en fruktansvärd plats.

Urk. Det här gjorde mig nästan lika illa berörd som händelsen. Jag tror inte du är ensam heller, många av oss verkar ha blivit avtrubbade.

submarine3
2016-03-22, 17:23
Jag känner ingenting gällande detta, det har blivit vardagsmat med hemsk skit hela tiden. Människor är vidriga och världen är en fruktansvärd plats.

Sverige var väldigt väldigt lugnt innan vi började med denna galenskap! Vi var en av världens absolut fredligaste länder! Nu mera kallar dom oss "rape capital of the world" och hånar landet överallt på utländska forum, anser vi ballat ur totalt och låtit feminism och mångkultur totalt kraschat landet ... och värre blir det!

Anton Fräs
2016-03-22, 17:25
Sverige var väldigt väldigt lugnt innan vi började med denna galenskap! Vi var en av världens absolut fredligaste länder! Nu mera kallar dom oss "rape capital of the world" och hånar landet överallt på utländska forum, anser vi ballat ur totalt och låtit feminism och mångkultur totalt kraschat landet ... och värre blir det!

Snälla människa var har du hittat info om att dessa attacker är från immigranter? Sluta dra slutsatser utifrån händelser som inte för fem öre behöver vara kopplat till det du tror. Nu pratar jag inte om immigrationens fördelar/nackdelar generellt utan just denna koppling många gör i denna tråd till just denna händelse.

Jakobson
2016-03-22, 17:26
felet ligger hos hela världen, men mesta kanske Ryssland och Iran som gjort att inbördes kriget i Syrien dragit ut och get utrymme för ISIS.

Mer insatser och som Ted Cruz poängterade i en debatt nyligen: "first and foremost, we have got to arm the kurds"

När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

Hur tänker du egentligen när du påtalar Ryssland och Irans delaktighet i isis erövringar? De gick in rätt sent faktiskt eftersom US hade varit där utan att ha "kunnat" förstöra isis infrastruktur och tillgångar

Ang kurder, så håller de sig inom landsgränserna men annars hade de varit ett kort att spela på

submarine3
2016-03-22, 17:28
Snälla människa var har du hittat info om att dessa attacker är från immigranter? Sluta dra slutsatser utifrån händelser som inte för fem öre behöver vara kopplat till det du tror. Nu pratar jag inte om immigrationens fördelar/nackdelar generellt utan just denna koppling många gör i denna tråd till just denna händelse.

:Virro:Virro:Virro

Du är verkligen förlorad i huvudet om du är så HIMLA NAIV att du inte fattar vilka som ligger bakom detta.

Jag antar det är lika stor risk i ditt huvud att detta var vita korvätande "bittra arga män" va? :em: :hbang:

Jakobson
2016-03-22, 17:29
Snälla människa var har du hittat info om att dessa attacker är från immigranter? Sluta dra slutsatser utifrån händelser som inte för fem öre behöver vara kopplat till det du tror. Nu pratar jag inte om immigrationens fördelar/nackdelar generellt utan just denna koppling många gör i denna tråd till just denna händelse.

Du kanske missade att en av terroristerna i Parisdåden brukade softa här i Sverige ? Så på så vis är det högst relevant.

Jakobson
2016-03-22, 17:31
:Virro:Virro:Virro

Du är verkligen förlorad i huvudet om du är så HIMLA NAIV att du inte fattar vilka som ligger bakom detta.

Jag antar det är lika stor risk i ditt huvud att detta var vita korvätande "bittra arga män" va? :em: :hbang:

Hörni grabbar, låt oss hålla schysst ton så tråden får vara kvar!
Hoppas moderator har överseende eftersom detta är så pass omfattande händelse

Anton Fräs
2016-03-22, 17:32
:Virro:Virro:Virro

Du är verkligen förlorad i huvudet om du är så HIMLA NAIV att du inte fattar vilka som ligger bakom detta.

Jag antar det är lika stor risk i ditt huvud att detta var vita korvätande "bittra arga män" va? :em: :hbang:

Åh herre gud, tagga ner. Troligtvis är det terrorister från mellanöstern men det är inte samma sak som att det är immigranter som bosatt sig i Europa eller hur?

Du kanske missade att en av terroristerna i Parisdåden brukade softa här i Sverige ? Så på så vis är det högst relevant.

Det har jag missat, är det samma grupper involverade här? Fast det kanske man inte vet än iofs.

submarine3
2016-03-22, 17:33
Lönlöst. Jaja, nu tycker jag vi går ut och propagerar lite anti-rasism, eller hur anton? inga rasister på våååra gator! sd är det största hotet!!! fast sverige har aldrig varit tryggare!!!! :naughty:

mottat
2016-03-22, 17:33
Snälla människa var har du hittat info om att dessa attacker är från immigranter? Sluta dra slutsatser utifrån händelser som inte för fem öre behöver vara kopplat till det du tror. Nu pratar jag inte om immigrationens fördelar/nackdelar generellt utan just denna koppling många gör i denna tråd till just denna händelse.

Sverige har väl flest ISIS-krigare per capita samt mest asyl-invandring per capita. Du tror inte det finns något samband?

submarine3
2016-03-22, 17:34
Just nu: IS tar på sig attackerna. (Fredens religion, surprise surprise!).

Misstänkta:

http://m.faz.net/;m=is;f=jpg;k=7ejoAqCAsRpyAfwSRiV0OQ;mw=640;q=44/media1/ppmedia/aktuell/54327159/1.4140255/mmobject-still_full/eine-aufnahme-von-den.jpg

Takbir, takbiiir!

Gerdler
2016-03-22, 17:36
Vad är det ni gnäller om? 30-40 personer dör i Europa varje 2 minuter... Terrorism är bara kraftfullt om det gör folk rädda. Jag blir då fan inte rädd så lätt. Jag var i Bryssel i höstas. Dog ej, jag kommer säkert ta mig både dit och hem igen nån gång, men om jag stryker med så kommer det till allra största sannolikhet inte vara på grund av terrorister.

Lugna er och låt dem inte vinna. Ni är bra jäkla långt från det här.

Hövdingen
2016-03-22, 17:38
:Virro:Virro:Virro

Du är verkligen förlorad i huvudet om du är så HIMLA NAIV att du inte fattar vilka som ligger bakom detta.

Jag antar det är lika stor risk i ditt huvud att detta var vita korvätande "bittra arga män" va? :em: :hbang:

Så där skrev folk efter explosionen i Oslo också. Sluta bete dig som en idiot.

Jakobson
2016-03-22, 17:39
Åh herre gud, tagga ner. Troligtvis är det terrorister från mellanöstern men det är inte samma sak som att det är immigranter som bosatt sig i Europa eller hur?



Det har jag missat, är det samma grupper involverade här? Fast det kanske man inte vet än iofs.

Ja, samma och samma, de har celler som agerar rätt fristående efter att de mottagit uppgift.
Här är lite om det ifall du vill läsa, obehagligt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22471894.ab

submarine3
2016-03-22, 17:40
Så där skrev folk efter explosionen i Oslo också. Sluta bete dig som en idiot.

Ja, undra varför folk skrev så? Kanske det var för att det är så ofantligt vanligt, kanske folk börjar se mönster? Oj, man hade fel 1 gång av 200 typ, .. och se på fan, man hade rätt nu också! Vem kunde anat det *whatever*

filmjölk
2016-03-22, 17:46
Det behöver inte alls vara immigranter. Det kan mycket väl vara "Belgare" som är andra eller tredje generationens invandrare. Som har vart i mellanöstern en gång fast då på en fylleresa på nån turistort i Turkiet.

Som har gått Belgisk skola, käkat bacon hemma hos en polare som är "etnisk belgare", surfat på Pornhub och spelat tv-spel.

Det är det som är så jäkla lurigt, det kan vara vem som helst av dem.

Jorgen
2016-03-22, 17:47
submarine3 bör tagga ner lite om tråden skall vara kvar.

Gober
2016-03-22, 17:49
Sverige var väldigt väldigt lugnt innan vi började med denna galenskap! Vi var en av världens absolut fredligaste länder! Nu mera kallar dom oss "rape capital of the world" och hånar landet överallt på utländska forum, anser vi ballat ur totalt och låtit feminism och mångkultur totalt kraschat landet ... och värre blir det!

Sverige är inget "rape capital of the world", bara enligt de som sprider propaganda. Lugna ner dig och skriv som en vuxen människa om du vill att vi ska kunna diskutera vidare i tråden.

submarine3
2016-03-22, 17:50
submarine3 bör tagga ner lite om tråden skall vara kvar.

ok ursäkta men man blir faktiskt upprörd

ChuckTesta
2016-03-22, 18:04
felet ligger hos hela världen, men mesta kanske Ryssland och Iran som gjort att inbördes kriget i Syrien dragit ut och get utrymme för ISIS.

Mer insatser och som Ted Cruz poängterade i en debatt nyligen: "first and foremost, we have got to arm the kurds"

När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

Visst, lägg skulden på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos islam.

Diomedea exulans
2016-03-22, 18:21
Nu mera kallar dom oss "rape capital of the world"

Fast vi är bara på sjätte plats: http://www.abcnewspoint.com/top-10-countries-with-highest-rape-crime-2015/

Bärsärk
2016-03-22, 18:25
Jag är inte rädd, att bli sprängd är ju rätt humant då man dör ögonblickligen. Den dagen terrorister på måfå kidnappar folk på öppen gata och torterar oss, ja då kanske jag skulle bli mera orolig.

Men om jag skulle gå i bitar av att jag står och väntar på tåget, jag vet inte. Det är så plötsligt så det skrämmer mig inte.

Ungefär som att bli påkörd av en lastbil i 90, det är inget jag oroar mig för eftersom det är så "omedelbart"

The Swedish Oak
2016-03-22, 18:31
Jag är inte rädd, att bli sprängd är ju rätt humant då man dör ögonblickligen. Den dagen terrorister på måfå kidnappar folk på öppen gata och torterar oss, ja då kanske jag skulle bli mera orolig.

Men om jag skulle gå i bitar av att jag står och väntar på tåget, jag vet inte. Det är så plötsligt så det skrämmer mig inte.

Ungefär som att bli påkörd av en lastbil i 90, det är inget jag oroar mig för eftersom det är så "omedelbart"

Bra för dig, tänker du på samma sätt om det drabbar din familj och vänner?

Gober
2016-03-22, 18:38
Fast vi är bara på sjätte plats: http://www.abcnewspoint.com/top-10-countries-with-highest-rape-crime-2015/
En av orsakerna att Sverige ligger högt beror på att våldtäkter anmäls i hög grad. I länder som tex Indien, Pakistan med flera sker enormt många våldtäkter i det dolda, antingen görs ingen anmälan eller så tar polisen inte ens upp anmälan och då försvinner statistiken.

........

Hoppas du blir bannad, sjukt osmakligt. Inser du inte hur idiotiskt det är att ställa flyktingar (och då talar vi om de som flyr av legitima skäl) i direkt relation till det som hänt i Bryssel?

Quint
2016-03-22, 18:41
Jag är inte rädd, att bli sprängd är ju rätt humant då man dör ögonblickligen. Den dagen terrorister på måfå kidnappar folk på öppen gata och torterar oss, ja då kanske jag skulle bli mera orolig.

Men om jag skulle gå i bitar av att jag står och väntar på tåget, jag vet inte. Det är så plötsligt så det skrämmer mig inte.

Ungefär som att bli påkörd av en lastbil i 90, det är inget jag oroar mig för eftersom det är så "omedelbart"

Från aftonbladet:
"Minst 34 personer är döda och 212 har skadats efter morgonens attacker i Bryssel."

Att vara i närheten av ett sprängattentat är ingen garanti för en snabb och smärtfri död om du inte står på "rätt" ställe.

Fullt möjligt att du ligger där med en arm och ett ben bortsprängt jämte resterna av dina döda barn, din döda sambo eller andra personer du bryr dig om, som tagit en större del av smällen.

Så nej, jag går väl inte och är konstant rädd för att något sprängattentat ska hända i de områdena jag rör mig, men känns ganska långt från det till att påstå att det är ganska "humant"...

Basil
2016-03-22, 18:48
Fast vi är bara på sjätte plats: http://www.abcnewspoint.com/top-10-countries-with-highest-rape-crime-2015/

Sjukt dåligt skriven artikel, måste jag säga.

Klagarn
2016-03-22, 18:49
Visst, lägg skulden på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos islam.

Man skulle faktiskt istället kunna säga att felet ligger hos en viss etnicitet eftersom det påfallande ofta är en och samma bakom dessa attentat, jag menar det finns väldigt många praktiserande muslimer utanför MENA och de är oftast inte inblandade.

Simel
2016-03-22, 18:52
När ska omvärlden verkligen handla utifrån insikten om att de bästa allierade väst har i kriget mot terrorn och ISIS är kurderna....

Seriöst, skärp dig. Måste du sprida propaganda i varje tråd när ISIS härjar?

Sprid sanningen istället- att kurderna gärna såg ISIS härja bland deras grannar, medan de passade på att erövra mark:

"All these areas are going to be incorporated into the region," said Jabbar Yawar, Secretary General of the Kurdish Ministry of Peshmerga. "Currently our border is with ISIL, it is not with the Iraqi government".

"Everyone is worried, but this is a big chance for us," said a source in the Kurdistan Regional Government (KRG) on condition of anonymity. "ISIL gave us in two weeks what Maliki has not given us in eight years."

Otroligt osmakliga poänger du försöker dra. Det är irakierna och syrierna som är effektivast på marken. Att kurder har världens bästa flygvapen i sin rygg som pulveriserar varenda ISIS-pickup gör inte kurdiska styrkor till 'mest effektiva'.



