handdator

Visa fullständig version : Svaga gluteus medius och minimus - smärta i knä


hallkatla
2016-03-21, 17:09
Hej!

Jag ville höra om någon eller några här inne på forumet har eller har haft samma problem som mig eller känner igen problemet och kan ge lite svar och tips!

Kön: Kvinna

Ålder: 29

Längd och vikt. 154 cm/58-59kg ca.

Smärtbeskrivning:

Det började med en smygande molvärk i vänstra höften och ländryggen i början av januari som sedan gick över och istället började det värka i vänster knä, främst på insidan lite ovanför knät men också på utsidan och i stort sett runt hela knäskålen. Senare kom småvärken tillbaka i höften men känns mest i knät. Smärtan i knät känns mest vid vila, aldrig ont på natten men när jag kliver upp på morgonen kan det småvärka litegrann och sen kommer det och går under hela dagen. Vissa dagar är det bättre än andra. Oftast känns det bättre när jag tränar och rör på mig. Har ibland sockerdricka-känningar i vaden och låret, benet kan kännas "tjockt" eller "tungt". Detta varierar också från dag till dag, känns oftast bättre någon dag efter träning men kommer tillbaka sen. Ischiaskänningar, kraftiga när det är som värst. Låret känns knöligt och spänt, upplever att kraftig massage på låret lindrar, framför allt sockerdrickakänslan.

Vad och hur mycket tränar du?

Började förra våren att gymma med min sambo, så är nybörjare inom gymvärlden. Knäböj, marklyft, glutebridges etc. Det vanliga med andra ord. Knäböj funkar bra, brukar inte göra ont i knät då. 3 ggr/vecka ca. Även Gillian Michaels yoga-program (typ cardio/styrka med yogapositioner). Har dock slutat med yogan pga knäsmärtan. Promenader nästan varje dag.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Prövat voltaren och ipren, funkar helt OK men använder det inte så ofta.



Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Jag har varit hos en naprapat som sa att jag hade en låsning i ryggen mellan kota L4 och L5 som tydligen skulle vara orsaken till besvären. Fick akupunktur med ström (?) ländrygg + manipulation. Stretchövningar för att stretcha sätesmuskulaturen. Uteslöt diskbråck.
Ville trots detta ha en second opinion, så var hos en fysioterapeut på sjukhuset den 17/3. Efter undersökningar konstaterade han att jag har svaga gluteus medius och minimus vilket orsakar värken och också smärtan i knät. Uteslöt också diskbråck.

"Överbenet inåtroterar -> stressar knät, svag utåtrotation i höft (gluteus medius och minimus). Triggerpunkt i gluteusmusklerna som strålar ut i benet när det är som värst."

Rehab fram till mitt återbesök den 7/4 är triggerpunktsbehandling på gluteusmusklerna med bandyboll, 3 min på onda punkterna varannan dag i 10 dagar. Fortsätter även med stretchen och masserar även låret. Efter det att triggerpunkterna känns bättre och slutar ömma, har vi pratat om träning av de svaga musklerna med övningar som musslan med gummiband.



Nå, känner någon igen detta och kan det vara riktigt? Någon som har haft liknande och kan dela med sig av erfarenheter? Hur lång tid tar det att bli smärtfri? Blir frustrerad och orolig när det värker hela tiden, har aldrig haft en idrottsskada tidigare i mitt liv trots ridning och fotboll på hög nivå.

Tacksam för all hjälp! *cupid*