handdator

Visa fullständig version : BCAA under träning?


Glasnost
2016-03-19, 09:24
När man läser användningsråden så står det ofta att man ska ta BCAA före träning, men spelar det någon större roll för effekten om man tar det innan, efter eller under träning? Man behöver ju ändå dricka under passet, så då är det ju smidigt att dricka sin BCAA då, har man redan ha tryckt i sig en massa vätska innan passet så tycker jag att jag känner mig uppblåst, och dricker man efter passet så är man ju inte törstig om man redan sugit i sig en massa vätska under passet etc. Med tanke på detta så är det ju smidigast att BCAA under passet, men man vill ju inte tappa den tänkta effekten. Nån med erfarenhet?

King Grub
2016-03-19, 09:33
Eftersom den tänka effekten antagligen inte existerar överhuvudtaget spelar det nog ingen roll.

Och att smutta på aminosyror över tid är alltid en dålig idé. Då slutar muskeluppbyggnaden fungera och stannar på basnivåer.

Sheogorath
2016-03-19, 09:47
Dessutom är det sura lösningar. Nedsatt salivproduktion under 1-2 timmars träning (sympatikuspåslaget) + konstant sippande på en sur lösning är riktigt kasst för tänderna. Så till den grad att tandläkare börjat fråga framförallt unga personer om detta, som kommer in med erosionsskador på tänderna.

Glasnost
2016-03-19, 15:45
Okej, så BCAA är ett helt onödigt tillskott alltså, det var intressant ..

King Grub
2016-03-19, 15:56
Kosttillskottsföretagen har lyckats något alldeles fenomenalt med att få folk att i det närmaste tro att träningen är bortkastad utan BCAA-tillskott.
consumption of crystalline BCAA resulted in competitive antagonism for uptake from the gut and into the muscle and was actually not as effective as leucine alone in stimulating MPS. Despite the popularity of BCAA supplements we find shockingly little evidence for their efficacy in promoting MPS or lean mass gains and would advise the use of intact proteins as opposed to a purified combination of BCAA that appear to antagonize each other in terms of transport both into circulation and likely in to the muscle

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4558471/

Dovahkiin
2016-03-19, 16:26
Eftersom den tänka effekten antagligen inte existerar överhuvudtaget spelar det nog ingen roll.

Och att smutta på aminosyror över tid är alltid en dålig idé. Då slutar muskeluppbyggnaden fungera och stannar på basnivåer.
Om jag får hoppa in med en relaterad BCAA fråga: Är det en annan femma om man använder ca 10g BCAA före träning för att bryta en fasta i ett upplägg med träning efter periodisk fasta (16/8)? Alltså om det primära målet är att bränna svåråtkomligt fett med träning på lägre insulinnivåer och bibehålla eller öka i muskelmassa, på ett litet totalt kaloriunderskott givetvis? Har hört duktiga och i övrigt hälsosamt tillskottskritiska forskare nämna detta som en trolig fördel. Dock inte helt säkerställt. Var en duktig forskare på Gudiols träningspodd som pratade om detta bland annat.

King Grub
2016-03-19, 16:52
Skulle inte insulinnivåerna i sådana fall vara ännu lägre och förutsättningarna ännu mer fördelaktiga helt fastande? BCAA frisätter ju lika mycket insulin som glukos per energienhet.

King Grub
2016-03-19, 16:57
Här såg man att BCAA i samband med träning helt eliminerade fettförlust, medan kontrollgruppen som fick kolhydrat förlorade flera kilo.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4700774/

Decepticon
2016-03-19, 17:16
Ja, alla dessa studier. Sitter här med senaste numret av Body (sidan 16), där står det att ny forskning säger precis tvärt om (vid deff). Kontrollgruppen som tog kolhydrater tappade inget fett, men däremot muskler, de som tog BCAA trappade inga muskler med förlorade fett. Jag går på den studien och tar BCAA vid deff :)

LunaSpice
2016-03-19, 17:35
Jag går på den studien och tar BCAA vid deff :)

Ja, det går alltid att välja vilken forskning man vill tro på så forskningen passar in på de val man själv gör.

Sverker
2016-03-19, 17:38
Jag skulle satsa på King Grub, alla dagar i veckan. Varför ta ett aerobt bränsle innan styrketräningen. Som dessutom frisätter insulin:confused:.