Extremt tragiskt. Jag har själv släkt och vänner i Bryssel. Hjärtat var i halsgropen när jag först hörde om smällarna. Fyfan vad hemskt!

blåvitt
2016-03-22, 18:52
Visst, lägg skulden på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos islam.

Nu lägger ju du, till 99%, felet på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos fundamentalistiska idioter som råkar läsa koranen.

Bärsärk
2016-03-22, 19:01
Bra för dig, tänker du på samma sätt om det drabbar din familj och vänner?

Det skulle givetvis vara väldigt tragiskt, men det går inte att gå runt och vara rädd för att nått ska hända ens anhöriga hela tiden.

Smäller det så smäller det, vi ses på andra sidan!

kvarnis
2016-03-22, 19:02
Nu lägger ju du, till 99%, felet på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos fundamentalistiska idioter som råkar läsa koranen.

Grejen är den att fundimentalisterna faktiskt tolkar det som står i koranen ord för ord, de allra flesta muslimer är fredliga, men oroväckande många har åsikter och värderingar som går stick i stäv med västvärlden vilket kan ses i åtaliga undersökningar.


Källor:
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/

http://www.centerforsecuritypolicy.org/2015/06/23/nationwide-poll-of-us-muslims-shows-thousands-support-shariah-jihad/

Jakobson
2016-03-22, 19:03
Nu lägger ju du, till 99%, felet på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos fundamentalistiska idioter som råkar läsa koranen.

Det vi icke islamister verkar ha svårt att förstå är, eller lättare att förklara med en islamists egna ord
"Ni prisar livet, vi välkomnar döden"

Alltså! De vill dö! De vill komma till paradiset

Medelålders
2016-03-22, 19:04
Nu lägger ju du, till 99%, felet på andra än dom som utfört terrorattentaten. Felet ligger hos fundamentalistiska idioter som råkar läsa koranen.

Inte nog med att submarine gör sitt bästa för att förstöra tråden. Nu kommer du också. Varför är det så svårt att respektera att ni en gång har blivit bannade och att det inte är tillåtet att komma tillbaka med ett annat användarnamn?
Bara ett par dagar efter att du blev bannad dök du upp igen. Hur kan det vara så roligt att förstöra för folk? Jag fattar det inte.

Jakobson
2016-03-22, 19:16
Lövfen sa att om Belgien ber om Sveriges hjälp så kommer vi bistå, vad kan det tänkas vara för hjälp? Liknande de som efter Paris?

Bärsärk
2016-03-22, 19:19
Hur vet man vilka som tagit på sig aktionen? Ringer de själva in och säger vad de gjort eller är det folk som ringer runt och kollar som en telefonkedja?

Jakobson
2016-03-22, 19:35
Hur vet man vilka som tagit på sig aktionen? Ringer de själva in och säger vad de gjort eller är det folk som ringer runt och kollar som en telefonkedja?

De Twittrar väl rätt friskt , eller lägger ut en video

ARMSTARK
2016-03-22, 20:08
Nu sa jag i första inlägget att vi inte skulle börja kasta skit på religioner utan på dem som inte klarar av att följa dess regler. T.o.m. en miljöpartist vet allt skit vissa försöker skapa poänger av, deras uppgift är att förneka detta. Gör en tråd där ni tjafsar om detta som man kan låsa efter ett tag, inte den här.

Jakobson
2016-03-22, 20:18
Men det räknas inte i statistiken i länder där det inte är olagligt. Och sånt påverkar varför Sverige hamnar så högt i våldtäktsstatistiken.

Ok det måste gå att bevisa att det begåtts en våldtäkt genom fysiska fynd/personskador på brottsoffret.

Som kloke filmjölk precis skrev så är tråden om terrordåd i Bryssel, låt oss hålla oss till ämnet, finns det intresse för diskussion om våldtäkt får man nog starta tråd

TranceII
2016-03-22, 20:25
Att ni ens orkar förklara för någon som är såpass indoktrinerad i pk. Fakta biter inte, inte argument heller så varför ens bry sig om att försöka? Dessutom handlar tråden om terrorism och inte våldtäkt, fast iofs. ej heller terrorism biter på pk. Bomber och döda vita människor mördade av bruna rinner bara av som vatten på en gås, man måste vända på förhållandet för att få en reaktion.

Varför har du blivit en sådan rassefitta på sistone?

Terroristattacker i när bruna dör får inte någon uppmärksamhet alls av PK-folket. För lite över två veckor sedan så dog över 60 pers i en terrorattack söder om Baghdad. Jag misstänker att du inte ändrade facebook-bild direkt då och du såg inte heller dina hatade PK-fiender ändra sina.

Jakobson
2016-03-22, 20:30
Varför har du blivit en sådan rassefitta på sistone?

Terroristattacker i när bruna dör får inte någon uppmärksamhet alls av PK-folket. För lite över två veckor sedan så dog över 60 pers i en terrorattack söder om Baghdad. Jag misstänker att du inte ändrade facebook-bild direkt då och du såg inte heller dina hatade PK-fiender ändra sina.

Vad pratar du om? Bryssel har flest muslimer per capita i Europa! Dog nog lika många av ursprungs befolkning som av folk med rötter utifrån!

Jakobson
2016-03-22, 20:34
Japp och folk glömmer i den här tråden att vi har hundratals kända IS-terrorister i Sverige som vi inte gör något åt. Att det sen kommer smälla här det är bara en tidsfråga. Sen att vissa i Sverige har mage att klaga på Belgiens säkerhetstjänst när Sverige är 100ggr mer tafattare som t.o.m. vet exakt var dessa terrorister befinner sig är skrattretande.


Det är något många missar i debatten, vad händer när integrationen fortsätter att bli sämre och sämre och splittringen mellan grupperna ökar p.g.a. för stor invandring?


En "myt" som jag hört ofta men aldrig sett något bevis för. Det jag sett från polisen är att man tror att mörkertalet är väldigt stort (d.v.s. våldtäkter som ej anmäls). Bevisbördan för att det skulle anmälas så många fler våldtäkter i Sverige än i t.ex. Danmark eller annat Europeiskt land tycker jag får stå för dig, jag tror inte på det förrän jag ser det. PK-spekulerande är det enda jag sett från officiellt håll, men aldrig någon statistik för att det faktiskt skulle vara så.


2a plats/kapita globalt är vad jag sett i alla statistika underlag tidigare så jag klickade inte ens in mig på den länken förrän du kan övertyga mig med fler källor som visar samma utfall.


Det är faktiskt inte så mycket "bredare" än många andra länder heller, jag läste in mig på ändringarna som gjordes som anses "bredare" men de alla innefattar i princip att ha sex med någon mot sin vilja och ändringarna som gjorde var väldigt små mot vår tidigare våldtäktsdefinition. Och en följdfråga är då, varför har vi det så mycket värre än Danmark/Norge/Finland t.ex. som har väldigt snarlik definition av våldtäkt som oss?


+1 all statistik talar för det, var det 4.5ggr så stor sannolikhet att vara våldtäktsman om man är född utomlands mot att vara svenskfödd, och då har man dessutom normaliserat siffrorna har jag för mig för "utanförskap".


Se ovan, så mycket bredare är inte vår våldtäktsdefinition än andra länder, mest en myt för att ursäkta vår unket dåliga statistik

Finns en video som 2 kvinnor från raqqa har filmat med dold kamera, och de talar även om i videon att de flesta isis krigare kommer utifrån, många européer som är födda och uppväxta i europeiska länder. Detta gör allt problematiskt. De är inte invandrare eller flyktingar. De är födda i Europa

filmjölk
2016-03-22, 21:06
Kan ni inte ge er med våldtäkterna nu? Något nytt om denna händelsen kanske? Vilka nyhetskanaler följer ni?

Magnus N
2016-03-22, 21:12
Kan ni inte ge er med våldtäkterna nu? Något nytt om denna händelsen kanske? Vilka nyhetskanaler följer ni?

http://www.bbc.com/news/live/world-europe-35869266

https://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/4bi3e0/brussels_attacks_megathread/?sort=new

Samt kollar lite på SVT nu med

Jakobson
2016-03-22, 21:20
Man pratar om terrorister och dåd, men inte om vem som tjänar på det?
Långsökt men samtidigt inte:

"Buy low, sell high” is the mantra of making money on Wall Street, but when is it low enough to buy? According to one Wall Street proverb, the time to buy is when there is “blood in the streets.” The proverb has been attributed to financier Bernard Baruch and to industrialist John D. Rockefeller, Sr., but it’s most frequently attributed to Baron Rothschild.

During the Panic of 1871 in Paris, when everyone was selling, Baron Rothschild (according to the story) was buying. The Rothschild account is described in print in 1894, 1907, 1917 and 1931.

Darth Yoda
2016-03-22, 21:21
Något nytt om denna händelsen kanske? Vilka nyhetskanaler följer ni?

Jag följer den här tråden.

Klein
2016-03-22, 21:41
Explosionerna verkar vara någon form av hämnd för att man berövat en medlem av terrorgruppen sin frihet. Signalen de ämnar skicka är att ju mer vi kämpar emot, desto värre blir det.

Jag hyser inga tvivel över att allt detta kaos som vi bara ser början av är planerat av makthavarna i väst.

Staten i väst har vuxit sig så stor, resurskrävande och ineffektiv att folk som arbetar i den privata sektorn inte längre vill stödja systemet. Byråkraternas jobb och makt är hotade. Det är inte en slump att Sverige som har högst andel offentligt anställda i världen (kring 33%) också har högst invandring relativt till befolkningsmängd från tredje världen och då framför allt av muslimer.

Det vi ser är en pågående riggning av det demokratiska systemet. Det är en import av röster som idkar för större stat och mera välfärd och det är en även en import av kaos för att rättfärdiga de högre skatter och större polisiära befogenheter som krävs för att hålla medborgarna i schack och staten i överläge.

svenbanan
2016-03-22, 22:04
Man skulle faktiskt istället kunna säga att felet ligger hos en viss etnicitet eftersom det påfallande ofta är en och samma bakom dessa attentat, jag menar det finns väldigt många praktiserande muslimer utanför MENA och de är oftast inte inblandade.

Felet ligger inte hos en viss etnicitet, eller en viss religion. Felet ligger hos de som utförde bombattentaten.

Det som är intressant är ju varför de ägnar sig åt denna typ av krigföring. Inte vilken färg på skinnet de har, eller vilken kyrka de går i.

Vill man använda koranen som svepskäl och läsa att man måste döda alla otrogna så går det säkert bra. Men det har gått väldigt bra att använda bibeln på samma sätt genom historien.

Kommer man från ett sönderbombat hörn av världen där alla stormakter gör sitt bästa för att hålla det instabilt så är det nog lätt gjort att hata allt som kan associeras till dessa stormakter.

Ifall USA inte "hjälpt till" så mycket i Irak, Israel, Afghanistan mm så hade kanske läget varit annorlunda...

Jakobson
2016-03-22, 22:09
Felet ligger inte hos en viss etnicitet, eller en viss religion. Felet ligger hos de som utförde bombattentaten.

Det som är intressant är ju varför de ägnar sig åt denna typ av krigföring. Inte vilken färg på skinnet de har, eller vilken kyrka de går i.

Vill man använda koranen som svepskäl och läsa att man måste döda alla otrogna så går det säkert bra. Men det har gått väldigt bra att använda bibeln på samma sätt genom historien.

Kommer man från ett sönderbombat hörn av världen där alla stormakter gör sitt bästa för att hålla det instabilt så är det nog lätt gjort att hata allt som kan associeras till dessa stormakter.

Ifall USA inte "hjälpt till" så mycket i Irak, Israel, Afghanistan mm så hade kanske läget varit annorlunda...

Gaddafi varnade om liknande terroristgrupper innan isis uppstod, USA skulle ha lyssnat

Klein
2016-03-22, 22:11
Felet ligger inte hos en viss etnicitet, eller en viss religion. Felet ligger hos de som utförde bombattentaten.

Det är ungefär som att säga att det inte är något fel på Nazismen eller Kommunismen. Felet låg hos ledarna och polisen och det svåra historiska läget.

Ifall USA inte "hjälpt till" så mycket i Irak, Israel, Afghanistan mm så hade kanske läget varit annorlunda...

Om USA är fienden på grund av sina tilltag i Mellanöstern så varför är Europa under attack?

Jakobson
2016-03-22, 22:14
Det är ungefär som att säga att det inte är något fel på Nazismen eller Kommunismen. Felet låg hos ledarna och polisen och det svåra historiska läget.



Om USA är fienden på grund av sina tilltag i Mellanöstern så varför är Europa under attack?

Du ser inte den röda tråden, USA öppnade upp för isis, "råkat" släppa ner vapen felaktigt, och råkat att missa bomba deras infrastruktur och tillgångar

Klein
2016-03-22, 22:24
Du ser inte den röda tråden, USA öppnade upp för isis, "råkat" släppa ner vapen felaktigt, och råkat att missa bomba deras infrastruktur och tillgångar

Visst har USA har destabiliserat mellanöstern men det har noll med min förvisso retoriska frågeställning att göra. Varför är Europa som tar emot flyktingar med öppna armar och överöser dem med pengar ett mål för terrorism? Bomber och granater är bara verktyg för att uppnå ett mål. Europa har varit under attack från Islam i över 1000 år. Det är inget nytt under solen.

Luca Brasi
2016-03-22, 22:47
Visst har USA har destabiliserat mellanöstern men det har noll med min förvisso retoriska frågeställning att göra. Varför är Europa som tar emot flyktingar med öppna armar och överöser dem med pengar ett mål för terrorism? Bomber och granater är bara verktyg för att uppnå ett mål. Europa har varit under attack från Islam i över 1000 år. Det är inget nytt under solen.
De vill förmodligen destabilisera den offentliga sektorn ytterligare.

