handdator

Visa fullständig version : Järnbrist - hur lång tid tar det att fylla på depåerna?


Tarahumara
2016-03-22, 07:49
Jag har inte fått diagnostiserat järnbrist, men har anat det i några månaders tid pga äter inte kött. Jag har börjat kurera med järntabletter och undrar: Hur lång tid kommer det ta innan mina depåer är fyllda? Jag har läst att det tar väldigt lång tid med järntillskott, så jag planerar att ta dem i 3-4 månader till.

Tar:
Hemofer 2 tabletter = 18 mg
1 multivitamintablett = 14 mg

dvs totalt 32 mg om dagen.

Tarahumara
2016-03-22, 08:09
Ska dock sluta med kosttillskott och börja äta kyckling och fisk. Kommer försöka äta kycklinglever och kycklinghj ärt 3 gånger i veckan. Kommer detta räcka? Ska bara äta upp de piller jag har kvar..

King Grub
2016-03-22, 08:23
Järntillskott utan diagnos bör man vara väldigt restriktiv med. Överskott skapar oxidativa processer som förstör celler.

Tarahumara
2016-03-22, 08:37
Järntillskott utan diagnos bör man vara väldigt restriktiv med. Överskott skapar oxidativa processer som förstör celler.

Drar ner det till 1 tablett om dagen. Är det farligt att käka 500 g kycklinglever i veckan? Funderar på att lägga ned alla tillskott (dock inte Omega 3) och äta lever, spenat och annat näringsrikt istället.

mela
2016-03-22, 09:17
Har du brist på depåer också? Eller är det bara lågt hb? Nu vet jag iofs inte hur lång tid det tar ändå men jag hade 99 i hb och 8 i serum-ferritin-värde och blev ordinerad 2 niferex/dag i minst en månad innan de ens vill ta nya tester. Så 200mg järn i dem, plus 7,5mg i multivitamintabletterna som jag tar.

Men har du anemi borde du fått ordination från läkare om vad och hur mycket du ska äta

Tapatalk på språng

Tarahumara
2016-03-22, 09:49
Har du brist på depåer också? Eller är det bara lågt hb? Nu vet jag iofs inte hur lång tid det tar ändå men jag hade 99 i hb och 8 i serum-ferritin-värde och blev ordinerad 2 niferex/dag i minst en månad innan de ens vill ta nya tester. Så 200mg järn i dem, plus 7,5mg i multivitamintabletterna som jag tar.

Men har du anemi borde du fått ordination från läkare om vad och hur mycket du ska äta

Tapatalk på språng

Har inte anemi, tror bara det är nojja pga inte ätit kött på 8 månader. Jag ska nog bara ta RDI och börja äta kycklinglever, kycklinghjärta och kycklingmage.

mij82
2016-03-22, 10:14
Kontakta din VC.

JacobHeitmann
2016-03-22, 10:40
Har inte anemi, tror bara det är nojja pga inte ätit kött på 8 månader. Jag ska nog bara ta RDI och börja äta kycklinglever, kycklinghjärta och kycklingmage.

Jag fick bättre järnvärden när jag började bara äta växtbaserad kost. Boka tid hos doktorn och ta blodprov, det är bättre att vara objektiv än att nojja runt.

mela
2016-03-22, 11:08
Har inte anemi, tror bara det är nojja pga inte ätit kött på 8 månader. Jag ska nog bara ta RDI och börja äta kycklinglever, kycklinghjärta och kycklingmage.

Jag hade bättre järnvärden när jag åt helt laktovegetariskt än när jag äter kött. Så du behöver inte noja, det finns järn i linser, bönor och andra grönsaker också. Ta ett blodvärde innan du nojar.

Diomedea exulans
2016-03-22, 11:40
Dude! Du kan ju inte bara anta att du har brist på ett ämne när du varken märker något symtom eller har testat dig för det.

Tarahumara
2016-03-22, 11:49
Dude! Du kan ju inte bara anta att du har brist på ett ämne när du varken märker något symtom eller har testat dig för det.

Sant, har förmodligen inte brist. Nojja bara..

mela
2016-03-22, 11:50
Gå och lämna blod så får du stenkoll på alla värden :)

Tapatalk på språng

LunaSpice
2016-03-22, 19:57
Vilka symtom har du som gör att du tror att du har järnbrist? Det finns massvis med differentialdiagnoser för järnbrist.

Tarahumara
2016-03-22, 20:07
Vilka symtom har du som gör att du tror att du har järnbrist? Det finns massvis med differentialdiagnoser för järnbrist.

Inga egentligen förutom den att jag inte tror jag kommer upp i de nivåer jag behöver. Tror dock jag gör det ändå, äter dagligen broccoli, spenat och nu - järntillskott.

kvarnis
2016-03-22, 21:07
Varför äter du inte bara mat som innehåller järn.

Skulle inte chansa med järntabletter om det inte är konstaterat att du har järnbrist då det har negativa konsekvenser..

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20888091