Sheogorath
2016-03-19, 17:47
Ja, alla dessa studier. Sitter här med senaste numret av Body (sidan 16), där står det att ny forskning säger precis tvärt om (vid deff). Kontrollgruppen som tog kolhydrater tappade inget fett, men däremot muskler, de som tog BCAA trappade inga muskler med förlorade fett. Jag går på den studien och tar BCAA vid deff :)

Jag får inte Grubs statement att gå ihop med slutsatserna forskarna drar från studien han postade:

"The BCAA group lost fat mass (−0.05 ± 0.08 kg;p < .05) and maintained lean mass, while the CHO group lost lean mass (−0.90 ± 0.06 kg; p < .05) and body mass (−2.3 ± 0.7 kg; p < .05). Both groups increased 1RM squat, but the increase in the BCAA group (15.1 ± 2.2 kg; p < .05)was greater (P < 0.05) than the CHO group. The BCAA group increased 1RM bench press (7.1 ± 1.6 kg; P < 0.05), while the CHO group decreased strength (−3.7 ± 2.3 kg; P < 0.05). The only change in muscular endurance was an increase in repetitions to fatigue (5.3 ± 0.2; p < .05) in the CHO group."

Det här låter mer som det du säger, Deception.

King Grub
2016-03-19, 18:03
−0.05 ± 0.08 kr fat mass är ingenting. Ingen fettförlust alls för BCAA-gruppen. −2.3 ± 0.7 kg body mass varav lean mass är −0.90 ± 0.06 kg är 1.4 - 2.3 kilos fettförlust för kolhydratgruppen.

Att kolhydrat inte förhindrar förlust av fettfri massa vid viktnedgång är inget nytt. Samma energimängd från vanligt födoprotein eller proteinpulver så hade det varit plusresultat på allt för den gruppen. Det behöver inte ens vara muskelmassa kolhydratgruppen förlorade, utan glykogen+vätska (även om dom fick kolhydrat i samband med träning så var det en diet med kolhydratrestriktion totalt sett).

King Grub
2016-03-19, 18:04
Ja, alla dessa studier. Sitter här med senaste numret av Body (sidan 16), där står det att ny forskning säger precis tvärt om (vid deff). Kontrollgruppen som tog kolhydrater tappade inget fett, men däremot muskler, de som tog BCAA trappade inga muskler med förlorade fett. Jag går på den studien och tar BCAA vid deff :)

Det är den här studien, bara att forskarnas sammanfattning av sina resultat inte stämmer med resultaten i fullängdsstudien.

King Grub
2016-03-19, 18:17
Kolhydratgruppens fettförlust på 1.4 kilo beskrivs som "there was not a loss of fat mass, though the trend (p < 0.1) was strong".

...

Av någon lustig anledning är BCAA-gruppens fettförlust på 600 gram kroppsfett "a significant loss of fat mass".

Hur kan detta komma sig?

Kanske denna "Scivation Inc. for providing product and funding for this research"-studie inte fick resultaten Scivation hade hoppats på, så man fick formulera sig så att studieresultaten framställs som andra än dom faktiskt blev...

LunaSpice
2016-03-19, 18:27
Resultatet beror alldeles för ofta på vem som har finansierat studien... Jag har jobbat med kliniska studier inom läkemedelsindustrin. Samma sak där tyvärr.

REXUS
2016-03-19, 20:38
Alla dessa studier, och de som tolkar dem. Jag upplever i alla fall att det är lättare att bibehålla musklerna vid deff när jag tar BCAA, så får studierna säga vad fan de vill..

BobaFett
2016-03-19, 21:25
Kolhydratgruppens fettförlust på 1.4 kilo beskrivs som "there was not a loss of fat mass, though the trend (p < 0.1) was strong".

...

Av någon lustig anledning är BCAA-gruppens fettförlust på 600 gram kroppsfett "a significant loss of fat mass".

Hur kan detta komma sig?

Kanske denna "Scivation Inc. for providing product and funding for this research"-studie inte fick resultaten Scivation hade hoppats på, så man fick formulera sig så att studieresultaten framställs som andra än dom faktiskt blev...

Scivation är kvacksalvare (som alla andra kosttillskottsföretag).