Klein
2016-03-22, 22:50
De vill förmodligen destabilisera den offentliga sektorn ytterligare.

Vem?

Luca Brasi
2016-03-22, 22:51
Vem?

Dem!

Basil
2016-03-22, 22:54
Jag hyser inga tvivel över att allt detta kaos som vi bara ser början av är planerat av makthavarna i väst.


En hyfsat omfångsrikt påstående att inte ha några tvivel om! Vilka makthavare är det du menar? Det verkar, vid första anblick, inte som att det gynnar sittande regeringar att bli utsatta för terrorangrepp. Eller är det andra makthavare än politiker du tänker på?

Yip_man
2016-03-22, 23:03
Hur kan detta tänkas påverka Trumps framgång i valet?

anvihl
2016-03-22, 23:06
Åh fan, heter den här skuggregeringen som är ansvarig "cabal" också eller? herregud, trodde bara det var jag som kollat för mycket på the blacklist...

Luca Brasi
2016-03-22, 23:07
Hur kan detta tänkas påverka Trumps framgång i valet?

Vet Trumps målgrupp vart Europa ligger?

Klein
2016-03-22, 23:10
En hyfsat omfångsrikt påstående att inte ha några tvivel om! Vilka makthavare är det du menar? Det verkar, vid första anblick, inte som att det gynnar sittande regeringar att bli utsatta för terrorangrepp. Eller är det andra makthavare än politiker du tänker på?

Sittande regering är bara ett huvud på byråkratins hydra. Den växer ut ett nytt. Och eventuella avhuggna huvuden lyfts upp igen och får växa fast på ny plats. Det hör till ovanligheterna att politiker står utan jobb efter avslutat uppdrag. Till och med tjänstemän som sparkas från sin tjänst får ju nytt jobb inom byråkratin. De har inget att förlora på att importera kaos. Byråkraterna sitter alla i samma båt vare sig de är röda eller blå med fastkedjare skattebetalare som bemannar årorna likt galärslavar.

Yip_man
2016-03-22, 23:15
Vet Trumps målgrupp vart Europa ligger?

Förstår ditt utalande, dock börjar fler och fler rösta på han då man helre väljer honom än en kvinna som president.

Detta spär ju onekligen på muslimhatet vilket är en av hans målgrupper. Att de inte kan peka ut Belgien på kartan är nog mindre viktigt

Luca Brasi
2016-03-22, 23:17
Ajajaj trikinerna fick dig till slut.

TranceII
2016-03-22, 23:17
Du ser inte den röda tråden, USA öppnade upp för isis,

Ja, invasionen av Irak gjorde det möjligt för att Al-Qaeda in Iraq att skapas och växa sig starka.


"råkat" släppa ner vapen felaktigt,


EN låda med granater som de släppte till Kurder råkade driva över till mark som ISIS höll. Som sedan USA utplånade med sina B1-bombare.

Jag fattar inte att du som är så dåligt påläst fortsätter skriva om det.


och råkat att missa bomba deras infrastruktur och tillgångar

Sluta läs bara rt. USA är de som gjort överlägset mest mot ISIS och är 95% av anledningen till att Kurderna i Syrien och Irak har vunnit något mot ISIS (gäller även Irakiska armén om man skall vara ärlig)

Klein
2016-03-22, 23:18
Åh fan, heter den här skuggregeringen som är ansvarig "cabal" också eller? herregud, trodde bara det var jag som kollat för mycket på the blacklist...

Det är ingen skuggregering. Besluten fattas helt i det öppna av våra förtroendevalda.

J.V
2016-03-22, 23:18
Intressant hur det, atminstone inte i mitt Facebook-flode, inte har dykt upp en enda 'RIP BRYSSEL!!!!!!' eller nagon profilbild med belgiska flaggan nar det exploderade (no pun intended) nagra sekunder efter det hande i Paris.

Skont att slippa scrolla forbi visserligen, men anda intressant och markligt hur detta inte verkar engagera... alls.

TranceII
2016-03-22, 23:18
Visst har USA har destabiliserat mellanöstern men det har noll med min förvisso retoriska frågeställning att göra. Varför är Europa som tar emot flyktingar med öppna armar och överöser dem med pengar ett mål för terrorism? Bomber och granater är bara verktyg för att uppnå ett mål. Europa har varit under attack från Islam i över 1000 år. Det är inget nytt under solen.

För att Europa är i krig med Islamiska staten och arbetar aktivt för att krossa den?

svenbanan
2016-03-22, 23:22
Det är ungefär som att säga att det inte är något fel på Nazismen eller Kommunismen. Felet låg hos ledarna och polisen och det svåra historiska läget.



Om USA är fienden på grund av sina tilltag i Mellanöstern så varför är Europa under attack?

Nej det är som att säga att anledningen till att nazismen frodades i tyskland på trettiotalet inte hänger ihop med att tyskarna var vita och kristna.

Trodde du verkligen att de få raderna jag skrev var menade som nån slags slutgiltig sammanfattning av vems felet var och hur enkelt det är att fixa?

Det finns väl fler västländer som "hjälp till" i mellanöstern under årens lopp. Sovjet/ryssland är ju också "hjälpsamma" när det gäller att få världen på rätt köl. Det finns säkert hundratals andra anledningar också till att mellanöstern är en sån soppa.

Klein
2016-03-22, 23:23
För att Europa är i krig med Islamiska staten och arbetar aktivt för att krossa den?

Visst, men tanken var att Svennebanan skulle svara i och med att han bara pekade ut USA.

Klein
2016-03-22, 23:32
Nej det är som att säga att anledningen till att nazismen frodades i tyskland på trettiotalet inte hänger ihop med att tyskarna var vita och kristna.

Du sa att felet inte ligger hos en viss religion. Du hävdar alltså att ISIS inte är religiöst motiverade? De gör ju precis vad Koranen, Sunna och Sira föreskriver.

svenbanan
2016-03-22, 23:33
Visst har USA har destabiliserat mellanöstern men det har noll med min förvisso retoriska frågeställning att göra. Varför är Europa som tar emot flyktingar med öppna armar och överöser dem med pengar ett mål för terrorism? Bomber och granater är bara verktyg för att uppnå ett mål. Europa har varit under attack från Islam i över 1000 år. Det är inget nytt under solen.

Hur menar du att europa varit under attack från Islam i över tusen år? Såvitt jag vet så har väl europeer varit i mellanöstern och krigat sedan flera hundra år tillbaka. Korståg och liknande... Kan inte minnas att jag hört talas om att muslimerna ridit upp till Paris dock...

svenbanan
2016-03-22, 23:39
Du sa att felet inte ligger hos en viss religion. Du hävdar alltså att ISIS inte är religiöst motiverade? De gör ju precis vad Koranen, Sunna och Sira föreskriver.

Ifall de varit Buddhister i mellanöstern sedan urminnes tider skulle det ändå finnas nåt motsvarande Isis idag. De använder koranen att gömma sig bakom eftersom det uppenbarligen funkar.

Det går att hitta massor av våldsglorifieringar i bibeln också. Det har förekommit massor av krig i den kristna gudens namn under århundradena.

filmjölk
2016-03-22, 23:49
Hur menar du att europa varit under attack från Islam i över tusen år? Såvitt jag vet så har väl europeer varit i mellanöstern och krigat sedan flera hundra år tillbaka. Korståg och liknande... Kan inte minnas att jag hört talas om att muslimerna ridit upp till Paris dock...

Eh? Jag klandrar inte dig för det, utan ger underbetyg till dagens skola. Muslimerna var i Spanien, Grekland, i Medelhavet, och långt upp i centraleuropa. Korstågen var ett svar på muslimsk invasion, muslimsk imperialism och faktiskt inte bara vårt fel. Man blev skraja här när de drog igenom hela nordafrika och senare upp genom spanien. (I just Spanien kan du se en del arabisk arkitektur, på många andra ställen revs den men Spanien och Cypern är två bra ställen om du vill se tidiga muslimska influenser i Europa)

Men vi var där och härjade långt innan det, fast då inte som kristna utan under antiken. Fast även där kan diskuteras vem som började.

Agitator
2016-03-22, 23:54
Nu vet jag inte om jag har allt korrekt svenbanan. Men jag har för mig att korstågen osv var svar på islams erövringar. Någon här som är mer instatt i historian kanske kan upplysa oss.

submarine3
2016-03-22, 23:56
Hur menar du att europa varit under attack från Islam i över tusen år? Såvitt jag vet så har väl europeer varit i mellanöstern och krigat sedan flera hundra år tillbaka. Korståg och liknande... Kan inte minnas att jag hört talas om att muslimerna ridit upp till Paris dock...

Du verkar helt snurrig och misinformerad. Rekommenderar verkligen denna video för dig:

t_Qpy0mXg8Y

submarine3
2016-03-23, 00:00
Nu vet jag inte om jag har allt korrekt svenbanan. Men jag har för mig att korstågen osv var svar på islams erövringar. Någon här som är mer instatt i historian kanske kan upplysa oss.

Det stämmer.

Agitator
2016-03-23, 00:03
submarine3 vet du om Bill Warners uttalande bygger på erkänd statistik och fakta?

Tyvär skriver ju vinnarna alltid historien, hur den utspelades och varför oftast.

Och sedan skrivs historien från båda sidorna, och alla häcklar varandra och anser sin sida ha rätt.

Hittade denna som visar en karta över tidens erövringar, jihad krigen mot korstågen.

Men den påvisar det jag hade för mig iaf, om det är 100 procent sant vet jag dock inte. Frågan är om någon verkligen vet hur det egentligen ligger till när båda sidor "skriver" sin sanning.

HIeG_0WfaJw

filmjölk
2016-03-23, 00:09
Nu tycker jag att vi skall vara rätt försiktiga med pajkastandet på Svenbanan mfl. Han är inte på något sätt ensam om att tro att nästan allt ont som hänt i världshistorien har orsakats av vita män.

Detta är något vi indoktrinerats i, att känna skam för vår egen kultur och vårt eget folk.

Vivaldi
2016-03-23, 00:14
På riktigt, kan vi inte ge Putin fria tyglar och ekonomisk spons från EU för att gå bärsärkagång mot dess extremisiska as som konsekvent stympar, mördar, förslavar och våldtar.

USA kommer ju ej göra ett skit om inte en katastrof i stil med 9/11 sker igen, och om detta fortsätter kommer allt fler oskyldiga drabbas i Europa, men framför allt i mellanöstern.
Jag ser verkligen inte problemet med att totalt kvadda Turkiet och ISIS i nuläget, de förstör världsekonomin aktivt och begår krigsbrott stup i kvarten.

Klein
2016-03-23, 00:15
Hur menar du att europa varit under attack från Islam i över tusen år? Såvitt jag vet så har väl europeer varit i mellanöstern och krigat sedan flera hundra år tillbaka. Korståg och liknande... Kan inte minnas att jag hört talas om att muslimerna ridit upp till Paris dock...

Dags för en historielektion.

Grekland, Anatolia (nuvarande Turkiet), Syrien och Egypten utgör den europeiska civilisationens vagga vilken går minst 5000 år tillbaka i tiden. Vid tidpunkten för den initiala muslimska invasionen ingick de omnämnda länderna i det kristna bysantiska imperiet. Faktum är att Nordafrika var Europeiskt såväl kulturellt som demografiskt fram tills den muslimska invasionen.


Från år 630 och framåt så är det byzantiska riket under konstant attack av invaderande muslimer och både Syrien och Egypten erövras snabbt.
Mellan år 711 och 788 så invaderar muslimerna Spanien.
År 732 besegras en invaderande muslimsk arme av Charles Martel vid det berömda Slaget vid Tours i Frankrike.
Mellan år 827 och 902 så erövras den bysantiska ön Sicilien av muslimerna.
Efter år 1000 så börjar muslimska turkiska stammar emigrera till Anatolia.
År 1457 så faller Konstantinopel under muslimsk belägring.
År 1529 så belägras Wien av Muslimerna.


Korstågen var i respons mot närmare 500 år muslimska attacker som stoppades först i Frankrike och senare i Österrike.

TranceII
2016-03-23, 00:16
På riktigt, kan vi inte ge Putin fria tyglar och ekonomisk spons från EU för att gå bärsärkagång mot dess extremisiska as som konsekvent stympar, mördar, förslavar och våldtar.

USA kommer ju ej göra ett skit om inte en katastrof i stil med 9/11 sker igen, och om detta fortsätter kommer allt fler oskyldiga drabbas i Europa, men framför allt i mellanöstern.
Jag ser verkligen inte problemet med att totalt kvadda Turkiet och ISIS i nuläget, de förstör världsekonomin aktivt och begår krigsbrott stup i kvarten.

Massmord känns som en rätt dålig strategi. Speciellt när du pratar om att döda de som är offer för ISIS erövringar.

USA och Ryssland är för en gångs skull hyfsat smarta.

Klein
2016-03-23, 00:34
Det går att hitta massor av våldsglorifieringar i bibeln också. Det har förekommit massor av krig i den kristna gudens namn under århundradena.

Judendomen, Kristendomen och Islam har samma Gud och strömmar alla från samma etiska grogrund så det är ju inte så konstigt att de alla förespråkar våld mot otrogna och paradiset åt de trogna. Europa har varit under attack från dessa hatiska religioner ända sedan 300-talet och attackerna bara fortsätter. Fiendens ursprungliga namn har dock blivit omoderna inom Europa så för att hänga med i tiden har den här bytt namn till kommunism och socialism och den välkomnar så klart sin invaderande islamiska förfader med öppna armar.

Gerdler
2016-03-23, 00:45
Dags för en historielektion.

