handdator

Visa fullständig version : funkar det att...?


Svarten81
2004-04-17, 17:55
funkar det att röra ner L-glutaminet i protec pulvret o blanda runt det eller kommer det att smaka skit?

Sverker
2004-04-17, 18:23
Fungerar alldeles utmärkt. Glutamin av bra kvalitet är smaklöst. Möjligen blir det lite sandigt i munnen av kristallerna.

Tänk på att glutamin inte är stabilt någon längre tid i vatten så drick så fort Protecen svälllt fördigt.

Hobbes
2004-04-17, 18:23
Testa:D, det är oslagbart om man vill veta hur det kommer att smaka då smaken är som:booty:

ReQard
2004-04-18, 01:44
protec smakar redan skit!





vad kan bli värre













Lägg av!

GhostFace
2004-04-18, 06:58
Läste någonstans att Glutamin inte var att föredra att blanda ner i proteindrinken utan istället ta med snabba kolhydrater, tror det var Graneheim som rekommenderade detta.

Personligen har jag inte använt Glutamin på säkert 1,5 år men blandade då med proteindrinken.

Svarten81
2004-04-18, 10:12
får la testa lite då, tyckte det var synd att de ändrade när de gjorde den nya protecen...
kan komma med en smak förklaring när det är gjort hehe

z_bumbi
2004-04-18, 11:46
Originally posted by GhostFace
Läste någonstans att Glutamin inte var att föredra att blanda ner i proteindrinken utan istället ta med snabba kolhydrater, tror det var Graneheim som rekommenderade detta.


Varför skulle man ta det med snabba kolhydrater?
Stog det något om det också?

Att ta det med mat förstår jag men just snabba kolhydrater förstår jag inte nyttan med.

LunaSpice
2004-04-18, 13:24
De som säger att man ska ta glutaminet med snabba kolhydrater menar väl troligen att transporten av glutamin in i cellerna sker med insulin och med snabba kolhydrater så får man insulin. Man borde alltså lika gärna kunna ta glutamin till en vanlg måltid och eftersom kroppen även då utsöndrar insulin. Vet dock inte om det är så det funkar...borde finnas studier kring upptag och transport av glutamin.

EDIT: Glutamin använder tydligen inte insulin som transportör.

Amino acid transport during muscle contraction and its relevance to exercise.

Rennie MJ, Low SY, Taylor PM, Khogali SE, Yao PC, Ahmed A.

Adv Exp Med Biol. 1998;441:299-305.

The functional significance of amino acid transport in skeletal muscle has been explored by the use of a variety of techniques including work in isolated perfused organs, isolated incubated organs and tissue culture of muscle cells. The results suggest that although there is a wide variety of amino acid transport systems of different characteristics and with different responses to ionic, hormonal and nervous modulation, the amino acid glutamine (transported by system Nm) demonstrates some unusual properties not observed with amino acids transported by other systems. Glutamine is transported at very high rates in skeletal muscle and heart and both the glutamate and glutamine transporter appear to be adaptively regulated by the availability of glutamine. Glutamine appears to be involved in the regulation of a number of important metabolic processes in heart and skeletal muscle (e.g., regulation of the glutathione reduced/oxidised ratio and regulation of protein and glycogen synthesis). Furthermore, glutamine transport appears to interact with systems for regulation of volume control and many of the metabolic features attributable to changes in glutamine concentration appear to be modulated via alteration in cytoskeletal status.

Finns även mer att läsa här: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/264/6/E993

Nån som vet vad system N (Nm) är för något? Grub? William? Sverker?

King Grub
2004-04-18, 14:34
Originally posted by LunaSpice
Nån som vet vad system N (Nm) är för något? Grub? William? Sverker?

Det är en receptor för glutamin som kallas just System Nm, som finns i nästan alla celler, och den tar upp glutamin snabbt.

Rennie MJ et al. glutamine metabolism and transport in skeletal muscle and hear and their clinical relevance. J.Nutr. 126: p1142S-1139S, 1996.

