handdator

Visa fullständig version : Fundering kring deffschema


zol
2016-03-18, 19:27
Mitt schema har under bulken sett ut enligt nedan. Varje pass har en basövning där huvudfokus för passet alltid ligger och även där som jag verkligen anstränger mig för att jobba med progression.

För mig sett är det en ganska hög volym som jag precis klarat av vid bulken. (återhämta mig) Jag är nu orolig att antalet set i kombination med deffen gör att jag inte hinner återhämta mig och att progressionen (eller vidhålla senaste max) blir lidande. Dvs att antalet set blir kontraproduktivt.

Anser ni att det är en god idé att minska på antalet set?

Måndag
Knäböj 5 set
Chins 7 set
Rodd 7 set
Biceps 4 set

Tisdag
Bänk 6 set
Bröst 4 set
Axlar 6 set
Triceps 6 set
Ben 3 set

Torsdag
Marklyft 5 set
Rodd 4 set
Pulldowns 4 set
Biceps 5 set
Ben 3 set

Fredag
Militärpress 6 set
Bröst 8 set
Triceps 5 set
Ben 3 set

LunaSpice
2016-03-18, 20:53
Ja, absolut. Du klarar dig på halva antalet set om du sköter kosten och vilan ordentligt.

zol
2016-03-20, 11:49
Ja, absolut. Du klarar dig på halva antalet set om du sköter kosten och vilan ordentligt.

Tack för ditt svar!

Halvera låter live väl, men kommer att ta bort några set per pass. Anledningen till att jag frågade är att så många på forumet att förespråka att man träna exakt som under bulken, men det beror ju naturligvis på hur sitt schema ser ut.

Beifeldtarn92
2016-03-30, 10:28
Skulle nog gjort som föregående talare, sänka setantalet lite så ingen form utav överträning sker. Märkte det själv när jag sänkte antalet set lite så gav det betydligt bättre resultat på lång sikt. Du kanske är betydligt mer erfaren än vad jag är då jag inte är någon expert över huvudet taget men jag har på senare tid i livet lärt mig hur stor skillnad vila/sömn faktiskt gör för ens träning. Ligger idag på 4 pass/v!