handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan kroppen absorbera av det man äter?


Legija
2016-03-18, 17:56
Som titeln lyder. Hur mycket kan en kropp absorbera av det man äter. Dvs om jag får för mig en fredag kväll att smälla i mig 2 chokladkakor (ja, det är galet) och massa öl, burgare osv. Det lär väl hamna på en enorm siffra.

Men hur mycket av det man faktiskt äter kan kroppen absorbera. Kan jag gå upp 4-5 kg över en natt?

Hur fungerar det?

King Grub
2016-03-18, 18:30
Runt 95% av energin man äter tas upp om man är frisk.

Bara från socker kan man t ex ta upp runt 50000 kcal per dygn. Man kräks långt innan upptaget begränsar.

Eljest
2016-03-18, 22:18
Runt 95% av energin man äter tas upp om man är frisk.

Bara från socker kan man t ex ta upp runt 50000 kcal per dygn. Man kräks långt innan upptaget begränsar.

Även om kroppen tar upp maten, blir detdet inte skillnad i energivärde beroende på, framförallt, oxidation? Om du har lust att snabbt förklara oxidation och hur mycket av det vi äter som oxideras och varför så hade det varit väldigt intressant. Förstår inte riktigt termiska effekter.

delizh
2016-03-18, 22:34
Grub, bara för du tog upp socker.
Finns de någon rekommendation på max intag av sockermängd per dag?
För en som tränar.

King Grub
2016-03-18, 22:58
Även om kroppen tar upp maten, blir detdet inte skillnad i energivärde beroende på, framförallt, oxidation? Om du har lust att snabbt förklara oxidation och hur mycket av det vi äter som oxideras och varför så hade det varit väldigt intressant. Förstår inte riktigt termiska effekter.

Dom siffrorna är redan borträknade i värdena i näringstabeller. Protein ger t ex en bra bit över 5 kcal per gram egentligen. 4.1 kcal är efter.

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/energy.jpg

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Eljest
2016-03-18, 23:08
Dom siffrorna är redan borträknade i värdena i näringstabeller. Protein ger t ex en bra bit över 5 kcal per gram egentligen. 4.1 kcal är efter.

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/energy.jpg

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Stort tack. Som jag har förstått det, utifrån bla Gudiol, så ökar den termiska vid större mängder protein? Ju mer protein, desto mer termisk effekt. Har någon observation pekat på samma slutsats?

Luca Brasi
2016-03-18, 23:10
Nötter är väl betydligt mer svårabsorberade än vad man har trott enligt ett antal undersökningar.

Anders The Peak
2016-03-18, 23:17
nötter är väl betydligt mer svårabsorberade än vad man har trott enligt ett antal undersökningar.

58-86%

kaspen
2016-03-19, 01:17
Grub; var kommer siffran 50000 ifrån? Jag har sökt som fan efter en studie där man kollat det maximala dygnsupptaget på 24 timmar men inte hittat något.

King Grub
2016-03-19, 01:50
Läroböcker i nutrition.

The absorptive capacity of the human intestine has been estimated to amount to about 5400g/day for glucose and 4800g/day for fructose - a capability that would never be reached in a normal diet.

Advanced Nutrition and Human Metabolism, Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

kaspen
2016-03-19, 03:06
En miljon tack!

Sverker
2016-03-19, 07:36
Läroböcker i nutrition.



Advanced Nutrition and Human Metabolism, Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.


Det blir 225 gram glukos per timme. Mer än dubbelt ett värde som 1 gram / kg kroppsvikt och timme som jag fått lära mig.

Ska vi anta 225 gram per timmer gäller under hårt arbete medan 80 gram per timme är i vila ?