LunaSpice
2004-04-18, 15:34
Originally posted by King Grub


Det är en receptor för glutamin som kallas just System Nm, som finns i nästan alla celler, och den tar upp glutamin snabbt.

Rennie MJ et al. glutamine metabolism and transport in skeletal muscle and hear and their clinical relevance. J.Nutr. 126: p1142S-1139S, 1996.

ok, och den aktiveras av insulin eller av vilket hormon/ämne?

King Grub
2004-04-18, 15:46
Glutamine transport in human skeletal muscle

A. Ahmed, D. L. Maxwell, P. M. Taylor and M. J. Rennie
Department of Anatomy and Physiology, University of Dundee, Scotland.

Sarcolemmal vesicles isolated from human skeletal muscle obtained at surgery showed approximately 14-fold enrichment of sarcolemmal marker enzymes 5'-nucleotidase and K-stimulated phosphatase. [3H]glutamine transport in these vesicles was stereospecific, largely Na dependent, and tolerated Li-for-Na substitution. Glutamine transport was stimulated by an inside negative membrane potential, and 25 mM glutamine stimulated 22Na (0.1 mM) uptake into vesicles by 50%, indicating rheogenic cotransport of Na and glutamine. Alanine transport was Na dependent but did not tolerate Li-for-Na substitution. Transport of L-[3H]glutamine was inhibited by 35-65% with a 20-fold excess of glutamine, asparagine, and alanine; cysteine, alpha-(methylamino)isobutyrate, and 2-amino-2-norborane carboxylic acid had smaller inhibitory effects, although cysteine had an unusually large inhibitory effect on glutamine transport at 1,000-fold excess compared with most other amino acids. Glutamine transport showed sensitivity to pH values < 7.0. Glutamine transport consisted of a Na-dependent and a Na-independent component, both of which appeared saturable. The kinetic characteristics of the Na-dependent component were different in different types of muscles, with half-maximal concentrations (mM) varying from 1.6 +/- 0.4 (tibialis anterior) to 0.56 +/- 0.0.2 (gluteus maximus) and maximal velocity (pmol.mg protein-1.s-1) of 1.3 +/- 0.27 to 5 +/- 1.25 in the same muscles. The results demonstrate both marked similarities and important differences between the principal glutamine transporter in human skeletal muscle and the known system Nm transporter in rat skeletal muscle.

LunaSpice
2004-04-18, 16:53
Jag läste den där artikeln tidigare idag men förstod inte riktigt. En vilande intracellulär membranpotential är ju ALLTID negativ? Det är liksom det som är själva syftet? Glutaminet följer alltså med det lilla Na+ som hela tiden läcker in? Är det så man ska tolka det? Det är tydligen flödesrelaterat...med Na+ och glutamin som cofaktorer.

Ursäkta om jag är blåst men jag har sovit 3 timmar inatt pga en granne som vägrade spela symfonisk hårdrock på hans efterfest + att jag skulle upp 06.00.

Nu ska jag äta tacos! Ciao! :eating:

GhostFace
2004-04-20, 13:50
Originally posted by z_bumbi


Varför skulle man ta det med snabba kolhydrater?
Stog det något om det också?

Att ta det med mat förstår jag men just snabba kolhydrater förstår jag inte nyttan med.

"Anders Graneheim svarar i B&K 09 2003;
Du bör ta glutaminet utblandat i en dryck som helst innehåller snabba kolhydrater, på tom mage. Kolhydraterna stimulerar insulinproduktionen, och du får därför ett effektivare upptag i cellen. Glutamin ska inte blandas i t.ex. en proteindrink på grund av att kroppen har färre transportsystem än vad det finns aminosyror. Du får med andra ord inte samma nytta av glutaminet då."

Det var det jag hade läst...men som sagt jag använder inte Glutamin personligen sedan något år tillbaks så vadsom stämmer eller ej, det får andra tvista om!

z_bumbi
2004-04-20, 13:57
GhostFace: Tackar.