Grekland, Anatolia (nuvarande Turkiet), Syrien och Egypten utgör den europeiska civilisationens vagga vilken går minst 5000 år tillbaka i tiden. Vid tidpunkten för den initiala muslimska invasionen ingick de omnämnda länderna i det kristna bysantiska imperiet. Faktum är att Nordafrika var Europeiskt såväl kulturellt som demografiskt fram tills den muslimska invasionen.


Från år 630 och framåt så är det byzantiska riket under konstant attack av invaderande muslimer och både Syrien och Egypten erövras snabbt.
Mellan år 711 och 788 så invaderar muslimerna Spanien.
År 732 besegras en invaderande muslimsk arme av Charles Martel vid det berömda Slaget vid Tours i Frankrike.
Mellan år 827 och 902 så erövras den bysantiska ön Sicilien av muslimerna.
Efter år 1000 så börjar muslimska turkiska stammar emigrera till Anatolia.
År 1457 så faller Konstantinopel under muslimsk belägring.
År 1529 så belägras Wien av Muslimerna.


Korstågen var i respons mot närmare 500 år muslimska attacker som stoppades först i Frankrike och senare i Österrike.

Du glömde Vlad Tepes; anledningen att vi inte är muslimer idag. Dracula!

Klein
2016-03-23, 01:08
Du glömde Vlad Tepes; anledningen att vi inte är muslimer idag. Dracula!

Han ställde väl till med lite problem för Ottomanerna i Rumänien men att han skulle vara anledningen till att vi inte är muslimer idag saknar historisk underbyggnad. Det var snarare vid Tours och Wien som det vände.

svenbanan
2016-03-23, 01:15
Nu tycker jag att vi skall vara rätt försiktiga med pajkastandet på Svenbanan mfl. Han är inte på något sätt ensam om att tro att nästan allt ont som hänt i världshistorien har orsakats av vita män.

Detta är något vi indoktrinerats i, att känna skam för vår egen kultur och vårt eget folk.

Jag hör definitivt inte till skaran som tycker vita män behöver känna skuld över allt som är fel i världen.

submarine3
2016-03-23, 01:20
Precis, korstågen var ett svar på Islams upprepade attacker och mål att i stort sett erövra europa med deras religion, korstågen användes för att försvara kristendomen och europa .. lite annat än man fått höra om och om och om och om igen om hur "jättedumma vi vita var mot muslimerna!!!".

Fan vad less man börjar bli på denna hjärntvätt av västvärlden att kort och gott förakta sig själv och sin historia.

cMjUFBYEzqQ

svenbanan
2016-03-23, 01:26
Dags för en historielektion.

Grekland, Anatolia (nuvarande Turkiet), Syrien och Egypten utgör den europeiska civilisationens vagga vilken går minst 5000 år tillbaka i tiden. Vid tidpunkten för den initiala muslimska invasionen ingick de omnämnda länderna i det kristna bysantiska imperiet. Faktum är att Nordafrika var Europeiskt såväl kulturellt som demografiskt fram tills den muslimska invasionen.


Från år 630 och framåt så är det byzantiska riket under konstant attack av invaderande muslimer och både Syrien och Egypten erövras snabbt.
Mellan år 711 och 788 så invaderar muslimerna Spanien.
År 732 besegras en invaderande muslimsk arme av Charles Martel vid det berömda Slaget vid Tours i Frankrike.
Mellan år 827 och 902 så erövras den bysantiska ön Sicilien av muslimerna.
Efter år 1000 så börjar muslimska turkiska stammar emigrera till Anatolia.
År 1457 så faller Konstantinopel under muslimsk belägring.
År 1529 så belägras Wien av Muslimerna.


Korstågen var i respons mot närmare 500 år muslimska attacker som stoppades först i Frankrike och senare i Österrike.

Jaha, okej. Då är muslimerna och de kristna lika goda kålsupare. Det känns ju inte jätteförvånande.

Min poäng är fortfarande att det inte är muslimernas religion som är anledningen till att det ser ut som det gör.

De drog väl längsta strået i de där krigen för 500 år sedan, och har sedan inte förmått ta sig ur medeltiden. Västvärlden har ju, som jag skrev tidigare, inte direkt hjälpt till med detta, snarare har man gjort allt för att se till att det är instabilt.

Min poäng är alltså inte att vi får skylla oss själva och att ISIS har all rätt i världen att bomba oss i femhundra år nu. Snarare att jag menar att det kan vara värt att försöka vad som är de bakomliggande orsakerna istället för att slåss mot väderkvarnar.

svenbanan
2016-03-23, 01:28
Precis, korstågen var ett svar på Islams upprepade attacker och mål att i stort sett erövra europa med deras religion, korstågen användes för att försvara kristendomen och europa .. lite annat än man fått höra om och om och om och om igen om hur "jättedumma vi vita var mot muslimerna!!!".

Fan vad less man börjar bli på denna hjärntvätt av västvärlden att kort och gott förakta sig själv och sin historia.


Hur tusan föraktar du dig själv pga vad folk gjorde för hundratals år sedan?

Klein
2016-03-23, 01:39
Min poäng är alltså inte att vi får skylla oss själva och att ISIS har all rätt i världen att bomba oss i femhundra år nu. Snarare att jag menar att det kan vara värt att försöka vad som är de bakomliggande orsakerna istället för att slåss mot väderkvarnar.

Det finns bara två lösningar som jag ser det:

1. Erövra oljeländerna i mellanöstern och få västerlänningar att immigrera dit i utbyte mot gratis land eller andra fördelar.

2. Göra sig oberoende av oljan i mellanöstern och dra sig ur regionen helt.

Det första alternativet låter ju mer realistiskt.

svenbanan
2016-03-23, 01:54
Det finns bara två lösningar som jag ser det:

1. Erövra oljeländerna i mellanöstern och få västerlänningar att immigrera dit i utbyte mot gratis land eller andra fördelar.

2. Göra sig oberoende av oljan i mellanöstern och dra sig ur regionen helt.

Det första alternativet låter ju mer realistiskt.

Förhoppningsvis får ingen Hillary Clinton eller liknande krigshetsare för sig att testa det första alternativet.

Det andra alternativet tycker jag är vettigare, i alla fall vad gäller att dra sig ur regionen på nåt sätt. Eller att kanske använda de resurser som tidigare gått till att störta regimer, och jaga massförstörelsevapen och vad man nu har hittat på för ursäkter för att få bomba, till nåt som faktiskt är uppbyggande. Kanske ge fan i att bomba ihjäl massa folk med drönare till höger och vänster?

Klein
2016-03-23, 02:07
Förhoppningsvis får ingen Hillary Clinton eller liknande krigshetsare för sig att testa det första alternativet.

Det andra alternativet tycker jag är vettigare, i alla fall vad gäller att dra sig ur regionen på nåt sätt. Eller att kanske använda de resurser som tidigare gått till att störta regimer, och jaga massförstörelsevapen och vad man nu har hittat på för ursäkter för att få bomba, till nåt som faktiskt är uppbyggande. Kanske ge fan i att bomba ihjäl massa folk med drönare till höger och vänster?

Så länge det trillar in en massa oljepengar och så länge den internationella vapenhandeln till mellanöstern fortgår så kommer extremismen att gödas.

Gerdler
2016-03-23, 02:16
Vapen göder inte extremism. Det är religionen som gör det.

MrBoris
2016-03-23, 02:25
Finns en video som 2 kvinnor från raqqa har filmat med dold kamera, och de talar även om i videon att de flesta isis krigare kommer utifrån, många européer som är födda och uppväxta i europeiska länder. Detta gör allt problematiskt. De är inte invandrare eller flyktingar. De är födda i Europa

Dock likväl har de alla samma (kulturella och religiösa) bakgrund

http://www.expressen.se/ledare/jihadisternas-terror-hotar-aven-sverige/
Svenska politiker kan inte bara nöja sig med att sörja offren i Bryssel, de måste också stärka förmågan att bekämpa terrorismen. I många avseenden delar vi Belgiens utsatta läge. Näst Belgien är Sverige det land som exporterat flest jihadister till Syrien och Irak. Och minst en av dem har uppmanat anhängare att genomföra terrordåd på svensk mark.

Precis som i Belgien är svenska jihadistmiljöer koncentrerade till utanförskapsområden. Bara från Göteborgsförorter tros uppemot 150 personer ha rest till Syrien och Irak. Därför är det ytterst oroande att svensk polis, likt kollegerna i Molenbeek, varnar för att man tappar mark i flera områden. Laglöshet är grogrund för både extremism och kriminalitet.
Även i Sverige finns uppenbara problem med samordningen mellan myndigheter. Kommunerna har exempelvis ansvar för att förebygga radikalisering och rekrytering till våldsbejakande grupper. Men sekretessregler hindrar dem från att få information från Säkerhetspolisen om vilka som har återvänt från Syrien och vilka som är i farozonen för att ansluta sig till terrorgrupper.

Både den rödgröna regeringen och den tidigare alliansregeringen har också släpat benen efter sig i det lagstiftningsarbete som är nödvändigt om myndigheter ska kunna hålla jämna steg med terrorgrupperna.

Först i april - efter åratal av diskussioner - träder exempelvis den lag i kraft som något begränsar antalet pass som svenska medborgare kan plocka ut under en femårsperiod.
Samma månad kriminaliseras till slut också terrorresor, långt efter många av Sveriges grannländer. Andra lagar som länder som Norge och Tyskland redan infört, som kriminalisering av samröre med terrororganisationer, utreds fortfarande i Sverige.

När det gäller hemlig dataavlyssning, som redan utretts, väntas direktiven till en ny utredning komma i maj, ett halvår efter att politikerna fattat beslutet.
Visst måste lagstiftningsarbete få ta tid. Men det är svårt att tro att denna senfärdighet hos politikerna inte också har politiska orsaker. I Sverige har hotet från jihadismen länge tonats ned av ledande politiker och debattörer. Å ena sidan brukar det heta att hotet från högerextremisterna är betydligt allvarligare. Å andra sidan brukar ansvaret för det jihadistiska våldet läggas på andra än gärningsmännen: på rasism, segregation eller karikatyrtecknare.

Miljöpartisterna Mehmet Kaplan och Yvonne Ruwaida, i dag statsråd respektive statssekreterare i den rödgröna regeringen, anklagade så sent som 2007 Säkerhetspolisen för att underblåsa islamofobin genom sitt antiterrorarbete.

Inställningen var ännu tydligare i en av de första rapporterna från det av regeringen inrättade Segerstedtinstitutet för studier om rasism och våldsbejakande extremism, vilket Sakine Madon beskrivit. Där relativiseras hela terrorbegreppet när rapportförfattaren anklagar den liberala demokratin för att stå för våld och förtryck och går till attack mot de experter som försöker motverka jihadismen.

Sådana tankefigurer kan också vara förklaringen till att myndigheter och kommuner ofta har förtvivlat svårt att markera mot och dra in bidrag till föreningar och moskéer som sprider våldsförhärligande budskap.

Det tycks finnas en utbredd rädsla för att främlingsfientligheten skulle öka om man sätter hårt mot hårt mot hatpredikanter och jihadister. Det är inte bara förnedrande för vanliga muslimer, den absoluta merparten av dem tar naturligtvis avstånd från terrorism. Det är också kontraproduktivt. Om det är något som riskerar att öka islamofobin är det jihadister son lyckas genomföra terrordåd.

Kanske kan Brysseldåden till slut bli den väckarklocka som sätter fart på regeringen, statsminister Stefan Löfven var på tisdagen välgörande tydlig om att staten måste göra mer. Svenska politiker har tryckt på snooze alldeles för länge.

thunder
2016-03-23, 02:37
Men enligt regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, Mona Sahlin, ska man komma håg att de mord som utförts av extremister under de senaste tjugo åren har utförts av högerextremister, inte av jihadister. En gnutta hopp denna tunga dag.


Sent from my iPad using Tapatalk

Klein
2016-03-23, 02:56
Kanske kan Brysseldåden till slut bli den väckarklocka som sätter fart på regeringen, statsminister Stefan Löfven var på tisdagen välgörande tydlig om att staten måste göra mer. Svenska politiker har tryckt på snooze alldeles för länge.

Ok så i Sveriges fall så exporteras vapen till extremistiska länder i mellanöstern samtidigt som landet har helt öppna gränser med generös välfärd för folk som bara rättar sig efter en enda svensk lag och det är rösträtten som de använder till att rösta på mer välfärd åt sig själva. Och nu efter att kaoset har eskalerat så fastställer statsminister Löwen att staten måste göra mer. Mera resurser till rättsväsende och antiterrorism, mera befogenheter och MERA skatter. Som om att staten inte gjort nog med skada.

Det är lustigt hur allt faller staten i händerna.

svenbanan
2016-03-23, 05:28
Så länge det trillar in en massa oljepengar och så länge den internationella vapenhandeln till mellanöstern fortgår så kommer extremismen att gödas.

Ja.

Klein
2016-03-23, 06:31
Jaha, okej. Då är muslimerna och de kristna lika goda kålsupare. Det känns ju inte jätteförvånande.

Muslimerna har gjort betydligt mer ont än de kristna. Även om båda grupperna gjort sig lika mycket skyldiga till bokbål och annan kulturförstörelse så vinner muslimerna rätt och slätt när det kommer till erövring, mördande och slavhandel.

filmjölk
2016-03-23, 06:45
Men enligt regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, Mona Sahlin, ska man komma håg att de mord som utförts av extremister under de senaste tjugo åren har utförts av högerextremister, inte av jihadister. En gnutta hopp denna tunga dag.


Sent from my iPad using Tapatalk

Sahlin är väldigt osmaklig i sina uttalanden. Jag undrar om hon tror på vad hon själv predikar eller bara har en fetisch för att reta upp folk?

Luca Brasi
2016-03-23, 07:37
submarine3 vet du om Bill Warners uttalande bygger på erkänd statistik och fakta?

