handdator

Visa fullständig version : Lax, nyttigt?


Dogmatix
2016-03-20, 21:15
Lax känns generellt som bra mat, omega 3, bra alternativ istället för kött osv. Men på andra sidan har man allt prat om miljögifter och att fodret till den odlade laxen inte är det bästa.

Hur ligger läget här egentligen? Vad är det för lax man hittar i frysdisken och vad får man i sig när man äter den? Finns det vild lax i butikerna nu för tiden, eller är all lax odlad? Själv brukar jag köpa de frysta laxbitarna man hittar i 4 pack, väldigt gott när man ångkoker tillsammans med grönsaker.

rtnn
2016-03-21, 21:16
Intressant...är de positiva hälsoeffekterna bättre än de negativa?

Jag hörde nåt om att man ska undvika fet viltfångad fisk...men kommer inte ihåg källa så står inte bakom påståendet.

Jag inser nu att mitt inlägg inte gav nåt som helst svar men en bump iaf :)

Beemel
2016-03-22, 05:16
är de positiva hälsoeffekterna bättre än de negativa?

Oftast... :smash:

rtnn
2016-03-22, 07:41
Oftast... :smash:

Haha jag ser nu vad du menar..och ni förstår förstås vad jag menar :p

Sverker
2016-03-22, 18:19
Alltid bättre att äta fisk än att inte äta den,
Livsmedelsverket håller koll på den odlade:
http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/fisk-och-skaldjur/rad-om-odlad-lax/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=lax+odlad&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.250.178.220&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_884a402b-dcae-4cdb-8daa-a84b6758322f_sv&_t_hit.pos=1

camarade
2016-03-22, 22:54
Personligen undviker jag fisk, däremot krillolja (lågt ned i näringskedjan beträffande miljögifter).

Luddsson
2023-03-11, 14:15
Ska man undvika odlad lax, eller vad är senaste rönen?

Älskar lax och hade kunnat äta en bit per dag. Men gör det inte om det inte är bra med odlad. Det är den enda som finns att tillgå där jag handlar. Makrill I tomatsås är inget alternativ:p

EnergiÖverskott
2023-03-13, 06:26
Ska man undvika odlad lax, eller vad är senaste rönen?

Älskar lax och hade kunnat äta en bit per dag. Men gör det inte om det inte är bra med odlad. Det är den enda som finns att tillgå där jag handlar. Makrill I tomatsås är inget alternativ:p

Det är egentligen inget du behöver fundera över så länge du inte äter extremt mycket lax. Lite odlad lax här och där är i mina ögon mycket bättre än att totalt undvika det. Det går alltid att vara extrem och söka vad som är absolut överlägset bäst, då får man nog fiska sin egen lax.

Men, äter du lax då och då så ät den laxen du äter och oroa dig inte så mycket. Jag älskar kallrökt lax och äter det relativt ofta. Hellre det än ingen lax alls för min del känner jag. Vill man vara helt säker på alla sätt får man nog vara i princip helt självförsörjande vad gäller all sin mat. Ät den lax du äter och var nöjd. :)

ozzian
2023-03-13, 07:51
Innehåller inte odlad lax enbart en tiondel omega 3 mot vild?

Jag äter enbart fisk en gång i veckan för att det ska vara så nyttigt,, älskar kött,

MasterChief
2023-03-13, 08:25
Innehåller inte odlad lax enbart en tiondel omega 3 mot vild?

Jag äter enbart fisk en gång i veckan för att det ska vara så nyttigt,, älskar kött,

Varierar en hel del utifrån vilken föda odlarna ger fiskarna. Men även odlad lax har högre andel Omega 3 än de flesta andra livsmedel.

Sheikah
2023-10-07, 20:46
Bump.

Uppvuxen med färsk makrill och vita fiskar. Köpte nu som vuxen odlad lax (färsk, vakuumförpackad) på ICA i Sthlm under kampanj. Och fyfan. Bägge laxsidor jag köpte smakar kontaminerad röv. Odlad lax verkar vara riktigt dåligt för den marina miljön, och jag vägrar äta den skiten mer. De simmar i sitt eget bajsvatten och får fiskrens som foder.

Vilken är den vettigaste källan till omega-3? Makrill på burk?

Generellt har jag lagt ner kyckling också. Brösten går inte att äta längre. Fåglarna slaktas inom 30 dagar och smakar trä med svampkonsistens. Vad har hänt?
Nötkött som lövbiff och fransyska är överlägset. Mest blir det dock ägg.

Sverker
2023-10-08, 08:03
Makrill i konservburk är ett bra livsmedel.

Fisk är miljömässigt alltid ett avvägande. Du får fördjupa dig.

Sheikah
2023-10-08, 08:21
Makrill i konservburk är ett bra livsmedel.

Fisk är miljömässigt alltid ett avvägande. Du får fördjupa dig.

Äter du odlad lax? Du verkar ha bra koll.

Sverker
2023-10-08, 16:42
Ibland. Mer makrill.

Inget direkt fel på odlad lax. Bildas en hel del gödsel från laxarna, så kassarna måste hållas på bra ställen där gödslet inte övergöder. Sedan viktigt att laxarna får bra foder som inte i sin tur fångas i överexploaterade vatten:( Frågan är inte bara svår, utan mycket komplex.