Jag kommer ihåg en studie för ett par år sen på Scivations Xtend (BCAA med citrulline malate i) som visade jättebra resultat. Den studien blev inte godkänd och drogs tillbaka, eller den klarade inte peer review.

De sålde massvis med Xtend under den tiden för det tar ett tag innan studien granskas.

Jag körde Xtend ett helt år. *facepalm*

Pherall
2016-03-19, 21:29
Jag baserar all min träning på Grubs poster då jag anser att den mannen både är klokare och har bättre koll än mig.
Dessutom har han en fantastisk smak då det gäller fantasy, spel och metal :cool::hbang:

Luca Brasi
2016-03-19, 23:10
Det smakar dessutom precis som en död grävling som har flutit runt på havet på sommaren luktar.

Cadaverine is the decarboxylation product of the amino acid lysine
Wikipedia
Kemiskt besläktat med lik.

De borde döpa smakerna till sådant som beskriver smaken på riktigt:
Dead goat with nearlyberry
cocacorpse
Jordgubbe...

Grotesk
2016-03-19, 23:29
Populäritet gör inte ett kosttillskott magiskt. Placebo i all ära men någon måtta får det vara. Lite källkritik är inte fel när blind leder blind. Go Grub!

DJJOHANSSON
2016-03-20, 10:09
Så man ska inte ta bcaa under deff?

Glasnost
2016-03-20, 10:29
Så man ska inte ta bcaa under deff?

Tydligen är alla tillskott skit och de flesta elitidrotta blåsta, så jag får väl slänga mina verkningslösa aminosyror i soptunnan, för det är tydligen helt meninglöst och bortkastade pengar.

Paperbasket
2016-03-20, 10:37
Tydligen är alla tillskott skit och de flesta elitidrotta blåsta, så jag får väl slänga mina verkningslösa aminosyror i soptunnan, för det är tydligen helt meninglöst och bortkastade pengar.

Bara för att man är elitidrottare så betyder inte det att man vet vad man stoppar i sig eller vad det har för påverkan.

Glasnost
2016-03-20, 10:47
Bara för att man är elitidrottare så betyder inte det att man vet vad man stoppar i sig eller vad det har för påverkan.

Precis, det är ju det jag säger, tydlig så är alla blåsta, aminosyror är enligt Kolloz expertis helt meningslöst, t.o.m. sämre än kolhydrater och då är det lika bra att kasta.

Strixen
2016-03-20, 10:52
När man läser användningsråden så står det ofta att man ska ta BCAA före träning, men spelar det någon större roll för effekten om man tar det innan, efter eller under träning? Man behöver ju ändå dricka under passet, så då är det ju smidigt att dricka sin BCAA då, har man redan ha tryckt i sig en massa vätska innan passet så tycker jag att jag känner mig uppblåst, och dricker man efter passet så är man ju inte törstig om man redan sugit i sig en massa vätska under passet etc. Med tanke på detta så är det ju smidigast att BCAA under passet, men man vill ju inte tappa den tänkta effekten. Nån med erfarenhet?

Sedan jag började med BCAA vid deff, så upplever jag att det är lättare att behålla muskler och jag brukar ta det under träning och innan jag går och lägger mig. Så känns det bäst för dig att dricka under träningen, så gör det, men du kanske har kastat detta nu, för det är tydligen verkningslöst enligt vissa förståsigpåare här ;)

LunaSpice
2016-03-20, 11:21
Precis, det är ju det jag säger, tydlig så är alla blåsta, aminosyror är enligt Kolloz expertis helt meningslöst, t.o.m. sämre än kolhydrater och då är det lika bra att kasta.

Aminosyror är inte helt meningslöst. BCAA är det. Och din sarkasm och attityd hjälper dig knappast att få svar på dina frågor.

LunaSpice
2016-03-20, 11:22
Sedan jag började med BCAA vid deff, så upplever jag att det är lättare att behålla muskler och jag brukar ta det under träning och innan jag går och lägger mig. Så känns det bäst för dig att dricka under träningen, så gör det, men du kanske har kastat detta nu, för det är tydligen verkningslöst enligt vissa förståsigpåare här ;)

Funkar det för dig så kör på. Placeboeffekten kan vara stark hos en del.

Beemel
2016-03-20, 12:39
Precis, det är ju det jag säger, tydlig så är alla blåsta, aminosyror är enligt Kolloz expertis helt meningslöst, t.o.m. sämre än kolhydrater och då är det lika bra att kasta.