Tyvär skriver ju vinnarna alltid historien, hur den utspelades och varför oftast.

Och sedan skrivs historien från båda sidorna, och alla häcklar varandra och anser sin sida ha rätt.

Hittade denna som visar en karta över tidens erövringar, jihad krigen mot korstågen.

Men den påvisar det jag hade för mig iaf, om det är 100 procent sant vet jag dock inte. Frågan är om någon verkligen vet hur det egentligen ligger till när båda sidor "skriver" sin sanning.

HIeG_0WfaJw
Den klassiska civilisationen förstörde sig själv.
Romarnas imperialism förstörde Mellanösterns stadskultur,vilket gjorde att nomader kunde få ett litet för stort inflytande i framtiden sedan bröt man sig själv i två delar.
Väst /öst Latinsk/grekisk och sedan började man med ikonoklasmer och kyrkan splittrades.
Korstågen var mest framgångsrika när det gäller att hugga bysans i ryggen,så att turkarna slutgiltigt kunde ta över hela asiatiska Grekland och Konstantinopel.

ARMSTARK
2016-03-23, 08:20
Ok så i Sveriges fall så exporteras vapen till extremistiska länder i mellanöstern samtidigt som landet har helt öppna gränser med generös välfärd för folk som bara rättar sig efter en enda svensk lag och det är rösträtten som de använder till att rösta på mer välfärd åt sig själva. Och nu efter att kaoset har eskalerat så fastställer statsminister Löwen att staten måste göra mer. Mera resurser till rättsväsende och antiterrorism, mera befogenheter och MERA skatter. Som om att staten inte gjort nog med skada.

Det är lustigt hur allt faller staten i händerna.

Fast du kan inte säga "staten" ungefär som att de är fienden, det är du och jag som är staten.
För övrigt hörde jag Löfven säga imorse att "Det enda som biter mot terrorism är våld", personligen tror jag att det inte är rätt men det var skönt att höra att han har hittat sina pungkulor.

Yes
2016-03-23, 08:33
Där har ju Löfven för en gångs skull rätt. Det enda som biter mot terrorism är ett så extremt övervåld att de fåtal som inte utrotas kommer ha mardrömmar flera generationer framåt.

Gerdler
2016-03-23, 09:36
Fast du kan inte säga "staten" ungefär som att de är fienden, det är du och jag som är staten.
För övrigt hörde jag Löfven säga imorse att "Det enda som biter mot terrorism är våld", personligen tror jag att det inte är rätt men det var skönt att höra att han har hittat sina pungkulor.
Fast du kan inte säga så till Klein, för han är inte staten, vi andra är det men han är förtryckt. Och vi förstår inte att vi är förtryckta av staten, det är bara Klein som gör det.

Jag undrar om vi ska bistå Belgien med flygtransporter också eller om Löfven´s pungkulor nu gör det möjligt att köra över miljöpartister och annat patrask och faktiskt skicka ned några JAS-plan till Turkiet så jag kan få använda min skatt till något vettigt som att släcka några ISIS-liv. Om inte annat så sprider det ut terror-riskerna över fler länder så att det inte blir för mycket för Frankrike och Belgien. Jag tycker därför det är viktigt att åtminstone en bombning utförs av ett JAS-plan och det blir känt så att ISIS blir lite sura på oss också.

benya
2016-03-23, 09:59
1. Ryssland och delvis Iran gick in med kraft långt efter ISIS hade slagit ut och/eller tagit över stora delar av de rebeller som fanns. Skulle Iran och Ryssland inte stöttat regimen och den fallit skulle vi haft en situation med hundratals små mer eller mindre fantatiska rebellgrupper som skulle blivit krossade av antingen ISIS eller JaN. Utan en stabil regim så blir det MÅNGA år av inbördeskrig.

2. Man har stöttat kurderna mycket redan; de skulle förlorat nästan all mark vid det här laget utan USAs bombningar och stöd. Problemet med att ge dem mycket vapen är att det trots allt finns vissa kopplingar till PKK som begår terrorhandlingar i Turkiet och att risken finns att de startar ett nytt krig.

3. Kurderna kommer inte röra sig mycket utanför vad de anser vara Kurdistan vilket begränsar deras effektivitet som vapen mot ISIS rätt rejält.


1 redan i början av kriget satte Ryssland t.ex. sitt veto mot ett större ingrepp från koalitionens sida som ev hade kunnat få slut på kriget i ett tidigt skede. Istället har man ställt sig på Assads sida, dvs även som motståndare till den väststödda koalitionen på marken, vilket gjort att kriget eskalerat. Det går bara att spekulera, men om Assad hade torskat i ett tidigt skede så är det inte omöjligt att ISIS inte hade kunnat växa sig så starkt som man är idag. Syrien hade nog varit långt ifrån stabilt men mkt stabilare än hur det ser ut idag.

2 det går att diskutera huruvida YPG hade torskat utan USA flygbomber. Man har bevisat sig vara en mkt en starkt militär aktör på marken och spöat ISIS i många slag.
PKK begår inte terrorhandlingar, det är snarare Turkiet som är terroristen i kriget med kurderna i Turkiet. Varifrån har du fått att kurderna begått terrorbrott?
Sedan så pågår det ju ett krig i Turkiet, hur har det lyckats undgå dig...
Man hade även kunnat beväpna och stödja kurderna i Irak än mer. Något som samtliga av de republikanska presidentkandidaterna argumenterar starkt för; man ser kurderna som troligtvis den bästa och mest pålitliga aktören i kriget mot ISIS.

3 det stämmer. Men det handlar om strategiskt viktiga områden som t.ex. Mosul, som ISIS tog kontroll över. Det hade ev kunnat undvikas eller så hade man kunnat besegra dem i Mosul, vilket hade försvagat ISIS avsevärt.

Magnus N
2016-03-23, 10:21
Ryssland lade in veto ja, ansåg väl inte att man hur som helst ska kunna invadera och avsätta regeringar.
Syrien hade bara blivit libyen2 efter det men mångt värre



Utan USAs flygunderstöd hade kurderna varit överkörda för länge sedan i Syrien , kobane hade aldrig kunnat försvarats och de hade fallit ihop efterhand

billmaier
2016-03-23, 10:21
hFyhY8WVCm0

Macroman
2016-03-23, 10:22
Det behöver inte alls vara immigranter. Det kan mycket väl vara "Belgare" som är andra eller tredje generationens invandrare. Som har vart i mellanöstern en gång fast då på en fylleresa på nån turistort i Turkiet.

Som har gått Belgisk skola, käkat bacon hemma hos en polare som är "etnisk belgare", surfat på Pornhub och spelat tv-spel.

Det är det som är så jäkla lurigt, det kan vara vem som helst av dem.

Exakt! Det är ju det absolut vanligaste scenariot. Mycket bisarrt är vad det är.

Macroman
2016-03-23, 10:27
Fast vi är bara på sjätte plats: http://www.abcnewspoint.com/top-10-countries-with-highest-rape-crime-2015/

Har sett listor där vi varit tvåa också men fine inte särskilt imponerande att vara omgiven av utfattiga u-länder som troligen understundom är i stort sett laglösa...

Luca Brasi
2016-03-23, 10:38
där har ju löfven för en gångs skull rätt. Det enda som biter mot terrorism är ett så extremt övervåld att de fåtal som inte utrotas kommer ha mardrömmar flera generationer framåt.
ira?

Gerdler
2016-03-23, 10:40
Har sett listor där vi varit tvåa också men fine inte särskilt imponerande att vara omgiven av utfattiga u-länder som troligen understundom är i stort sett laglösa...
Det är i princip bara Sverige som har skrivet att medgivande ska ges och att det är våldtäkt om ett finger penetrerar. De flesta länder kallar sånt för typ "sexual assault" eller nåt likande. Så stor del av att Sverige är där är för att vi kallar för våldtäkt saker som inte är det i andra länder. Sen tror jag att rapporteringsgraden är större här också. Det är inte min mening att förminska det då jag tycker brottet är hemskt i sig. Men att det är våldtäkt att sticka in ett finger i några sekunder för att man missuppfattat situationen och det fortfarande är samma brott att förgripa sig analt på någon som skriker för full hals i en och en halv timme kan jag tycka är lite märkligt.

Shqypnia
2016-03-23, 10:48
Isn't religion great?

Diomedea exulans
2016-03-23, 10:48
Men att det är våldtäkt att sticka in ett finger i några sekunder för att man missuppfattat situationen och det fortfarande är samma brott att förgripa sig analt på någon som skriker för full hals i en och en halv timme kan jag tycka är lite märkligt.

Utan att kunna juridik gissar jag att det sistnämnda ger hårdare straff? Även om man benämner det vid samma namn.

Inte direkt kontroversiellt att kalla båda för "våldtäkt", anser jag. Det kallas ju både "mord" om man skjuter någon på avstånd och denne dör utan att märka att något är fel, och att låsa in någon i en källare och tortera ihjäl personen med en smörkniv.

Macroman
2016-03-23, 11:52
Ifall USA inte "hjälpt till" så mycket i Irak, Israel, Afghanistan mm så hade kanske läget varit annorlunda...

Ja, det man i väst alltid ska göra är en sak när det gäller dessa regioner och det är... INGENTING!!

Visst det kommer drabba befolkningen i dessa länder men de totala antalet drabbade skulle vara mindre om tex USA inte gått in i Irak, Afghanistan etc. Visst det är cyniskt men det total värdet är större av att inte göra någonting.

Det finns dock två problem med detta. 1. Att många av dessa länder råkar ha mycket olja. 2. Politiker vill alltid visa "handlingskraft" vilket som vi vet aldrig leder till något gott. Politiker ska lägga sig i vanligt folks liv så lite som möjligt.

Macroman
2016-03-23, 12:02
Hur tusan föraktar du dig själv pga vad folk gjorde för hundratals år sedan?

Det finns ju faktiskt en sorts bisarr skam i hela västvärlden över att vi är den mest högstående i civilisationens historia. Vilket givetvis är helt befängt. Varför skulle annars hela mellanöstern och halva Afrika vara på väg hit i någons sorts folkvandring?

Problemet är att de nog inte inser att vi har jobbat väldigt hårt för detta välstånd.

Macroman
2016-03-23, 12:10
Det är i princip bara Sverige som har skrivet att medgivande ska ges och att det är våldtäkt om ett finger penetrerar. De flesta länder kallar sånt för typ "sexual assault" eller nåt likande. Så stor del av att Sverige är där är för att vi kallar för våldtäkt saker som inte är det i andra länder. Sen tror jag att rapporteringsgraden är större här också. Det är inte min mening att förminska det då jag tycker brottet är hemskt i sig. Men att det är våldtäkt att sticka in ett finger i några sekunder för att man missuppfattat situationen och det fortfarande är samma brott att förgripa sig analt på någon som skriker för full hals i en och en halv timme kan jag tycka är lite märkligt.

Jag vet att man ändrat och utökat våldtäktsspektrat men antalet anmälningar har alltså ökat från 700/år (1975) till 6000/år (tagna ur huvudet kommer inte ihåg exakt...). Beror knappast bara på detta och på ökad anmälningsbenägenhet men är förstås delfaktorer.

thunder
2016-03-23, 12:17
Jag planerar 4v fotbolls-Em i Paris, samt tomorrowland i Belgien i sommar. Perfekt med massa soft targets. Skönt att det bor 100000-tals människor där som inget hellre vill än att vi är döda. Av anledningen att vi gillar livet.

Detta borde vara högrisk-sommar nr1 i europa va?

Kom ihåg att fler dör i trafiken bara! ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

kaer
2016-03-23, 12:46
Ok, gå inte bananas allihopa på en gång nu. Men jag tyckte det här var lite underhållande och bra förklaring på vad som pågår här i tråden.
Och se John Cleese framför er =)

http://i.imgur.com/YbxS01A.png

Vivaldi
2016-03-23, 13:10
Massmord känns som en rätt dålig strategi. Speciellt när du pratar om att döda de som är offer för ISIS erövringar.

USA och Ryssland är för en gångs skull hyfsat smarta.

När talade jag om massmord utav dess offer?
Jag talar om krigsföring mot ISIS militär, det är skillnad på våld mot en väpnad styrka som försöker döda dig och avrättningar. Du får det att låta som om Putin kommer spränga skolor och avrätta vanliga medelklassfamiljer på löpande band med din goja!

De som går med i ISIS korståg är ej offer i de flesta fall, de är idioter som låter sin humanitet svepas bort utav grupptryck och blir till religiösa fanatiker. Ja, ISIS är hemska, men de är inte som vissa diktaturstater i Afrika där de tvingar in alla de kan få tag i till sin arme, de vill ha dedikerade människor som föraktar allting som inte överensstämmer med deras vridna bild utav Islam.
De skulle inte tveka en sekund över att begå massmord på det Svenska, det Ryska, eller egentligen alla länders befolkning som vägrar acceptera deras snedvridna Islamska trosuppfattning.

Hur föreslår du annars att vi hanterar dem?
Sanktioner skiter de komplett i, de skiter komplett i allt som ej har med regelrätt våld att göra, det är därför de kallas för extremister.
Hårt mot hårt är det enda som någonsin fungerat då en extremistisk grupp etablerat sig så här långt, även om många i västeuropa vägrar erkänna det.
Om du känner att du kan acceptera ISIS många inhumana beteenden är det din åsikt, min åsikt är att jag avskyr ALLA sorters extremism, och religiös sådan något kopiöst då den motverkar alla framsteg vi åstadkommit under de senaste hundra åren.

Du kan ej resonera med dem.

Du kan ej få över dem till din sida.

De ser inte DIG som en individ tills du faktiskt gått med på samtliga av deras villkor. De hundratals avrättningar de filmat in borde ha visat dig detta för länge sedan!