Sheikah
2023-10-08, 17:24
Fan ska man äta för protein egentligen.

Kycklingproduktion och slutprodukten är mycket tveksam. Fåglarna växer så fort att att det är insprängda fettränder i brösten. Kycklingbröst smakar numera riktigt jävla illa.

Fisken är i värsta fall transportmedel för miljögifter. Frisimmande torsk och makrill, som bägge borde ha förutsättningar för att inte samla på sig miljögifter är sinnessjukt dyra.

Rött kött är eventuellt hälsovådligt. Annars bra källa till hemjärn med olika biffar.

Kvarg. Billigt, proteinrikt men tämligen näringsfattigt.

Kvar har vi ägg. Billigt, näringsrika och finns att köpa från frigående höns. Ägg är bäst, men kolesterolet är skyhögt. Kan inte leva på ägg som protein.

nukz
2023-10-08, 17:50
Fan ska man äta för protein egentligen.

Kycklingproduktion och slutprodukten är mycket tveksam. Fåglarna växer så fort att att det är insprängda fettränder i brösten. Kycklingbröst smakar numera riktigt jävla illa.

Fisken är i värsta fall transportmedel för miljögifter. Frisimmande torsk och makrill, som bägge borde ha förutsättningar för att inte samla på sig miljögifter är sinnessjukt dyra.

Rött kött är eventuellt hälsovådligt. Annars bra källa till hemjärn med olika biffar.

Kvarg. Billigt, proteinrikt men tämligen näringsfattigt.

Kvar har vi ägg. Billigt, näringsrika och finns att köpa från frigående höns. Ägg är bäst, men kolesterolet är skyhögt. Kan inte leva på ägg som protein.
Gräsbeteskött eller rekokyckling. Båda säljs t ex på www.gronagardar.se

skyffelmördarn
2023-10-08, 19:35
Fan ska man äta för protein egentligen.


ISbrnsglBgw

anadr0id
2023-10-08, 19:51
Sill från västkusten borde väl funka för omega 3? Kanske väl mycket salt, men verkar förhållandevis giftfritt i alla fall.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3354332/ny-undersokning-svensk-fisk-innehaller-hoga-halter-av-pfas?publisherId=3236031 (PFAS)

https://www.havet.nu/sa-mar-vasterhavet (Dioxin)

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/miljofororeningar/kvicksilver-sill-stromming/ (Kvicksilver)

anadr0id
2023-10-08, 21:27
Blev visst helt fel med länkarna förra gången. Rättning:

PFAS (https://via.tt.se/pressmeddelande/3354332/ny-undersokning-svensk-fisk-innehaller-hoga-halter-av-pfas?publisherId=3236031)

Dioxin (https://www.havet.nu/sa-mar-vasterhavet)

Kvicksilver (https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/miljofororeningar/kvicksilver-sill-stromming/)

EnergiÖverskott
2023-10-09, 05:56
Fan ska man äta för protein egentligen.

Kycklingproduktion och slutprodukten är mycket tveksam. Fåglarna växer så fort att att det är insprängda fettränder i brösten. Kycklingbröst smakar numera riktigt jävla illa.

Fisken är i värsta fall transportmedel för miljögifter. Frisimmande torsk och makrill, som bägge borde ha förutsättningar för att inte samla på sig miljögifter är sinnessjukt dyra.

Rött kött är eventuellt hälsovådligt. Annars bra källa till hemjärn med olika biffar.

Kvarg. Billigt, proteinrikt men tämligen näringsfattigt.

Kvar har vi ägg. Billigt, näringsrika och finns att köpa från frigående höns. Ägg är bäst, men kolesterolet är skyhögt. Kan inte leva på ägg som protein.


Sluta nojja nu förfan, Luddsson. Det leder ingenvart, Eljest.

jmk
2023-10-09, 22:15
Fan ska man äta för protein egentligen.

Kycklingproduktion och slutprodukten är mycket tveksam. Fåglarna växer så fort att att det är insprängda fettränder i brösten. Kycklingbröst smakar numera riktigt jävla illa.

Fisken är i värsta fall transportmedel för miljögifter. Frisimmande torsk och makrill, som bägge borde ha förutsättningar för att inte samla på sig miljögifter är sinnessjukt dyra.

Rött kött är eventuellt hälsovådligt. Annars bra källa till hemjärn med olika biffar.

Kvarg. Billigt, proteinrikt men tämligen näringsfattigt.

Kvar har vi ägg. Billigt, näringsrika och finns att köpa från frigående höns. Ägg är bäst, men kolesterolet är skyhögt. Kan inte leva på ägg som protein.



överväg brist på erfarenheter av svält och riktiga problem samt för mycket tid lagd på läsa och framförallt tro på för mycket nonsens, k

Don H
2023-10-10, 12:58
överväg brist på erfarenheter av svält och riktiga problem samt för mycket tid lagd på läsa och framförallt tro på för mycket nonsens, k

+1

Ett Orm
2023-10-10, 15:33
Vassle i form av messmör.

Don H
2023-10-10, 18:06
Messmör är gott