Hur man nu kan jämföra aminosyror med kolhydrater i detta avseende...
Och ja BCAA är lika bra att kasta det är alldeles riktigt.

exevision
2016-03-20, 16:53
Tydligen är alla tillskott skit och de flesta elitidrotta blåsta, så jag får väl slänga mina verkningslösa aminosyror i soptunnan, för det är tydligen helt meninglöst och bortkastade pengar.

Vilka är dessa "flesta elitidrottare" som skulle använda BCAA?

Sheogorath
2016-03-20, 17:01
Precis, det är ju det jag säger, tydlig så är alla blåsta, aminosyror är enligt Kolloz expertis helt meningslöst, t.o.m. sämre än kolhydrater och då är det lika bra att kasta.

Kolhydrater är och har alltid varit det främsta prestationshöjande medlet för elitidrottare. Blåbärssoppa and what have you. Ersätt dina BCAA-kalorier med samma mängd Bob blandsaft och du nu nödvändigtvis måste tillföra energi under styrketräning.

Sheogorath
2016-03-20, 17:02
Vilka är dessa "flesta elitidrottare" som skulle använda BCAA?

Bikinifitness-top-tre måste väl ändå anses vara elitidrottare, tycker du inte? Vissa av dem har ju tränat säkert ett-två år för att nå dit dom är idag.

exevision
2016-03-20, 19:06
Bikinifitness-top-tre måste väl ändå anses vara elitidrottare, tycker du inte? Vissa av dem har ju tränat säkert ett-två år för att nå dit dom är idag.

Nej :D

Glasnost
2016-03-20, 20:33
Vilka är dessa "flesta elitidrottare" som skulle använda BCAA?

Typ, Phil Heath och co, men de ska nog övergå till blandsaft nu :)

ChuckTesta
2016-03-20, 20:35
Menar ni att BCAA alltså kan vara kontraproduktivt? Grub?

Sheogorath
2016-03-20, 20:35
Typ, Phil Heath och co, men de ska nog övergå till blandsaft nu :)

Dom betalar sin doping med sponsorpengar från kosttillskottsföretag.

REXUS
2016-03-20, 20:39
Det är en skam att Kolozzeum shop säljer BCAA, denna verkningslösa blandsaft. Jag är en av de förtappade själarna som blivit lurad genom åren, men jag tycker det funkar bra för mig, men det är tydligen placebo.

King Grub
2016-03-20, 20:46
Det är en skam att Kolozzeum shop säljer BCAA, denna verkningslösa blandsaft. Jag är en av de förtappade själarna som blivit lurad genom åren, men jag tycker det funkar bra för mig, men det är tydligen placebo.

Eftersom du också var Glasnost som postar för att hålla med dig själv så är du verkligen förtappad.

PureWhey
2016-03-20, 20:56
Kolhydrater är och har alltid varit det främsta prestationshöjande medlet för elitidrottare. Blåbärssoppa and what have you. Ersätt dina BCAA-kalorier med samma mängd Bob blandsaft och du nu nödvändigtvis måste tillföra energi under styrketräning.

Finns det i fräck neon-färg då?

Anders The Peak
2016-03-20, 21:06
Jag tycker att resultaten på den här studien (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4700774/) styrker att BCAA har positiva effekter på muskler, styrka fettmassa för tränande. Men man bör säkert inte överdriva intaget.

King Grub
2016-03-20, 21:10
Det är den jag diskuterar tidigare i tråden.

LunaSpice
2016-03-20, 21:13
Finns det i fräck neon-färg då?

Offtopci deluxe: En polare till mig jobbade för många år sen med att träna sin hund att finna fjärrvärmeläckor med hjälp av lukt för att ersätta den metod som då fanns. Min polare plockade med sig ett UV-känsligt ämne [insert random kemisk formel] som då var praxis att använda för att spåra läckor och lös upp tre kvarter när det utsattes för UV-ljus. Detta var inte toxiskt på något sätt varken för natur eller människa. Vid ett par festtillfällen hälldes vi lite av detta i groggar/drinkar och jävlar va läskigt det blev. Urinen lös som ett helt kärnkraftverk ut på krogen sen på de ställen som hade UV-ljus och på dansgolven vad det kul att le för tänderna var lika lysande dem. :D

ChuckTesta
2016-03-20, 21:21
Det låter hälsosamt med lysande tänder och urin.