Gerdler
2016-03-23, 13:25
Utan att kunna juridik gissar jag att det sistnämnda ger hårdare straff? Även om man benämner det vid samma namn.

Inte direkt kontroversiellt att kalla båda för "våldtäkt", anser jag. Det kallas ju både "mord" om man skjuter någon på avstånd och denne dör utan att märka att något är fel, och att låsa in någon i en källare och tortera ihjäl personen med en smörkniv.
Det blir ju ringa våldtäkt respektive grov våldtäkt och naturligtvis olika straff. Om jag inte har fel för mig så är det bara 2-3 länder förutom Sverige som klassar finger som våldtäkt. Så kontroversiellt är det, vare sig man vill det eller ej. Lagen om samtycke var vi unika med, tror vi är det fortfarande.

Gerdler
2016-03-23, 13:28
Jag vet att man ändrat och utökat våldtäktsspektrat men antalet anmälningar har alltså ökat från 700/år (1975) till 6000/år (tagna ur huvudet kommer inte ihåg exakt...). Beror knappast bara på detta och på ökad anmälningsbenägenhet men är förstås delfaktorer.

Samtycke, fingervåldtäkt (alltså omrubricering) samt ökad anmälningsbenägenhet gör nog större delen av den ökningen skulle jag tro. Sen har det säkert blivit fler också.

Diomedea exulans
2016-03-23, 13:37
Ok, gå inte bananas allihopa på en gång nu. Men jag tyckte det här var lite underhållande och bra förklaring på vad som pågår här i tråden.
Och se John Cleese framför er =)

Delade på Facebook! (Smidigare än att unfrienda folk på egen hand.)

Macroman
2016-03-23, 13:58
Samtycke, fingervåldtäkt (alltså omrubricering) samt ökad anmälningsbenägenhet gör nog större delen av den ökningen skulle jag tro. Sen har det säkert blivit fler också.

Nej, knappast en tiofaldig ökning när befolkningen endast har ökat med typ 17 %.

Diomedea exulans
2016-03-23, 14:06
Nej, knappast en tiofaldig ökning när befolkningen endast har ökat med typ 17 %.

Vad vet du om det?

Gerdler
2016-03-23, 14:29
Nej, knappast en tiofaldig ökning när befolkningen endast har ökat med typ 17 %.

Men tänk dig själv. Omrubricering av motvillig pullning gör ju säkerligen att många fyllon som inte hade förmått eller tänkt våldta någon blir våldtäktsmän.
Sen har du samtyckeslagen som gör att många gränsfall blir våldtäkter och dessutom gör att många kvinnor som tidigare varit osäkra på sin rätt helt plötsligt blir säkra och kan anmäla.

Och sen har du din ökade befolkning med.

Om min KK och jag har förspel och jag leker med henne på utsidan av hennes trosor och sen glider handen in under hennes trosor och ner i hennes hål och hon inte är riktigt redo för det än så har jag de facto våldtagit henne om min finger hinner in kanske en centimeter. Att vi sen fortsätter förspelet och vi sedan har samtyckessex kan kvitta för enligt lagen så har jag våldtagit henne genom att jag penetrerat henne utan samtycke. Även om det kanske bara varar i en sekund eller två så är det en kort våldtäkt. Var det inte nån våldtagen mamma som nyligen sa "en våldtagen kvinna har inte sex med någon frivilligt direkt efter", vilket det kanske ligger nån sanning i. Men jag tycker i vilket fall att lagen är märklig i sin helhet.

Macroman
2016-03-23, 14:29
Vad vet du om det?

Inte så sannolikt samt att vissa grupper är kraftigt överrepresenterade när det gäller denna brottslighet. En kombination av flera faktorer ger denna tiofaldiga ökning alltså.

Gerdler
2016-03-23, 15:22
Hur många av de misstänkta våldtäkterna klaras upp? Alltså får en gärningsman dömd eller frigiven. Det skulle vara intressant att veta. GW sa ju nåt om uppklarade misshandelsfallen varit konstant sedan typ 80-talet, för det är de resurser som rättsväsendet har. Och i praktiken innebar det att endast de fallen som var grövst och enklast att lösa blev uppklarade. Så det faktum att fler anmäls, vad gällande våldtäkter, kan i värsta fall innebära att det blir lättare att komma undan med en väl anpassad våldtäkt (i grad och kvarlämnade bevis).

Gerdler
2016-03-23, 15:24
Fan vad Off Topic vi är....

Macroman
2016-03-23, 15:29
Fan vad Off Topic vi är....

Ja, lika bra att lägga ner... :)

Jakobson
2016-03-23, 16:57
Jag planerar 4v fotbolls-Em i Paris, samt tomorrowland i Belgien i sommar. Perfekt med massa soft targets. Skönt att det bor 100000-tals människor där som inget hellre vill än att vi är döda. Av anledningen att vi gillar livet.

Detta borde vara högrisk-sommar nr1 i europa va?

Kom ihåg att fler dör i trafiken bara! ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

Vet inte hur många gånger jag nu hört analytiker, tyckare och andra insatta offentligt säga att EM kommer vara isis target,

submarine3
2016-03-23, 16:58
Ok, gå inte bananas allihopa på en gång nu. Men jag tyckte det här var lite underhållande och bra förklaring på vad som pågår här i tråden.
Och se John Cleese framför er =)

http://i.imgur.com/YbxS01A.png




:laugh:

Sanslöst roligt, det är verkligen bisarrt *screwy*

PureWhey
2016-03-23, 17:06
Ok, gå inte bananas allihopa på en gång nu. Men jag tyckte det här var lite underhållande och bra förklaring på vad som pågår här i tråden.
Och se John Cleese framför er =)

http://i.imgur.com/YbxS01A.png

Haha, underbart.

submarine3
2016-03-23, 17:11
Massa muslimska elever i belgien applåderade när de hörde om detta tydligen,

Efter gårdagens terrordåd i Bryssel twittrade den belgiske yogaläraren Ivar Mol om att muslimska elever jublade över attentaten. Ett par timmar senare fick han hembesök av tre poliser som gav honom en skarp varning:
– Gör inte om det.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/drie-agenten-aan-de-deur-na-tweet-over-aanslagen-brussel

Jakobson
2016-03-23, 17:25
Massa muslimska elever i belgien applåderade när de hörde om detta tydligen,



http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/drie-agenten-aan-de-deur-na-tweet-over-aanslagen-brussel

Dådet hyllas för fullt på Twitter

submarine3
2016-03-23, 17:29
Dådet hyllas för fullt på Twitter

Man tror knappt det är sant alltså .. vi i väst är så förlamade, det HYLLAS AV ELEVER I SKOLAN, DET SPAMMAS PÅ TWITTER AV MUSLIMER SOM BOR HÄR I VÄST ..

vad gör väst? "men men men men... det är religion of peace!! det är bara några få muslimer som är så!!!!"

2 månader senare .. PANG, ett till dåd, 50 pers dör

Stående ovationer av muslimer igen.

"MEN MEN MEN, INTE ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

3 månader senare ... BOOOOOM kulsprutor, 40 pers döda, 200 skadade

OVATIONER

"men men men!!!! högerextremism är det största hotet! å SD!!! rasister i annan kostym!!"

BOOM BOOM BOOM


Herrejösses vad jävla bisarrt det är *screwy*

submarine3
2016-03-23, 17:38
ber om ursäkt om jag gick lite över styr, men kan säga det är svårt att hålla i känslorna när man ser samhället håller på falla sönder och samman och folk sitter som förlamade.... "nuuuuu måste vi passa oss för att ge rasisterna momentum!!!" asså snälla nån!

TranceII
2016-03-23, 18:00
När talade jag om massmord utav dess offer?
Jag talar om krigsföring mot ISIS militär, det är skillnad på våld mot en väpnad styrka som försöker döda dig och avrättningar. Du får det att låta som om Putin kommer spränga skolor och avrätta vanliga medelklassfamiljer på löpande band med din goja!

De som går med i ISIS korståg är ej offer i de flesta fall, de är idioter som låter sin humanitet svepas bort utav grupptryck och blir till religiösa fanatiker. Ja, ISIS är hemska, men de är inte som vissa diktaturstater i Afrika där de tvingar in alla de kan få tag i till sin arme, de vill ha dedikerade människor som föraktar allting som inte överensstämmer med deras vridna bild utav Islam.
De skulle inte tveka en sekund över att begå massmord på det Svenska, det Ryska, eller egentligen alla länders befolkning som vägrar acceptera deras snedvridna Islamska trosuppfattning.

Hur föreslår du annars att vi hanterar dem?
Sanktioner skiter de komplett i, de skiter komplett i allt som ej har med regelrätt våld att göra, det är därför de kallas för extremister.
Hårt mot hårt är det enda som någonsin fungerat då en extremistisk grupp etablerat sig så här långt, även om många i västeuropa vägrar erkänna det.
Om du känner att du kan acceptera ISIS många inhumana beteenden är det din åsikt, min åsikt är att jag avskyr ALLA sorters extremism, och religiös sådan något kopiöst då den motverkar alla framsteg vi åstadkommit under de senaste hundra åren.

Du kan ej resonera med dem.

Du kan ej få över dem till din sida.

De ser inte DIG som en individ tills du faktiskt gått med på samtliga av deras villkor. De hundratals avrättningar de filmat in borde ha visat dig detta för länge sedan!

Du skrev


På riktigt, kan vi inte ge Putin fria tyglar och ekonomisk spons från EU för att gå bärsärkagång mot dess extremisiska as som konsekvent stympar, mördar, förslavar och våldtar.


Det är svårt att tolka "bärsärkargång" som något annat än att bomba skiten ur dem. Problemet med det är att då måste du bomba de städer de tagit över och döda väldigt många civila. Det är också enda anledningen till att nämna Putin då det enda Ryssarna har över Amerikanerna är att de kända för att inte bry sig lika mycket om civila liv. USA är enormt mycket bättre på att bomba och har en kapacitet som är enormt mycket större än Ryssland. USA har gjort mycket mer mot ISIS än Ryssland gjort.

Problemet med att bara bomba är att det gör väldigt lite utan trupper på marken. Jag vet inte heller varifrån du har fått uppfattningen att folk inte tror på "hårt mot hårt". Frankrike bombade redan ISIS innan terrorattacken. Belgien bombade redan ISIS innan terrorattacken. USA och Ryssland bombar ISIS nästan dagligen. Europa är redan krig med dem.

Men det smarta i det här läget är att tvinga fram lokala armér som med understöd av modernt flygvapen, spaning och "special forces" kan utplåna ISIS och vinna över lokalbefolkningen. Iraq kanske kan få sunni-stammarna, kurderna och shia att sammarbeta och tillsammans komma på säkerhetslösningar och tillsammans bygga upp en armé. Eller Syrien att Ryssland bara stödjer regimen tillräckligt för att den skall kunna vinna över extermisterna men inte till den grad att regimen tror att den inte behöver förhandla alls med de moderata/kurderna.

dannnee
2016-03-23, 18:26
Du skrev



Det är svårt att tolka "bärsärkargång" som något annat än att bomba skiten ur dem. Problemet med det är att då måste du bomba de städer de tagit över och döda väldigt många civila. Det är också enda anledningen till att nämna Putin då det enda Ryssarna har över Amerikanerna är att de kända för att inte bry sig lika mycket om civila liv. USA är enormt mycket bättre på att bomba och har en kapacitet som är enormt mycket större än Ryssland. USA har gjort mycket mer mot ISIS än Ryssland gjort.

Problemet med att bara bomba är att det gör väldigt lite utan trupper på marken. Jag vet inte heller varifrån du har fått uppfattningen att folk inte tror på "hårt mot hårt". Frankrike bombade redan ISIS innan terrorattacken. Belgien bombade redan ISIS innan terrorattacken. USA och Ryssland bombar ISIS nästan dagligen. Europa är redan krig med dem.

Men det smarta i det här läget är att tvinga fram lokala armér som med understöd av modernt flygvapen, spaning och "special forces" kan utplåna ISIS och vinna över lokalbefolkningen. Iraq kanske kan få sunni-stammarna, kurderna och shia att sammarbeta och tillsammans komma på säkerhetslösningar och tillsammans bygga upp en armé. Eller Syrien att Ryssland bara stödjer regimen tillräckligt för att den skall kunna vinna över extermisterna men inte till den grad att regimen tror att den inte behöver förhandla alls med de moderata/kurderna.

Lokala armer?! Haha alla män i rätt ålder, flyr ju till sverige och tyskland!
Men jag håller med, dom borde stanna kvar och slåss får sitt eget land.
IS har nog starkare stöd av befolkningen än vad vi i sverige tror.

TranceII
2016-03-23, 18:32
Lokala armer?! Haha alla män i rätt ålder, flyr ju till sverige och tyskland!
Men jag håller med, dom borde stanna kvar och slåss får sitt eget land.


Nej, det gör de inte.


IS har nog starkare stöd av befolkningen än vad vi i sverige tror.

Bland vissa delar så finns det stöd. Speciellt de som upplever att de lever under förtryck under en korrupt dikator och känner att IS är sunni precis som de är och kan få bort korruption och skapa rättvisa. Lite som att en del saknar Mussolini eller Stalin.

King Grub
2016-03-23, 18:57
Jag har flera bekanta som är 100% övertygade om att det här "attentatet" är fejkat, offren är "crisis actors" och allt är fejkat av regeringarna, internationella banker och media.

TranceII
2016-03-23, 18:59
Jag har flera bekanta som är 100% övertygade om att det här "attentatet" är fejkat, offren är "crisis actors" och allt är fejkat av regeringarna, internationella banker och media.

