handdator

Visa fullständig version : psyket och cns vid styrketräning!


azarr
2016-03-18, 20:23
Jo jag undrar hur det är med just detta när det kommer till styrketräning när man i basövningar kör tyngre och med reps kring 2-5 under längre tid. Sliter det mycket i huvudet i slutändan?
Vrf jag frågar är för jag idag på gymmet körde knäböj och marklyft, böjen gick att köra igenom men det var extra tungt psykiskt och även fysiskt idag, men marken tog det stopp och tänkte att frontböj skulle funka men där sa huvudet stopp totalt. Klarade 2 reps där jag annars klarat 4 reps men huvudet sa bara stopp hur mkt jag en kände att jag hade energi o kraft kvar för mer.!?
Någon som är insatt i liknande och det jag försöker få fram o undrar?
Tack så länge

ceejay
2016-03-18, 20:26
CNS anpassar sig och klarar mer tung belastning över tid.

azarr
2016-03-18, 20:31
CNS anpassar sig och klarar mer tung belastning över tid.

Ok. Va bara så konstig känsla. Aldrig känt just så förut, höll nästan på att bryta ihop i slitet av böjen redan. Kan kanske bero på att jag va lite tröttare än vanligt och sovit sämre senaste dagarna också! ?

ceejay
2016-03-18, 20:34
Definitivt. Ibland orkar inte hjärnan skicka tillräckligt starka signaler till musklerna för maximal kontraktion.

azarr
2016-03-18, 21:15
Definitivt. Ibland orkar inte hjärnan skicka tillräckligt starka signaler till musklerna för maximal kontraktion.

Tack för svaren.
Ligger nu och dag att sova och hoppas på bra sömn så huvudet o kroppen är fräsch imorgon och orkar med gymmet! :)