PureWhey
2016-03-20, 21:23
Kolhydratgruppens fettförlust på 1.4 kilo beskrivs som "there was not a loss of fat mass, though the trend (p < 0.1) was strong".

...

Av någon lustig anledning är BCAA-gruppens fettförlust på 600 gram kroppsfett "a significant loss of fat mass".

Hur kan detta komma sig?

Kanske denna "Scivation Inc. for providing product and funding for this research"-studie inte fick resultaten Scivation hade hoppats på, så man fick formulera sig så att studieresultaten framställs som andra än dom faktiskt blev...

Hehe, sånt är alltid kul.

LunaSpice
Haha, låter helgalet.

LunaSpice
2016-03-21, 10:42
Det låter hälsosamt med lysande tänder och urin.

Jag var 20 år och odödlig...

TIMPA
2016-03-22, 11:09
Eftersom den tänka effekten antagligen inte existerar överhuvudtaget spelar det nog ingen roll.

Och att smutta på aminosyror över tid är alltid en dålig idé. Då slutar muskeluppbyggnaden fungera och stannar på basnivåer.

Kanske något off-topic men ungefär när når man detta, att uppbyggnaden stannar på basnivåer?

Om man skulle dra i sig middag vid 20.30 à 60-70 gram protein och sedan runda av kvällen vid 22.30 med en kvargbaserad efterätt som ger ytterligare 50 gram protein? Blir detta då helt onödigt? Eller kommer kroppen kunna använda dessa sista 50 g under timmarna som kommer?

AquaRegia
2016-03-22, 11:19
Kanske något off-topic men ungefär när når man detta, att uppbyggnaden stannar på basnivåer?

Om man skulle dra i sig middag vid 20.30 à 60-70 gram protein och sedan runda av kvällen vid 22.30 med en kvargbaserad efterätt som ger ytterligare 50 gram protein? Blir detta då helt onödigt? Eller kommer kroppen kunna använda dessa sista 50 g under timmarna som kommer?

Det är inte stora mängder protein vid enstaka tillfällen som Grub pratade om (för det är inga problem), tvärtom så är det att försöka hålla proteinsyntesen konstant hög genom att hela tiden inta en liten mängd aminosyror som är dåligt.

TIMPA
2016-03-22, 12:02
Det är inte stora mängder protein vid enstaka tillfällen som Grub pratade om (för det är inga problem), tvärtom så är det att försöka hålla proteinsyntesen konstant hög genom att hela tiden inta en liten mängd aminosyror som är dåligt.

Då är jag med.

Lillleif
2016-03-23, 14:57
Det var ett tag sedan jag uppdaterade mig i frågan: finns det några rekommendationer om näringsintag omedelbart (30-60min) efter träning numera? T.ex. kolhydrater+protein alt. aminosyror?

PureWhey
2016-03-23, 17:00
Det var ett tag sedan jag uppdaterade mig i frågan: finns det några rekommendationer om näringsintag omedelbart (30-60min) efter träning numera? T.ex. kolhydrater+protein alt. aminosyror?


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18834505

DonFlex
2016-04-03, 16:19
Jag tycker BCAA under träning ger en "lagom" träningsboost. Jag har testat olika PWO, men jag gillar dem inte, men BCAA ger en skön termogen effekt, man får snabbt upp värmen i kroppen och man taggar till lite extra. Sedan inbillar jag mig att jag lättare behåller musklerna under deff, fast där verkar åsikterna gå isär. Allt kanske är placebo, men det gäller nog det flesta av tillskotten, men det skiter jag i, det funkar ju :)

PureWhey
2016-04-03, 16:26
Hur mycket bcaa dricker du egentligen för att få en märkbar termogen effekt!?

DonFlex
2016-04-03, 16:59
Hur mycket bcaa dricker du egentligen för att få en märkbar termogen effekt!?
Hur eller hur så får i alla fall jag (och även andra jag pratat med) snabbare upp värmen med BCAA och jag svettas lättare efter jag dricker BCAA under träningen. Jag tar inga stora mängder, en skopa 5-10g eller vad det kan vara. Jag har provat olika sorter och jag upplever samma effekt och jag tränar bättre då ..