handdator

Visa fullständig version : Nybörjare här... PWO, aminosyror osv.. vad ska man använda?


ReVarre
2016-03-19, 08:54
Hej! Jag är ny med det här med träning. Kommit igång riktigt o så och nu känner jag att det är dags att investera i kosttillskott för jag märker att jag orkar inte köra så länge, energin tar liksom slut efter 4 olika övningar... Kanske tar för mycket vikt? Kör 8x3.

I alla fall så vill jag ha ett kosttillskott som verkligen ger energi och fokus. Men jag har ingen aning om vad som är bra? Jag är ganska petig med att det ska vara det "perfekta valet". Alltid noggrann med sånt.

Så vad ska jag använda? Ska man använda PWO, kreatin, och EAA? Läste här att EAA är bättre än BCAA? Har sett att PWO innehåller ofta kreatin, men att man ska bara ta PWO innan träning? Ska man inte bygga upp med kreatin i en uppbyggnadsfas i 2 veckor eller ngt? Då kan man ju inte ta PWO för uppbyggnadsfasen om man som jag tränar 3gnger i veckan...

Har någon en bra artikel de kan rekommendera? Kan ju vara bra att vara lite kunnig själv inom området. Vill inte ha allt serverat på silverfat utan vill ju veta vad jag håller på med.

Tar tacksamt emot rekommendationer på bra kostillskottsmixar som ni själva kör med också, eller har kört med som är bra.

Tack på förhand

mvh

Sverker
2016-03-19, 09:06
Du behöver inte kunna så mycket. Du är i början på din karriär och resultaten och förbättringarna kommer snabbt. Den träningen som var jobbig förra veckan kommer att gå lättare imorgon. Det tar tid att arbeta in musklerna och få dem och svara på din vilja.

Fundera istället över ifall du alltid är motiverad att träna, även när solen skiner och våren kommer där ute. Se till att vara utsövd och släpp tankarna på jobb och skolan under timmen du tränar. Resultaten kommer snabbt.

rbn
2016-03-19, 09:12
Nu vet jag inte vilka övningar du kör, men om du inte har energi kvar efter 4 övningar med 3 set kanske du bör jobba upp din egen kapacitet och/eller ändra ditt upplägg istället för att boosta dig med PWO'er som första lösning.

Sedan finns det inga kosttillskott du "ska" ta, men om du känner att det skulle hjälpa dig så är EAA eller vassle två tillskott du kan ta efter träning eller under dagen. Du har också två klistrade trådar i samma forumdel om både EAA och kreatin där du kan läsa mer.

ReVarre
2016-03-19, 09:37
Du behöver inte kunna så mycket. Du är i början på din karriär och resultaten och förbättringarna kommer snabbt. Den träningen som var jobbig förra veckan kommer att gå lättare imorgon. Det tar tid att arbeta in musklerna och få dem och svara på din vilja.

Fundera istället över ifall du alltid är motiverad att träna, även när solen skiner och våren kommer där ute. Se till att vara utsövd och släpp tankarna på jobb och skolan under timmen du tränar. Resultaten kommer snabbt.
Ligger nog en del i det. Jag har nyligen börjat på att träna mer explosivt än innan då det blev mer uthållighet, så naturligtvis borde ju det ta kroppen ett tag att vänja sig vid detta.

Sen är jag ju dock väldigt intresserad, det är inte som jag känner jag behöver lära mig, utan som jag tycker det är intressant och det gör ju träningen roligare med känner jag.

Vill nog ändå köra på PWO o sånt som svar på rbn, då jag vill få ut mer av min träning. Det spelar väl inte så stor roll om jag förlitar mig på kosttillskott eller inte?

Jag har faktiskt varit igång i 2-3 månader eller ngt nu, så så färsk är jag inte, eller ja det är ju relativt. Men jag känner jag är motiverad nog för att börja lägga lite pengar för att få ut mer av träningen. Jag känner att jag är hookad, och träningen kommer vara fortlöpande. Jag är mycket motiverad.

Beemel
2016-03-19, 10:15
Vill nog ändå köra på PWO o sånt som svar på rbn, då jag vill få ut mer av min träning. Det spelar väl inte så stor roll om jag förlitar mig på kosttillskott eller inte?

Jag har faktiskt varit igång i 2-3 månader eller ngt nu, så så färsk är jag inte, eller ja det är ju relativt. Men jag känner jag är motiverad nog för att börja lägga lite pengar för att få ut mer av träningen. Jag känner att jag är hookad, och träningen kommer vara fortlöpande. Jag är mycket motiverad.

Sorry men efter bara 2-3 månader är färsk precis vad du är. =)

Du har precis börjat träna (det tillfälle man får maximala resultat av träningen i stort sett vad man än gör) och du tror att en kemisk häxblandning i form av PWO kommer göra att du får ut mer av din träning? Verkligen?
Kosttillskottsbolagen har onekligen lyckats med sin marknadsföring det måste ju sägas....

Att regelbundet dra i sig centralstimulerande medel (exempelvis koffein som de flesta PWO är baserade på) kan i längden ha kontraproduktiv effekt på träningen (läs SÄMRE resultat) så att trycka i sig PWO bara för att man tror att träningen kommer ge bättre resultat är en sanning med stor modifikation.

Behöver man verkligen kemisk hjälp för att orka med och träna, särskilt om man nu är "sååå motiverad" så kanske man bör se över sin kost, sin sömn och sin träning.

King Grub
2016-03-19, 10:50
Kreatin, vassleprotein, koffein, omega 3 och vitamin D. Alla tillskott som "behövs".

Sheogorath
2016-03-19, 15:09
Vad säger du om HMB och ursolsyra, Grub? Värt att lägga pengar på?

Aimar
2016-03-19, 18:49
Vad säger du om HMB och ursolsyra, Grub? Värt att lägga pengar på?

Skulle också gärna vilja höra svaret på detta.

Donkens
2016-03-19, 20:38
Vad säger du om HMB och ursolsyra, Grub? Värt att lägga pengar på?

Bra fråga.

Min stack består utav

Kreatin
D Vitamin
Beta Alanin
HMB
Omega 3

Funderar även på att dra in ursolsyra, men läst om impotens och liknande vilket fått mig att hålla bak lite.