Sådant är så sjukt. Det verkar ha blivit väldigt populärt efter Sandy Hook-skjutningarna. Folk har trackasserad offrens familjer och anklagat dem att vara skådespelare och fejkat allt.

idioter.

Diomedea exulans
2016-03-23, 19:26
Man tror knappt det är sant alltså .. vi i väst är så förlamade, det HYLLAS AV ELEVER I SKOLAN, DET SPAMMAS PÅ TWITTER AV MUSLIMER SOM BOR HÄR I VÄST ..

vad gör väst? "men men men men... det är religion of peace!! det är bara några få muslimer som är så!!!!"

2 månader senare .. PANG, ett till dåd, 50 pers dör

Stående ovationer av muslimer igen.

"MEN MEN MEN, INTE ALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

3 månader senare ... BOOOOOM kulsprutor, 40 pers döda, 200 skadade



Vad ska man göra menar du? Förbjuda islam?

thunder
2016-03-23, 19:32
Vad ska man göra menar du? Förbjuda islam?


Att iallafall göra motstånd verbalt vore ett steg på vägen. Inte ens Obama tar ordet islam i munnen när det är muslimska terrordåd hela tiden.

Den dagen Löfven säger att vi har ett stort problem med islam i väst. Och att många av moskeerna är terrorfabriker som predikar hat. Då kan vi kanske försöka komma med lösningar sen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Agitator
2016-03-23, 19:56
Leta upp individerna, förhöra dem, bokföra dem i register. 1 fel och det blir utvisning eller liknande.

Vivaldi
2016-03-23, 20:02
Du skrev



Det är svårt att tolka "bärsärkargång" som något annat än att bomba skiten ur dem. Problemet med det är att då måste du bomba de städer de tagit över och döda väldigt många civila. Det är också enda anledningen till att nämna Putin då det enda Ryssarna har över Amerikanerna är att de kända för att inte bry sig lika mycket om civila liv. USA är enormt mycket bättre på att bomba och har en kapacitet som är enormt mycket större än Ryssland. USA har gjort mycket mer mot ISIS än Ryssland gjort.

Problemet med att bara bomba är att det gör väldigt lite utan trupper på marken. Jag vet inte heller varifrån du har fått uppfattningen att folk inte tror på "hårt mot hårt". Frankrike bombade redan ISIS innan terrorattacken. Belgien bombade redan ISIS innan terrorattacken. USA och Ryssland bombar ISIS nästan dagligen. Europa är redan krig med dem.

Men det smarta i det här läget är att tvinga fram lokala armér som med understöd av modernt flygvapen, spaning och "special forces" kan utplåna ISIS och vinna över lokalbefolkningen. Iraq kanske kan få sunni-stammarna, kurderna och shia att sammarbeta och tillsammans komma på säkerhetslösningar och tillsammans bygga upp en armé. Eller Syrien att Ryssland bara stödjer regimen tillräckligt för att den skall kunna vinna över extermisterna men inte till den grad att regimen tror att den inte behöver förhandla alls med de moderata/kurderna.

Trollar du på riktigt?

Vet du hur ISIS grundades från början (spoiler alert: på exakt detta vis)!

Enda sättet att få bukt är att med landtrupper samt en totalt överväldigande krigsmakt blitza skiten ur dem innan de lyckas få till en effektiv gerillakrigsföring.

Hinner de det blir det Irak/Vietnam 2.0, om vi förlitar oss på lokala extremistgrupper (läs: armeér) så kommer de istället ta över.

Diomedea exulans
2016-03-23, 20:09
Att iallafall göra motstånd verbalt vore ett steg på vägen. Inte ens Obama tar ordet islam i munnen när det är muslimska terrordåd hela tiden.

Den dagen Löfven säger att vi har ett stort problem med islam i väst. Och att många av moskeerna är terrorfabriker som predikar hat. Då kan vi kanske försöka komma med lösningar sen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Leta upp individerna, förhöra dem, bokföra dem i register. 1 fel och det blir utvisning eller liknande.

PK-nissarna har ju iallafall rätt i sak när de säger att det är en väldigt liten del av alla muslimer som utför terrordåd. Det finns trots allt 1,5 miljarder muslimer i världen.

Lövbiffen
2016-03-23, 20:12
Jag har flera bekanta som är 100% övertygade om att det här "attentatet" är fejkat, offren är "crisis actors" och allt är fejkat av regeringarna, internationella banker och media.

Haha, jag kan tänka mig vem "överhuvudet" är! :d

Jag tycker alltså inte det som hänt är komiskt på något vis utan tycker bara det skulle vara typiskt en viss person att snacka så som Grubben beskriver.

thunder
2016-03-23, 20:12
PK-nissarna har ju iallafall rätt i sak när de säger att det är en väldigt liten del av alla muslimer som utför terrordåd. Det finns trots allt 1,5 miljarder muslimer i världen.


Ja. Idiotiskt jävla mongoargument. HUR ser stödet för deras ideer ut? Hur mycket bryr sig grannarna i Molenbeek om att sharia styr? Är dom till och med glada och hejar på?


Sent from my iPad using Tapatalk

TranceII
2016-03-23, 20:15
Trollar du på riktigt?

Nej, jag kan däremot ganska mycket mer om ämnet än vad du kan.


Vet du hur ISIS grundades från början (spoiler alert: på exakt detta vis)!


Igen. Du vet inte riktigt vad du pratar om.

Du kan läsa om deras historia här: https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_State_of_Iraq_and_the_Levant#History

För det första så misstänker jag att du inte skulle vilja dö genom att sprängas i bitar i någon by i mellanöstern så jag antar att du vill att andra skall dö för detta. Att du dessutom säger:


Enda sättet att få bukt är att med landtrupper samt en totalt överväldigande krigsmakt blitza skiten ur dem innan de lyckas få till en effektiv gerillakrigsföring.


Innan de fått till effektiv gerillakrigföring? Hur tror du de slåss nu till stor del? Hur tror du de tog över stora delar av Irak och Syrien? Hur tror du de slogs under USAs ockupation?

Armchair general deluxe.


Hinner de det blir det Irak/Vietnam 2.0, om vi förlitar oss på lokala extremistgrupper (läs: armeér) så kommer de istället ta över.
[/QUOTE]

Irakiska armén har vunnit mycket mark på sistone. Samma sak med SAA och SDF. Denna taktiken fungerar. En invasion skulle inte fungera då du skulle behöva slåss mot alla andra grupper också och den officiella armén i båda länder. Sedan skulle du behöva ockupera Syrien och Irak i sådär 20 år och regelbundet förlora trupper.

Diomedea exulans
2016-03-23, 20:15
Ja. Idiotiskt jävla mongoargument. HUR ser stödet för deras ideer ut? Hur mycket bryr sig grannarna i Molenbeek om att sharia styr? Är dom till och med glada och hejar på?


Sent from my iPad using Tapatalk

Varför är det ett mongoargument? Om 99,9 % av alla muslimer är ungefär lika radikala som svenska kristna så är det väl rätt meningslöst att vara emot muslimer i allmänhet?

thunder
2016-03-23, 20:19
Varför är det ett mongoargument? Om 99,9 % av alla muslimer är ungefär lika radikala som svenska kristna så är det väl rätt meningslöst att vara emot muslimer i allmänhet?


Om Breivik hade haft ett stort stöd för sina ideer då hade det kommit en Brevik 2,3,4,5,6,7...osv. Men det finns noll stöd.

Men muslimerna har. Det finns ett gigantiskt hat mot oss i väst.

Att inte alla en miljarder spränger sig i luften varje dag gör inte mig mindre orolig. För det finns 1000-tals som står i kö för nästa attack just nu.


Sent from my iPad using Tapatalk

TranceII
2016-03-23, 20:19
Ja. Idiotiskt jävla mongoargument. HUR ser stödet för deras ideer ut? Hur mycket bryr sig grannarna i Molenbeek om att sharia styr? Är dom till och med glada och hejar på?


Sent from my iPad using Tapatalk

Stödet för IS är ganska litet (det är rätt många muslimer som har dött i strid mot dem) men stödet för något variant av Sharia är nog något större. Salafismen har spridit sig ganska mycket genom Saudi arabien samt Internet.

Andy.da.wohoo
2016-03-23, 20:21
Att iallafall göra motstånd verbalt vore ett steg på vägen. Inte ens Obama tar ordet islam i munnen när det är muslimska terrordåd hela tiden.

Den dagen Löfven säger att vi har ett stort problem med islam i väst. Och att många av moskeerna är terrorfabriker som predikar hat. Då kan vi kanske försöka komma med lösningar sen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Kan man få källa på det sistnämnda? Att det finns moskéer som predikar för hat kan säkert vara sant men att många av dessa gör det? Ganska grovt påstående utan att hänvisa till källa.

Magnus N
2016-03-23, 20:22
Varför är det ett mongoargument? Om 99,9 % av alla muslimer är ungefär lika radikala som svenska kristna så är det väl rätt meningslöst att vara emot muslimer i allmänhet?

Det är dock något som inte stämmer, en rätt stor del av muslimer tycker fortfarande det är rätt att döda personer som "hoppar av"(apostasy)(kommer inte på det svenska ordet) islam. Frågar du en svensk vad den tycker om grannen lämnar svenska kyrkan lär du inte få mer än en axelryckning.

thunder
2016-03-23, 20:22
Kan man få källa på det sistnämnda? Att det finns moskéer som predikar för hat kan säkert vara sant men att många av dessa gör det? Ganska grovt påstående utan att hänvisa till källa.


Kolla senaste undercover-dokumentären från Danmark.


Sent from my iPad using Tapatalk

TranceII
2016-03-23, 20:24
Om Breivik hade haft ett stort stöd för sina ideer då hade det kommit en Brevik 2,3,4,5,6,7...osv. Men det finns noll stöd.

Men muslimerna har. Det finns ett gigantiskt hat mot oss i väst.

Att inte alla en miljarder spränger sig i luften varje dag gör inte mig mindre orolig. För det finns 1000-tals som står i kö för nästa attack just nu.


Sent from my iPad using Tapatalk

Det pågår ett krig och de som deltar från IS sida anser nog att det finns ett väldigt hat i väst mot muslimer.

thunder
2016-03-23, 20:26
Det pågår ett krig och de som deltar från IS sida anser nog att det finns ett väldigt hat i väst mot muslimer.


När attackerade en vit en muslim senast i ett terrorattentat?

Och när blev han påhejad av miljoner andra vita?


Sent from my iPad using Tapatalk

Hövdingen
2016-03-23, 20:27
Lite småroligt....

http://erixon.com/blogg/2016/03/satir-icke-islamskt/

Andy.da.wohoo
2016-03-23, 20:31
När attackerade en vit en muslim senast i ett terrorattentat?

Och när blev han påhejad av miljoner andra vita?


Sent from my iPad using Tapatalk

Hat finns väl även fast man inte tar till våld?

anvihl
2016-03-23, 20:36
När attackerade en vit en muslim senast i ett terrorattentat?

Och när blev han påhejad av miljoner andra vita?


Sent from my iPad using Tapatalk

Bush och det var väl ett par hundra miljoner som hejade på
https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Afghanistan_%282001%E2%80%9314%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War

Magnus N
2016-03-23, 20:37
"Isis has trained at least 400 fighters to target Europe in deadly waves of attacks, deploying interlocking terror cells like the ones that struck Brussels and Paris with orders to choose the time, place and method for maximum carnage, The Associated Press has learned. "

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/isis-has-at-least-440-fighters-trained-to-attack-europe-in-deadly-waves-a6948696.html


Stämmer siffrorna är det en jädra massa där ute

TranceII
2016-03-23, 20:40
När attackerade en vit en muslim senast i ett terrorattentat?

Och när blev han påhejad av miljoner andra vita?


Sent from my iPad using Tapatalk

Varför skulle "vita" använda terrorattacker i kriget när man är så överlägsna resursmässigt? Väst invaderade t.ex. Irak utan vettig anledning och det har resulterat i hundratusentals döda muslimer. Man kan prata om anledingar och intentioner men i slutändan så är det rätt tråkigt att dö; oavsett om det är en JDAM som släpps på byggnaden du råkar befinna dig i eller om en idiot detonerar en explosiv väst.

Det är sådant som gör att ISIS kan växa och dra till sig rekryter. Man spelar på att islam är under attack precis som folk här på forumet spelar på att väst är under attack.

TranceII
2016-03-23, 20:43
"Isis has trained at least 400 fighters to target Europe in deadly waves of attacks, deploying interlocking terror cells like the ones that struck Brussels and Paris with orders to choose the time, place and method for maximum carnage, The Associated Press has learned. "

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/isis-has-at-least-440-fighters-trained-to-attack-europe-in-deadly-waves-a6948696.html


Stämmer siffrorna är det en jädra massa där ute

Det låter ganska rimligt. De använde de metoderna när de tog över städer i Syrien och Irak. "Sleeper cells" i mängder.

Magnus N
2016-03-23, 21:07
"Isis has trained at least 400 fighters to target Europe in deadly waves of attacks, deploying interlocking terror cells like the ones that struck Brussels and Paris with orders to choose the time, place and method for maximum carnage, The Associated Press has learned. "

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/isis-has-at-least-440-fighters-trained-to-attack-europe-in-deadly-waves-a6948696.html


Stämmer siffrorna är det en jädra massa där ute

Uppdatering:

"Enligt samma källor ska personer från samma cell som Paristerroristerna befinna sig i en rad europeiska länder. Tyskland, Storbritannien, Italien, Danmark och Sverige, nämns specifikt."

Ifrån nyhetsbyrån AP

Alexton
2016-03-23, 21:15
Bush och det var väl ett par hundra miljoner som hejade på
https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Afghanistan_%282001%E2%80%9314%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War

Skojar du eller är bara otroligt historielös ?

