handdator

Visa fullständig version : Kvarg - När blir det för mycket?


shiroto
2016-03-19, 22:46
Kvarg är som bekant guds gåva till byggaren men det mesta här i livet bör ju hållas på någon sånär rimlig nivå.

Jag undrar med backgrund till detta om det kan finnas några direkta nackdelar/negativa hälsoeffekter av ett högt intag av kvarg?

Förutom protein innehåller kvarg andra ämnen så som kalcium och fosfat. Är det bara tuta och köra eller kan man råka ut för långsiktiga hälsoproblem?

För att förtydliga vad ett "högt intag" innebär så menar jag kring 1000 g/dagen året runt.

Eljest
2016-03-19, 23:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94022

shiroto
2016-03-19, 23:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94022

Tack för länken, i tråden diskuteras kalciumöverskott men vid en snabb googling finner jag att kvarg innehåller:
Kvarg 100 g = Kalcium 83 mg.
Det vill säga 830 mg på 1000 g kvarg.
Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag för kalcium ligger på 800 milligram och om man inte intar några större mängder mejeriprodukter i övrigt ligger man ju rätt nära det rekommenderade intaget just för kalcium.

Men kanske finns annat man bör tänka på?

vicarious
2016-03-19, 23:26
Kvarg är som bekant guds gåva till byggaren men det mesta här i livet bör ju hållas på någon sånär rimlig nivå.

Jag undrar med backgrund till detta om det kan finnas några direkta nackdelar/negativa hälsoeffekter av ett högt intag av kvarg?

Förutom protein innehåller kvarg andra ämnen så som kalcium och fosfat. Är det bara tuta och köra eller kan man råka ut för långsiktiga hälsoproblem?

För att förtydliga vad ett "högt intag" innebär så menar jag kring 1000 g/dagen året runt.

Sök, finns många fler trådar om kalcium, kvarg och mejeriprodukter.

Shqypnia
2016-03-20, 11:04
Överdriver man så blir det med precis som allt annan i livet tråkigt.

EnergiÖverskott
2016-03-20, 18:23
Det viktiga med kvarg tycks inte vara att man äter det utan att man hittar det perfekta filtret, vinkeln och hashtagsen för att maxa likesantalet på Instagram.

Så, du kan nog vara lugn med kalciumintaget. Så länge du har ett snygg filter på får du likes både utan träning och så kan du äta glass eller något gott istället.

shiroto
2016-03-20, 18:43
Det viktiga med kvarg tycks inte vara att man äter det utan att man hittar det perfekta filtret, vinkeln och hashtagsen för att maxa likesantalet på Instagram.

Så, du kan nog vara lugn med kalciumintaget. Så länge du har ett snygg filter på får du likes både utan träning och så kan du äta glass eller något gott istället.
"Jaha."
Du tillförde mycket till frågorna i tråden, tack för det.

Wzup2u
2016-03-20, 21:37
Om kvargen är bra eller ej beror på helheten, just saying it because i never said it before :D but its true! =)