handdator

Visa fullständig version : Är multivitamin nödvändigt med detta kostupplägg?


Ahlstrom
2016-03-17, 16:08
Hej!

Jag har med hjälp av Scoobys måltidsplanerare (http://custommealplanner.com) lagt upp ett nytt kostschema som jag hoppas är vettigare än mitt tidigare. Tanken är att jag ska hålla mig till det under en lång "ren bulk" där jag inte äter mer än nödvändigt för att bygga muskler. Jag har valt livsmedel som gör det så enkelt för mig som möjligt. Livsmedel med högt GI (bortsett från havregrynen och bananen efter träning) och mejerier går bort pga. dess negativa påverkan på hyn i mitt fall (finnar på ryggen). Nu vill jag ha lite feedback på mitt val av mat.

Dessa livsmedel kommer jag att äta i princip varje dag:

kycklingbröst
havregryn
svarta bönor
quinoa
ärtor
kokosolja
chiafrön
äpple
banan

Dessa livsmedel kommer jag också att äta, men ganska sällan:

lax
morötter
tomater
mandlar

Får jag i mig alla mikronutrienter som jag behöver eller kommer jag ligga under rekommenderat dagligt intag av något?

Det känns onödigt att ta multivitaminer där jag får i mig onödiga (kanske rentav farliga) mängder av vissa vitaminer/antioxidanter. Så tips på specifika vitamintillskott (t.ex. vitamin D, kalcium, zink, magnesium?) som eventuellt skulle vara nödvändiga mottas tacksamt.

J.V
2016-03-17, 17:35
Vitamin D bor nog varenda svensk ta i tillskottsform. Framfor allt pa vintern, men formodligen ocksa pa sommaren.

Masterpan
2016-03-19, 10:33
Vitamin D bor nog varenda svensk ta i tillskottsform. Framfor allt pa vintern, men formodligen ocksa pa sommaren.

Varför skulle man behöva ta tillskott av vitamin D då på sommaren då man producerar väldigt mycket mer än rekommenderad dagsdos?

King Grub
2016-03-19, 10:53
Rekommenderad dagsdos är satt alldeles för lågt.

Bandid0
2016-03-19, 11:52
Vitamin D bor nog varenda svensk ta i tillskottsform. Framfor allt pa vintern, men formodligen ocksa pa sommaren.

En tesked torskleverolja är bäst. Då får man både vitamin d och a. De jobbar tillsammans i synergi. Jo, man behöver vitamin a, och man får inte för mycket ens av två teskedar fiskleverolja om dagen. Lever som måltid kanske man ska äta max en gång i veckan dock, annars blir det väldiga mängder vitamin a.

Sverker
2016-03-19, 12:07
A och D arbetar på helt olika ställen med helt olika saker. Finns ingen koppling.

Jag skulle undvika allt tillskott av retinol och satsa på beta-karotenet från grönsaker istället.

Bandid0
2016-03-19, 12:11
A och D arbetar på helt olika ställen med helt olika saker. Finns ingen koppling.

Jag skulle undvika allt tillskott av retinol och satsa på beta-karotenet från grönsaker istället.

Tillskott bör man undvika ja. Naturlig fiskleverolja är mat.

Beta-karoten från grönsaker är det väl inte alla som har samma förmåga att omvandla.

Sverker
2016-03-19, 12:16
Inte vad läst och hört. De flesta ( alla ? ) har nog förmågan att dela beta-karotenet till retinol vid behov.
Brister av retinol märks relativt snabbt med torra slemhinnor och nattblindhet.

Upptaget av beta-karoten är uselt så det får bli kokta grönsaker med fett i måltiden.

Bandid0
2016-03-19, 12:21
http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1545.full

Variability of the conversion of β-carotene to vitamin A in women measured by using a double-tracer study design.

Yumei Lin, Stephen R Dueker, Betty J Burri, Terry R Neidlinger, and Andrew J Clifford

Kanske inte spelar någon roll i praktiken om man äter en svensk blandkost. Men icke desto mindre så varierar förmågan att konvertera beta-karoten till vitamin a kraftigt.

J.V
2016-03-19, 12:37
Varför skulle man behöva ta tillskott av vitamin D då på sommaren då man producerar väldigt mycket mer än rekommenderad dagsdos?
Finns mer an trad och studie dar detta ar resultatet:
Rekommenderad dagsdos är satt alldeles för lågt.

StarkaUlf
2016-07-13, 09:16
Är det någon som har tips på en bra multivitamin till ett hyfsat pris? Många innehåller ju så "dåliga" varianter av mineralerna, som kroppen har svårare att ta upp. (T.ex magnesiumoxid som dom flesta verkar ha).

Gärna med en hög dos järn (alltså kring RDI) - då min far får i sig väldigt lite av detta.