handdator

Visa fullständig version : Traps i axelpress?


Velander
2016-03-21, 13:14
Hej, jag vet att mellersta traps aktiveras när man utför en stående press ovanför huvudet, men tränas dom till någon nämnvärd grad?
Tror ni att det ökar risken för att t.ex. dra på sig en bristning i trapsen om man kör 3 set stående axelpress dagen efter ett ryggpass eller påverkar dess utveckling negativt?
Jag tänkte nämligen prova ett PPL 5 pass i veckan när jag kan träna igen, och en gång i cykeln så kommer press att köras dagen efter drag.

Jag vet, jag överanalyserar nu, men då jag inte har kunnat träna dom mesta musklerna i min överkropp på snart 3 veckor p.g.a. en bristning i min ena triceps så vill jag framöver minimera skaderisken så mycket som möjligt.
Och denna bristningen fick jag av just dåligt programmerande (maghjulet dagen efter över, alltså lats/triceps långa 2 dagar på raken).

Sheogorath
2016-03-21, 13:22
Hela trapezius utför skulderbladsrörelsen i en axelpress. När alla delarna jobbar samtidigt utan att rhomboidéerna håller emot så kommer skulderbladet att utåtrotera.

Trapezius är en ganska stryktålig muskel och de flesta kommer inte få problem av att ha axlar direkt inpå rygg i en "split".

Freethinker1976
2016-03-21, 14:37
Käns typ omöjligt att överträna traps. Brukar lägga in extra traps träningar under veckan.

Velander
2016-03-24, 18:37
Hela trapezius utför skulderbladsrörelsen i en axelpress. När alla delarna jobbar samtidigt utan att rhomboidéerna håller emot så kommer skulderbladet att utåtrotera.

Trapezius är en ganska stryktålig muskel och de flesta kommer inte få problem av att ha axlar direkt inpå rygg i en "split".

Okej, tack för svaret!
En till fråga när jag ändå är i farten, jag läste att triceps långa huvud "dynamiskt stabiliserar" under vertikala och horisontella dragövningar, vad betyder detta?
Är det något som man bör ha i åtanke om man kör ett press pass med direkt träning för triceps långa huvuden dagen efter ett drag pass?

pezrulezhaakon
2016-03-24, 18:51
Okej, tack för svaret!
En till fråga när jag ändå är i farten, jag läste att triceps långa huvud "dynamiskt stabiliserar" under vertikala och horisontella dragövningar, vad betyder detta?
Är det något som man bör ha i åtanke om man kör ett press pass med direkt träning för triceps långa huvuden dagen efter ett drag pass?

En dynamiskt stabiliserande muskel avser en muskel som inte bidrar till själva rörelsen du utför, genom aktivt förkortas eller förlängas i linje med belastningsriktningen. Den stabiliserar i rörelsen som andra muskler ansvarar för.

För triceps långa så är den i belastningsriktningen, men den delen förkortas inte i pressen på samma sätt som dennes kortare kompisar. Detta eftersom den förlängs i axelleden och samtidigt förkortas i armbågsleden.

Huruvida du ska eller inte ska träna den delen dagen efter press, beror också på övriga övningar du gör för triceps.
Men något större problem är det inte att köra dagen efter.