Är det alternativ 2 så är det nog det absolut dummaste jag läst någonsin på kolozzeum alla kategorier.

Vivaldi
2016-03-23, 22:14
Nej, jag kan däremot ganska mycket mer om ämnet än vad du kan.



Igen. Du vet inte riktigt vad du pratar om.

Du kan läsa om deras historia här: https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_State_of_Iraq_and_the_Levant#History

Även lite mysig läsning från Wikileaks, här hänvisar jag till källorna längst ned:
https://wikileaks.org/From-Pol-Pot-to-ISIS-Anything-that.html

För det första så misstänker jag att du inte skulle vilja dö genom att sprängas i bitar i någon by i mellanöstern så jag antar att du vill att andra skall dö för detta. Att du dessutom säger:



Innan de fått till effektiv gerillakrigföring? Hur tror du de slåss nu till stor del? Hur tror du de tog över stora delar av Irak och Syrien? Hur tror du de slogs under USAs ockupation?

Armchair general deluxe.


Irakiska armén har vunnit mycket mark på sistone. Samma sak med SAA och SDF. Denna taktiken fungerar. En invasion skulle inte fungera då du skulle behöva slåss mot alla andra grupper också och den officiella armén i båda länder. Sedan skulle du behöva ockupera Syrien och Irak i sådär 20 år och regelbundet förlora trupper.


Jag kommer efter detta ej argumentera mer med dig efter ditt argument: "Nej, jag kan däremot ganska mycket mer om ämnet än vad du kan"

Här har du fö. "The Guardian" som är en lite mer respektabel källa än wikipedia ...
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/03/us-isis-syria-iraq

Det du missar totalt med hela min argumentation är att det inte fungerar att stödja en inhemsk rebellgrupp då denna tenderar att vara extrem nog att ta upp vapen.
Det finns säkert rebellgrupper med rent mjöl i påsen, men jag känner inte till speciellt många, du får gärna ge källor på de rebellgrupper som inte missbrukat sin makt och gått över lik då de väl fått den.

Host, Saddam Hussein Host, Che Guevara host, host.

Självklart vill jag att andra och ej jag skall dö för detta. Det är därför jag ej är soldat. De som har detta som yrke har ju som mål att strida i väpnade konflikter, för att förhoppningsvis undvika framtida dödsoffer genom att stabilisera konflikten. Men du verkar tycka att de inhemska männen och kvinnorna i fjärran länder är mindre värda då du vill att de istället slåss för din sak. Dessa ofta sparsamt tränade individer skall alltså slåss mot en gemensam fiende istället för erfaren militär med betydligt bättre utrustning och kunskap?

Jag är absolut inte kunnig inom militärt bruk, vilket jag misstänker att inte heller är? Men faktum kvarstår att försvar från en stark fiende ofta är svårt, speciellt för en så pass utbredd och förhållandevis löst organiserad grupp som ISIS som slåss via mindre utspridda grupper.
Om jag har helfel gällande min åsikt om en stark snabb offensiv är jag villig att ta detta, jag saknar helt militär erfarenhet, jag filosoferar helt enkelt från de historiska fakta som finns där man låter terrorgrupper husera fritt, och fokuserar på att väpna inhemska militanta grupper istället.

Bara lägg ned med dit skitsnack där du spelar djävulens advokat, du ger inga lösningar, du bara ifrågasätter. Detta är inte ett problem som kommer lösas via politisk diskussion, utav den simpla anledningen att den ena sidan inte är intresserad utav sådan. Det lämnar blott ett alternativ, även om du må ogilla det.

TranceII
2016-03-23, 22:44
Jag kommer efter detta ej argumentera mer med dig efter ditt argument: "Nej, jag kan däremot ganska mycket mer om ämnet än vad du kan"

Här har du fö. "The Guardian" som är en lite mer respektabel källa än wikipedia ...
http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/03/us-isis-syria-iraq

Det du missar totalt med hela min argumentation är att det inte fungerar att stödja en inhemsk rebellgrupp då denna tenderar att vara extrem nog att ta upp vapen.
Det finns säkert rebellgrupper med rent mjöl i påsen, men jag känner inte till speciellt många, du får gärna ge källor på de rebellgrupper som inte missbrukat sin makt och gått över lik då de väl fått den.

Host, Saddam Hussein Host, Che Guevara host, host.

Självklart vill jag att andra och ej jag skall dö för detta. Det är därför jag ej är soldat. De som har detta som yrke har ju som mål att strida i väpnade konflikter, för att förhoppningsvis undvika framtida dödsoffer genom att stabilisera konflikten. Men du verkar tycka att de inhemska männen och kvinnorna i fjärran länder är mindre värda då du vill att de istället slåss för din sak. Dessa ofta sparsamt tränade individer skall alltså slåss mot en gemensam fiende istället för erfaren militär med betydligt bättre utrustning och kunskap?

Jag är absolut inte kunnig inom militärt bruk, vilket jag misstänker att inte heller är? Men faktum kvarstår att försvar från en stark fiende ofta är svårt, speciellt för en så pass utbredd och förhållandevis löst organiserad grupp som ISIS som slåss via mindre utspridda grupper.
Om jag har helfel gällande min åsikt om en stark snabb offensiv är jag villig att ta detta, jag saknar helt militär erfarenhet, jag filosoferar helt enkelt från de historiska fakta som finns där man låter terrorgrupper husera fritt, och fokuserar på att väpna inhemska militanta grupper istället.

Bara lägg ned med dit skitsnack där du spelar djävulens advokat, du ger inga lösningar, du bara ifrågasätter. Detta är inte ett problem som kommer lösas via politisk diskussion, utav den simpla anledningen att den ena sidan inte är intresserad utav sådan. Det lämnar blott ett alternativ, även om du må ogilla det.

Du länkade till en "Opinion", en kolumnist som har åsikter. Som dessutom säger det jag säger:

"What’s clear is that Isis and its monstrosities won’t be defeated by the same powers that brought it to Iraq and Syria in the first place, or whose open and covert war-making has fostered it in the years since. Endless western military interventions in the Middle East have brought only destruction and division. It’s the people of the region who can cure this disease – not those who incubated the virus."

Jag spelar inte djävulens advokat utan har upprepade gånger sagt vad jag tror på och det är nuvarande politik; som jag tror krävs för långsiktigare stabilitet även om det kommer vara svårt.

Irak:
Väst stöttar Irakiska armén och Irakiska kurdistan med träning samt gör vad man gör nu. Så fort det blir större operationer eller stridigheter så utplånar man ISIS med flyganfall som understöd. Irakiska regeringen jobbar med att få med stammarna i Anbar och andra sunni-dominerade områden. Liknande man gjorde under "Anbar awakening".

Syrien:
Väst stöttar YPG/SDF (och delar av FSA i södern) med träning, vapen och flygunderstöd. Ryssarna/Iran stöttar regimen med samma. Man fortsätter att försöka hålla den vapenvila som finns mellan moderata grupper och regimen sedan en liten tid tillbaka och attackera JaN, ISIS och Ahrar al-sham. Efter islamisterna är borta så kan man förhoppningsvis lyckas med förhandlingarna.

Det fungerar för övrigt väldigt bra att stödja motiverade inhemska grupper för USA. De gjorde det med "Northen Alliance" i Afghanistan där man tillsammans med Special Forces som rådgivare och flyunderstöd tog över hela landet från Talibanerna. Du kan även se på Syrien nu där allt gula förutom Afrin förmodligen skulle vara svart färg utan US iblandning

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_and_Iraqi_insurgency_detailed_map

submarine3
2016-03-23, 22:59
PK-nissarna har ju iallafall rätt i sak när de säger att det är en väldigt liten del av alla muslimer som utför terrordåd. Det finns trots allt 1,5 miljarder muslimer i världen.

Ska försöka leta upp källor, men jag har läst en hel drös med undersökningar i västländska länder där upp emot 30-40% av muslimer vill ha sharia, anser att homosexuella ska stenas, män ska få ha 3 fruar och allt vad det är, att mannen har högre värde en kvinnan.

Jag tror du är väldigt väldigt naiv när det kommer till muslimer och hur "modernt civiliserat tänkande" de verkligen har.

submarine3
2016-03-23, 23:05
Det är alltså i diverse undersökningar 30-40% som VILL ha sharia, som anser att "allahs ord" är viktigare att följa än lagarna i landet, kan minnas att hos 18-24åriga muslimer så var siffran ännu högre. Det handlar alltså om miljontals muslimer.

De förökar sig väldigt mycket också, rent generellt får muslimska familjer många fler barn än vita .. hur tror du det ser ut som 10-20-30 år? Det vi håller på med just nu är att bunkra upp för ett krig som inte kommer bli särskilt trevligt.

Men vafan, skit i det! "Inga rasiister på våååra gaator!!"# eller hur?

submarine3
2016-03-23, 23:06
.. och sen den som tycker det är "problem med rasism" nu .. ja, vänta ni i 20 år till, då ska ni få se på RASISM från båda sidorna då hatet utan den minsta tvekan trappas upp hela tiden.

Yes
2016-03-23, 23:07
Det var som mest runt 10% nazister i Tyskland...

submarine3
2016-03-23, 23:15
Sam Harris pratade förövrigt om just detta i hans första joe rogan podcast, dvs det enorma antal muslimer i väst som vill ha sharia, hade det visat sig i diverse poll undersökningar. Tror det var UK, frankrike och tyskland man hade kollat, som sagt runt 30-40%.

Klein
2016-03-23, 23:17
Varför är det ett mongoargument? Om 99,9 % av alla muslimer är ungefär lika radikala som svenska kristna så är det väl rätt meningslöst att vara emot muslimer i allmänhet?

Din siffra är dragen ur arslet. Kring 25% av unga muslimer i väst (18-29) verkar stödja terrorism. Siffran är något lägre bland äldre muslimer.

https://web.archive.org/web/20150429155650/http://www.pewresearch.org/files/old-assets/pdf/muslim-americans.pdf#page=60

http://www.hln.be/hln/nl/1275/Islam/article/detail/1619036/2013/04/22/Zestien-procent-moslimjongens-vindt-terrorisme-aanvaardbaar.dhtml

submarine3
2016-03-23, 23:19
Din siffra är dragen ur arslet. Kring 25% av unga muslimer i väst (18-29) verkar stödja terrorism. Siffran är något lägre bland äldre muslimer.

https://web.archive.org/web/20150429155650/http://www.pewresearch.org/files/old-assets/pdf/muslim-americans.pdf#page=60

http://www.hln.be/hln/nl/1275/Islam/article/detail/1619036/2013/04/22/Zestien-procent-moslimjongens-vindt-terrorisme-aanvaardbaar.dhtml

Mm, något lägre än vad jag hört (och läst), men olika polls antar jag. Hur som helst så är vilken siffra som helst över typ 2% enormt oroande, det är alltså flera miljoner muslimer som bor i väst som stödjer terrorism, vill ha sharia .. känns väldig tryggt må jag säga.

Diomedea exulans
2016-03-23, 23:25
Din siffra är dragen ur arslet. Kring 25% av unga muslimer i väst (18-29) verkar stödja terrorism. Siffran är något lägre bland äldre muslimer.

https://web.archive.org/web/20150429155650/http://www.pewresearch.org/files/old-assets/pdf/muslim-americans.pdf#page=60

http://www.hln.be/hln/nl/1275/Islam/article/detail/1619036/2013/04/22/Zestien-procent-moslimjongens-vindt-terrorisme-aanvaardbaar.dhtml

Ja, dåså.

Agitator
2016-03-24, 01:34
Raheel Razza är en sunni muslim som säger som det är. Hon bygger sina åsikter på fakta och statistik, samt att hon själv är sunni muslim.

Hon går igenom här vad vad som är islam och radical islam och vad problemet är i helhet inom islam.

Det är tydligt att det är ett större problem än vad folk tror. Hur många här inne tror t.ex. att sverige är svenskt om några hundra år? Svenskt styre lär inte finnas iaf. Det är bara gå efter statistik så ser man ju vart det lutar.

pSPvnFDDQHk

King Grub
2016-03-24, 08:56
Jag har flera bekanta som är 100% övertygade om att det här "attentatet" är fejkat, offren är "crisis actors" och allt är fejkat av regeringarna, internationella banker och media.

Oj vad med vatten på kvarnen det just blev.

http://www.expressen.se/nyheter/han-har-overlevt-tre-terrorattentat/

Professionell crisis actor som råkade avslöjas och som nu måste få en cover story (inte mina ord).

Alexton
2016-03-24, 09:20
Oj vad med vatten på kvarnen det just blev.

http://www.expressen.se/nyheter/han-har-overlevt-tre-terrorattentat/

Professionell crisis actor som råkade avslöjas och som nu måste få en cover story (inte mina ord).

Tycker många överskatter kompetensen hos stat och liknande. De klarar knappt att få fram en realistisk budget men helt plötsligt ska de lyckas med 3 fejkade terrordåd 200 actors som alla är tysta efteråt och de som är döda ska har familj som saknar dem osv.

Rätt creepy att det just är en mormon klarade sig 3 ggr. Han lär ju bli fanatisk predikant om några år, kristen bin ladin på ingång :D

Macroman
2016-03-24, 09:21
Massa muslimska elever i belgien applåderade när de hörde om detta tydligen,



http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/drie-agenten-aan-de-deur-na-tweet-over-aanslagen-brussel

Detta är så sinnessjukt så man knappt tror att det är sant... *grr*

Macroman
2016-03-24, 09:25
Jag har flera bekanta som är 100% övertygade om att det här "attentatet" är fejkat, offren är "crisis actors" och allt är fejkat av regeringarna, internationella banker och media.

Galet, vad är det för personer? Har personligen aldrig hört någon som gör det men man har ju läst massor om det på Twitter etc.