handdator

Visa fullständig version : Värma upp med 2km löpning


munken12
2016-03-21, 09:27
Hej,

Som en åtgärd för mig att öka kaloriförbränningen funderar jag på att utöka min uppvärmning innan styrketräning med 2km löpning. Det kommer att ske med lugnt tempo. Jag har ju läst mardrömsrapporter om att alla muskler förtvinar omgående så fort man börjar med cardio, och jag gymmar ändå 5-6 gånger i veckan, och vill ju inte att mina resultat ska bli lidande.

Just nu ligger jag i deff och vill minimera min muskelförlust så mycket som möjligt. Det jag är rädd för är alltså att den muskelförlusten ökar.

Har ni några inputs eller synpunkter gällande detta? Kommer jag förtvina?

King Grub
2016-03-21, 09:30
Träning, även konditionsträning, är uppbyggande. Ökar både muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad, men uppbyggnaden mer än nedbrytningen.

munken12
2016-03-21, 09:34
Träning, även konditionsträning, är uppbyggande. Ökar både muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad, men uppbyggnaden mer än nedbrytningen.

Hur påverkas resultaten av min styrketräning efter en sådan uppvärmning? Kommer de att bli mindre jämfört med om jag avstod löpningen?

Wain
2016-03-21, 10:19
Hur påverkas resultaten av min styrketräning efter en sådan uppvärmning? Kommer de att bli mindre jämfört med om jag avstod löpningen?

Finns gott om belägg på att konditionsträning kan ha negativ påverkan på styrketräning, men såpass lätt konditionsträning har troligtvis bara positiv effekt.

munken12
2016-03-21, 10:23
Finns gott om belägg på att konditionsträning kan ha negativ påverkan på styrketräning, men såpass lätt konditionsträning har troligtvis bara positiv effekt.

Tack för info. Jag tror också det, det är ju knappt att jag blir svettig. Jag antar att de största negativa effekterna på styrketräningen kommer om man tränar hård och lång cardio.